Patrian osaomistama Kongsber Avivation Maintenance Service (KAMS) paikkaa (Alankomaiden lisäksi) Turkin jättämää aukkoa F135 -suihkuturbiinien huollossa.
Norge og Nederland deler det europeiske markedet.
www.tu.no
F135 suuremmat huollot vaativat artikkelissa mainittua testipenkkiä (Test Cell).
Alankomaissa testipenkin käyttö on jo kvalifisoitu, mutta Norjan Ryggessä se saavutetaan ensi vuonna.
Moottorin täyshuolto (overhaul), jossa koko moottori puretaan ja osat tarkastetaan (mahdollisesti vaihdetaan tai korjataa), kestää kuukausia ja maksaa miljoonia.
Siiviilikoneissa laitetaan yleensä siksi aikaa toinen moottori suihkareihin jotta ne voisivat olla tuottavassa käytössä.
Miten on militaaripuolella? Ainakin kriisin ja sodan aikana olisi hyvä olla muutama vaihtomoottori etteivät elintärkeät koneet makaisi huollossa.
Suomessa varmasti pystyttäisiin tekemään kaikki F135 moottorin huollot. Kuitenkin täyshuollon tekeminen vaatisi tuntuvia investointeja kuten testipenkkiä.
Vuoden lopulla tiedämme minkälaisen sopimuksen Suomi on tehny huollon suhteen, jos ei sitten sitä ennen ole vuodettu tietoja.
Kaikesta päätellen LM(ja FMS) on tehnyt spekseihimme yltäneen tarjouksen koskien myös huoltoa.
Tuossa on muutama esimerkki suihkuhävittäjien moottorien huollon tarpeesta ja käyttöiästä.
Esitetyt luvut kannattaa ottaa varauksella.
Vertailun vuoksi Suomen Migien moottorit huollettiin 300, 600 ja 900 tunnissa ja 1200 tunnissa oli käyttöikä loppu.