F-35 Lightning II

file.php

Vielä kun tuohon laittaa päälle Sidekickin block 4:ssä, niin aika kova on ohjuslasti tässä konfiguraatiossa. 14 AMRAAM:ia ja kaksi Sidewinderia. Parvi tälla tapaa varusteltuna on jo aika helkkarin tulivoimainen.
 
Kyllä se vaan on! Pienempi tutkaheijaste silti, kuin 4.n sukupolven hävittäjillä.
Yrittäkää jo ymmärtää, ettei se stealth ole mikään on/eioo, vaan tutkaheijasteen suhde havaitsemiskykyyn!
Tutkassa näkymätöntä konetta ei ole olemassakaan, vaan kaikki koneet näkyvät tutkassa - toiset vaan vain vasta lähemmältä etäisyydeltä kuin toiset.

Lisäksi kaikkien koneiden ei tarvitse olla identtisellä varustuksella. Osa voi olla tutka päällä, osa piilossa pelkästään passiivisilla sensoreilla ampumassa täsmäiskuja ja osa täydessä petomoodissa.
 
file.php

Vielä kun tuohon laittaa päälle Sidekickin block 4:ssä, niin aika kova on ohjuslasti tässä konfiguraatiossa. 14 AMRAAM:ia ja kaksi Sidewinderia. Parvi tälla tapaa varusteltuna on jo aika helkkarin tulivoimainen.

Olenko ymmärtänyt oikein:

Yksi voi mennä stealthina lähemmäs, osoittaa kohteet sun muuta. Joku toinen voi sitten paukuttaa krääsää niihin kohteisiin ja siivenalustojen kevetessä tulla vaikeammin huomattavaksi jne.
 
Olenko ymmärtänyt oikein:

Yksi voi mennä stealthina lähemmäs, osoittaa kohteet sun muuta. Joku toinen voi sitten paukuttaa krääsää niihin kohteisiin ja siivenalustojen kevetessä tulla vaikeammin huomattavaksi jne.
Joo ja myös maasta ilmaan. Sveitsissä Patriot sai ehkä tästä lisäetua F-35:lta. SAMP/T + eurot vastaan. F-35 ei juuri saa Patriotilta tilannekuvan suhteen kun Sveitsi on niin vuoristoista, että Patriott pitäisi olla vuorien laella näkeäkseen seuraavaan laaksoon.
 
Olenko ymmärtänyt oikein:

Yksi voi mennä stealthina lähemmäs, osoittaa kohteet sun muuta. Joku toinen voi sitten paukuttaa krääsää niihin kohteisiin ja siivenalustojen kevetessä tulla vaikeammin huomattavaksi jne.
Esim kolmen parvessa kohdetta voi myös häiveen turvin lähestyä edullisemmasta kulmasta ja korkeammalta sen keskittyessä lentosuuntaansa. Sivulta tai ylhäältä lähestyvää ohjusta on vaikeampi välttää saati sivuilta. Sensorifuusion havainnot F-35 parvi voi myös välittää toisilleen tai tulenjohtoon jolloin häivekoneen havaitsemattomuus auttaa myös konetta jolla on ulkoinen lasti.
 
Esim kolmen parvessa kohdetta voi myös häiveen turvin lähestyä edullisemmasta kulmasta ja korkeammalta sen keskittyessä lentosuuntaansa. Sivulta tai ylhäältä lähestyvää ohjusta on vaikeampi välttää saati sivuilta. Sensorifuusion havainnot F-35 parvi voi myös välittää toisilleen tai tulenjohtoon jolloin häivekoneen havaitsemattomuus auttaa myös konetta jolla on ulkoinen lasti.

Eikös muutkin koneet pysty samaan? Ainakin Gripen minusta mainostaa parvilinkkiä.
 
Eikös muutkin koneet pysty samaan? Ainakin Gripen minusta mainostaa parvilinkkiä.
Pystyy, rajoitetummassa määrin. Tiedonsiirtokapasiteetti on Link 16/TILDS pienempi kuin MADL ja ensin mainittu ei ole häiveen säilyttävä. Lisäksi G:llä ei ole aina mukana vastaavat sensorit kuin F-35:lla, joten kyseisten sensorien datan saatavuus riippuisi tuurista ja tehtäväsuunnittelun hyvyydestä. Luultavasti G pärjää kohtalaisesti ilmakuvan jaossa parille, mutta maa ja meri voi olla heikompaa.
Tiedon määrän mukana tulee aina haaste olennaisen löytämisestä. Hyvät kehittyvät algoritmit ja jopa tietojen esittäminen oikeilla symboleilla. Liika oikeakin tieto voi olla roskaa.
 
Yksi voi mennä stealthina lähemmäs, osoittaa kohteet sun muuta.

Itseasiassa luulen, että se maalinosoituksen positio menee sen mukaan mitä ollaan tekemässä. F-35 kanssa, eteenkin ilmasta ilmaan operaatioissa säteilevä kone pysyttelee luultavasti taaempana turvassa keilaamassa maaleja - vihun ohjuksen kantamattomissa. Samalla muut hiipivät täysin stealthina sisäisten aselastien kanssa semmoselle rangelle ja kulmalle josta laukaistun amraamin väistäminen käy hemmetin tuskaiseksi.

Jostain maksimi rangelta raapaistun amraamin kinematiikka ei oo enää kovin kummonen jos maalilla on hyvin korkeutta ja nopeutta mitä hyödyntää siinä vaiheessa kun keppi menee pitbulliksi. jos sen pääsee turauttamaan 120 kilsan sijaan vaikka 30 kilsasta, niin todennäköisyys osumalle nousee aivan erilaisiin sfääreihin.

Ilmasta maahan puolella voi olla taas järkevämpää kääntää tuo homma toisinpäin ja käyttää stealthia konetta kärjessä, koska se penetroi paremmin ilmatorjuntaa. Sieltä voi sitten DASin turvin bongata maaleja samalla kun takaa tulee kaverit kunnon pommilastissa siivet notkollaan standoff aseita. Maamalin ampumisen suhteen sillä asen loppulähestymisen kinematiikalla ei oo niin paljoa virka vaan riittää, että sen energia riittää sinne maaliin asti.
 
Olenko ymmärtänyt oikein:

Yksi voi mennä stealthina lähemmäs, osoittaa kohteet sun muuta. Joku toinen voi sitten paukuttaa krääsää niihin kohteisiin ja siivenalustojen kevetessä tulla vaikeammin huomattavaksi jne.
Millä se stealth-kone havaitsee ne kohteet? Tutka ei ole passiivinen järjestelmä, vaikkakin passiivitutkat on kehitteillä.

Itse näen tällaisen ”ohjuslavetin” hyödyn perustuvan siihen, että se pystyy pakottamaan vihollisen puolustamaan jo kaukaa ja pitämään sen puolustuskannalla koska keppejä riittää, jolloin toinen (häive)kone voi lähestyä huomaamatta ja ampua varsinaiset tappolaukaukset läheltä, amraamin tapauksessa n.10 mailia.

Uusien BVR-ohjusten myötä tällainen hukkakäyttö pyritään välttämään, koska ohjuksissa on tyypillisesti patomoottori siirtymäosuudelle alkukiihdytyksen jälkeen, sekä kiihdytysmoottori lopun pitbullia varten. Näin ohjus käyttäytyy vastaavasti kuin nykyiset läheltä laukaistut amraamit, jne. Lisäksi löytyy mm. Lock-after-launch ja muuta kivaa, jotka avaa uusia taktisia mahdollisuuksia (esim AWACS valaisee maalin, hävittäjä ampuu ohjuksen risteävälle linjalle 100 mailin päästä ja kohde lukitaan ohjukseen vasta kun on liian myöhäistä).
 
F-35 kanssa, eteenkin ilmasta ilmaan operaatioissa säteilevä kone pysyttelee luultavasti taaempana turvassa keilaamassa maaleja - vihun ohjuksen kantamattomissa. Samalla muut hiipivät täysin stealthina sisäisten aselastien kanssa semmoselle rangelle ja kulmalle josta laukaistun amraamin väistäminen käy hemmetin tuskaiseksi.

Jostain maksimi rangelta raapaistun amraamin kinematiikka ei oo enää kovin kummonen jos maalilla on hyvin korkeutta ja nopeutta mitä hyödyntää siinä vaiheessa kun keppi menee pitbulliksi. jos sen pääsee turauttamaan 120 kilsan sijaan vaikka 30 kilsasta, niin todennäköisyys osumalle nousee aivan erilaisiin sfääreihin.

Ajatusleikki: Pari vastaan parvi.

Kohteena lähestyvä vihollisparvi.

Stealt hiipii viistosta suunnasta lähemmäs ja osoittaa maalit. Beast ampuu puikon tai pari noin sadasta kilsasta. Tämä pakottaa parven vastatoimiin joiden aikana/turvin beast lähestyy lisää - esim noin 20-40km etäisyydelle ja pyrkii pudotuksiin.

Jos joku vihuliparven kone meinaa päästä karkuun niin stealth ottaa sen kohteeksi.

Kuluisi kai noin 5-8 puikkoa per neljän koneen parvi. Itse kuvittelen että muutama vihuliini putoaisi. Jos joku selviäisi niin mission kill.

Siivenalusta tyhjinä beast muuttuisi stealhiksi ja toinen kone voisi tulla beastiksi.

Toimisiko?
 
Ajatusleikki: Pari vastaan parvi.

Kohteena lähestyvä vihollisparvi.

Stealt hiipii viistosta suunnasta lähemmäs ja osoittaa maalit. Beast ampuu puikon tai pari noin sadasta kilsasta. Tämä pakottaa parven vastatoimiin joiden aikana/turvin beast lähestyy lisää - esim noin 20-40km etäisyydelle ja pyrkii pudotuksiin.
Maalien osoitus pelkällä DAS optiikalla ei välttämättä ole se optimein tapa saada aikaan kunnollinen maalikelpoinen "track". Siinä olisi luutavasti pakko säteillä tutkalla edes vähän LPI moodissa että saisi aikaan jotain mihin kannattaa ampua ja kunhan tutkavaroittimet pääsevät paremmin jyvälle taajuushyppelevien aesojen kaistoista ja toimintamalleista, niin vaarana on että se havaitaan. Silloin siellä on yksinäinen kone kokonaisen parven kantamalla ottamassa mittaa siitä että kellä on isoimmat munat. 1 kone vastaan 4 on kyllä aika karu tilanne mille tahansa hävittäjälle jos molemmat ovat rangella jossa on riski tulla havaituksi ja saada vaikkapa jotain modernia IR ohjusta kohti. Eikä tässä kohti oikeastaan edes auta se, että kaveri on loftaamassa ohjuksia kohti sieltä kauempaa. Itse ainakin välttäisin tätä tilannetta.

Sadasta kilsasta ampuva kone voi hyvin pitää itse vielä siinä kohti tutkaansa päällä. Se on suhteellisen kaukana vihollisesta vielä siinä kohtaa ja jos se nauttii paremman sensorin ja edelleen viholliseen nähden paremman häiveen tuomasta kyvystä ampua ensin ilman että vihu voi vielä välttämättä vastata, niin homma lienee parasta hoitaa perinteiseen tapaan. Jos vihollinen olettaa heti ekat tutkasignaalit havaittuaan, että sieltä voi olla ohjuksia tulossa (tai näkee beast modessa menevän koneen tutkassa) niin 100 kilsan laukauksen väistämiseen voi riittää helpoisti esim. Lentokorkeuden maltillinen pudottaminen ja muutaman siksak liikkeen tekeminen. Tässä kohti kuitenkin laukaiseva kone on paljastanut suuntansa ja vihollisen on mahdollista pyrkiä puskemaan sellaiselle etäisyydelle josta se voi tapella tehokkaasti.


Jos joku vihuliparven kone meinaa päästä karkuun niin stealth ottaa sen kohteeksi.
Aikaisemmin mainitsemassani skenaariossa niitä harhailijoiden pudottajia on useampi kone ja lähempää ammuttujen ohjusten parempi osumatodennäköisyys pitää huolen siitä, että vihollisen selviytyminen on epätodennäköisempää. Ei oo mitään syytä pelata reilua peliä vaan aina piestään raakasti porukalla jos mahdollista koska se parantaa omien koneiden selvitymistodennäköisyyttä.

Kuluisi kai noin 5-8 puikkoa per neljän koneen parvi. Itse kuvittelen että muutama vihuliini putoaisi. Jos joku selviäisi niin mission kill.

Siivenalusta tyhjinä beast muuttuisi stealhiksi ja toinen kone voisi tulla beastiksi.
Siivenalusten tyhjennyttyä a-tarvikkeesta sinne jää edelleen ripustimet, joista ei ainakaan vielä oo käsittääkseni oikeasti "steathyjä" versioita, erityisesti raskaammalle kalustolle. Ainoa toistaiseksi F-35 sivessä näkynyt kantolaite jossa tuota on yhtään ajateltu, on 9X laukaisukisko, joka on rakennettu jännään kulmaan. Siiven ja ulkoisen lastin kantamiseen tarkoitetun laukaisukiskon väliin muodostuva 90 asteen kulma on stealthille myrkkyä.

Voi se silti toimia. Riippuu vähän vihusta ja tilanteesta yleisesti.

Noille air to air beast modeille on todennäköisesti olemassa ihan relevanttejakin paikkoja. Itse epäilen että jos semmonen nähdään joskus jossain tositoimissa, niin se tulee löytymään F-35C:n kyydistä tilanteessa jossa se hoitaa carrier groupin lähipuolustusta ja kauempana operoivalta parvelta on päässyt vihollisia ja/tai risteilyohjuksia torjuntayrityksestä huolimata läpi ja potentiaalisia kohtitulevia maaleja on ns. helvetisti. yhdenkin pääseminen läpi voi tarkoittaa paskimmassa tapauksessa lentotukialuksen menettämistä. Näissä tilanteissa F-35 jakaa track dataa ostastoa suojaaville Burkeille ja Ticoille joista lähtee helvetillisiä määriä SM-X ja seasparrow ohjuksia maaleja kohti ja samalla sillä on riittävästi arsenaalia millä yrittää haastavaa torjuntaa myös itse.
 
Noille air to air beast modeille on todennäköisesti olemassa ihan relevanttejakin paikkoja...

Voisiko Suomen kannalta beast mode olla esim. vihuliinin saturaatiohyökkäyksessä läpi päässeiden hyökkääjien pakottaminen ilmataisteluun mission kill -toivossa?

Pari petoa bvr -tökkimään niitä joita ei saatu pysäytettyä kaukaa?

Tai vihulin maataistelukoneiden pitäminen poissa / tuhoaminen sieltä missä omat maajoukot tarttevat suojaa?
 
Minun on vähän vaikea uskoa tuota "häivekone maalittaa lähempänä, muut tulittaa kauempaa"-asetelmaa. Ellei yksinomaan häivekoneita vastaan taistella, tulee ennemminkin ohjuksen kineettinen suorituskyky vastaan kuin tutkan havaitsemiskyky.
 
Ajatusleikki: Pari vastaan parvi.

Kohteena lähestyvä vihollisparvi.

Stealt hiipii viistosta suunnasta lähemmäs ja osoittaa maalit. Beast ampuu puikon tai pari noin sadasta kilsasta. Tämä pakottaa parven vastatoimiin joiden aikana/turvin beast lähestyy lisää - esim noin 20-40km etäisyydelle ja pyrkii pudotuksiin.

Jos joku vihuliparven kone meinaa päästä karkuun niin stealth ottaa sen kohteeksi.

Kuluisi kai noin 5-8 puikkoa per neljän koneen parvi. Itse kuvittelen että muutama vihuliini putoaisi. Jos joku selviäisi niin mission kill.

Siivenalusta tyhjinä beast muuttuisi stealhiksi ja toinen kone voisi tulla beastiksi.

Toimisiko?
Parvi vastaan parvi ei millekään beastille ole tarvetta, on kuitenkin toista tusinaa puikkoa mukana vaikka olisi luukkujen alla. Stealth mahdollistaa tilannekuvan pimittämisen viholliselta, joka on yleensä paljon arvokkaampaa kuin muutama ekstra ohjus. Eli itse tietää että vihollista on, ja missä se on, mutta vihollisella ei vastaavasti ole hajua tai ainakaan tarkkaa paikkaa sinusta. Tämä mahdollistaa taistelun voittamisen ennen kuin se alkaakaan, ihan Sun Tzun oppien mukaan. Lähelle, korkealla ja kovaa + AMRAAMit naamaan ennenkuin vastustaja ehtii reagoida. Ohjuksia kuluu 4-5.
 
18:02 Saab Gripen E, ohjaaja André Brännström, SAAB
20:00 Saab Gripen C, Ruotsin ilmavoimat, majuri Peter Fällen
F-35 on:
20:12 F-35A-ohilento, Italian Ilmavoimat
Kattos perhanaa. Samasta listasta luin, mutten huomannut tuota ylempää. "Siinä on siis ne Saabin lupaamat häiveominaisuudet." :)
 
Back
Top