Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Asia ja kuitenkin ympäripyöreäksi.
F135 on mailman suurin hävittäjämoottori. Se olisi otettu myös Saabbaaseen jos ne olisivat sen saaneet.
Kukaan muu ei ole pystynyt ratkaisemaan suuremman lämmöntuoton hallintaa aikaisemmin.
On tarvittu uutta kehittyneempää metallurgiaa ja innovatiivisia rakenteita.
Tämä on juuri se tekijä miksi venäläisillä ei ole pitkiin aikoihin ollut uutta yksimoottorista hävittäjää.
Uusia moottoripäivityksiä kehitetään jatkuvasti joissa on parempi lämmönhallinta, joka parantaa kestävyyttä, polttoaineenkulutusta sekä toimintasädettä.
Amerikassahan uusi hävittäjä rakennetaan uuden moottorin ympärille eikä niinkuin Ruotsissa Saabbaita.
Nykyäänhän uusi avioniikka pyritään tekemään nestejäähdytteiseksi, eikö vain?
Sivulla 10 on kuva 8 jossa on esitelty F-35:n integroitu jäähdytysjärjestelmä. Aseet sekä avioiniikka voivat saada viilennyksen joko siiviistä taikka moottorin vuotoilmasta.
On totta että vuotoilman käyttö voimakkaila sähkölaitteilla on pois moottorin itsensä jäähdytyksestä. Kuitenkin silloin kun moottorista ei otetaa ei-täysiä niin eiköhän sitä vuotoilmaa riitä aivan yllin kyllin sähkölaitteiden jäähdytykseen. Järjestelmässä vuotoilma viilentää nesteen joka taas viilentää laitteita.
Mitä tässä nyt sitten uupuu?
Onko jollai parempi ja minkä takia?
Aina sitä voitaisiin otta ohivirtausilmaakin jäähdytykseen, jos ei vuotoilma ri riitä.
Taikka tehdä erillinen jäähdytysjärjestelmä nokkaan.
Järjestelmä vaikuttaa laajennuskelpoiselta.