F-35 Lightning II

Taitavat olla nuo Israelin kaksoiskansalaiset mahdollisesti venäjän Aškenaseja kun heitä on israelissa isot määrät.

Toki. Vaan onhan noita muuttajia tullut paljon myös läntisestä Euroopasta ja Yhdysvalloista. Olisi perin kummallista, jos esim. israelin-amerikkalainen ei voisi lentää F-35:ttä...
 
Toki. Vaan onhan noita muuttajia tullut paljon myös läntisestä Euroopasta ja Yhdysvalloista. Olisi perin kummallista, jos esim. israelin-amerikkalainen ei voisi lentää F-35:ttä
Onnistuuko tuollaisen lentokiellon rajaaminen vain tiettyjen maiden kaksoiskansalaisiin? En itse tunne Israelin lakeja, mutta kuulostaisi hankalalta näin maallikon korvaan.
 
Onnistuuko tuollaisen lentokiellon rajaaminen vain tiettyjen maiden kaksoiskansalaisiin? En itse tunne Israelin lakeja, mutta kuulostaisi hankalalta näin maallikon korvaan.

Miksipä ei onnistuisi? Israel ei ole ihan niin "edistyksellinen" maa kuin mm. Suomi, esim. etniseen profilointiin suhtautuminen on aika erilaista.

Eikä täälläkään nyt täysin uhkarohkeita olla. Kaikki tietää, miksi näkyvästi raskaana oleva nainen ei saa työpaikkaa. Mutta kukaan ei sano sitä syytä ääneen. Sama juttu kaksoiskansalaisuusasioissa - ei sitä tarvitse laiksi kirjoittaa, kunhan on käytäntönä... arvioidaan case-by-case, että onko uhkaa. Ja jos on kiinalainen tai venäläinen, niin uhka on olemassa ja henkilö soveltumaton.

 
Laitetaan tännekin talteen. Mitään muuta uutta ei vaikuttaisi saavan jutusta, kuin että NG tekee sen. Yhteensopivuus ABC kanssa oli jo selvä.

Vai osaako palstan povarit arvioida tämän perusteella: "the AN/APG-81 active electronically scanned array (AESA) fire control radar" -> "The AN/APG-85 is an advanced multifunction sensor"`?

 
Viimeksi muokattu:
Vai osaako palstan povarit arvioida tämän perusteella: "the AN/APG-81 active electronically scanned array (AESA) fire control radar" -> "The AN/APG-85 is an advanced multifunction sensor"`?
En usko, että muuta kuin markkinointiosaston innovaatio tuo nimi.

APG-81 itsessään on jo paljon muuta kuin pelkkä tutka ja täyttää kyllä multifunction sensorin määritelmän yhtä lailla. Nyt vaan joku keksi kysyä miksi näitä vielä kutsutaan tutkiksi :D

NG APG-81:stä:

The AN/APG-81 radar has long-range active and passive air-to-air and air-to-ground modes that support a full range of air-to-air and air-to-surface missions complemented by stealth features along with significant electronic warfare and intelligence, surveillance and reconnaissance functions.

In air-to air-combat, The AN/APG-81 provides long range capability allowing the pilot to detect, track, identify and shoot multiple threat aircraft before the adversary detects the F-35. This offers a first look, first shot, and first kill capability.


In air-to-ground combat, this revolutionary, all-weather, precision targeting AESA provides the war fighter with unprecedented situational awareness and detection utilizing its ground and maritime modes. The AN/APG-81 radar can detect, precisely locate, and with aid of its ultra-high-resolution Synthetic Aperture Radar (SAR) mapping mode, can identify and engage military targets with outstanding reliability.

The AN/APG-81 epitomizes the F-35's multi-role mission requirement showcasing the robust electronic warfare (EW) capabilities and can operate as an EW aperture utilizing the AESA's multi-function array (MFA). Fully adept at electronic protection (EP), electronic attack (EA) and electronic support measures (ESM) it enables the F-35 the unparalleled capability to suppress and destroy the most advanced enemy air defenses.

Jotta jos APG-85 tarjoaa nyt jotain niin uutta, mikä siitä vasta tekee multifunction sensorin, niin huh. Varmasti tekee kaikki vähän paremmin kuin edeltäjänsä ja lisäksi tulee esim. multi-tasking kykyä tai vastaavaa tehokkuutta niin paljon lisää, että uusi määritelmä on paikallaan?
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa, että mikä idea on tuossa kansallisuustunnusten värien häivyttämisessä? Siis itse en kyllä usko, että harmaassa rungossa oleva pieni sinivalkoinen ympyrä olisi jotenkin stealthia häiritsevä tekijä? Tuskin on myöskään se seikka joka paljastaa koneen kun joku visuaalisesti tarkkailee taivasta? Että tonnien painoinen kone ei näkyisi, mutta sitten se taivaalla liikkuva ympyrä näkyy?

Onhan se joo hieno "taktikool" ja kaiken pitää olla sitä, mutta kyllä itse olen vanhaa koulukuntaa ja merkkien pitää olla isot ja näkyvät. Ryssä tuskin epäilee F-35 konetta omaksi ilman, että näkee mikä merkki sillä rungossa mahtaa olla?!

Tuollainen sen olla pitää!
https://res.cloudinary.com/dkkd45ay...7fc218-09f9-4ba1-be87-3f3f22b1648d/draken.jpg
 
Osaako joku sanoa, että mikä idea on tuossa kansallisuustunnusten värien häivyttämisessä? Siis itse en kyllä usko, että harmaassa rungossa oleva pieni sinivalkoinen ympyrä olisi jotenkin stealthia häiritsevä tekijä? Tuskin on myöskään se seikka joka paljastaa koneen kun joku visuaalisesti tarkkailee taivasta? Että tonnien painoinen kone ei näkyisi, mutta sitten se taivaalla liikkuva ympyrä näkyy?

Onhan se joo hieno "taktikool" ja kaiken pitää olla sitä, mutta kyllä itse olen vanhaa koulukuntaa ja merkkien pitää olla isot ja näkyvät. Ryssä tuskin epäilee F-35 konetta omaksi ilman, että näkee mikä merkki sillä rungossa mahtaa olla?!

Tuollainen sen olla pitää!
https://res.cloudinary.com/dkkd45ay...7fc218-09f9-4ba1-be87-3f3f22b1648d/draken.jpg
Eikös häive ominaisuudet viimeistellä sitä varten suunnitellulla maalipinnoituksella?
Jospa sitä on saatavilla vain musta-tummanharmaa-vaaleanharmaa akselilla?
 
Kanada ostaa kaksi boomillista tankkeria. 103 miljoonaa maksaa kahden käytetyn (vm. 2015) A330-200 osto muutostyöt.
Niin pieni hintalappu, että pitäisikö meidänkin? Tosin ylläpito on eri asia...

(hyvä kaksikko, eivät ole pelkkiä leuan louskuttajia)
 
Back
Top