F-35 Lightning II

Osaisiko joku ottaa, tähän lainaukseen jotain kantaa?
Vanhaa sanontaa muokaten: Käyttökustannukset ovat kuten perslävet. Jokaisella on omansa.

Jos halutaan verrata välineitä tulee kustannukset määritellä jokaiselle samalla tavalla eikä tällaista vertailukelpoista tietoa ole olemassa vaan ainoastaan propagandaa. Pyöritetään yhtä ja samaa savikiekkoa jonka mukaan Gripen on halvempi käyttää kuin Hawk ja F-35:n käyttö vertautuu lähinnä kuulentoon.
 
Ja olihan tuossa aiemmin tänä vuonna juttua, jossa Insinöörikenraalimajuri Renko sanoi, että osaltaan Suomen muita maita alhaisemmat käyttökustannukset perustuvat mm. siihen, että meillä on jonkun verran pienemmät lentotuntien määrät per pilotti ja meillä kuluu vähemmän rahaa myös siirtolennoissa, kun harjoittelualueet ovat aivan tukikohtien läheisyydessä. Ja henkilöstökulujen puoleltahan meillä säästetään varusmiesten käytöllä. Ja sinänsä vielä sekin tuo säästöä, että meillä ilmavoimien tukikohdat ovat siviililentokenttien yhteyteen rakennettu, joten kustannukset kiitoteiden, jne... huollossa jakautuvat useammalle maksajalle kuin pelkästään ilmavoimien kontolle. Joten tässäkin pitää muistaa se, että jokainen maa käyttää ilmavoimiaan eri tavalla ja tämä muodostaa kaikille omat kustannukset, joita ei voi yksi yhteen ja sanoa, että tämän verran X maksaa meillekin.

Itse kyllä uskon, että F-35 saadaan mahtumaan tuolla 64 kappaleen määrällä 250 miljoonaan euroon vuodessa. Tai ainakin se ilmavoimien oma käyttö sille. Ja sitten yhteisten suorituskykyjenkin momentilta voidaan rahoittaa myös F-35:n käyttöä, eli uskon siihen, että me voimme hankkia 64 kpl F-35 niin, että meillä on muun puolustuksen kärsimättä varaa operoida sitä. Ja olisihan se jo iso floppi ja nolaus Lämäriltä laittaa sisään tarjous usean vuoden neuvottelujen ja paketin ruuvailujen jälkeen , mikä pomppaa sitten käyttökustannuksiin pääsemättä edes sotilaallisen suorituskyvyn vertailuun.
 
Pahimmat Lämärin mustat silmät: käyttökulut (ei mielellään sallittua hävitä tällä perusteella koska vahvistaisi entistä mielikuvaa), suorituskyky (lähes yhtä paha, mutta jos Growlerille tai GE:lle niin voi meriselittää "Suomen erityisolosuhteet").
Huoltovarmuus/teollisyhteistyö ei olisi niin paha, ei täystuho jatkokisojen kannalta. Toki surettaisi puhtaan pelin rikkoutuminen ja Suomen eurot ja valta.

Parhaat Lämärin voittoperusteet: käyttökulut (Suomen ja Sveitsin jälkeen tarkoittaisi, että vain tollo ilmoittaisi SH, G, T ja Gp F-35 vastaan enää "rehdeissä kisoissa")

Suomessa ei voi ilmeisesti tapahtua Sveitsin tapaan parannettavaa/kakkossija teollisessa. Se olisi minusta yllättäen uskottavampi kuin värisuora. Mutta kun Suomessa on kerta pass/fail ja vain yksi rank niin silloin siinä ei ole mitään suoraa pohdittavaksi vaan menee intiaanipokerina kellä kääntyy kovin kuvakortti otsalle.
 
Pahimmat Lämärin mustat silmät: käyttökulut (ei mielellään sallittua hävitä tällä perusteella koska vahvistaisi entistä mielikuvaa), suorituskyky (lähes yhtä paha, mutta jos Growlerille tai GE:lle niin voi meriselittää "Suomen erityisolosuhteet").
Huoltovarmuus/teollisyhteistyö ei olisi niin paha, ei täystuho jatkokisojen kannalta. Toki surettaisi puhtaan pelin rikkoutuminen ja Suomen eurot ja valta.

Parhaat Lämärin voittoperusteet: käyttökulut (Suomen ja Sveitsin jälkeen tarkoittaisi, että vain tollo ilmoittaisi SH, G, T ja Gp F-35 vastaan enää "rehdeissä kisoissa")

Suomessa ei voi ilmeisesti tapahtua Sveitsin tapaan parannettavaa/kakkossija teollisessa. Se olisi minusta yllättäen uskottavampi kuin värisuora. Mutta kun Suomessa on kerta pass/fail ja vain yksi rank niin silloin siinä ei ole mitään suoraa pohdittavaksi vaan menee intiaanipokerina kellä kääntyy kovin kuvakortti otsalle.
Oli se vaan helppoa Persian Shaahille, kun vaan luki AW&ST:stä mitä herkkuja on tarjolla ja tilasi niitä ilman tarjouskilpailuja.
 
Growlerin tuoma lisä suorituskykyarviointiin on kyllä mysteeri. Lähinnä uskoisinkin Growlerin oleva se juttu, jolla Boeingin tarjous päihittää eurolan koneet. Growlerin kyvyt tukea kaikkia kolmea puolustushaaroja on ihan eri luokkaa kuin eurolan koneissa pääosin omasuojaksi kehitetyt elso-järjestelmät.
 
Growlerin tuoma lisä suorituskykyarviointiin on kyllä mysteeri. Lähinnä uskoisinkin Growlerin oleva se juttu, jolla Boeingin tarjous päihittää eurolan koneet. Growlerin kyvyt tukea kaikkia kolmea puolustushaaroja on ihan eri luokkaa kuin eurolan koneissa pääosin omasuojaksi kehitetyt elso-järjestelmät.
Toki olen vahvasti tuon suhteen samalla kannalla, mutta...
...niitä ihan oikeasti aseiden kanssa lentäviä koneita on sitten vähemmän.
 
Toki olen vahvasti tuon suhteen samalla kannalla, mutta...
...niitä ihan oikeasti aseiden kanssa lentäviä koneita on sitten vähemmän.
Yksi asia, jonka haluaisin nähdä olisi Sveitsin vertailun sijat 2-4, ja tällaisena potentiaalisena juttuna vaikkapa 30 SH + 10 Growler - kombon pisteytys.

Ja mitä tulee oikeasti aseiden kanssa lentäviin koneisiin ja niiden lukumääriin, Boeinghan on sanonut, että Growler pystyy myös samoihin tehtäviin kuin SH. Noh, siiven päädyistä puuttuu paikat Sidewindereille ja toisena puuttuu tykki. Mutta muuten siihen voidaan tarpeen vaatiessa laittaa enemmänkin aseita, jos sillä hetkellä ei ole juuri tarvetta elso-tehtäville tarvetta.
 
Yksi asia, jonka haluaisin nähdä olisi Sveitsin vertailun sijat 2-4, ja tällaisena potentiaalisena juttuna vaikkapa 30 SH + 10 Growler - kombon pisteytys.

Ja mitä tulee oikeasti aseiden kanssa lentäviin koneisiin ja niiden lukumääriin, Boeinghan on sanonut, että Growler pystyy myös samoihin tehtäviin kuin SH. Noh, siiven päädyistä puuttuu paikat Sidewindereille ja toisena puuttuu tykki. Mutta muuten siihen voidaan tarpeen vaatiessa laittaa enemmänkin aseita, jos sillä hetkellä ei ole juuri tarvetta elso-tehtäville tarvetta.
Lyhyesti ja tiivistettynä: vapaita ripustinpaikkoja on vähemmän.
 
Missään ei ole oikeasti tainnut näkyä yli 2 + 2 ilmataisteluaseistusta tai sen hyväksyntää Growlerille. Periaatteessahan siinä on edelleen paikat 12 ilmataisteluohjukselle ja yhdelle lisäsäiliölle. Sillä määrällä ei kyllä tarvitse tässä kisassa hävetä. Se on myös sama kuin HN:n teoreettinen maksimi, jota ei juuri näy käytettävän.
 
Missään ei ole oikeasti tainnut näkyä yli 2 + 2 ilmataisteluaseistusta tai sen hyväksyntää Growlerille. Periaatteessahan siinä on edelleen paikat 12 ilmataisteluohjukselle ja yhdelle lisäsäiliölle. Sillä määrällä ei kyllä tarvitse tässä kisassa hävetä. Se on myös sama kuin HN:n teoreettinen maksimi, jota ei juuri näy käytettävän.
Olisikohan F-35:lla realistinen beast-mode monitoimitehtävään esim. 8 AMRAAM:ia + Sidewinderit ja vaikkapa 8 JDAM-pommia?
 
Missään ei ole oikeasti tainnut näkyä yli 2 + 2 ilmataisteluaseistusta tai sen hyväksyntää Growlerille. Periaatteessahan siinä on edelleen paikat 12 ilmataisteluohjukselle ja yhdelle lisäsäiliölle. Sillä määrällä ei kyllä tarvitse tässä kisassa hävetä. Se on myös sama kuin HN:n teoreettinen maksimi, jota ei juuri näy käytettävän.
Jos parvessa kolme suprria a 6 arskaa ja yksi growler 2 arskaa tekee yhteensä 20 amraamia, eiköhän tuo piisaa.
 
Olihan tuo hesarin juttu taas niin mielipideosastoa, johon oli poimittu faktoista ne jotka sitä tukevat.

Kohta alkaa itsellä heräämään kysymys, että saako toimittajilta enää mitään luotettavaa luettavaa?

Mitä eroa on toimittajalla ja mateella?

Toinen on pohjamutia tonkiva limanuljaska ja toinen on kala.
 
F-35A:n operatiivinen saatavuus on noussut 2020 vuonna 76 % , kun se edellisenä vuotena oli 61%. Nousua on siis huomattavasti ja konetyypillä oli USAF:n korkein lukema.
Tästä kirjoitti Perttula HX-briifissä (SIIVET).
 
F-35A:n operatiivinen saatavuus on noussut 2020 vuonna 76 % , kun se edellisenä vuotena oli 61%. Nousua on siis huomattavasti ja konetyypillä oli USAF:n korkein lukema.
Tästä kirjoitti Perttula HX-briifissä (SIIVET).
Tuolla 76 prosentin saatavuudella meillä 64 F-35:sta saadaan käyttöön 48 kpl eli se sama määrä, joita silloin 2 vuotta sitten mediassa näyteltiin kaavioissa perusteena lukumäärälle 64.
 
Näyttää siltä, että VTOL VR -simulaattoripeli on päässyt melko lähelle F-35:n mallintamisessa fiktiivisellä F-45A:llaan
1629783169201.png
 
Back
Top