House panel demands another investigation into F-35 pilot breathing system problems
More than 40 physiological episodes have occurred in the F-35. Congress wants to know why.
www.defensenews.com
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä se vaan on! Pienempi tutkaheijaste silti, kuin 4.n sukupolven hävittäjillä.
Yrittäkää jo ymmärtää, ettei se stealth ole mikään on/eioo, vaan tutkaheijasteen suhde havaitsemiskykyyn!
Tutkassa näkymätöntä konetta ei ole olemassakaan, vaan kaikki koneet näkyvät tutkassa - toiset vaan vain vasta lähemmältä etäisyydeltä kuin toiset.
Vielä kun tuohon laittaa päälle Sidekickin block 4:ssä, niin aika kova on ohjuslasti tässä konfiguraatiossa. 14 AMRAAM:ia ja kaksi Sidewinderia. Parvi tälla tapaa varusteltuna on jo aika helkkarin tulivoimainen.
Joo ja myös maasta ilmaan. Sveitsissä Patriot sai ehkä tästä lisäetua F-35:lta. SAMP/T + eurot vastaan. F-35 ei juuri saa Patriotilta tilannekuvan suhteen kun Sveitsi on niin vuoristoista, että Patriott pitäisi olla vuorien laella näkeäkseen seuraavaan laaksoon.Olenko ymmärtänyt oikein:
Yksi voi mennä stealthina lähemmäs, osoittaa kohteet sun muuta. Joku toinen voi sitten paukuttaa krääsää niihin kohteisiin ja siivenalustojen kevetessä tulla vaikeammin huomattavaksi jne.
Esim kolmen parvessa kohdetta voi myös häiveen turvin lähestyä edullisemmasta kulmasta ja korkeammalta sen keskittyessä lentosuuntaansa. Sivulta tai ylhäältä lähestyvää ohjusta on vaikeampi välttää saati sivuilta. Sensorifuusion havainnot F-35 parvi voi myös välittää toisilleen tai tulenjohtoon jolloin häivekoneen havaitsemattomuus auttaa myös konetta jolla on ulkoinen lasti.Olenko ymmärtänyt oikein:
Yksi voi mennä stealthina lähemmäs, osoittaa kohteet sun muuta. Joku toinen voi sitten paukuttaa krääsää niihin kohteisiin ja siivenalustojen kevetessä tulla vaikeammin huomattavaksi jne.
Esim kolmen parvessa kohdetta voi myös häiveen turvin lähestyä edullisemmasta kulmasta ja korkeammalta sen keskittyessä lentosuuntaansa. Sivulta tai ylhäältä lähestyvää ohjusta on vaikeampi välttää saati sivuilta. Sensorifuusion havainnot F-35 parvi voi myös välittää toisilleen tai tulenjohtoon jolloin häivekoneen havaitsemattomuus auttaa myös konetta jolla on ulkoinen lasti.
Pystyy, rajoitetummassa määrin. Tiedonsiirtokapasiteetti on Link 16/TILDS pienempi kuin MADL ja ensin mainittu ei ole häiveen säilyttävä. Lisäksi G:llä ei ole aina mukana vastaavat sensorit kuin F-35:lla, joten kyseisten sensorien datan saatavuus riippuisi tuurista ja tehtäväsuunnittelun hyvyydestä. Luultavasti G pärjää kohtalaisesti ilmakuvan jaossa parille, mutta maa ja meri voi olla heikompaa.Eikös muutkin koneet pysty samaan? Ainakin Gripen minusta mainostaa parvilinkkiä.
No häiveseen Gripen ei pysty - sehän tuossa oli oleellista datan määrän ja tilannekuva-analyysin lisäksi. Onhan horneteissakin linkit.Eikös muutkin koneet pysty samaan? Ainakin Gripen minusta mainostaa parvilinkkiä.
Yksi voi mennä stealthina lähemmäs, osoittaa kohteet sun muuta.
Millä se stealth-kone havaitsee ne kohteet? Tutka ei ole passiivinen järjestelmä, vaikkakin passiivitutkat on kehitteillä.Olenko ymmärtänyt oikein:
Yksi voi mennä stealthina lähemmäs, osoittaa kohteet sun muuta. Joku toinen voi sitten paukuttaa krääsää niihin kohteisiin ja siivenalustojen kevetessä tulla vaikeammin huomattavaksi jne.
F-35 kanssa, eteenkin ilmasta ilmaan operaatioissa säteilevä kone pysyttelee luultavasti taaempana turvassa keilaamassa maaleja - vihun ohjuksen kantamattomissa. Samalla muut hiipivät täysin stealthina sisäisten aselastien kanssa semmoselle rangelle ja kulmalle josta laukaistun amraamin väistäminen käy hemmetin tuskaiseksi.
Jostain maksimi rangelta raapaistun amraamin kinematiikka ei oo enää kovin kummonen jos maalilla on hyvin korkeutta ja nopeutta mitä hyödyntää siinä vaiheessa kun keppi menee pitbulliksi. jos sen pääsee turauttamaan 120 kilsan sijaan vaikka 30 kilsasta, niin todennäköisyys osumalle nousee aivan erilaisiin sfääreihin.
Maalien osoitus pelkällä DAS optiikalla ei välttämättä ole se optimein tapa saada aikaan kunnollinen maalikelpoinen "track". Siinä olisi luutavasti pakko säteillä tutkalla edes vähän LPI moodissa että saisi aikaan jotain mihin kannattaa ampua ja kunhan tutkavaroittimet pääsevät paremmin jyvälle taajuushyppelevien aesojen kaistoista ja toimintamalleista, niin vaarana on että se havaitaan. Silloin siellä on yksinäinen kone kokonaisen parven kantamalla ottamassa mittaa siitä että kellä on isoimmat munat. 1 kone vastaan 4 on kyllä aika karu tilanne mille tahansa hävittäjälle jos molemmat ovat rangella jossa on riski tulla havaituksi ja saada vaikkapa jotain modernia IR ohjusta kohti. Eikä tässä kohti oikeastaan edes auta se, että kaveri on loftaamassa ohjuksia kohti sieltä kauempaa. Itse ainakin välttäisin tätä tilannetta.Ajatusleikki: Pari vastaan parvi.
Kohteena lähestyvä vihollisparvi.
Stealt hiipii viistosta suunnasta lähemmäs ja osoittaa maalit. Beast ampuu puikon tai pari noin sadasta kilsasta. Tämä pakottaa parven vastatoimiin joiden aikana/turvin beast lähestyy lisää - esim noin 20-40km etäisyydelle ja pyrkii pudotuksiin.
Aikaisemmin mainitsemassani skenaariossa niitä harhailijoiden pudottajia on useampi kone ja lähempää ammuttujen ohjusten parempi osumatodennäköisyys pitää huolen siitä, että vihollisen selviytyminen on epätodennäköisempää. Ei oo mitään syytä pelata reilua peliä vaan aina piestään raakasti porukalla jos mahdollista koska se parantaa omien koneiden selvitymistodennäköisyyttä.Jos joku vihuliparven kone meinaa päästä karkuun niin stealth ottaa sen kohteeksi.
Siivenalusten tyhjennyttyä a-tarvikkeesta sinne jää edelleen ripustimet, joista ei ainakaan vielä oo käsittääkseni oikeasti "steathyjä" versioita, erityisesti raskaammalle kalustolle. Ainoa toistaiseksi F-35 sivessä näkynyt kantolaite jossa tuota on yhtään ajateltu, on 9X laukaisukisko, joka on rakennettu jännään kulmaan. Siiven ja ulkoisen lastin kantamiseen tarkoitetun laukaisukiskon väliin muodostuva 90 asteen kulma on stealthille myrkkyä.Kuluisi kai noin 5-8 puikkoa per neljän koneen parvi. Itse kuvittelen että muutama vihuliini putoaisi. Jos joku selviäisi niin mission kill.
Siivenalusta tyhjinä beast muuttuisi stealhiksi ja toinen kone voisi tulla beastiksi.
Voi se silti toimia. Riippuu vähän vihusta ja tilanteesta yleisesti.Toimisiko?
Noille air to air beast modeille on todennäköisesti olemassa ihan relevanttejakin paikkoja...
Parvi vastaan parvi ei millekään beastille ole tarvetta, on kuitenkin toista tusinaa puikkoa mukana vaikka olisi luukkujen alla. Stealth mahdollistaa tilannekuvan pimittämisen viholliselta, joka on yleensä paljon arvokkaampaa kuin muutama ekstra ohjus. Eli itse tietää että vihollista on, ja missä se on, mutta vihollisella ei vastaavasti ole hajua tai ainakaan tarkkaa paikkaa sinusta. Tämä mahdollistaa taistelun voittamisen ennen kuin se alkaakaan, ihan Sun Tzun oppien mukaan. Lähelle, korkealla ja kovaa + AMRAAMit naamaan ennenkuin vastustaja ehtii reagoida. Ohjuksia kuluu 4-5.Ajatusleikki: Pari vastaan parvi.
Kohteena lähestyvä vihollisparvi.
Stealt hiipii viistosta suunnasta lähemmäs ja osoittaa maalit. Beast ampuu puikon tai pari noin sadasta kilsasta. Tämä pakottaa parven vastatoimiin joiden aikana/turvin beast lähestyy lisää - esim noin 20-40km etäisyydelle ja pyrkii pudotuksiin.
Jos joku vihuliparven kone meinaa päästä karkuun niin stealth ottaa sen kohteeksi.
Kuluisi kai noin 5-8 puikkoa per neljän koneen parvi. Itse kuvittelen että muutama vihuliini putoaisi. Jos joku selviäisi niin mission kill.
Siivenalusta tyhjinä beast muuttuisi stealhiksi ja toinen kone voisi tulla beastiksi.
Toimisiko?
Yksi, ja sekin on C.Montnakoa geipeniä mahtaa tulla ruotista?
HöhYksi, ja sekin on C.
18:02 Saab Gripen E, ohjaaja André Brännström, SAABYksi, ja sekin on C.
Kattos perhanaa. Samasta listasta luin, mutten huomannut tuota ylempää. "Siinä on siis ne Saabin lupaamat häiveominaisuudet."18:02 Saab Gripen E, ohjaaja André Brännström, SAAB
20:00 Saab Gripen C, Ruotsin ilmavoimat, majuri Peter Fällen
F-35 on:Patrouille de France ja HX-hävittäjäkandidaatit lentävät perjantaina Kaivopuistossa - Reserviläinen
Kaivari 21 järjestetään ilmaistapahtumana Helsingin edustalla.www.reservilainen.fi
20:12 F-35A-ohilento, Italian Ilmavoimat