F-35 Lightning II

F-35:n tarjouksessa mukana oleva JSM on kyllä tosi hyvä lisä, koska sen mukana saamme kunnon kokoisen risteilyohjuksen, joka on suunniteltu toimimaan myös merimaaleja vastaaan. Meillä ei Hornetien kanssa ole vielä hankittu ilmasta-merelle - kineettistä vaikuttamiskykyä, mutta F-35:n myötä sekin tulee, mikä auttaa kovasti myös merimaaleja vastaan toimimisessa puolustushaarojen yhteistoiminnassa.
 
F-35:n tarjouksessa mukana oleva JSM on kyllä tosi hyvä lisä, koska sen mukana saamme kunnon kokoisen risteilyohjuksen, joka on suunniteltu toimimaan myös merimaaleja vastaaan. Meillä ei Hornetien kanssa ole vielä hankittu ilmasta-merelle - kineettistä vaikuttamiskykyä, mutta F-35:n myötä sekin tulee, mikä auttaa kovasti myös merimaaleja vastaan toimimisessa puolustushaarojen yhteistoiminnassa.
Riittääkö JSM:n teho suurempia aluksia vastaan? Siinä on kuitenkin pienempi taistelukärki kuin vaikkapa RBS-15:ssa, Harpoonissa tai Exocetissä.
 
Riittääkö JSM:n teho suurempia aluksia vastaan? Siinä on kuitenkin pienempi taistelukärki kuin vaikkapa RBS-15:ssa, Harpoonissa tai Exocetissä.

Kuinka suuria aluksia ajattelit Suomen ampuvan? Itämerellä liikkuu korvetin ja fregatin kokoisia aluksia. Sellainen lopettaa kyllä tehtävänsä suorittamisen, kun JSM kajahtaa kannelle.
 
Jos maali on isompi niin se on monesti myös strategisesti tärkeämpi ja sitämukaa paremmin puolustettu joten sitä ammutaan joka tapauksessa jonkin asteisella saturaatiohyökkäyksellä jotta osumia menisi läpi. Jos siellä ei joku aivan kurko puolustusjärjestelmä oo vastassa niin voi olla että tuurilla uppoaa joka hemmetin ohjus mitä kohti on ammuttu. Miltähän se vaikka vähän isompikin paatti näyttää jos noita JSM kokoluokan ohjuksia osuukin vaikkapa 8?
 
Patrian osaomistama Kongsber Avivation Maintenance Service (KAMS) paikkaa (Alankomaiden lisäksi) Turkin jättämää aukkoa F135 -suihkuturbiinien huollossa.

F135 suuremmat huollot vaativat artikkelissa mainittua testipenkkiä (Test Cell).
Alankomaissa testipenkin käyttö on jo kvalifisoitu, mutta Norjan Ryggessä se saavutetaan ensi vuonna.
Moottorin täyshuolto (overhaul), jossa koko moottori puretaan ja osat tarkastetaan (mahdollisesti vaihdetaan tai korjataa), kestää kuukausia ja maksaa miljoonia.
Siiviilikoneissa laitetaan yleensä siksi aikaa toinen moottori suihkareihin jotta ne voisivat olla tuottavassa käytössä.
Miten on militaaripuolella? Ainakin kriisin ja sodan aikana olisi hyvä olla muutama vaihtomoottori etteivät elintärkeät koneet makaisi huollossa.

Suomessa varmasti pystyttäisiin tekemään kaikki F135 moottorin huollot. Kuitenkin täyshuollon tekeminen vaatisi tuntuvia investointeja kuten testipenkkiä.
Vuoden lopulla tiedämme minkälaisen sopimuksen Suomi on tehny huollon suhteen, jos ei sitten sitä ennen ole vuodettu tietoja.
Kaikesta päätellen LM(ja FMS) on tehnyt spekseihimme yltäneen tarjouksen koskien myös huoltoa.

Tuossa on muutama esimerkki suihkuhävittäjien moottorien huollon tarpeesta ja käyttöiästä.
Esitetyt luvut kannattaa ottaa varauksella.
Vertailun vuoksi Suomen Migien moottorit huollettiin 300, 600 ja 900 tunnissa ja 1200 tunnissa oli käyttöikä loppu.
 
Patrian osaomistama Kongsber Avivation Maintenance Service (KAMS) paikkaa (Alankomaiden lisäksi) Turkin jättämää aukkoa F135 -suihkuturbiinien huollossa.

F135 suuremmat huollot vaativat artikkelissa mainittua testipenkkiä (Test Cell).
Alankomaissa testipenkin käyttö on jo kvalifisoitu, mutta Norjan Ryggessä se saavutetaan ensi vuonna.
Moottorin täyshuolto (overhaul), jossa koko moottori puretaan ja osat tarkastetaan (mahdollisesti vaihdetaan tai korjataa), kestää kuukausia ja maksaa miljoonia.
Siiviilikoneissa laitetaan yleensä siksi aikaa toinen moottori suihkareihin jotta ne voisivat olla tuottavassa käytössä.
Miten on militaaripuolella? Ainakin kriisin ja sodan aikana olisi hyvä olla muutama vaihtomoottori etteivät elintärkeät koneet makaisi huollossa.

Suomessa varmasti pystyttäisiin tekemään kaikki F135 moottorin huollot. Kuitenkin täyshuollon tekeminen vaatisi tuntuvia investointeja kuten testipenkkiä.
Vuoden lopulla tiedämme minkälaisen sopimuksen Suomi on tehny huollon suhteen, jos ei sitten sitä ennen ole vuodettu tietoja.
Kaikesta päätellen LM(ja FMS) on tehnyt spekseihimme yltäneen tarjouksen koskien myös huoltoa.

Tuossa on muutama esimerkki suihkuhävittäjien moottorien huollon tarpeesta ja käyttöiästä.
Esitetyt luvut kannattaa ottaa varauksella.
Vertailun vuoksi Suomen Migien moottorit huollettiin 300, 600 ja 900 tunnissa ja 1200 tunnissa oli käyttöikä loppu.
DSCA:ssa oli kaksi varamoottoria. Moottoreista on tällä hetkellä pulaa ja USA:ssa seisoo koneita odottamassa moottoria tai jotain sen moduulia.
 
Patrian osaomistama Kongsber Avivation Maintenance Service (KAMS) paikkaa (Alankomaiden lisäksi) Turkin jättämää aukkoa F135 -suihkuturbiinien huollossa.

F135 suuremmat huollot vaativat artikkelissa mainittua testipenkkiä (Test Cell).
Alankomaissa testipenkin käyttö on jo kvalifisoitu, mutta Norjan Ryggessä se saavutetaan ensi vuonna.
Moottorin täyshuolto (overhaul), jossa koko moottori puretaan ja osat tarkastetaan (mahdollisesti vaihdetaan tai korjataa), kestää kuukausia ja maksaa miljoonia.
Siiviilikoneissa laitetaan yleensä siksi aikaa toinen moottori suihkareihin jotta ne voisivat olla tuottavassa käytössä.
Miten on militaaripuolella? Ainakin kriisin ja sodan aikana olisi hyvä olla muutama vaihtomoottori etteivät elintärkeät koneet makaisi huollossa.

Suomessa varmasti pystyttäisiin tekemään kaikki F135 moottorin huollot. Kuitenkin täyshuollon tekeminen vaatisi tuntuvia investointeja kuten testipenkkiä.
Vuoden lopulla tiedämme minkälaisen sopimuksen Suomi on tehny huollon suhteen, jos ei sitten sitä ennen ole vuodettu tietoja.
Kaikesta päätellen LM(ja FMS) on tehnyt spekseihimme yltäneen tarjouksen koskien myös huoltoa.

Tuossa on muutama esimerkki suihkuhävittäjien moottorien huollon tarpeesta ja käyttöiästä.
Esitetyt luvut kannattaa ottaa varauksella.
Vertailun vuoksi Suomen Migien moottorit huollettiin 300, 600 ja 900 tunnissa ja 1200 tunnissa oli käyttöikä loppu.
Hyvä yhteenveto.
Olisi mahtavaa, jos perushuolto onnistuisi taas Suomessakin.

Kertomasi aikataulutus Migiemme moottorien perushuollolle ei oikein vastaa muistikuvaani. Mikä mahtaa olla lähteesi?
 
Hyvä yhteenveto.
Olisi mahtavaa, jos perushuolto onnistuisi taas Suomessakin.

Kertomasi aikataulutus Migiemme moottorien perushuollolle ei oikein vastaa muistikuvaani. Mikä mahtaa olla lähteesi?
Perushuolto onnistuu ja tehdään varmasti Suomessa! Se saattaa olla jopa yksinkertaisempaa kuin edellisen sukupolven moottoreissa. Kuitenkin täyshuollon investoinnit sekä laitteisiin että osaamiseen saattavat olla niin korkeita että huoltopaikka vaatisi enemmän volyymiä ollakseen järkevä Suomessa.

”Veteraanit” Hannu Paavilainen ja Risto Marjomaa Patrialta kertovat
”Uusi vaihe moottorihuoltoon tuli 1964 alkaen Mig 21F:ien Tumansky-moottorien myötä, sillä neuvostovalmisteisten moottoreiden huoltojakso oli läntisiä moottoreita huomattavasti lyhyempi.

– 200 lentotunnin välein moottori purettiin kokonaan, se tarkastettiin, viat korjattiin, osat vaihdettiin, koottiin uudelleen kuntoon ja koekäytettiin seuraavalle 200 tunnin käyttöjaksolle, Paavilainen muistelee.

Lyhyt korjausväli johtui Marjomaan mukaan siitä, että Migit ja niiden moottorit oli suunniteltu massatuotantoon sotakäyttöä varten, jolloin niissä ei ollut edes haettu pitkää huoltoväliä. Moottoreilla oli myös rajallinen käyttöikä. Uudemmilla Mig 21bis -koneiden moottoreilla oli kolme huoltoa 300 lentotunnin välein ja 1200 tunnin jälkeen ne menivät romuksi.”

 
Perushuolto onnistuu ja tehdään varmasti Suomessa! Se saattaa olla jopa yksinkertaisempaa kuin edellisen sukupolven moottoreissa. Kuitenkin täyshuollon investoinnit sekä laitteisiin että osaamiseen saattavat olla niin korkeita että huoltopaikka vaatisi enemmän volyymiä ollakseen järkevä Suomessa.

”Veteraanit” Hannu Paavilainen ja Risto Marjomaa Patrialta kertovat
”Uusi vaihe moottorihuoltoon tuli 1964 alkaen Mig 21F:ien Tumansky-moottorien myötä, sillä neuvostovalmisteisten moottoreiden huoltojakso oli läntisiä moottoreita huomattavasti lyhyempi.

– 200 lentotunnin välein moottori purettiin kokonaan, se tarkastettiin, viat korjattiin, osat vaihdettiin, koottiin uudelleen kuntoon ja koekäytettiin seuraavalle 200 tunnin käyttöjaksolle, Paavilainen muistelee.

Lyhyt korjausväli johtui Marjomaan mukaan siitä, että Migit ja niiden moottorit oli suunniteltu massatuotantoon sotakäyttöä varten, jolloin niissä ei ollut edes haettu pitkää huoltoväliä. Moottoreilla oli myös rajallinen käyttöikä. Uudemmilla Mig 21bis -koneiden moottoreilla oli kolme huoltoa 300 lentotunnin välein ja 1200 tunnin jälkeen ne menivät romuksi.”

Joo, mulle jäi "jostain" mieleen, että mainitussa romutusvaiheessa olisi ollut vaihtoehtona se, että loput osat tutkitaan röntgenillä ja UÄ:llä; vaihdetaan tarpeen mukaan ja sen lisäksi tietenkin ne tavalliset epäillyt.
Tämä homma oli maksanut puolet uuden moottorin hinnasta ja luulin silloin kuulevani, että tätä ratkaisua myös sovellettiin.
Toisaalta, olen usein väärässä. Tässä varsinkin voin olla; on pari pientä harmaata ehkä sittemmin hyytynyt 40 vuoden aikana...

Mutta mainion linkin heitit - siitä suurkiitos! (y)
 
Patrian osaomistama Kongsber Avivation Maintenance Service (KAMS) paikkaa (Alankomaiden lisäksi) Turkin jättämää aukkoa F135 -suihkuturbiinien huollossa.

F135 suuremmat huollot vaativat artikkelissa mainittua testipenkkiä (Test Cell).
Alankomaissa testipenkin käyttö on jo kvalifisoitu, mutta Norjan Ryggessä se saavutetaan ensi vuonna.
Moottorin täyshuolto (overhaul), jossa koko moottori puretaan ja osat tarkastetaan (mahdollisesti vaihdetaan tai korjataa), kestää kuukausia ja maksaa miljoonia.
Siiviilikoneissa laitetaan yleensä siksi aikaa toinen moottori suihkareihin jotta ne voisivat olla tuottavassa käytössä.
Miten on militaaripuolella? Ainakin kriisin ja sodan aikana olisi hyvä olla muutama vaihtomoottori etteivät elintärkeät koneet makaisi huollossa.

Suomessa varmasti pystyttäisiin tekemään kaikki F135 moottorin huollot. Kuitenkin täyshuollon tekeminen vaatisi tuntuvia investointeja kuten testipenkkiä.
Vuoden lopulla tiedämme minkälaisen sopimuksen Suomi on tehny huollon suhteen, jos ei sitten sitä ennen ole vuodettu tietoja.
Kaikesta päätellen LM(ja FMS) on tehnyt spekseihimme yltäneen tarjouksen koskien myös huoltoa.

Tuossa on muutama esimerkki suihkuhävittäjien moottorien huollon tarpeesta ja käyttöiästä.
Esitetyt luvut kannattaa ottaa varauksella.
Vertailun vuoksi Suomen Migien moottorit huollettiin 300, 600 ja 900 tunnissa ja 1200 tunnissa oli käyttöikä loppu.
Palvelusaikanani yhden Hawkin moottori otettiin huoltoon. Kyllä siihen laitettiin toinen moottori paikalleen saman tien.
 
Juttelin lentonäytöksessä pitkään sen F35-maketin vieressä seisoneen lentäjän kanssa. Hän oli sama mies, joka kollegansa kanssa lensi Pirkkalan koelennot. Totesimme siis, että minähän lienen sitten nähnyt hänet lentämässä, sillä näin kolmevitosen laskeutumassa Pirkkalaan. :)
Mutta kysyin Jassm:sta. Kysyin, onko (jo tai tulossa) perinteisen eli ei-ER-version integrointia. Lentäjä kertoi senkin version integrointia lennättävät parhaillaan, muttei ollut varma, joko olisi valmis.
 
Muuten, se koelentäjä vastasi minulle jotenkin näin, kun kysyin ulkoisen Sidewinderin ja sen ripustimen vaikutukseen häiveeseen. "No, Sidewinderin kanssa kone ei ole häivekone. Kun se on ammuttu, heijastaa kone tyhjän ripustimen kanssa toki enemmän kuin ilman, mutta ei läheskään sitä, minkä se ohjus heijastaa." Ei pitänyt tyhjää ripustinta varsinaisena häiveenpilaajana. Vaikka eipä ripustimesta tyhjänä mitään hyötyä jään ole
 
Muuten, se koelentäjä vastasi minulle jotenkin näin, kun kysyin ulkoisen Sidewinderin ja sen ripustimen vaikutukseen häiveeseen. "No, Sidewinderin kanssa kone ei ole häivekone. Kun se on ammuttu, heijastaa kone tyhjän ripustimen kanssa toki enemmän kuin ilman, mutta ei läheskään sitä, minkä se ohjus heijastaa." Ei pitänyt tyhjää ripustinta varsinaisena häiveenpilaajana. Vaikka eipä ripustimesta tyhjänä mitään hyötyä jään ole
Toiminee hyvin tunnistuslennoilla. Lüneburgit kiinni ja etäisyys muutenkin pienempi kuin normaalissa ilmataistelussa
 
Muuten, se koelentäjä vastasi minulle jotenkin näin, kun kysyin ulkoisen Sidewinderin ja sen ripustimen vaikutukseen häiveeseen. "No, Sidewinderin kanssa kone ei ole häivekone. Kun se on ammuttu, heijastaa kone tyhjän ripustimen kanssa toki enemmän kuin ilman, mutta ei läheskään sitä, minkä se ohjus heijastaa." Ei pitänyt tyhjää ripustinta varsinaisena häiveenpilaajana. Vaikka eipä ripustimesta tyhjänä mitään hyötyä jään ole
Milloinkohan nämä ripustimet saadaan siihen hintaluokkaan ja mekaanisesti toimimaan, että ne voidaan tiputtaa ohjuksen jälkeen pois.
 
Back
Top