F-35-KEHITYSOHJELMA on todennäköisesti maailman kallein monitoimihävittäjien kehitysprojekti.
Kalustoa on tarkoitus valmistaa yli 3 000 koneyksilöä, koneet ovat käytössä 2070-luvulle asti ja koko hävittäjäohjelman kustannuksiksi arvioidaan 1,7 biljoonaa dollaria.
Kehitysohjelma on paitsi laaja, myös teknologisesti kunnianhimoinen. Lähes viisitoista vuotta koneen ensilennon jälkeen keskustelu koneen teknisistä ongelmista sekä kustannusrakenteesta jatkuu kiivaana. Viimeksi heinäkuussa Yhdysvaltain paikallinen VTV eli GAO (Government Accountability Office) arvosteli kehitysohjelmaa sen ylläpitokustannuksista.
Lockheed Martinin ylläpidosta vastaava johtaja
Steve Sheehy ei juuri kritiikistä hätkähdä.
”GAO:n raportit ovat yleensä vuoden jäljessä, joten ongelmat, joista se kertoo, on yleensä jo korjattu. Mielestämme näiden organisaatioiden tehtävä on nostaa ongelmia esille. Niiden raportit eivät yleensä ole epätarkkoja, mutta ne eivät kerro koko tarinaa.”
Koska F-35:n ilmavoimille tarkoitettu A-versio on ehdolla myös Suomen HX-hankkeessa, Lockheed Martin on kutsunut suomalaismediaa yhtiön tiloihin Washingtoniin.
”Tämän paikan nimi on
Aeronautics Sustainment Experience. Rakensimme tämän viime maaliskuussa, sillä aiemmin veimme vieraitamme lentotukikohtiin, mutta koronaviruksen vuoksi emme enää kyenneet siihen”, Sheehy kertoo.
Käytännössä kyseessä on sali, jossa yhtiö esittelee F-35:n ylläpitoratkaisuita ja kustannuspohjaa multimedian ja numeroiden voimin. Kuvaaminen ei valitettavasti ole sallittua.
Dataa.Lockheed Martinin Sustainment Experience -sali Washington DC:ssä. LOCKHEED MARTIN
TAKAISIN vikatilastoihin.
”Hyvä uutinen on, että kun osat rikkoutuvat, ne rikkoutuvat myöhemmin kuin olimme ennustaneet. Vain kahdeksan prosenttia osista menee rikki aiemmin kuin odotimme”, kertoo
Troy Mogck LM:ltä.
Yhtiö kiinnittää erityistä huomiota tähän kategoriaan. Vikoihin kuuluvat niin fyysiset, elektroniset kuin ohjelmistoviat.
”Tästä kahdeksan prosentin joukosta yli puolelle olemme jo löytäneet ratkaisun, ja kehitämme niille parhaillaan pitkäaikaista korjausratkaisua. Toisen suuren ryhmän muodostavat ne viat, jotka ovat toistuneet enemmän kuin kerran, mutta eri tavoilla”, Mogck kertoo.
Jälkimmäiseen kategoriaan kuuluu 50 osaa.
Suurin murheenkryyni on se ryhmä komponentteja, jotka vikaantuvat odotettua nopeammin, eikä yhtiö vielä tiedä miksi.
”Kuusi kuukautta sitten luku oli 22, nyt enää kaksi. Toinen niistä on happipullo, joka vaurioituu usein huollon yhteydessä. Sen suunnittelua pitää parantaa. Ja vaikka olemme tehneet useita muutoksia, ongelma toistuu edelleen. Toinen on lentäjän heittoistuimen akkujärjestelmä, joka tuottaa virtaa esimerkiksi hätälähettimelle. Ne pitää korjata”, Mogck kertoo.
Ongelmien määrä kuitenkin kasvaa uudelleen silloin, kun koneisiin tehdään suurempia teknologiapäivityksiä.
”Niin tapahtuu joka projektissa, jossa on ohjelmistoja. Ratkaisuna on korjata ongelmat mahdollisimman nopeasti.”
Lue myös:
Lockheed Martin on kaikessa hiljaisuudessa kehittänyt uutta suurta häivedronea – ”ilmatilasta taistellaan entistä enemmän”
Tällaisen näkymän hävittäjälentäjä kohtaa taistelukentällä – Video esittelee F-35:n, Gripen E:n ja Super Hornetin ohjaamot
F-35-KALUSTOA on tähän mennessä toimitettu vajaat 700 kappaletta, ja niiden yhteenlaskettu lentoaika on noin 430 000 tuntia.
Se tarkoittaa suurta määrää dataa Lockheed Martinin älykkäälle huoltojärjestelmälle, joka seuraa koneen komponentteja reaaliajassa ja pyrkii ilmoittamaan koneen operaattoreille jo etukäteen, milloin jonkun osan ennustetaan hajoavan.
Tämän prosessin sydän on ohjelmisto nimeltään Alis (Autonomous Logistics Information System), joka kommunikoi jokaisen koneen ja niitä huoltavan henkilöstön kanssa. Varsin ongelmaiseksi osoittautunut Alis korvataan 2020-luvulla uudella Odin-ohjelmistolla (Operational Data Integrated Network).
Yhtiön mukaan tämä muutos on jo käynnissä: tietyissä yhdysvaltalaisissa lentotukikohdissa kokeillaan parhaillaan Odinin laitteistoa Alisin ohjelmiston kanssa. Yhdysvaltain hallinnon vetämä Odinin ohjelmistokehitys taas on parhaillaan strategisella tauolla.
”Emme tiedä, milloin se valmistuu. Meille on kerrottu, että kehitysaikataulu täytyy kirjoittaa uudelleen, ja sillä välin toimimme Odinin laitteistolla ja Alisin ohjelmistolla”, Mogck kertoo.
Vierailu.Italian ilmavoimien F-35A suoritti ohilennon Kaivopuiston lentonäytöksessä elokuussa 2021. KAROLIINA VUORENMÄKI