F-35 Lightning II

Kaulassa näkyy tuore heittoistuinpoistuminen.
"The pilot of a British fighter jet, which crashed off a Royal Navy aircraft carrier, has spoken of his relief at managing to eject from the £100m F-35. Speaking shortly after the incident in November 2021, the pilot known as Hux said he only had seconds to react. An official investigation concluded the sudden loss of power on take off was probably caused by a cover being left on one of the aircraft's jet intakes. His story is included in a BBC series called The Warship: Tour of Duty....

...The Royal Navy pilot spoke to the film-makers shortly after he was rescued and was still suffering from cuts and bruises caused by the high-speed ejection. He describes how the jet suddenly lost acceleration: "I tried for emergency power - that didn't work, then I tried to slap on the brakes - that didn't work either… so I kind of knew it was going to roll off the ship."

Hux's life was saved by his ejector seat - which he describes as the most advanced in the world. That and extremely good luck. As his parachute activated, he says he saw the sea beneath him "and then a second later I could see the flight deck of the ship starting to appear beneath me". He just managed to make it on to the deck - by a few feet - before being pulled to safety. If he had not landed on the carrier, he risked being dragged under the 65,000-tonne warship.

An official investigation concluded that the sudden loss of power was probably caused by a blockage - a cover mistakenly left on a jet intake...."
file.php

The ejection left Hux with minor injuries to his neck
 
Etelä-Kiinan merellä paatin perälautaan jysähtäneen kolmevitosen tutkintaraportti on julkaistu. Lyhyesti lentäjän virhe, luuli olevansa puoliautomaattisessa laskeutumismoodissa vaikka todellisuudessa oli täysmanuaalilla. Alla video, linkki raporttiin löytyy videon kuvauksesta.

 
F-35B on kalliimpi ja huonompi kuin A, joten pitää olla aika erikoisolosuhteet että se on perusteltavissa.

Singapore on noin Pälkäneen kunnan kokoinen pläntti. Aika taajassahan siellä lentotukikohdat on:
002.jpg

Huomattava on, että pääkalustona jatkaa F-15.
 
F-35B on kalliimpi ja huonompi kuin A, joten pitää olla aika erikoisolosuhteet että se on perusteltavissa.

Singapore on noin Pälkäneen kunnan kokoinen pläntti. Aika taajassahan siellä lentotukikohdat on:
002.jpg

Huomattava on, että pääkalustona jatkaa F-15.
Singaporessa on panostettu laivastoon aika reippaasti. Kai ne kohta tekee lentotukialuksenkin? Siellähän on tekeillä uusi maihinnousuemälaivatyyppi mutta tuo on arvioitu vielä hieman vaatimattomiksi F-35:lle. Aika näyttää mitä putkesta tulee ulos.
 
Etelä-Kiinan merellä paatin perälautaan jysähtäneen kolmevitosen tutkintaraportti on julkaistu. Lyhyesti lentäjän virhe, luuli olevansa puoliautomaattisessa laskeutumismoodissa vaikka todellisuudessa oli täysmanuaalilla. Alla video, linkki raporttiin löytyy videon kuvauksesta.

Sama tekstimuodossa ja suomeksi:

Myös koko raportti luettavissa täältä:
 
F-35A capability exceeds expectations as full operational status nears

“RAAF pilots are confident in saying the F-35A is delivering and realising the capability that they always aspired to get from the aircraft,” commented Lockheed Martin F-35 Combat Air Australia lead Chris Widerstrom.

“And in fact, in many instances they are learning of capabilities beyond those they understood the program was delivering. We have an aircraft that kinematically can do everything a legacy fighter can, but now with the power of sensor fusion and all the onboard sensors that contribute to it, it provides that informational awareness to allow much better tactical decision making.”
 
NGADia hanakkaasti erääseen viimeaikaisen projektin hihamerkkiin yhdistävä juttu sisältää F-35:sta knopin.
One of the project’s known purposes was to show how a new set of digital design tools could reduce the number of “occupancy hours” needed for wind tunnel testing. Lockheed Martin needed more than 40,000 occupancy hours in a wind tunnel to refine the design of the fifth-generation F-35 Lightning II and the F-22 Raptor.
By contrast, McDonnell—the antecedent of McDonnell Douglas, which merged with Boeing in 1997—needed only about 4,000 hr. for the third-generation F-4 Phantom II.

For a sixth-generation fighter, Boeing’s Phantom Works’s goal for the Voodoo II design was to use fewer wind tunnel occupancy hours than the F-4—and the goal was achieved.
Eli 6. gen olisi väitetysti "päässyt irti tuulitunneliriippuvuudesta", palaten jopa 3. sukupolven tasolle. Tosin nyt digitaalisten suunnittelu- ja testausmenetelmien avulla.
 
Eli kaikkiin F135-moottoreihin asennetaan ehkä joku pieni osa esim. vaimennin, joka muuttaa harmonisen resonanssin taajuutta pois tästä haitalliseksi havaitusta.
 
Tulee vain F135 ECU, ei uutta AETP. Olisi maksanut miljardiluokassa. (edit: 6+ mrd, tämä valittu 2+, eli PW lupaa "kolmasosakustannuksilla")
Air Force Secretary Frank Kendall said that if the development cost was lower, the Air Force may have found the space in its budget to fund the engine for its jets alone, “but at the level of several billion dollars to do that [engineering and manufacturing development], we couldn't get there.”...

...The new engine was simply too costly to develop, Air Force Secretary Frank Kendall said in a Friday budget briefing, even though he stated that the new powerplant “was a really good fit” for the service’s F-35A. As a result, the service’s FY24 budget request seeks $245 million to fund an engine upgrade offered by Pratt and will shutter the Air Force’s Adaptive Engine Transition Program (AETP).
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti suomen JF-35 koneiden valmistus alkaa lot 17 lähtien eli on siinä ja tossa että tuleeko suomen tilaamiin koneisiin uusi APG-85 tutka. Ehkäpä ei, jos suomen ensimmäiset koneet tulevat eristä 15-17 ja ensimmäiset luovutetaan jo 2025. Honeywell tuottaa ilmeisesti alihankintana F135 moottoriin uuden ECU-päivityksen.

Potentially the most important of those previously undisclosed new features came to light in late December, with the official confirmation that Lot 17 aircraft to be ordered in fiscal 2023 and delivered two to three years later will be equipped with the APG-85 radar.

The disclosure came almost as an afterthought. A press release from the Senate Appropriations Committee noted that funding added to buy more Lot 17 F-35s will include APG-85 radars. That follows a nearly overlooked disclosure in an unfunded priority list, which was first reported by Defense News, mentioning that F-35s acquired in Lot 17 include radars with the unfamiliar designation.

The implication is that a new fire control radar has completed development in total secrecy. The APG-85 is ready to be delivered to operational squadrons inside Lot 17 jets to be delivered later this year. The disclosure completes a sweeping replacement during Block 4 of the F-35’s internal hardware, including first-generation mission systems and second-generation avionics. A future propulsion upgrade will also replace the Pratt & Whitney F135 with a new fighter engine or revamp the existing engine and the Honeywell-supplied Integrated Propulsion Package to deliver more thrust, fuel efficiency and cooling capacity. https://aviationweek.com/defense-sp...brief-f-35-program-sneaks-major-radar-upgrade

https://www.lentoposti.fi/uutiset/s...15_17_saavutettu_mukana_my_s_suomen_h_vitt_ji
 
Ilmeisesti suomen JF-35 koneiden valmistus alkaa lot 17 lähtien eli on siinä ja tossa että tuleeko suomen tilaamiin koneisiin uusi APG-85 tutka.
Ei se muutaman ensimmäisen koulutuskoneen alkuperäinen varustus ole ongelma jos halutaan. Nehän on tarkoitus saattaa samaan tilaan kun kaikki on koossa.
Mielestäni olisi aika erikoista olla ottamasta uusinta kun sillä pitäisi pärjäillä vuosikymmeniä. Tarvitsee vain hieman tehdä arviota siitä siirtyykö siihen enemmistö. Silloin vanha lockstep-perustelu on riittävä.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni lainaten käyttöönottoketjun puolelta. Lähteet siellä.

Suomi saa samaa konetta kuin USAF samasta blockista saa itselleen. Alkupään koneet tulevat block 17 koneista, jotka kaikki ovat ilman uutta tutkaa ja moottoria. Myöhempien blockien configuraatio ei ole vielä tiedossa USAF:ille eikä siten Suomelle. Uusi moottori ja tutka ovat siis mahdollisia (mutta eivät varmoja) ainakin osaan osaan Suomen koneista.

Ilmeisesti suomen JF-35 koneiden valmistus alkaa lot 17 lähtien eli on siinä ja tossa että tuleeko suomen tilaamiin koneisiin uusi APG-85 tutka. Ehkäpä ei, jos suomen ensimmäiset koneet tulevat eristä 15-17 ja ensimmäiset luovutetaan jo 2025. Honeywell tuottaa ilmeisesti alihankintana F135 moottoriin uuden ECU-päivityksen.
 
The Pentagon expects that an engine upgrade offered by Pratt & Whitney for the F-35 Joint Strike Fighter will be ready to field in fiscal 2030 and that all customers — foreign and domestic — who fly the jet will pitch in to fund its development, according to a spokesperson for the F-35 Joint Program Office.
Eli meille myös 2030 mennessä on odotus.
 
Back
Top