John Hilly
Ylipäällikkö
Pudotetaanko ne tyhjinä siis myös matalan intensiteetin partioinnissa?
Syyrian Mig lähestyi rajaa turhan lähelle. Silloin säiliöt pudotettiin. Mig huomas sen, kääntyi pois täydet tehot päällä. Selkkaus päättyi siihen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pudotetaanko ne tyhjinä siis myös matalan intensiteetin partioinnissa?
Fiksu MiG-kuski! Selkeästi luonnonvalikoiman tuotetta!Syyrian Mig lähestyi rajaa turhan lähelle. Silloin säiliöt pudotettiin. Mig huomas sen, kääntyi pois täydet tehot päällä. Selkkaus päättyi siihen.
Jos F-35 valitaan, niin saako sen jättää ulos yöksi vaikkapa Rissalan kentällä? Tuli vaan mieleen yksi "Remes-skenaario".
Lähinnä tuli mieleen F-35A tyhjäpaino runsaat 13t, Mi-26 kuorma 20t. Loput voi itse arvata.Jotenkin epäilisin, että pikemmin verifioitaisiin jotkut turvallisuusstandardit (vartiointi tms). Jos halli ei ole vartioitu, mitenkäs se olisi turvallisempi kuin platta jossa näkyvyys tekniselle valvonnalle on hyvä?
Toki sitten on tämä skenaario... Firefox on venäjäksi Огонь лиса
Hmm?Lähinnä tuli mieleen F-35A tyhjäpaino runsaat 13t, Mi-26 kuorma 20t. Loput voi itse arvata.
Mielenkiintoista tuossa 'Rowdy' Yatesin haastattelussa että Boeing ei peitellyt X-32:n rumuusongelmaa, ja yksi tavoite F-32:n suunnittelussa olikin vähän parannella koneen ulkonäköä. Muutakin hyvää settiä vaikkei mitään mullistavaa:
Ja jostakin muistan lukeneeni, että Lockheed Martin hallitsi myös poliittisen pelin Boeingia paremmin hajauttamalla F-35:n osien tuotantoa ja alihankkijaketjua huomattavasti isompaan määrään osavaltioita, jolloin kongressissa asioista päättävät politiikot tietty kallistuvat F-35:n suuntaan kun kotimarkeille saa siltarumpua.Mielenkiintoista tuossa 'Rowdy' Yatesin haastattelussa että Boeing ei peitellyt X-32:n rumuusongelmaa, ja yksi tavoite F-32:n suunnittelussa olikin vähän parannella koneen ulkonäköä. Muutakin hyvää settiä vaikkei mitään mullistavaa:
-JSF-koelennot eivät olleet 'flyoff' jossa koneet olisivat kilpailleet keskenään. X-32 ja X-35 olivat vain demonstraattoreita joilla kokeiltiin koneiden konfiguraatiota eikä niiden suorituskykyä erikoisemmin kokeiltu. LockMart sai silti etua kuten ATF-ohjelmassa, kun sen koekone oli paljon lähempänä oikeaa tuotantohävittäjää ja suoritusarvolupauksille oli helppo antaa isompi painoarvo.
-X-32 pohjautui Boeingin konventionaaliseen hävittäjäpommittajaprojektiin johon hiukan kiireessä ympättiin Harrieriin perustuva STOVL-järjestelmä. Lockheed sai siinäkin etua kun sen kone oli jo alkujaan suunniteltu STOVL-versio mielessä ja ostivat vielä Jakovlevilta lisää tietotaitoa.
-Boeing laski sen varaan ettei LockMart pystyisi kilpailemaan teknisesti mutkikkaamman ja riskialttiimman koneensa hinnalla. Yates kuvaili että "X-35:n toimimiseen tarvittaisiin 17 ihmettä". Jossain määrin järkytys oli kun X-35 selvisikin liput liehuen testiohjelman STOVL-osiosta. X-35:n voitto ei sitten ollut lopulta erityinen yllätys. Hinnan kanssa ei sitten mennytkään niin hyvin, vaikka olisihan niitä ylläreitä voinut tulla F-32:llekin.
-Yatesin mielestä X-32:n konventionaaliset lento-ominaisuudet olivat hyviä "tämän voisi viedä laivalle [tukialukselle] vaikka heti".
-Yates arvelee että tuotannon puolesta F-32 olisi voinut olla vähemmän ongelmallinen: Skunk Works osaa tehdä upeita prototyyppejä muttei tee massatuotantoa.
Suorituskyvyn puolestahan Boeingin koneella olisi ollut etuna ainakin isompi sisäinen polttoainekuorma: oliko tyyliin 40% isompi kuin F-35:lla. Eräässä vanhemmassa artikkelissa oli tieto että koneen avioniikkajärjestelmä olisi kehitetty Super Hornetin pohjalta, ja luultavasti olisi muistuttanut kovasti Block II/III Super Hönöjä.
Tuo tulee samasta laalaa-maasta, missä vuosien 1943-1944 aikana Amerikkalaiset B-17 ja B-24 pommikoneet ampuivat yksinään alas lähes kaikki saksan länsirintaman hävittäjäkoneet omien ilmoituksiensa mukaan tai jossa Korean sodassa amerikkalaisten ilmoittama pudotussuhde migejä vastaan oli 20:1 (nykyisten tilastojen valossa RAND:in mukaan suhde oli 1:1,2-1,4 eikä siinä ole mukana kuin alasammutut Sabret).
F-35 War-Gaming – Fear Mongering? | Billie Flynn - My Blog
billieflynn.com
Jänniä lukuja. Eli jos hyviksillä ja pahiksilla on molemmilla Adv 4th gen (40 vs 120) ja 4 vs 8 kohtaamisia niin tulee 6 pudotusta ja 20 menetystä. Jo 10 korvaaminen F-35A:lla parantaisi pudotuksia 14:ta. Turpaan tulisi (=50% blufor menetykset) kampanjassa kuitenkin 4v8 mittelöissä aina siihen asti kunnes 3/4 olisi F-35A:ta (joskin 50->75% F-35A-pitoisuus 3-kertaistaisi vihollisen tappiot 37:sta 120:een) Sitten 3/4->täysin F-35:een saisi puolitettua menetykset (19->9), mutta vihollinen menettäisi edelleen kaiken 120.
Onko F-35 varten rigattu peli? Antaa selvän viestin. Vaikka labratesti on aina hiukan turhan yksinkertainen. Jos HX sotapelissä olisi teoriassa mahdollista todeta, että yksi F-35 vastaa 20 näitä muita niin en usko, että sitä uskallettaisiin tuoda julkisuuteen ainoana perusteluna. Koska eihän siihen uskoisi kukaan kun lähtömielikuva on jokseenkin vertailukelpoisista.
Talvisodassa Neuvostoliiton ilmavoimat ampuivat Suomen ilmavoimat alas useampaan kertaan.Tuo tulee samasta laalaa-maasta, missä vuosien 1943-1944 aikana Amerikkalaiset B-17 ja B-24 pommikoneet ampuivat yksinään alas lähes kaikki saksan länsirintaman hävittäjäkoneet omien ilmoituksiensa mukaan tai jossa Korean sodassa amerikkalaisten ilmoittama pudotussuhde migejä vastaan oli 20:1 (nykyisten tilastojen valossa RAND:in mukaan suhde oli 1:1,2-1,4 eikä siinä ole mukana kuin alasammutut Sabret).
Niin ampuivat. Ja raunioittivat koko Helsingin. Taisivatpa upottaa laivastonkin pariin kertaan.Talvisodassa Neuvostoliiton ilmavoimat ampuivat Suomen ilmavoimat alas useampaan kertaan.
Sodan ensimmäinen uhri on tunnetusti totuus, mutta osuivat ne sentään talvisodassa omaan suurlähetystöönsä Helsingissä.Niin ampuivat. Ja raunioittivat koko Helsingin. Taisivatpa upottaa laivastonkin pariin kertaan.
Joten kun NL/Venäjä esittää vastaavia lukuja wunderwaffensa tehosta, uskoisitko heitä? Minä en uskoisi.
Antaa varmaan jotain suuntaa, jos vastassa oli vieraiden Typhooneja tai muita kehittyneitä koneita. Tosin US Aggressorit ovat vanhoja F-16C koneita ja ties mitä kaupallisia ilmavoimia, joten jos vastus oli sitä luokkaa niin enpä tuota hirveän realistisena pidä.
F-35 War-Gaming – Fear Mongering? | Billie Flynn - My Blog
billieflynn.com
Jänniä lukuja. Eli jos hyviksillä ja pahiksilla on molemmilla Adv 4th gen (40 vs 120) ja 4 vs 8 kohtaamisia niin tulee 6 pudotusta ja 20 menetystä. Jo 10 korvaaminen F-35A:lla parantaisi pudotuksia 14:ta. Turpaan tulisi (=50% blufor menetykset) kampanjassa kuitenkin 4v8 mittelöissä aina siihen asti kunnes 3/4 olisi F-35A:ta (joskin 50->75% F-35A-pitoisuus 3-kertaistaisi vihollisen tappiot 37:sta 120:een) Sitten 3/4->täysin F-35:een saisi puolitettua menetykset (19->9), mutta vihollinen menettäisi edelleen kaiken 120.
Onko F-35 varten rigattu peli? Antaa selvän viestin. Vaikka labratesti on aina hiukan turhan yksinkertainen. Jos HX sotapelissä olisi teoriassa mahdollista todeta, että yksi F-35 vastaa 20 näitä muita niin en usko, että sitä uskallettaisiin tuoda julkisuuteen ainoana perusteluna. Koska eihän siihen uskoisi kukaan kun lähtömielikuva on jokseenkin vertailukelpoisista.