F-35 Lightning II

Pitääkö pokka tätä katsellessa? :sneaky:
ssrltlxx19281.jpg
 
Kumpikaan ei pärjää Iranin F-14A:lle! Phoenixin kantama 190km ja huippunopeus 2500km/h! Manouverability on very very high mistä on todisteita myös elokuvissa! Myös MiG-31 on aika kova.
Juurikin näin. Lisäksi Iranin F-14A:n maintenance on very low, koska pystyvät korvaamaan hiilikuituosat kamelin luusta sorvatuilla korvikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Asia ja kuitenkin ympäripyöreäksi.

F135 on mailman suurin hävittäjämoottori. Se olisi otettu myös Saabbaaseen jos ne olisivat sen saaneet.
Kukaan muu ei ole pystynyt ratkaisemaan suuremman lämmöntuoton hallintaa aikaisemmin.
On tarvittu uutta kehittyneempää metallurgiaa ja innovatiivisia rakenteita.
Tämä on juuri se tekijä miksi venäläisillä ei ole pitkiin aikoihin ollut uutta yksimoottorista hävittäjää.
Uusia moottoripäivityksiä kehitetään jatkuvasti joissa on parempi lämmönhallinta, joka parantaa kestävyyttä, polttoaineenkulutusta sekä toimintasädettä.
Amerikassahan uusi hävittäjä rakennetaan uuden moottorin ympärille eikä niinkuin Ruotsissa Saabbaita.

Nykyäänhän uusi avioniikka pyritään tekemään nestejäähdytteiseksi, eikö vain?

Sivulla 10 on kuva 8 jossa on esitelty F-35:n integroitu jäähdytysjärjestelmä. Aseet sekä avioiniikka voivat saada viilennyksen joko siiviistä taikka moottorin vuotoilmasta.
On totta että vuotoilman käyttö voimakkaila sähkölaitteilla on pois moottorin itsensä jäähdytyksestä. Kuitenkin silloin kun moottorista ei otetaa ei-täysiä niin eiköhän sitä vuotoilmaa riitä aivan yllin kyllin sähkölaitteiden jäähdytykseen. Järjestelmässä vuotoilma viilentää nesteen joka taas viilentää laitteita.

Mitä tässä nyt sitten uupuu?
Onko jollai parempi ja minkä takia?
Aina sitä voitaisiin otta ohivirtausilmaakin jäähdytykseen, jos ei vuotoilma ri riitä.
Taikka tehdä erillinen jäähdytysjärjestelmä nokkaan.
Järjestelmä vaikuttaa laajennuskelpoiselta.
Itse tulkitsen tuon JSF "prototyyppi" -kaavion hiukan eri tavalla:
Korkeapaineinen vuotoilma pyörittää T/EMM power turbiinia (PT). Samalle akselille on myös asetettu jäähdytyksen ahdin (C). Ahtimen (C) jälkeen ilma ohjataan jäähtymään puhaltimen ilmavirtaan (fan duct heat exchanger, FDHX). Jäähtynyt ilmavirta kulkee Sink HX lämmönsiirtimen (polttoainetankissa?) läpi. Sink HX jälkeen jäähdytysfluidi menee vielä polttoainekierron lämmönsiirtimen (Fuel HX) läpi ennen kuin käytetään jäähdytettävällä laitteistolla. Ilmavirta jatkaa rekuperaattorin läpi jäähdytysturbiiniin (CT). Jäähdytysturbiinin jälkeen kylmennyt ilma käytetään ohjaamon ilmastointiin/paineistukseen ja Load HX lämmönvaihtimelle jonka tuottama jäähdytysvirta käytetään laitteistolla.

Silloin, kun moottori ei ole käynnissä, T/EMM toimii itsenäisesti oman polttokammion kanssa tuottaen sähköä ja jäähdytystehoa. Silloin jähdytysteho ei mene puhaltimen ilmavirtaan vaan T/EMM omaan imuilmaan (rekuperaattorin kautta) ja polttoaineeseen.

Moottorin käydessä jäähdytysteho ohjataan puhaltimen ilmavirtaan ja polttoaineeseen.
 
Jäähdytyksen puolesta tuossa F-35:n järjestelmässä ei ole muuta ihmeellistä kuin sen integroiminen "APU:un* ja ulkoisten lämmönvaihtimien korvaaminen imu-/ohirtauskanavassa olevilla. Muuten kaikissa tuntemissani 4.-sukupolven koneissa kylmää tehdään vuodatusilman paineesta ja ylimääräistä lämpöä siirretään ulkoilmaan ja siirretään ja hukataan polttoaineella.
 
Alunperinhän kerrottiin että olisi ongelma F-35 paljon sähköä kuluttavien avioniikan ja aseiden jäähdytyksessä. Kertookapa nyt viisaammat missä se ongelma on?
Mielellään esimerkki rautalangasta vääntäen!
Tottakai moottori lämmönhallinta itsessään on ikuisuuskysymys.
 
Kertookapa nyt viisaammat missä se ongelma on?
Mielellään esimerkki rautalangasta vääntäen!
Sinulla on ilmalämpöpumppu, joka pitää kotisi mukavan lämpöisenä kesällä. Asennat talosi täyteen kryptovaluuttaa louhivia tietokoneita. Kuumana kesäpäivänä tulee sisälle kuuma, vaikka kuinka naputat ILP:un pyyntiä kylmemmälle. Siinä ei enää teho riitä kasvaneeseen jäähdytystarpeeseen, on hommattava tehokkaampi jäähdytysjärjestelmä.
 
Sinulla on ilmalämpöpumppu, joka pitää kotisi mukavan lämpöisenä kesällä. Asennat talosi täyteen kryptovaluuttaa louhivia tietokoneita. Kuumana kesäpäivänä tulee sisälle kuuma, vaikka kuinka naputat ILP:un pyyntiä kylmemmälle. Siinä ei enää teho riitä kasvaneeseen jäähdytystarpeeseen, on hommattava tehokkaampi jäähdytysjärjestelmä.
Tämäkö on juuri ainoastaan F-35 ongelma? Sattumoisin juuri otit sen rivin pois!
Teitkö vain kysymyksen itsellesi helpommaksi?
 
En enää pysty seuraamaan ajatuksen juoksuasi. Aiemmin oli viittaus tweettiin, jossa sanottiin block 4:n vievän F-35:n jäähdytysjärjestelmän yli sen kapasiteetin. Sitä väänsin rautalangasta.
 
Nälkä kasvaa syödessä on se vastaus, mitä ehkä haki.
Eli nyt ollaan vielä vaiheessa, jossa F-35:lta halutaan kuuta taivaalta kun oletus on että mikä tahansa suorituskyky lisäys onnistuu jäähdytyksen/energiantuoton osalta.
Hetken päästä ymmärretään minkä mittakaavan muutokset kannattaa ja mitkä ei. Tech Refresheista posjääntiä vanhoilla koneilla ei ole vielä taidettu lopullisesti tehdä minkään osalta. Nyt saattaa tulla eka pysyvä ero kun TR3 ei nähtävästi tule jokaiseen alkupään koneeseen. Jos kato on käymässä liian isoksi niin seuraava TR ehkä pysyttelee vähemmän visionäärisella panos-tuottosuhteella.

Kyllähän se laser-näkymä tms. ja uudet ostajat houkuttaa vielä jonkin aikaa yli-investoimaan. Eli sinne 2030 paikkeille siekailemattomasti. Sitten kun alkaa tulla vaihtoehtoja voi alkaa konservatiivisempi kehittäminen.

The Air Force wants to step it up, though, Kelly said, aiming to “progress from [performing] ‘very well in contested environments’ to ‘outstanding in highly contested environments,’” and that requires the Technical Refresh 3 upgrade, which “unlocks” the jet’s Block 4 improvements.

Tech Refresh 3—or TR3 for short—comprises a new core processor, a radar upgrade and a new cockpit display, as well as numerous software improvements, including enhanced electronic warfare capabilities. Block 4 is the Air Force’s preferred model.

Otetaanko F135:sta päivityksellä lisät vai käydäänkö moottorin vaihtoon on iso valinta koko projektilta.
Tutkan potentiaali on kai seuraavaksi isoin kysymys.

 
Viimeksi muokattu:
Sinulla on ilmalämpöpumppu, joka pitää kotisi mukavan lämpöisenä kesällä. Asennat talosi täyteen kryptovaluuttaa louhivia tietokoneita. Kuumana kesäpäivänä tulee sisälle kuuma, vaikka kuinka naputat ILP:un pyyntiä kylmemmälle. Siinä ei enää teho riitä kasvaneeseen jäähdytystarpeeseen, on hommattava tehokkaampi jäähdytysjärjestelmä.
"Kylmäähän" ei luoda mitenkään, vaan lämpöä siirretään. Eikö ongelma ole enemmän se että jos lämpöä siirretään liikaa koneen ulkopuolelle, se näkyy IRST:ssä?
 
Nälkä kasvaa syödessä on se vastaus, mitä ehkä haki.
Eli nyt ollaan vielä vaiheessa, jossa F-35:lta halutaan kuuta taivaalta kun oletus on että mikä tahansa suorituskyky lisäys onnistuu jäähdytyksen/energiantuoton osalta.
Hetken päästä ymmärretään minkä mittakaavan muutokset kannattaa ja mitkä ei. Tech Refresheista posjääntiä vanhoilla koneilla ei ole vielä taidettu lopullisesti tehdä minkään osalta. Nyt saattaa tulla eka pysyvä ero kun TR3 ei nähtävästi tule jokaiseen alkupään koneeseen. Jos kato on käymässä liian isoksi niin seuraava TR ehkä pysyttelee vähemmän visionäärisella panos-tuottosuhteella.
Jos Suomi F-35:n valitsee onko mahdollista viivytellä Hornettien kanssa niin kauan että heti ostettaessa saisi Block4:t sen sijaan että ostaa vanhempaa mallia joille Block4 tulisi päivityksen kautta?
Säästyisi iso kasa rahaa kun yhden päivityksen voisi jättää väliin.
 
Jos Suomi F-35:n valitsee onko mahdollista viivytellä Hornettien kanssa niin kauan että heti ostettaessa saisi Block4:t sen sijaan että ostaa vanhempaa mallia joille Block4 tulisi päivityksen kautta?
Itse asiassa meillä jätetään osa tuosta 9,4 miljardin tilausvaltuudesta käyttämättä juuri tuon takia, että on rahaa, jolla päivittää koneet viimeisimpään standardiin 2030 tienoilla koko fleetin ollessa kasassa. Eli jos meille tulee Block 3:a, niin sitten 2030 päivitetään kaikki viimeisimpään standardiin tuolla tilausvaltuudesta käyttämättä jääneellä osalla.
 
"Kylmäähän" ei luoda mitenkään, vaan lämpöä siirretään. Eikö ongelma ole enemmän se että jos lämpöä siirretään liikaa koneen ulkopuolelle, se näkyy IRST:ssä?
Osittain kyllä. Tätähän on siis F-35:ssä kierretty sijoittamalla ne lämmönvaihtimet imukanavaan. Sieltä lämpö sekoittuu moottorin tuottamaan lämpöön eikä aiheuta merkittävästi kasvanutta lämpöherätettä, mutta välttämättä lämmönvaihtimien kasvattaminen tuossa paikassa ei ole helppoa.
 
Itse asiassa meillä jätetään osa tuosta 9,4 miljardin tilausvaltuudesta käyttämättä juuri tuon takia, että on rahaa, jolla päivittää koneet viimeisimpään standardiin 2030 tienoilla koko fleetin ollessa kasassa. Eli jos meille tulee Block 3:a, niin sitten 2030 päivitetään kaikki viimeisimpään standardiin tuolla tilausvaltuudesta käyttämättä jääneellä osalla.
Ajattelinkin niin, että jos rahaa EI tarvisi käyttää Block4:een sillä voisi ostaa muuta, kuten lisää aseita tms. 30 vuoden aikana varmasti löytyy jotain parannuksia myöhemmin.
 
Back
Top