F-35 Lightning II

Eikös jonkun jutun mukaan f35 sensorit olleet jopa niin tehokkaita, että luulivat aluksi valaitakin sukellusveneiksi, vai miten se meni? Jos tuossa on mitään perää, niin jo yksin sen vuoksi salma on ainoa oikea vaihtoehto. Voi olla, että muistan täysin väärin tai saattoi olla myös pelkkää propagandaa. Jos joku vain muistaa, että mikä juttu niin lukisin mieluusti uudelleen.
Vaikuttavaa! Vielä kun lentäjälle annetaan digikamera mukaan käteen, niin saadaan kuvaa pienemmistäkin kaloista:).

images


images
 
Eikös jonkun jutun mukaan f35 sensorit olleet jopa niin tehokkaita, että luulivat aluksi valaitakin sukellusveneiksi, vai miten se meni?
Korjasin lausetta.

Eikös jonkun jutun mukaan f35 sensorit olleet niin huonoja, että luulivat aluksi valaitakin sukellusveneiksi.



Mahtava järjestelmä,jos ei erota venettä valaasta. Vähän kuin venäläinen perseensuristin. Tosi käyttökelpoinen kapistus.
 
Korjasin lausetta.

Eikös jonkun jutun mukaan f35 sensorit olleet niin huonoja, että luulivat aluksi valaitakin sukellusveneiksi.



Mahtava järjestelmä,jos ei erota venettä valaasta. Vähän kuin venäläinen perseensuristin. Tosi käyttökelpoinen kapistus.
Ymmärsin tekstistä, että f35:n kuski ymmärsi väärin järjestelmän antaman tiedon.

Venäläinen perseensuristin toimii vain venäläisille Venäjällä.
 
Mutta näkeekö F-35:n tutka lokit, kysynpähän vaan.
Lokkeja kannattaa laskea kotimökin katolla henk.koht ja päivittäin huhtikuussa, kun rauhoitusaika ei ole vielä voimassa...
Lapin nelijalkaiset taas voidaan kätevästi laskea SAR:illa ja suhteuttaa lumen alla olevan jäkäläkerroksen paksuuteen. Poropaimenet kiittävät. :)

Keijomainen olo :unsure:
 
tällainen huhu
Tuoreen ylennyksen innoittamana täytyy kommentoida tätäkin. The Sun lienee UK:ssa ehkä yksi vähiten arvostettu tietolähde joten artikkeliin voinee suhtautua melkoisella varauksella. Brittiläisen kontra-amiraalin aiemmin arvelema moottorin rikkoontuminen kuulostaa uskottavammalta. Huhut liikkuu, selvitys jatkuu...
 
Aasinsiltana ilmatorjunnan keskusteluista, aloin pohtimaan F-35 kykyä toimia ennakkovaroitusjärjestelmänä TBM-uhkaa vastaan. TBM-ohjusten torjunta herättää säännöllisesti keskustelua ja onanointia Suomenkin tarpeisiin. F-35 voisi jo osoitettujen kykyjen perusteella toimia korkealle sijoitettuna sensorina, ainakin kohtuullisen ajan. Perusteluina:
- sensorien kyky havaita ohjuslaukaisu yli 1000km päästä
- jopa 3 tunnin lentoaika sis.polttoaineella
- Link-16 tietovuo
- kyky automaattisesti tunnistaa, luokitella ja näyttää maaleja ( Block 4- TR3 parannus tuo muistia johon tietoa voidaan tallentaa ja laskea myös nopeammin)

Hävittäjällä ei tietysti voi seurata maalia koko matkaa ja laskea torjuntaparametrejä, mutta ilmassa ollessaan se voi havaita Iskander-ohjuslaukaisut. Näin saataisiin ennakkovaroitus, vaikka maalin tarkennus vaatisi vielä tutkaseurantaa.

Lisätankeilla ja/tai ilmatankkauksella toiminta-aikaa voisi pidentää vielä rutkasti.
 
Aasinsiltana ilmatorjunnan keskusteluista, aloin pohtimaan F-35 kykyä toimia ennakkovaroitusjärjestelmänä TBM-uhkaa vastaan. TBM-ohjusten torjunta herättää säännöllisesti keskustelua ja onanointia Suomenkin tarpeisiin. F-35 voisi jo osoitettujen kykyjen perusteella toimia korkealle sijoitettuna sensorina, ainakin kohtuullisen ajan. Perusteluina:
- sensorien kyky havaita ohjuslaukaisu yli 1000km päästä
- jopa 3 tunnin lentoaika sis.polttoaineella
- Link-16 tietovuo
- kyky automaattisesti tunnistaa, luokitella ja näyttää maaleja ( Block 4- TR3 parannus tuo muistia johon tietoa voidaan tallentaa ja laskea myös nopeammin)

Hävittäjällä ei tietysti voi seurata maalia koko matkaa ja laskea torjuntaparametrejä, mutta ilmassa ollessaan se voi havaita Iskander-ohjuslaukaisut. Näin saataisiin ennakkovaroitus, vaikka maalin tarkennus vaatisi vielä tutkaseurantaa.

Lisätankeilla ja/tai ilmatankkauksella toiminta-aikaa voisi pidentää vielä rutkasti.
Tuota ominaisuutta kehitetään. Kuinka toimiva se on oikeasti käytännössä, en tiedä.


Suomen kontekstissa tuskin kovin merkittävä ominaisuus ainakaan nykyään kun ei ole millä ampua ohjusta, mutta ehkä jossain vaiheessa jonkun pienen alueen suojaaminen voisi onnistua.
 
Hyvä artikkeli. On kuulemma kykyä elsottaa X-aluetta laajemmin. Tosin vain etusektorille, mutta paritaktiikka auttaa.

Kiintoisa huomio oli, että Suomen pilvisyys auttaa piiloutumaan IRST:lta. Eli tutkastealth on silloin valttia.
MADL:la helvetinmoinen kantama vs. laaja Link 16 kaista joka on helpompi havaita ja häiritä (eikä sovellu ison datan kuten SAR-kuvan lähetykseen). Tulee mielikuva, että onko Link 16 koneet osin viestintäkyvyttömiä rajan pinnassa?
 
Viimeksi muokattu:
Tulevaisuuden aseet kuten ELSO vaativat sähköä runsaasti. Mitä tehokkaampi moottori sitä enemmän siitä on mahdollista ottaa sähkötehoja.
Toisaalta mitä isompi on kone sitä paremmin on siinä on tilaa ja kantokykyä sodankäynnin laitteille.
Tätä taustaa vasten Gripen on ylivoimainen asteikon toisessa päässä.

T&T:n artikkeli ei näy.
Voisiko joku mahdollisesti kertoa tuosta pilvipeitteen vaikutuksesta IRST:n tarkemmin.
Pilvistähän täällä on mutta kuinka paljon pilviä tarvitaan?
 
Pilvet heikentävät IRST:tä. Ja Suomessa on huomattavan paljon pilvistä keliä, mikä tarkoittaa sitä, että IRST ei ole niin suorituskykyinen meidän ilmastossa kuin esim. jossakin etelämpänä.
Tuohan oli jo käytännössä jo sanottu!

Kintoisaa olisi tietää miten eri vahvuiset, laatuiset ja korkuiset pilvipeitteet vaikuttavat asiaan.
Tällä on aivan oikeaa merkitystä. Pahaa pelkään ettei tästä ollut paljoakaan kirjoitettu T&T:n jutussa.
Nyt tarvittaisiin asiaan perehtynyttä fyysikko.
 
Ei siitä olisi kerrottu nyt kaivatussa tarkkuudessa, vaikka aiheena olisi ollut itse IRST:t.
Pistä google savuamaan ja kerro tänne mitä löytyi.
Itse olen tyytyväinen ajatukseen, että HX Challenge juuri näitä todensi.
 
Back
Top