F-35 Lightning II

Olisi mielenkiintoista nähdä, Gripen-väen mukaanhan se on täysin mahdotonta.
"I can confirm that we will land on a motorway for the first time during the practice period. As far as I know, this is the first time that this has been carried out with the F-35, says Lieutenant Colonel Eivind Byre, head of communications in the Air Force."
 
Viimeksi muokattu:
1695303492910.jpeg
("A USAF pilot assigned to the 388th Fighter Wing performs pre-flight procedures in preparation for the William Tell air-to-air weapons meet competition at Savannah Air National Guard Base, Georgia, Sept. 11, 2023. USAF photo by Staff Sgt. Kaitlyn Ergish")
 
Former RNoAF pilot, Eskil Amdal, shares his story of becoming a Test Pilot which includes flying the F-35A and his thoughts on the aircraft, test flying the F-104 solo and his current role as a pilot for the Red Bull team!
 

YHDYSVALLOISSA F-35-ohjelman hävittäjistä käyttövalmiudessa on vain noin 55 prosenttia, paljastuu Yhdysvaltojen hallinnon tarkastusviraston (GAO) laatimasta raportista. GAO:n mukaan tavoiteltava käyttöaste hävittäjille olisi 85–90 prosenttia.
 
Aina kummastellaan julkisuudessa amerikkalaisten ilmoittamia käytettävyysprosenteja, jotka maallikosta kuulostavat alhaisilta. Kuitenkaan koskaan ei julkaista (vertsilukelpoisia) lukuja esim. Suomen Horneteista tai Ruotsin Gripeneistä, jotta amerikkalaisten avoimesti julkaisemat luvut voitaisiin laittaa oikeaan kontekstiin.

Mikä en tämänkään uutisen perusteella ole yhtään huolissani Suomen F-35 -kalustosta.
 
Aina kummastellaan julkisuudessa amerikkalaisten ilmoittamia käytettävyysprosenteja, jotka maallikosta kuulostavat alhaisilta. Kuitenkaan koskaan ei julkaista (vertsilukelpoisia) lukuja esim. Suomen Horneteista tai Ruotsin Gripeneistä, jotta amerikkalaisten avoimesti julkaisemat luvut voitaisiin laittaa oikeaan kontekstiin.

Mikä en tämänkään uutisen perusteella ole yhtään huolissani Suomen F-35 -kalustosta.
Jep.

Ja amerikkalaisten lukuja hinaavat alaspäin ne ensimmäisten tuotantosarjojen lumihiutalekoneet. Luvut ovat näiden viimeisten tuotantosarjojen koneilla paljon korkeammat.
 
GAO on myös sellainen pumppu, jolla on suuri intressi löytää aina jotain valittamista. Muuten muuttuu byrokraatti tarpeettomaksi.
Noista pitäisi selvittää yleiskuva ennen kauhistelua. Eli miten kriittiseksi arvioitu, onko toimenpiteisiin ryhdytty vai onko jopa jo ratkaistu.
Aiempi suuri paskamöykän aihe oli vikalistan määrä yli 800 vai mitä se olikaan. Sitten Belgiasta kertoivat kuinka heillä F-16:ssa vastaava yli 1600. Kaikkea ei edes aiota/kannata korjata (esim. ohjeistusta muutetaan sen sijaan) ja loppuun on eri portaisia aikatauluja.
 
GAO on myös sellainen pumppu, jolla on suuri intressi löytää aina jotain valittamista. Muuten muuttuu byrokraatti tarpeettomaksi.
Noista pitäisi selvittää yleiskuva ennen kauhistelua. Eli miten kriittiseksi arvioitu, onko toimenpiteisiin ryhdytty vai onko jopa jo ratkaistu.
Aiempi suuri paskamöykän aihe oli vikalistan määrä yli 800 vai mitä se olikaan. Sitten Belgiasta kertoivat kuinka heillä F-16:ssa vastaava yli 1600. Kaikkea ei edes aiota/kannata korjata (esim. ohjeistusta muutetaan sen sijaan) ja loppuun on eri portaisia aikatauluja.
Tärkeää on myös mainita kuinka monta riviä koodia F-35:ssa on. Ilman vertailukohtaa tai muuta ymmärrystä täydellisen hyödytön luku mutta kuulostaa paljolta ja mahdollistaa näyttävän taivastelun.
 
Tärkeää on myös mainita kuinka monta riviä koodia F-35:ssa on. Ilman vertailukohtaa tai muuta ymmärrystä täydellisen hyödytön luku mutta kuulostaa paljolta ja mahdollistaa näyttävän taivastelun.
Sekä klassikko "kaikkien aikojen kallein ohjelma, biljoona" huhui!
Meanwhile mistään aiemmasta ohjelmasta ei ole yritetty laskea elinkaarikustannuksia inflaatioineen ennalta. Sekä kappalemäärä on isompi kuin muilla nykyhävittäjillä yhteensä.

Sitten visaiset ongelmat kuten miksi JSE ahdettiin yhtäkkiä putkeen ja miksi se ei ole edennyt vuosiin viivästyttäen siirtymistä FRP:hen ei ole vastausta saatavissa. Liian vaikea aihe.
Jostain GSS:stä, virtuaalivarastoinnista yms. on turha edes yrittää keskustella kun mitään ei kuitenkaan ymmärrä. Ne jää nähtäväksi, siihen asti on pelattava luottamuksella.

Eiköhän ratkaisut aina lopulta keksitä. Kun koville ottaa niin koiraskin poikii, sanoo vanha suomalainen sananlasku.
 
Viimeksi muokattu:
Onpa outo egoisti, mutta vaikuttaa olevan todellakin koodari monien hävittäjien ohjelmistojen takana. Hälyttävä somekäyttäytymismalli.
Koneeseen ja ohjelmaan kohdistettu loanheitto tainnut yliherkistää puolustusmekanismeja. Onpa melkoinen henkseleiden paukuttelija kuitenkin: varmaan tuo heppu on sitten todellakin nero työssään, että ylemmät tahot viitsivät tuollaista julkista uhoamista katsella. Joku turhaukko olisi varmaan saanut size 10 kalossin kuvan takalistoonsa ajat sitten.
 
Mikä podi F-35:ssä oli Baana23:ssa pystyperäsinten välissä?salama.jpg
 
Back
Top