F-35 Lightning II

As the Czech Air Force starts to weigh up a possible replacement for its fleet of Saab 14 Gripen C/Ds, Lockheed Martin has revealed that both the F-35 and F-16 Block 70/72 have been offered, with the two-squadron requirement in the region of 18-24 aircraft.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS

Koskeeko SPEAR- ja Meteor-integrointi muita F-35:n variantteja vai ainoastaan F-35B:tä?
Olisiko siis mahdollisille Suomen F-35:lle mahdollista hankkia Meteorit/SPEARit?
 
Koskeeko SPEAR- ja Meteor-integrointi muita F-35:n variantteja vai ainoastaan F-35B:tä?
Olisiko siis mahdollisille Suomen F-35:lle mahdollista hankkia Meteorit/SPEARit?
HX tietää, en osaa arvata. Kai siinä suurin osa on yhteistä. B se kai vain on. Laita google käyntiin kun nyt pääsit kiinnostumaan.
 
Koskeeko SPEAR- ja Meteor-integrointi muita F-35:n variantteja vai ainoastaan F-35B:tä?
Olisiko siis mahdollisille Suomen F-35:lle mahdollista hankkia Meteorit/SPEARit?
En nyt tiedä SPEAR 3:n järkevyydestä mitään, mutta maallikkona kun tiedän, että meille on tarjottu hyvin samanlainen GBU-53 SDB II Stormbreaker, vaikuttaisi turhalta hankkia kahta saman tyyppistä asetta.
 
Meteor ja AMRAAM ovat ulkoisilta mitoiltaan samankokoiset, mutta Meteor on 38 kilogramma painavampi. Voisiko F-35A:n sisään mennä siltikin Sidekickin kanssa kuusi Meteoria? Ei kai ne kiinnikkeet nyt ylimääräiseen 38 kilogrammaan ''katkea''?
 
Meteor on saman kokoinen kuin vain ulkoisiin ripustimiin tarkoitettu AIM-120B, sisäiseen kantoon tarkoitettu AIM-120C (ja D) sai pienemmät siivet ja peräsimet. Pitkään on huhuttu, että Meteorista olisi tulossa vastaava kutistus
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
En nyt tiedä SPEAR 3:n järkevyydestä mitään, mutta maallikkona kun tiedän, että meille on tarjottu hyvin samanlainen GBU-53 SDB II Stormbreaker, vaikuttaisi turhalta hankkia kahta saman tyyppistä asetta.
No onhan nyt SPEAR 3:lla ohjuksena pidempi kantama ja nopeampi TTI (Time To Impact). Stormbreakerilla taas pommina saattaa olla isompi lataus.
 
Meteor on saman kokoinen kuin vain ulkoisiin ripustimiin tarkoitettu AIM-120B, sisäiseen kantoon tarkoitettu AIM-120C (ja D) sai pienemmät siivet ja peräsimet. Pitkään on huhuttu, että Meteorista olisi tulossa vastaava kutistus
Mutta paino on 30 kg enemmän kuin AIM-120 ja Ramjeteistä johtuen kiinnitys on sivulta. Paino myös jakautuu erilailla Meteorissa. Laukaisun kannalta siis oleellisia juttuja kun lennetään yli 1000 km/ h nopeuksissa.
 
Mutta paino on 30 kg enemmän kuin AIM-120 ja Ramjeteistä johtuen kiinnitys on sivulta. Paino myös jakautuu erilailla Meteorissa. Laukaisun kannalta siis oleellisia juttuja kun lennetään yli 1000 km/ h nopeuksissa.
Kyllä sen kiinnitys on sama kuin AMRAAMissa; samat kynnet ja varmaan myös tietty kaapeloinnin sijainti. Painopistesymboli on molempiin merkitty hieman uloimman "ison kynnen" etupuolelle, eli varmaan 1-5cm tarkkuudella samaan kohtaan. Luulen, että täsmälleen samaan asennuksen ja koelentojen helpottamiseksi:

meteor-Mere.jpg

Aim-120-C7-AMRAAM.jpg


Tässä kohtaa oleellista on, että takasiipien sijainti ja kulma kiinnitykseen nähden on molemmissa identtinen. C7/D:n katkaistut siivekkeet ovat olleet MBDA:n työlistalla Meteoriin F-35:n takia, en tiedä onko niitä nähty vielä livenä missään. Alemmistahan tulee tosi lyhyet.

Meteorin muotoilussa AMRAAM-yhteensopivuus lienee ollut kynnysasia erityisesti siksi, että sen on sovittava Eurofighterin upotuksiin ja ejektoreihin (painopiste!), eli ilmanottoputkien on istuttava upotuksen reunaa vasten nätisti. EF:ssä rungon etu- ja takaohjusslottien kiinnityspisteet on eri päin, joten Meteor näyttää niissä olevan vinksinvonksin.
raf-eurofighter-typhoon-2016.jpg


EDIT: jotain eroa tai päivitystä voi toki olla, koska huomaamme tämän näytöskoneen saaneen uudet ja vielä maalaamattomat kiinnityslaitteet runkoslotteihinsa pitääkseen Meteoreja normi-QRA:n AIM:n sijaan. Veikkaan että elektroniikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Miltä kuulostaa, ylläpidosta jotain tietävät?
Maintenance man hours per flight hour are much lower for F-35 than for last-generation aircraft. The stated requirement for the Air Force, Navy and Marine Corps is that maintenance time per flight hour should not exceed nine hours; at present, the Air Force only requires five hours and the sea services are averaging seven.

Break rate, the percentage of sorties (flights) that end with an aircraft no longer mission capable, is lower for the F-35A than for any other tactical aircraft in the Air Force fleet. For instance, on average 6% of F-35As will return from missions with an issue requiring repair; the corresponding numbers for the F-16 is 10% and the F-15 14%.

Single-shift fix rate, which tracks whether maintainers can return a fighter to service within eight hours, is another metric where F-35A has consistently outperformed other tactical aircraft. Over 70% of F-35As requiring repairs can be fixed during one maintenance shift; the corresponding percentages for other Air Force fighters fall in the 45-55% range.
 
Miltä kuulostaa, ylläpidosta jotain tietävät?


Miksi se on niin kallis käyttää, jos kerran ongelmat on noin helppo ja nopea ratkoa? Ei ainakaan miestyötunnit nosta hintaa. :unsure:

Ei, tämä ei ole vihapuhetta. Kunhan ihmettelen. Alkupään tuotannon koneiden piikkiinkö kalliit operointikustannukset menevät? Onko käyttökustannuksista julkaistu mitään esim. koneen tuotantovuoden perusteella eriteltyä dataa?
 
Miksi se on niin kallis käyttää, jos kerran ongelmat on noin helppo ja nopea ratkoa? Ei ainakaan miestyötunnit nosta hintaa. :unsure:

Ei, tämä ei ole vihapuhetta. Kunhan ihmettelen. Alkupään tuotannon koneiden piikkiinkö kalliit operointikustannukset menevät? Onko käyttökustannuksista julkaistu mitään esim. koneen tuotantovuoden perusteella eriteltyä dataa?
Hyvä kysymys.
Ei mitään käryä oikeasti, mutta voisiko kysymys olla jostain "aina ollan tehty näin" tyyppisestä tapauksesta. Eli tuolla koneella ei kannata tehdä jotain samalla tavalla kuin ennen, mutta asevoimat ovat konservatiivisia ja se nostaa kustannuksia.
 
Back
Top