F-35 Lightning II

Tuossahan @tutka oli jotain asiasta maininnut. Olisiko tästä lisötietoja tuon Asraamin osalta?
Alkuperäinen ajatus kai oli, että kaikki välttämätön kulkee kivasti sisällä. Quorasta löytyy kuva, jossa ASRAAM on sijoiteltu mockup-koneeseen sisempien luukkujen työntimiin kiinni AMRAAM-paikalle. ASRAAM kuitenkin lienee vain kiskolaukaistava ase, en ole ainakaan kuullut että sen runkoa tai elektroniikkaa olisi suunniteltu työntölaukaisuun kuten AMRAAM, Meteor ja MICA. Trapetsikiskoa taasen kukaan ei liene suunnitellut, liekö mahtumis- tai palokaasuongelma.

main-qimg-c1eadbc5ff253fd8c4ca30b6e3587f1c-c
 
Trapetsikiskoa taasen kukaan ei liene suunnitellut, liekö mahtumis- tai palokaasuongelma.
Trapetsikiskoilla on myös merkittäviä aerodynaamisia haittavaikutuksia. Tästä on ollut F-22:een liittyen puhetta, että kaartotaistelussa AIM-9:n ottaminen esiin sivuluukuista haittaa kaartotaistelua merkittävästi, koska aerodynamiikka kärsii niin paljon.

Kiinalaisethan ovat ratkaisseet J-20:ssä saman ongelman siten, että heillä koko infrapunaohjus siirtyy tarvittaessa yksinkertaisen ja vahvan kiskon varassa rungon ulkopuolelle, ja luukku menee kiinni ohjuksen ollessa ulkopuolella. Näin kone voi käydä kaartotaistelua käytännössä häiriöttä, kun ohjus otetaan ulkopuolelle heti VWR-etäisyyksille taisteluun jouduttaessa. Tämä on mielestäni järkevä suunnittelufilosofia, sillä siinä vaiheessa, kun ollaan VWR-etäisyyksillä, ei ohjuksen tuoma häiveen heikkeneminen enää merkitse juurikaan.


141fc99a-e6f1-11e8-bfde-9434090d4df7_1280x720_040248.JPG
 
F-35 on saavuttanut harjoituksissa 15:1 pudotussuhteen 4. sukupolven koneita vastaan. Jos Suomi saa 64 F-35, niin vaikka todellisessa sodassa suhdeluku olisi vaikka ''vain '' kolmannes tuosta harjoituksissa, eli 5,3:1 niin Venäjälle hyökkäys Suomeen tulisi liian kalliiksi. Venäjä tuskin tokenisi koskaan, jos meidän F-35:lle menettäisi reilusti yli 300 hävittäjää + ilmatorjunnan tappiot.
Näin siis 4.sukupolven hävittäjiä vastaan, mutta mitäs, kun pian Venäjälläkin tulee olemaan Su-57:t?
 
Ei tiedä kukaan.
Suomi saa ensimmäiset 2025 ja viimeisten pitäis olla 2030.

Venäläisillä pitäis ensimmäinen saapua kaiketi ensi vuonna ja kokonaistilaus määrä on nyt vissiin 74.

Eli vaikka ne hieman ryssis niin voi olla että kone määrä on kokoajan suurempi kuin meillä.
 
Näin siis 4.sukupolven hävittäjiä vastaan, mutta mitäs, kun pian Venäjälläkin tulee olemaan Su-57:t?

Kysymys on niin kiinnostava, että lähdin etsimään siihen vastausta maailman luotettavimmasta salatun tiedon lähteestä. Wikipedia kertoo näin:

Läntisten asiantuntijoiden mukaan koneessa on merkittäviä ongelmia häiveominaisuuksissa ja se edustaa viidettä sukupolvea vain nimellisesti.[8][9]

Koneen tilausmäärä on pudotettu suunnitellusta 52:stä 12:een kappaleeseen.[13] Jotkin läntiset asiantuntijat ovat arvioineet, että konetyyppi ei olisi laajemmassa palveluskäytössä ennen vuotta 2027. Syynä pidetään kustannusten ylitykset ja kehityksessä aiheutuneita ongelmia.[14]

Sillä varmuudella, jonka vain täydellinen asiantuntemuksen puute voi suoda, totean asiaan näin:

- Venäjä tuskin keskittää koko tusinaa koskaan Suomen rajalle.
- En hämmästyisi jos koneita toimitettaisiin yksiköihin esiintymään ennen kuin ne ovat oikeasti ja täysimittaisesti taistelukykyisiä.
- Ikävä vastustajahan tuommoinen varmaan olisi. Vielä ikävämpi se olisi, jos niitä olisi paljon, ne olisi tehty valmiiksi asti ja integroitu muihin järjestelmiin onnistuneesti ja kaikki toimisi niin kuin pitää.
- Venäjä on hyvä tekemään robustia + halpaa + low tech -valmistusteknologiaan nojaavaa bulkkikamaa. Melkein viidennen sukupolven ilmaherruus-häive-egobuustaushävittäjä ei sijoitu noille Venäjän vahvuusalueille.
- Venäläiseen johtamiskulttuuriin kuuluu se, että varastaa saa kunhan ei varasta liikaa tai väärältä tyypiltä. Salaiset julkisin varoin rahoitetut projektit lienevät kleptokraattisessa hallitusmuodossa monille ensisijaisesti keino siirtää valtion rahoja ikiomalle tilille Sveitsiin. Näin ollen viivettä viiveen jälkeen lienee tiedossa siihen asti kunnes tulee lisää viiveitä.
- Mikäs toi Venäjän valtion taloudellinen tilanne olikaan nyt ja miten siihen liittyvät ennusteet nyt menivätkään?
- Jos konetta tehdään pieni määrä, niin sen operointiin liittyvä osaaminen ei kehity yhtä pitkälle eikä yhtä nopeasti kuin jos konetta tehdään vaikka 3 000 kappaletta. Tällekin kannattaa antaa jokin painoarvo.
 
Kysymys on niin kiinnostava, että lähdin etsimään siihen vastausta maailman luotettavimmasta salatun tiedon lähteestä. Wikipedia kertoo näin:



Sillä varmuudella, jonka vain täydellinen asiantuntemuksen puute voi suoda, totean asiaan näin:

- Venäjä tuskin keskittää koko tusinaa koskaan Suomen rajalle.
- En hämmästyisi jos koneita toimitettaisiin yksiköihin esiintymään ennen kuin ne ovat oikeasti ja täysimittaisesti taistelukykyisiä.
- Ikävä vastustajahan tuommoinen varmaan olisi. Vielä ikävämpi se olisi, jos niitä olisi paljon, ne olisi tehty valmiiksi asti ja integroitu muihin järjestelmiin onnistuneesti ja kaikki toimisi niin kuin pitää.
- Venäjä on hyvä tekemään robustia + halpaa + low tech -valmistusteknologiaan nojaavaa bulkkikamaa. Melkein viidennen sukupolven ilmaherruus-häive-egobuustaushävittäjä ei sijoitu noille Venäjän vahvuusalueille.
- Venäläiseen johtamiskulttuuriin kuuluu se, että varastaa saa kunhan ei varasta liikaa tai väärältä tyypiltä. Salaiset julkisin varoin rahoitetut projektit lienevät kleptokraattisessa hallitusmuodossa monille ensisijaisesti keino siirtää valtion rahoja ikiomalle tilille Sveitsiin. Näin ollen viivettä viiveen jälkeen lienee tiedossa siihen asti kunnes tulee lisää viiveitä.
- Mikäs toi Venäjän valtion taloudellinen tilanne olikaan nyt ja miten siihen liittyvät ennusteet nyt menivätkään?
- Jos konetta tehdään pieni määrä, niin sen operointiin liittyvä osaaminen ei kehity yhtä pitkälle eikä yhtä nopeasti kuin jos konetta tehdään vaikka 3 000 kappaletta. Tällekin kannattaa antaa jokin painoarvo.
Kotimainen wiki on tapansa mukaisesti vähän jäljessä. Putin ilmoitti kesällä 76 koneen tilauksesta:

 
Olenko yhtään oikeassa siinä veikkauksessa, että Venäjän ilmavoimien hävittäjäkaluston määrä tulee todennäköisesti romahtamaan pelkästään jo sen takia, että heidän talous on suhteellisen pieni ja kuralla ja että heidän perintönä Neuvostoliiton ajalta saamat hävittäjät, jne... vanhenevat pystyyn ilman että Venäjällä on kapasiteettia korvata niitä läheskään 1:1.

En nyt muista missä lehtijutussa se oli, mutta joitakin veikkailuja oli siitä, että vuosisadan puolivälissä Venäjän ilmavoimat koostuisi 400-600 hävittäjästä.

Jos näin olisi silloin, ja meillä taas 64 F-35, niin Venäjä ei kyllä tänne hyökkäilisi.
 
- Venäjä tuskin keskittää koko tusinaa koskaan Suomen rajalle.
-

Lukumäärästä mainittiinkin, mutta tuosta keskittämisestä.

Ei ole venäläisillä montaa su35 ja siitä huolimatta niitä lähetetty aina Syyriaan asti. Myös su34 on niiden ykköstä ja sekin ollut isossa roolissa Syyriassa.

Mikään ei viittaa siihen että tosipaikan tullen venäläiset säästelis parasta kalustoaan tulevaan,pikemminkin pistävät ykkösensä liikkeelle.
 
Venäläisen ihmeaseen kohtalona on kovin usein sama kuin Armatan. Lainaus wikistä.

"Uutistoimisto TASS:in haastatteleman lähteen mukaan Venäjän maavoimien suunnitelmissa oli varustaa 1. panssarivaunuarmeija ja uusi 20. yleinen armeija T-14-panssarivaunuilla vuosien 2016 ja 2017 välillä. TASS:in mukaan vaunun sarjatuotannon oli kuitenkin tarkoitus alkaa vasta vuosina 2017–2018.[7] Uralvagonzavodin mukaan vuonna 2016 oli tarkoitus valmistaa 40 vaunua, vuonna 2017 70 ja vuodesta 2018 eteenpäin 120 vaunua vuosittain. Vaunun kalliin hinnan oli kuitenkin epäilty hankaloittavan vaunujen hankintoja. Epävirallisten tietojen mukaan yksittäisen vaunun hinta oli noin 400 miljoonaa ruplaa, eli noin kaksi kertaa kalliimpi kuin esimerkiksi Leopard 2 ja 60–75 % kalliimpi kuin Leclerc ja M1 Abrams.[8]

Venäjä ilmoitti 30. heinäkuuta 2018 keskeyttävänsä hankkeen. [9]"


En hämmästyisi, jos tämänkin ihmeaseen kohtalo olisi sama.
 
Venäläisen ihmeaseen kohtalona on kovin usein sama kuin Armatan. Lainaus wikistä.

"Uutistoimisto TASS:in haastatteleman lähteen mukaan Venäjän maavoimien suunnitelmissa oli varustaa 1. panssarivaunuarmeija ja uusi 20. yleinen armeija T-14-panssarivaunuilla vuosien 2016 ja 2017 välillä. TASS:in mukaan vaunun sarjatuotannon oli kuitenkin tarkoitus alkaa vasta vuosina 2017–2018.[7] Uralvagonzavodin mukaan vuonna 2016 oli tarkoitus valmistaa 40 vaunua, vuonna 2017 70 ja vuodesta 2018 eteenpäin 120 vaunua vuosittain. Vaunun kalliin hinnan oli kuitenkin epäilty hankaloittavan vaunujen hankintoja. Epävirallisten tietojen mukaan yksittäisen vaunun hinta oli noin 400 miljoonaa ruplaa, eli noin kaksi kertaa kalliimpi kuin esimerkiksi Leopard 2 ja 60–75 % kalliimpi kuin Leclerc ja M1 Abrams.[8]

Venäjä ilmoitti 30. heinäkuuta 2018 keskeyttävänsä hankkeen. [9]"


En hämmästyisi, jos tämänkin ihmeaseen kohtalo olisi sama.
Samat höpinät kuin Tontulle, kantsii välttää suomiwikiä jos mahdollista. Varsinaista päivitetään paljon ahkerammin, tässä viimeiset käänteet:

In July 2018, Deputy Prime Minister for Defence and Space Industry Yury Borisov said there is currently no need to mass-produce the Armata when its older predecessors, namely the latest variants of the T-72, remain "effective against American, German and French counterparts”, saying, “Why flood our military with Armatas, the T-72s are in great demand on the market(s).”[22][31] Instead, a modernization program of the T-72s, T-80s and T-90s in-service will take precedence.[32] In August 2018, at the ARMY2018 Forum outside Moscow, the Russian Ministry of Defense signed a contract for the purchase of 32 T-14s tanks and 100 T-15 infantry fighting vehicles, with delivery to be finished by 2021.[33] In 2019 it was announced that the first 12 tanks would be delivered by the end of that year.[34]
 
Back
Top