F-35 Lightning II

Saako F-35 uuden mootorin ?

At least one of the new engines will power the Next-Generation Air Dominance fighter now in development, but there is growing interest in Congress to field new engines in the Block 4 version of the F-35 as soon as 2027. Whether that’s possible—or affordable, given all the bills the Air Force has to pay—is not yet clear. But the Block 4 F-35s, which go into production in 2023, will need a new or improved engine to make full use of its upgrades.

Both say their engines yield 25 to 30 percent more range; up to 18 percent greater acceleration; and increased cooling capability for onboard electronics. Potential other benefits include more electricity to power emitting systems and directed-energy weapons, and a reduced heat signature to improve stealth.

 
Super Hornetiin suunniteltiin joskus Enclosed Weapons Podia, eli häivemuotoiltua lisäsäiliötä ulkoiselle asekuormalle. En muista kuopattiinko hanke jo(?)

Onkohan F-35:een koskaan visioitu vastaavaa?
 
Toki kuopattiin. Liian kallis vanhaan kaakkiin suunnitella ja erityisesti testata. Kun loppupeleissä USN:lle ei kelvannut edes rungonmyötäinen lisätankki.
Podit on niitä Boeingin Advanced horinoita, joita edes Kuwait ei käynyt maksamaan.

F-35:ssa on tarpeeksi tilaa sisässä, joten lisäsäiliö tulisi hyödylliseksi vain pienessä osassa tehtäviä. Eli kaikki siihen liittyvät kulut ja hankaluudet testauksineen maksaisivat turhan paljon per tarvittava käyttökerta.
Tulee halvemmaksi pitää ampumalavetiksi lastattu F-35 taaempana tarpeen mukaan. Josta tulee stealth heti jälleen kun on leiponut ne pitempikantamaiset siipien alta menemään.
 
Super Hornetiin suunniteltiin joskus Enclosed Weapons Podia, eli häivemuotoiltua lisäsäiliötä ulkoiselle asekuormalle.
Niin tai Bojo yritti kaupata ajatusta mutta laivasto ei kiinnostunut.

Sialle voi laittaa huulipunaa mutta se on silti sika.
 
Jännitys tihentyy, tiivistyy. Eikö tuo ilmoitus valittavasta koneesta tämän vuoden puolella ulos tule?
Joulukuussa ennen joululomia.

Eli maksimissaan siinä 20. tai 21. päivän tienoilla, kun eduskunnan viimeinen istuntopäivä on 20. päivä ja tarvittaessa 21. päivälle on varaus työpäivälle. Eli kaikista myöhäisimmällä päivämäärällä maksimissaan 38 päivää jäljellä.
 
Jos tuo 11000 euroa kääntyisi suoraan meille, niin tuo olisi 2500-3000 euroa lisää Hornetien julkilausuttuun 8000-8500 euron lentotunnin hintaan. Eli vuodessa tulisi lisää nykyisellä 9000 tunnilla sellainen 25 miljoonaa euroa Hornetien käyttökustannuksiin verrattuna. Eli kun Puranen sanoi, että meillä nyt Hornetit vievät sen alle 200 miljoonaa euroa vuodessa ja HX:n raja on 250 miljoonaa euroa vuodessa, tarkoittaa se, että Norjan luvuilla menee 64 F-35:n lentäminen 9000 lentotunnilla helposti tuohon 250 miljoonaan euroon.
 
Norskit lentää F-35:lla lähes samaan rahaan kuin F-16. 11ke/h.
party dancing GIF
 
Back
Top