F-35 Lightning II

Voiko Salama A lähettää Madlin kautta dataa Salamalle B, joka prosessoi sen ja lähettää Link 16 avulla maakohteelle tarvittavan tiedon?
Kyllä voi. F-35 voi käyttää molempia, mutta en tiedä voiko samanaikaisesti. Olen ymmärtänyt että nykyinen F-35 TR 2 prosessori ei kykene tallentamaan juurikaan sitä huikeaa datamäärää, mitä sensorit keräävät. TR 3 tuo suuren muistinlisäyksen block 4 päivityksessä ja sitten tallennuskykyä on riittävästi.

Sensijaan F-22A ei voi, koska sillä on vain Link-16 vastaanotto, ei lähetystä. Sensijaan Talon HATE podia käyttävät F-15 koneet voivat ottaa vastaan IFDL-dataa ja välittää sitä Link-16 terminaaleille.

The Drive arvelee näin:
On top of that, we know that the F-35 has full Link 16 capability. Creative tactics could allow for it to be used even while operating in stealth mode by passing information over a MADL's directional 'daisy chain' and then having the F-35 farthest from the leading-edge of combat rebroadcast that data in Link 16 waveform for other aircraft to exploit. https://www.thedrive.com/the-war-zo...and-their-data-links-includes-rq-170-sentinel

Kuten tuossa jutussa viitataan, välittäjänä voisi toimia myös lennokki tai muu lentokone.

Sitten on Northrop Grummanin oma ratkaisu "Freedom 550", joka keskustelee UFDL:n (F-22), MADL (F-35) sekä muiden datalinkkien kanssa. Ilmeisesti vain konsepi, jota ei ole hankittu.

Muistin väärin U-2 Dragon Ladyn kohdalla, SYERS oli sen EO-tiedustelu ja maalinosoitusjärjestelmä.
IFDL ja MADL datafuusio toteutettiin "HYDRA OSG"- järjestelmällä. Se kykenee keskustelemaan myös TTNT-linkin aaltomuodon kanssa. Hauska lempinimi tuo "Einstein Box"(EMC2).

MADL and IFDL use distinct waveforms that are not directly compatible. So, during this demonstration, the U-2S, carrying what Skunk Works described as an "Open Systems Gateway," or OSG, and as the "Hydra payload," acted as the 'translator' between the two data links. At the core of the Hydra OSG is an "Open Mission Systems (OMS) compliant Enterprise Mission Computer 2 (EMC2)." The EMC2, colloquially known as the "Einstein Box," is an advanced open-architecture mission computer designed to rapidly integrate new and improved functionality.
https://www.thedrive.com/the-war-zo...-each-other-thanks-to-a-u-2-flying-translator
message-editor%2F1619795387964-emc2-computer.jpg
 
En tiedä onko jo käsitelty, mutta täällä artikkeli Norjan F35 käyttökustannuksista. Tuon mukaan Suomen hankkeen speksaamat ei kovinkaan realistiset. https://www.defense-aerospace.com/article-view/feature/216023/norwegian-defence-budget-reveals-real-f_35-costs-<i>(free-access)<§i>.html
On otettava huomioon muutama seikka, vaikka tämä toistoa onkin:
- Norja on F-35 kumppanimaa ja sen maksama hinta koko projektista lienee eri luokkaa.
- Norja ei käytä koneitaan kuten suomi, eikä sillä ole reserviläissarmeijaa. Ilmavoimat kykenee parhaiten arvioimaan kustannukset itse.
- tässä vaiheessa mukana olevat konetyypit ovat varmasti läpäisseet vaadittavat kriteerit, eikä mikään niistä jää pois suorituskykyarvioinnista
- kaikkia kustannuksia ei mitenkään voi tietää varmasti minkään konetyypin kohdalla, ne varmentuvat ajan myötä. Näin kävi Hornetillekin, jolle rakennettiin maailman edullisin ylläpito täällä suomessa.
- suomi ilmeisesti onnistui erittäin hyvin kilpailuttamaan koneita ja saattoi saada edun hankintahinnassa moniin muihin nähden.

Jos ilmavoimat epäilevät yhtään että 64 konetta ei voitaisi operoida varmuudella budjetilla, niin arvio tehdään varmasti esim. F-35 kohdalle että mikä olisi alin mahdollinen lukumäärä. Voi olla että hankinta on alle 64 konetta, mutta en enää usko muun kuin F-35 voittoon.
 
- tässä vaiheessa mukana olevat konetyypit ovat varmasti läpäisseet vaadittavat kriteerit, eikä mikään niistä jää pois suorituskykyarvioinnista
Marraskuu 2021:

"Puolustusministeri ei ole vielä saanut hanketyöryhmältä tietoa, läpäisevätkö kaikki viisi konetta käyttökustannusseulan.

– Vertailu on kesken. Itsekään en ole vielä saanut tästä asiasta tietoa. Jos jokin kone tai jotkin koneet eivät näitä kriteerejä läpäise, ne eivät voi voittaa kilpailua. Nämä ovat ihan aitoja kriteereitä. On mahdollista sekin, että jokin kone tai jotkin koneet putoavat loppusuoralla kilpailusta, Kaikkonen pohtii."
 
No, itseasiassa kaikki muut koneet putoavat paitsi sen yksi valittu.
No nykyhallitushan on ollut yllätys monella tapaa. Tiedä vaikka sieltä tulisi yli 300 hävittäjän hankinta kyseeseen, kun tasa-arvoisen feminismin nimissä kellekään tarjoajalle ei saa jäädä paha mieli ja kaikilta ostetaan BAFO:n tarjoama paketti. :p:sneaky:
 
Jos ilmavoimat epäilevät yhtään että 64 konetta ei voitaisi operoida varmuudella budjetilla, niin arvio tehdään varmasti esim. F-35 kohdalle että mikä olisi alin mahdollinen lukumäärä. Voi olla että hankinta on alle 64 konetta, mutta en enää usko muun kuin F-35 voittoon.

Tärkeinhän onkin sitten todettu monta kertaa. Käyttökustannuksia voi säätää lentomäärällä. Jos käyttökustannukset ovat suuret, lennetään vaan vähemmän. Tämähän on Ilmavoimien perinne, koulutushan on ollut ainakin lentotuntimäärissä kaikkia verrokkeja vähäisempää heti jatkosodan rauhanteon jälkeen? Aikaisemminhan tämä selitettiin pois toteamalla että Suomi harjoittelee vaan ilmataistelua, lentomatkat ovat lyhyitä ja osastomäärät pieniä, mutta tämähän ei ole pitänyt paikkaansa pitkään aikaan.

Lisäetuna tulee myös, että kun koneilla lennetään vähän eivät ne myöskään kulu eikä niitä tuhoudu ja vaurioudu onnettomuuksissa. Win-win.

Toisaalta epäilen oikeasti että kun lentotunneista niistäminen on ollut vuosikymmenien perinne on varmaan päädytty käyttämään vähäisiä tunteja oikeasti hyväksi kun mihinkään "huvilentoihin" ei ole ollut varaa ja lentolisätunnit (käytäntöhän on yleinen eri maissa) on lennetty halvemmilla konetyypeillä.
 
Viimeksi muokattu:
6.12. ja hävittäjähankinnan julkistaminen 104. itsenäisyyspäivän kunniaksi lähestyy ;)
 
No ei ne ihan allekirjoitusta vaille valmiit ole, kyllähän hankintapäätöksen jälkeen pitää hinkata pienempää detaljia vielä jonkun aikaa, ja ylläreitäkin voi vielä tulla. Viimeksihän amerikkalaiset rupesivat nikottelemaan AMRAAMin suhteen, että ei me nyt kyllä oikeasti haluttais tätä teille antaa, vaikka Pena tais saunan lauteilla votkapäissään vähän sensuuntaista luvatakin....
 
Marraskuu 2021:

"Puolustusministeri ei ole vielä saanut hanketyöryhmältä tietoa, läpäisevätkö kaikki viisi konetta käyttökustannusseulan.

– Vertailu on kesken. Itsekään en ole vielä saanut tästä asiasta tietoa. Jos jokin kone tai jotkin koneet eivät näitä kriteerejä läpäise, ne eivät voi voittaa kilpailua. Nämä ovat ihan aitoja kriteereitä. On mahdollista sekin, että jokin kone tai jotkin koneet putoavat loppusuoralla kilpailusta, Kaikkonen pohtii."
Kaikkonen ei tiedä missä mennään, koska on "silent period" ja poliitikot pidetään ulkona kunnes on varma tieto suorituskyvystä sekä hankittavasta määrästä mitä esitetään.

HX-hankkeen prosessikaavion mukaan ENSIN tehdään arvio siitä että onko varaa käyttää konetta suunnitellusti, sitten käydään sotapeli ja analysoidaan sitä dataa, joka on käytössä. Jos sotapeliä käydään 2 viikkoa joka ehdokkaan kohdalla, niin viimeinen vaihe on käynnistynyt jo paljon aikaisemmin. Tuskin kaikkia 5 konetta voitaisiin ajaa samanaikaisesti simulaatiossa.

En siis oikein usko että kannattaisi uhrata aikaa ja rahaa siihen että meille kannattamattomalla konetyypillä simuloitaisiin viikkoja ja sitä roikotettaisiin mukana ihan muuten vaan. Siitä ei saada enää hyötyä, koska BAFOt on jo annettu.

Voin olla tietysti väärässäkin.
 
Back
Top