F-35 Lightning II

"Kylmäähän" ei luoda mitenkään, vaan lämpöä siirretään. Eikö ongelma ole enemmän se että jos lämpöä siirretään liikaa koneen ulkopuolelle, se näkyy IRST:ssä?
Kun sähkölaitteiden lämpö siirretään ohivirtaukseen, ei se erottune IR-kuvassa itse moottorin pöhinöistä.
Tai ehkä sen kuuluisan hyttysenpierun verran.
 
Ihan mukava video:
Katso liite: 54411
On myös erittäin uljaita maisemia.

Oikeastaan video on paras tiivistys F-35:sta tuohon mittaan mitä olen nähnyt. On ex F-16 kuski kertomassa, sitten lennoston päällikkö kertoo kuluista ja samanlaisesta turvallisuusympäristöstä, johon heistä soveltui parhaiten.

Oli kyl hyvin tehty myynninedistämisartikkeli.
 
"Kylmäähän" ei luoda mitenkään, vaan lämpöä siirretään. Eikö ongelma ole enemmän se että jos lämpöä siirretään liikaa koneen ulkopuolelle, se näkyy IRST:ssä?
Jossakin mainittiin, että F-35:n keskikulutus olisi ollut 5600 l/h. Jet A-1 energiatiheydelle ilmoitetaan 34,7 MJ/dm³. Tästä tulee polttoainetehoksi keskimäärin 54 MW.

Kaikki lämpö on peräisin tästä polttoainetehosta ja kaikki siirtyy ilmakehän iloksi koneen ulkopuolelle.

Jäähdytyksen lämpöteho suhteessa puhaltimen ilmavirtaan lienee niin pieni, että sitä olisi vaikea mitata. Lisäksi ilma koostuu enimmäkseen kaksiatomisista kaasuista jotka eivät näy IR:llä.

Suurempi vaikutus on vuotoilman tuottamisella. Moottori joutuu käyttämään enemmän polttoainetta vuotoilman kompressointia varten jolloin pakokaasu on kuumempaa. Pakokaasussa on hiukkasia ja kolmiatomisia kaasuja (CO2, H2O) jotka näkyvät IR alueella. Tässäkin ongelma on polttoaineen kulutuksessa eikä IR näkyvyyden suurentumisessa. Kuitenkin F-35:n järjestelmä lienee etevä myös kulutuksen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Lauri Nurmi osaa hyvin sankaritarinat, samalta mieheltähän tulee ulos nyt tammikuussa tämä kirja... Ei sinänsä, F-35 on varmaankin hyvä kone, artikkelin kirjoittaja vaan aiheuttaa näppylöitä...
Tuossa yllä on Nurmea (IL). Aiempi video oli eri lehti (IS/Nelonen) ja Jouko Juonala.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö SA_INT ole myös edelleen XP-ajassa. Ei hyvää kannata vaihtaa...
Osa suurvaltojen kylmänsodan ajan järjestelmistä pyörii todennäköisesti edelleen sellaisten tietokoneiden varassa joka tehtiin kauan ennen PC-tietokoneiden olemassaoloa.
Esim. tällainen julkistettiin vasta vuonna 2019
 
No kyllä se ohivirtauksen lämpö nousee sen siirretyn lämpötilan verran, ihan perusfysiikkaa.
Ohivirtauksen _lämpömäärä_ nousee kyllä. Suihkumoottoreistahan tiedämme, että kun lämpöä tuodaan systeemiin, muunnetaan se tilavuuden ja sitä kautta nopeuden kasvuksi. Kun molekyylejä kiihdytetään yhteen suuntaan, aiheutuu siitä työntövoimaksi kutsuttu voima vastakkaiseen suuntaan, F = m/a.
Muistanet myös, miten Mustang P51:n jäähdytin, samaan tapaan, tuottaa pienen määrän työntövoimaa.
Perustermodynamiikkaa.
 
IL pitkä juttu Norjalaisten F-35 -hankinnasta, toimintaympäristöstä sekä Suomen ja Norjan yhteisistä intresseistä ja puolustusyhteistyön kehittämisestä.

Patria omistaa 49,9% Norjan ilmavoimien huoltotoiminnasta, Kongsberg saman verran Suomen toiminnoista/Patriasta. Eiköhän tämä liitto ole tähtiin kirjoitettu ;)

Kriisissä Venäjä haluaisi kontrollin Pohjois-Lapissakin – norjalaisten kartat paljastavat, mikä on pelin henki Pohjolassa​

Iltalehti vieraili Norjan F-35-tukikohdassa. Ørlandissa kirkastui syy sille, miksi Suomi ja Norja kehittävät pohjoisessa yhteistä taistelukykyä.


Ikävä kyllä Venäjä on palannut kylmän sodan aikaiseen sotilasoppiinsa, jossa se pyrkisi kriisitilanteessa hallitsemaan Pohjois-Norjaa ja laajaa osaa Suomen Lapista. Näin arvioivat norjalaiset.

Samaan arvioon on päätynyt Suomen Ulkopoliittinen instituutti.


Venäjä on sijoittanut moottoroidut jalkaväkiprikaatit Norjan rajan tuntumaan Petsamoon ja Suomen rajan läheisyyteen Alakurttiin.

Pohjois-Lappi ja Norjan koilliskolkka sijaitsevat mustalla eli vaaravyöhykkeellä.

– Emme pystyneet tekemään paljoakaan mustalla alueella, ja pystyimme toimimaan vain rajoitetusti harmaalla alueella, kunnes saimme F-35:n ja sen asejärjestelmän. F-35 on suunnanvaihtaja sekä harmaalla että mustalla alueella, Knutsen painottaa. Hän käyttää amerikkalaishävittäjästä englanninkielistä game-changer-ilmaisua.

Kuplia puhkomaan​

Kansainvälisessä sotilasslangissa venäläisten tavoitteesta käytetään englanninkielistä lyhennettä A2/AD.

Häiveominaisuus, asejärjestelmä ja sensorit. Siinä on kiteytettynä syy, miksi Norja valitsi F-35:n: kyetäksemme operaatioihin tässä ympäristössä, joka on takapihamme, Knutsen sanoo.


Kartta- ja uhkakuvien arviointi on saanut Suomen ja Norjan syventämään nopeasti puolustusyhteistyötään. Puolustusministerit Antti Kaikkonen ja Frank Bakke-Jensen allekirjoittivat kesäkuussa Tuusulassa aiesopimuksen.

Maat tutkivat mahdollisuudet yhteiseen operaatiosuunnitteluun alueilla, joilla suomalaisilla ja norjalaisilla on jaettuja huolia.

Yhteinen taistelukyky​

Käytännössä kirjaus tarkoittaa yhteistä taistelukykyä Finnmarkissa ja Pohjois-Lapissa. Sitä myös harjoitellaan.

 
IL pitkä juttu Norjalaisten F-35 -hankinnasta, toimintaympäristöstä sekä Suomen ja Norjan yhteisistä intresseistä ja puolustusyhteistyön kehittämisestä.

Patria omistaa 49,9% Norjan ilmavoimien huoltotoiminnasta, Kongsberg saman verran Suomen toiminnoista/Patriasta. Eiköhän tämä liitto ole tähtiin kirjoitettu ;)



Oli kyllä Iltalehdeksi pitkä ja perusteellinen ja taustoja ja Venäjän strategiaa hyvinvaloittava artikkeli. Jospa herättäisi suomalaisen katajaisen kansankin talviuniltaan.

Mutta topicin hengessä: Norskien raportoima F-35 operoinnin tuntihinta on kyllä myrkkyä kilpailijoille. Kuten se, että ryss... Venäjän kainalossa on pakko olla häivehävittäjä, kuten he perustelivat hankintansa.
 
Back
Top