F-35 Lightning II

Minusta tuo on vain järkevää. Growlerit tarjoavat F-35:tä täydentäviä kykyjä ja on hyvin taloudellista pitää samalla lentämässä myös E/F. Myös niillä on ihan käyttökelpoista sotilaallista suorituskykyä vielä pitkään ja ylläpitokin on suhteellisen edullista.
 
Aussithan muutenkin korvasivat SH:lla aikanaan F-111C:n eli Tyynenmeren sarjassa melkeinpä strategisen pommikoneen. Mikälli niillä nurkilla tulee levotonta, voisin kuvitella että SH:n suurehko pommilasti on kenguruille ihan mieleinen kyky.
 
Ilmavoimien komentajan tiedotustilaisuus F-35 käyttöönotosta suomessa 31.5.

Nostoja:
- teoria ja simukoulutus Eglin AFB & lentokoulutus, Ebbing AFB- Arkansas alkaa Q4/2025 . Pilotteja silloin siellä 16 + 60 huoltohenkilökuntaa (mukana myös Puola, Saksa, Sveitsi ja Singapore)
- simulaattoreita hankintaan paljon (määrä?)
- ensimmäiset koneet Lapin lennostoon Q3/2026 ja koulutus alkaa suomessa
- varusmiesten koulutus koneeseen alkaa 2027
- suomen koneet tulevat eristä Lot 17-22
- suomeen eturunkojen valmistuksen lisäksi moottorien kokoonpano ja 132 komponentin korjauskyky + Deployable spare package (kriisivara)
 
Ilmavoimien komentajan tiedotustilaisuus F-35 käyttöönotosta suomessa 31.5.

Nostoja:
- teoria ja simukoulutus Eglin AFB & lentokoulutus, Ebbing AFB- Arkansas alkaa Q4/2025 . Pilotteja silloin siellä 16 + 60 huoltohenkilökuntaa (mukana myös Puola, Saksa, Sveitsi ja Singapore)
- simulaattoreita hankintaan paljon (määrä?)
- ensimmäiset koneet Lapin lennostoon Q3/2026 ja koulutus alkaa suomessa
- varusmiesten koulutus koneeseen alkaa 2027
- suomen koneet tulevat eristä Lot 17-22
- suomeen eturunkojen valmistuksen lisäksi moottorien kokoonpano ja 132 komponentin korjauskyky + Deployable spare package (kriisivara)
Ei hitto! Munakelloon kolme vuotta ja sitten kiikarien ja kameran kanssa pihalle. Lentokäytävä menee tästä päältä ja esimerkiksi kesäkuun puolivälissä Hornetit kävi tekemässä taitolentoa ihan tässä päällä. Kaksi päivää sitten oltiin mustikassa vaaran päällä ja neljä (?) Hornettia veti äänistä päätellen melkoista kyytiä jossain pilvien takana.

Eiköhän nuokin lennä samoja reittejä.
 
Ei hitto! Munakelloon kolme vuotta ja sitten kiikarien ja kameran kanssa pihalle. Lentokäytävä menee tästä päältä ja esimerkiksi kesäkuun puolivälissä Hornetit kävi tekemässä taitolentoa ihan tässä päällä. Kaksi päivää sitten oltiin mustikassa vaaran päällä ja neljä (?) Hornettia veti äänistä päätellen melkoista kyytiä jossain pilvien takana.

Eiköhän nuokin lennä samoja reittejä.
Onnea sille ja vaan odottelemaan. Toivottavasti ei tule viivästyksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Kukahan on mysteeri FMS-asiakas, joka tilasi $50 miljoonalla kehitystä "F-35 erikoisversion" suunnittelemiseksi 2026 loppuun mennessä?


Mitä tuolla edes saa? Norjan jarrruvarjo voi olla jo hintavampi, sillä Hollanti pulitti $11.4M Norjalle osuutenaan, vaikka eivät edes päättäneet ostaa varjopodeja vaan pelkän kiinnityspaikan niille.

Saksa.... Sveitsi.... Suomi? :oops:

Palaan tähän, kun päädyin lukemaan vanhoja juttuja ja olin tuolla selvitellyt, että mitä nuo työn tilaamiseen liittyvät toimipaikat tekevät (yhdessä oli NG:n satelliittikehitystä)...

Silloin pohdittiin, että tulisiko letkutankkaus, koska eturunkovalmistusta on tulossa Suomeen vastakauppoina. Tai ehkä jarruvarjo. Mutta olisiko kyseessä sittenkin kokonaisvaltaisempi asia, kerran variantti on kyseessä?

Toivelistalla:

-Jarruvarjo
-Letkutankkaus
-ICEYE-verkottuminen (suoraan satelliittitutkakuvaa hävittäjän ohjaamoon? ko. satelliittien käyttö kommunikaatioon?)
 
Jarruvarjo? Sehän on jo kehitetty norjalaisten toimesta ja tilattu suomalaisten toimesta.

B- ja C-mallien letkutankkauksen puomi taitaa tulla siihen tilaan, jossa A-mallissa on tykki. Vaikea uskoa, että muualle sitä myöskään saa mahtumaan.

Noin yleisestihän (Iipot lienevät kuitenkin oma lukunsa) F-35 maailma toimii siten, että kun joku kehittää koneeseen ominaisuuden, se viedään valinnaiseksi osaksi standardikonetta ja muut voivat sen sitten vapauttaa itselleen maksamalla kehittäjälle korvauksia. Fiksu systeemi, ei tule lumihiutaleita. Jos Suomi on kyseinen asiakas, toivottavasti ominaisuus on tarpeellinen muillekin.
 
B- ja C-mallien letkutankkauksen puomi taitaa tulla siihen tilaan, jossa A-mallissa on tykki. Vaikea uskoa, että muualle sitä myöskään saa mahtumaan.

B- ja C-malleissa tankkauspuomi sijaitsee ohjaamon oikealla puolella, samassa paikassa kuin Horneteissa ja A-malleissa tykki sijaitsee oikealla siiven tyvessä moottorin ilmanottoaukon yläpuolella eli rakenteellisesti tälläiselle ratkaisulle ei pitäisi olla isompaa estettä, en usko että eri mallien sisuksissa olisi niin paljon keskenäisiä eroja etteikö polttoainelinjoja ym. voisi vaihdella ristiin.
 
B- ja C-malleissa tankkauspuomi sijaitsee ohjaamon oikealla puolella, samassa paikassa kuin Horneteissa ja A-malleissa tykki sijaitsee oikealla siiven tyvessä moottorin ilmanottoaukon yläpuolella eli rakenteellisesti tälläiselle ratkaisulle ei pitäisi olla isompaa estettä, en usko että eri mallien sisuksissa olisi niin paljon keskenäisiä eroja etteikö polttoainelinjoja ym. voisi vaihdella ristiin.
LM on ihan tietoisesti jättänyt tilan A-malliin tuota muunnosta varten. Ei liene siis mitenkään mahdotonta, että nähdään jopa F-35A joka voi tankata molemmilla systeemeillä, jopa saman lennon aikana.

Lähteestä https://web.archive.org/web/2012081...06/19/lockheeds-comprehensive-qa-on-the-f-35/

Q: There was another component kerfuffle about a variant of this airplane: Canada had a little political dustup awhile back because its aerial refueling tankers use the probe-and-drogue system for its CF-18 Hornets. In that setup, the tanker trails a basket and fighter extends its own probe to refuel. But Canada plans to buy F-35As, which were designed for the U.S. Air Force’s refueling system, in which a human operator aboard the tanker flies a boom into a port on the fighter – in this case, on the A’s spine, aft of the cockpit. So has Lockheed talked with Canada about buying Navy-model Cs, to keep the probe-and-drogue setup, or modifying its As?

A: O’Bryan: “We anticipated a number of the operators would want probe-and-drogue refueling in the F-35A and we kept that space empty on the F-35A to accommodate probe and drogue refueling. We‘ve done a number of studies – funded studies, not projects – funded studies to evaluate that, paid for by the countries who want that to happen. It’s a relatively easy … doable change.
 
B- ja C-malleissa tankkauspuomi sijaitsee ohjaamon oikealla puolella, samassa paikassa kuin Horneteissa ja A-malleissa tykki sijaitsee oikealla siiven tyvessä moottorin ilmanottoaukon yläpuolella eli rakenteellisesti tälläiselle ratkaisulle ei pitäisi olla isompaa estettä, en usko että eri mallien sisuksissa olisi niin paljon keskenäisiä eroja etteikö polttoainelinjoja ym. voisi vaihdella ristiin.
F-35A:n GAU-25 Equalizer on sijoitettu vasemman siiven tyveen, ei oikean.
 
Jarruvarjo? Sehän on jo kehitetty norjalaisten toimesta ja tilattu suomalaisten toimesta.

B- ja C-mallien letkutankkauksen puomi taitaa tulla siihen tilaan, jossa A-mallissa on tykki. Vaikea uskoa, että muualle sitä myöskään saa mahtumaan.

Noin yleisestihän (Iipot lienevät kuitenkin oma lukunsa) F-35 maailma toimii siten, että kun joku kehittää koneeseen ominaisuuden, se viedään valinnaiseksi osaksi standardikonetta ja muut voivat sen sitten vapauttaa itselleen maksamalla kehittäjälle korvauksia. Fiksu systeemi, ei tule lumihiutaleita. Jos Suomi on kyseinen asiakas, toivottavasti ominaisuus on tarpeellinen muillekin.
En näe järkeä sille että suomi pienenä maana alkaisi maksella yksinään jotain Hose & Drogue- virityksiä A-malliin. Nyt jos sitä ruvetaan säätämään niin aivan varmasti tulee viivästyksiä kun pitää testata ja luoja ties mitä ongelmia. On muutenkin haasteita saada TR-3 prosessoreita ja moottoripäivityksiä tuohon päivitysohjelmaan kaiken muun lisäksi. Säästetään ne pennoset aseisiin ja varaosiin sekä simuihin. Niin tärkeä tuo muutos ei ole ettemmekö pärjäisi puomitankkauksella, jos USAF pärjää. Pitää muistaa että suomi on ostanut ilmatankkauspalvelut USAF:a ja jatkaa sitä varmasti. Ei tule siis ongelmaa sensuhteen.

Jarruvarjo on tärkeä ja A- mallin mahdollinen vaijeripysäytysjärjestelmä. Koukkuhan jo löytyy, mutta se ei ole tarkoitettu mihinkään jatkuvaan käyttöön kuten tukialuskoneissa. Lisätankkeja siipien alle emme enää onneksi tarvitse. Sitten ryssän naapurissa kun ollaan, tarvitaan Luneburgin linssejä riittävästi ja paras mahdollinen kybersuojaus noihin koneisiin.
 
Back
Top