Riskillähän puolustuspolitiikka toimii nykyäänkin ja niin on toiminut läpi historian. Talvisodassa venäläiset hyökkäsivät tänne asejärjestelmin, jotka tuolloin olivat uudenaikaisia, mutta nekin toimivat pääasiassa riskillä, koska niitä ei oltu koskaan ennen kokeiltu taistelussa. Osa menestyi odotetusti, suurin osa ei. Entäs miten nykypäivänä esimerkiksi sellainen asejärjestelmä, kuin Leopard 2-taistelupanssarivaunu, joka on maailman levinneimpiä ja luotetuin lajissaan. Montako vaunua sillä on tuhottu taistelussa??? Vastaus: Ei vissiin ainuttakaan. Meidän täytyy vain luottaa siihen, että se on paras, tai ainakin parempi kuin mitä naapureilla on tarjota. Meillä on kuitenkin olemassa jotain todisteita järjestelmän hyvästä toimintakyvystä, jonka vuoksi siihen turvaamme.
Onhan tuo JSF:kin riski, tosin monta kertaa kalliimpi riski. Sveitsiläinen linkkuveitsi, joka toimii joka paikassa, muttei onnistu missään täydellisesti. Lähtökohta on nyt kuitenkin se, että lähes toimintavalmiita UCAV-projekteja on tällähetkellä hieman jokapuolella käynnissä, myös Venäjällä. Operatiivinen käyttö on vain ajankysymys, koska kehitysvauhti on hurja. Ilmapiiri on nyt sellainen että kehitellään kaikessa rauhassa ja odotellaan mitä kilpailijat tekevät. Kiirettä ei ole, koska rahoitusmarkkinoilla menee heikosti ja uusia ostoja ei tehdä lähiaikoina. Jokatapauksessa vuosikymmen sitten UCAV:it pääasiassa lensivät vain paperilla ja tietokonemallennuksissa. Nyt ovat jo taivaalla ja osaavat ampuakin. Vuosikymmenen kuluessa varmasti operatiivisessa käytössä, koska JSF on liian kallis ja vastaavanlaisen konetyypin kehittäminen alkaa olla myöhäistä.
Miehittämättömissä häivekoneissa tosin on etuna muun muassa se että ne kykenevät piiloutumaan vastustajan tutkasta erittäin tehokkaasti. Huomattavasti tehokkaammin kuin F22, T-50 ja JSF, josta meillä on onneksi todisteet, joten riski on tässä suhteessa pienempi. Kone on myös huomattavasti kooltaan pienempi ja ketterämpi, koska se ei tarvitse lentäjää. Käyttökustannukset ovat myös paljon pienemmät. Myöskään kalliin lentäjän kouluttamisessa ei riskeerata, koska lentäjää ei voida menettää.
Tosin jos halutaan mahdollisimman vähän riskejä, niin silloin valitaan joku tämänpäivän konetyypeistä. Tosin sekin on riski jo itsessään, koska me emme voi tietää millä veli-venäläinen lentää vastaan 30 vuoden päästä.