Ja olihan tuossa aiemmin tänä vuonna juttua, jossa Insinöörikenraalimajuri Renko sanoi, että osaltaan Suomen muita maita alhaisemmat käyttökustannukset perustuvat mm. siihen, että meillä on jonkun verran pienemmät lentotuntien määrät per pilotti ja meillä kuluu vähemmän rahaa myös siirtolennoissa, kun harjoittelualueet ovat aivan tukikohtien läheisyydessä. Ja henkilöstökulujen puoleltahan meillä säästetään varusmiesten käytöllä. Ja sinänsä vielä sekin tuo säästöä, että meillä ilmavoimien tukikohdat ovat siviililentokenttien yhteyteen rakennettu, joten kustannukset kiitoteiden, jne... huollossa jakautuvat useammalle maksajalle kuin pelkästään ilmavoimien kontolle. Joten tässäkin pitää muistaa se, että jokainen maa käyttää ilmavoimiaan eri tavalla ja tämä muodostaa kaikille omat kustannukset, joita ei voi yksi yhteen ja sanoa, että tämän verran X maksaa meillekin.
Itse kyllä uskon, että F-35 saadaan mahtumaan tuolla 64 kappaleen määrällä 250 miljoonaan euroon vuodessa. Tai ainakin se ilmavoimien oma käyttö sille. Ja sitten yhteisten suorituskykyjenkin momentilta voidaan rahoittaa myös F-35:n käyttöä, eli uskon siihen, että me voimme hankkia 64 kpl F-35 niin, että meillä on muun puolustuksen kärsimättä varaa operoida sitä. Ja olisihan se jo iso floppi ja nolaus Lämäriltä laittaa sisään tarjous usean vuoden neuvottelujen ja paketin ruuvailujen jälkeen , mikä pomppaa sitten käyttökustannuksiin pääsemättä edes sotilaallisen suorituskyvyn vertailuun.