F-35 Lightning II

Yksi asia mikä varmaankin varsinkin auttaa F-35:n kanssa toimiessa on se, että F-35:n häiveominaisuudet vähentävät sitä kantamaa, joka venäläisten AWACS:illa on tutkassaan, mikä taas sitten tarkoittaa sitä, että venäläisten AWACS joutuu tulemaan huomattavan paljon lähemmäs rajaamme tai rajan sisäpuolelle, jolloin se taas on haavoittuvainen muillekin järjestelmillemme kuten it:lle.
Riippunee kulmasta josta tutka hävittäjää katsonee.
 
Miksi se on niin kallis käyttää, jos kerran ongelmat on noin helppo ja nopea ratkoa? Ei ainakaan miestyötunnit nosta hintaa. :unsure:

Ei, tämä ei ole vihapuhetta. Kunhan ihmettelen. Alkupään tuotannon koneiden piikkiinkö kalliit operointikustannukset menevät? Onko käyttökustannuksista julkaistu mitään esim. koneen tuotantovuoden perusteella eriteltyä dataa?
Usein uusissa vehkeissä ongelmien ratkaisu on nopeaa, vaihdetaan vain viallinen komponentti plug&play. Halpaa se EI ole.
 
Usein uusissa vehkeissä ongelmien ratkaisu on nopeaa, vaihdetaan vain viallinen komponentti plug&play. Halpaa se EI ole.

Jo Hornetissa vaihtolaitteet ovat arkipäivää. Että sinänsä ihmettelen, miten sama olisi viety pidemmälle F-35:ssa.
 
Usein uusissa vehkeissä ongelmien ratkaisu on nopeaa, vaihdetaan vain viallinen komponentti plug&play. Halpaa se EI ole.
Eiköhän se abaut näin mene. Hyvällä tuurilla viiden pennin osa tekee 50 tonnin modulista viallisen ja koneen korjaaminen lentokuntoon on nopeaa vaihtamalla vain se moduli uuteen.

On sitten nykypäivän maailmanmenosta ja tuurista kiinni, että onko se moduuli järkevästi korjattavissa takaisin kiertoon vai onko se yksinkertaisesti vaan pakko korvata uudella.

Tässä on luultavasti sekä hyvä että huono puoli. Jos vanhaa ei korjata niin ne korvautuvat melko varmasti ajan saatossa versiolla kaksi, kolme ja neljä, jotka voivat olla monellakin tapaa parempia kuin se alkuperäinen. Toisaalta sitten jos vanhaa ei korjata niin huollossa on törkeä määrä overheadia ja maksetaan nopeudesta posketonta preemiumia.

Tosiasiassa päädyttäneen näiden kanssa johonkin sopivaan kompromissiin sitten joskus.
 
Voihan tässä olla ihan kyse lastentautien karsimisesta. Eli juurikin noiden viiden pennin osien vaihtaminen kymmenen pennin osiin siellä missä halvempi ei järjestäen kestänyt ja sitä kautta saavutetaan luotettavuutta. Alkupään koneissa osia/moduuleita on voitu joutua vaihtamaan tiheämpään, ne on aina vaihdettu uuteen ja lentotunnit sitä kautta arvokkaita. Nyt kun niitä on tutkittu ja parannettu, luotettavuus kasvaa.

Arvokkaita osia/moduuleita varmasti jos ei voi "kenttäkorjata" niin niitä voidaan varmasti tehdaskorjata (joko valmistajan tai valtuutetun huollon toimesta) ja korjattu laite palaa takaisin kiertoon.

Yksinkertaistettu esimerkki. Firman leasing puhelimesta meni näyttö rikki ja lähetin sen huoltoon ohjeen mukaan. Sieltä tuli "tehdaskorjattu" puhelin takaisin eli laite oli eri kuin minkä olin sinne lähettänyt, oma puhelimeni todennäköisesti päätyi korjattuna jollekin toiselle. Autooni on vaihdettu joskus tehdaskorjattu turbo, jonka takuu oli lähes uutta vastaava, mutta hinta puolet halvempi (kestänyt nyt pidempään kuin alkuperäinen).
 
Miltä kuulostaa, ylläpidosta jotain tietävät?

En tiedä ylläpidosta paljon enempää kuin muustakaan:).

Sen verran voin sanoa kuitenkin että jos Suomen ilmavaivojen suulla on kuultu sellaisia vaatimuksia sodanajan toiminnalle että jopa 6 lentokierrosta pitäisi pystyä tekemään aktiivivaiheessa, niin se turn-around aika nousee merkittäväksi tekijäksi. Lentokierroksen kestäessä 1-2 tuntia (harvoin varmaan 3 tuntia), se tarkoittaa 6-12 tunnin operointia vuorokaudessa taivaalla(sotahan ei pysähdy yöllä). Jos taistelukoneen kääntöaika on 1 tunti vs. alle 30 minuuttia, niin se alkaa olla aika merkittävä ero tässä tilanteessa.

Se mikä huoltojen ja korjausten keskimääräinen tuntimäärä on rauhanaikana ja kuinka paljon tai nopeasti voidaan tehdä tilapäiskentällä sodassa merkitsevät. Kokonaisuus merkitsee.
 
Mielenkiintoinen kuva F-35 koneesta pinnoitteet kokonaan irroitettuna. Näkyy aika paljon johtoja ja antenneja pitkin eri pintoja. Tässä näkee miten paljon tekniikkaa on piilotettu eri tasoihin ja ympäri konetta.
(lähde Youtube-kanavalta, varmistamaton).
LyGgvQsA3vxhQda9XTXIpmj-uSPo-VdtA7NZQ23d3RpPkDMaqiKeT-gGMvvl4VxuuZ3cCyD7fzep=s536-c-fcrop64=1,2a3d0000d5c2ffff-nd

JtqlfQljjc17uBSkSOZOUmpQkDV8iHN0WFFjVTgdJRn5PC6D6LSPMi_w_seW_JVH3HrRz9yHmYF-6Z0=s456-c-fcrop64=1,52490000ffffffff-nd

https://www.youtube.com/c/Millennium7HistoryTech/community
 
Nyt lukulasit esiin.
While he would not go into details about what Israeli-made technologies the IAF would want to add to the F-35, sources here say they include
a new electronic warfare system,
a new communication system that will allow a two-way flow of real time data,
and the addition of highly-classified weapon systems to be loaded into the weapons bay when operating stealthily.
The IAF has been firm from the beginning that it will not perform heavy maintenance of its F-35 outside Israel. Is that still your policy?

Yes. This is our firm decision to perform all levels of the F-35 maintenance in Israel, and we are building this capability in our 22 main maintenance unit.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen kuva F-35 koneesta pinnoitteet kokonaan irroitettuna. Näkyy aika paljon johtoja ja antenneja pitkin eri pintoja. Tässä näkee miten paljon tekniikkaa on piilotettu eri tasoihin ja ympäri konetta.
(lähde Youtube-kanavalta, varmistamaton).
LyGgvQsA3vxhQda9XTXIpmj-uSPo-VdtA7NZQ23d3RpPkDMaqiKeT-gGMvvl4VxuuZ3cCyD7fzep=s536-c-fcrop64=1,2a3d0000d5c2ffff-nd
No siinä onkin oikeen innovaatio.
Tuosta noin vaan komiasti piuhalla yli.
Pitää vaan muistaa jättää tarpeeksi löysää, ettei sitte kinnaa.

Maalia päälle, niin hyvä tulee.

Screenshot_20210922-220956.jpg
 
Ei ole ehkä ihan siitä kyse et ne olisivat mitä tahansa piuhoja. Näyttää ku ois joku jäähdytys tai sit joku vimpain mikä tekeekin jotain ihan muuta. Mutta ei varmasti ole mikä vaan piuha. Kyllä ne mitkä vaan piuhat on siel koneen sisällä ihan normaalisti
 
Ei ole ehkä ihan siitä kyse et ne olisivat mitä tahansa piuhoja. Näyttää ku ois joku jäähdytys tai sit joku vimpain mikä tekeekin jotain ihan muuta. Mutta ei varmasti ole mikä vaan piuha. Kyllä ne mitkä vaan piuhat on siel koneen sisällä ihan normaalisti

Voisivat olla jotain testikoneen ylimääräisten anturien piuhoja, Saabin testikoneessakin on tuollaisia piuhoja.
 
Voihan olla että kyse ei ole lentävästä koneesta lainkaan, vaan tuo on jokin mockup. Mene ja tiedä.
 
House and Senate lawmakers are headed for a clash over the Defense Department’s troubled F-35 Joint Strike Fighter program — with leading senators pushing the Air Force and Navy to buy more planes in fiscal 2022, while the just-passed House defense policy bill threatens cutbacks to service buys if the fighter’s enormous sustainment costs can not be wrestled down.

The markup of the Senate Armed Services Committee’s (SASC) fiscal 2022 National Defense Authorization Act (NDAA), released Sept. 22, would add $85 million to the Air Force’s $4.2 billion request to buy one additional F-35A (for a total of 49).
SASC also adds a whopping $1.7 billion in order to upgrade the 338 aircraft the Air Force bought in Lots 1-13 to the Block 4 configuration with the technology refresh 3 hardware. Further, SASC put $175 million in new funds into the service’s budget to buy 20 F-135 power modules (engine components) to help deal with the ongoing engine shortage, fulfilling the request in the Air Force’s unfunded priorities wish list.

The committee further adds $535 million for an additional five F-35C carrier landing aircraft used by both the Navy and Marines; as well as $246.6 million to purchase additional spares and ground support for the Marine’s F-35B short take off and vertical landing variants.
But signaling frustration with DoD’s management of the JSF program, SASC would transition acquisition authority for the JSF from the DoD Joint Program Office to the Air Force and Navy departments no later than Oct. 1, 2027. The Pentagon is required to provide the Hill with a plan to do this by Oct. 1, 2022.
Further, the House version of the bill prohibits the JPO from entering into a multi-year performance-based logistics (PBL) contract with prime contractor Lockheed Martin, until DoD can verify for two years in a row that sustainment cost targets for the services are met, and that the PBL would save money. This comes on the heels of the JPO granting a three-year interim sustainment contract worth up to $6.6 billion to the company, which the JPO characterized as laying the groundwork for a PBL.

Eli on vääntöä ylläpitokustannuksista, määrästä ja hankintavaltuuden omistajatahosta. Sitten on myös AETP-moottorivaihtoehdon pohdintaa (ei uskottava ainakaan samalla säästöajattelulla).
 
Tekniikka ja talous -lehdessä kolmen sivun juttu f35 ylläpito- ja huoltojärjestelmästä.

Paperisesta lehdestä luin , ei näy nettilinkkejä vielä.
Asiaa kehitysohjelmasta ja vikatilastoista. Suomen kannalta mielenkiintoinen on huoltoserveri CPE. Kriisitilanteessa voidaan operoida Suomessa olevalla paikallisella palvelimella.
Rauhan aikana oltaisiin osa lm globaalia huoltoverkostoa. Kriisiaikoja varten on varaosa-arsenaali jota ei tavallisesti käytetä.
Suomessa olisi kevyen tai keskiraskaan huollon yksikkö. Raskasta tarvitaan vain block-päivityksissä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaatiiko kone toimiakseen toistuvaa yhteyttä tuohon serveriin?
 
Back
Top