Ranskan Charles de Gaulle, alunperin Richeliue, on ollut todellinen murheenkryyni. Siinä on sotkettu monta asiaa.
Ensinnäkin paatti kulkee ainoastaan 27 solmua joka on paha juttu lentotukialukselle jonka pitäisi kulkea mahollisimman nopeasti vastatuulen kun koneet nousevat ilmaan.
Ydinreaktori toimii huonosti ja se pitää myös panostaan joka seitsemäs vuosi (vrt US yhden kerran).
Propulsiosysteemi täristää ja on vaatinut paljon ylläpitoa.
Kantta piti jatkaa 14 m jotta Hawkyey:lla voitiin nousta ilmaan.
Katapultti ainoastaan 75 m (vrt 90 amerikkalasilla).
Tukialuksen katapulteissa on ollut ongelma. Kehno tilanne kun niitä on vain kaksi.
Aluksen kyky heikkenee oleellisesti toisen katapultin ollessa pois pelistä.
Ja varmasti on ollut aivan käsittämätön kallis systeemi.
Höyrykatapulttihan on sellainen että aluksen pitää tislata merivedestä makeaa vettä katapultin käyttöön.
Yhtä laukaisua kohden katapultti tarvitsee yli 600 kg vettä (höyryä). Tarkoittaa että sadassa nousussa tarvitaan 60 tonnia makeaa vettä.
Jos jotain kiinnostaa niin voi aikansa kuluksi perehtyä vaikka höyrykatapultin toimintaan:
Lentotukialuksen operoiminen eikä valmistaninen ole mikään läpihuutojuttu
sekä taloudellisesti että teknologisesti.
Venäläiset eivät saanet omassa ”Kuzsmassaan” edes arestiköyttä toimimaan.
Mielenkiintoista että kiinalaista Type 3, joka on lähes yhtä suuri kuin amerikkalaisten ydinkäyttöiset, kulkee perinteisillä polttoaineilla.
Alus näyttää myös vanhahtavalta jossa on ainoastaa kaksi hissiä verrattuna Ford-luokan kolmeen. Siinä on myös ainoastaan 3 katapulttia Ford luokan 4 verrattuna.
Olisin hyvin yllättynyt jos kiinalaisten EMALS -toimii kunnolla kymmennen vuoden sisällä.
Pitäisin todennäisenä että ei yhteen 20 vuoteen ole pelkoa hyvin toimivasta aluksesta erinäisistä vaikeuksista johtuen.
EMALS vaatii niin paljon sähköä että Nimitz-luokan aluksia ei voida päivittää Emalseihin senkään vuoksi.
Fordissa on reilusti mitoitetut reaktorit(2), josta riittää höyryä turbiinigeneraattoreihin jotka jauhavat sähkö riittävästi myöskin tulevaisuudessa sähköisiin asejärjestelmiin kuten lasereihin ja raidetykkeihin.
Tulevaisuutta ajatelleen ei-ydinkäyttöisillä aluksilla sähkön riittävyydessä voi piillä ongelmia.
Fordissa on yllättävä teknologinen ongelma. Hangaarihissit eivät toimi kunnolla. Varmasti se on ratkaistavissa, mutta osoittaa kuinka haastava projekti lentotukialus on.