F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Katso liite: 98032
Ollaan mallin kohdassa huoltovarmuus / itsenäinen toimintakyky. Näistä on tietysti ennenkin väännetty mutta silloin maailma näytti hiukan erilaiselta.

Amerikkalaisista Hornetista oli hyviä kokemuksia: yksipaikkaiset koneet oli kasattu Suomessa ja yhteistyö jenkkien kanssa pelitti. F-35:n ongelmaksi nähtiin, että osavalmistus ja kokoonpano oli jo aikaisemmin jaettu partnerimaiden kesken. LM oli kuitenkin päättänyt saada kaupat ja loppu on historiaa. Varmaan joku foliohattu silloinkin pelotteli "kill switcheillä" mutta perusteluna ei varmaankaan ollut suomalaisten sotakiima hankkia lisää Lebensraumia idästä ryssän hyväntahtoisista rauhanponnisteluista piittaamatta... 🤣
Tuohan on hankintapäätöksen vuokaavio. Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta hankinnasta päätettiin jo yli kaksi vuotta sitten.
 
Aika vaikea kuvitella tilannetta, missä liittolaisemme ottaisivat hädissään F-35:n ja muiden asejärjestelmien piilotetut "kill switchit" käyttöön ja samaan aikaan omat Arkadianmäen lapatossumme haluaisivat painella samoilla lämpöisillä Uralille asti. Todennäköisesti tilanne on täysin päinvastoin: NATO antaa meille selkänojaa iskeä kohteisiin, mitä muuten emme uskaltaisi tuhota.

Näin voi olla, mutta voi olla olemattakin. Ukrainassa on nähty, kuinka länsi pelkää hysteerisesti konfliktin eskaloitumista. Jopa silloin, kun kyse on Ukrainan ja Venäjän keskinäisistä asioista, joihin länsivallat ei liity millään tavalla. Duginin salamurha, mikäli NYT:n tietoihin on luottaminen, meni kuulemma yli länsivaltojen sietokyvyn.

Noin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Ukraina voisi hyvin tappaa Putinin vastineeksi siitä, että Putin lähetti miehensä jahtaamaan Zelenskyä Kiovan hallituskortteleissa ja metrotunneleissa. Mutta jos länsivallat kuulisivat sellaisesta, niin jotenkin luulen, että ne saattaisivat pyrkiä estämään attentaatin. (En nyt ota kantaa siihen, onko Putin todellisuudessa Ukrainan suurin liittolainen vrt. Hitler leikkimässä kenraalia korpraalin natsoilla. Jolloin Putinia ei tietenkään kannata tappaa, vaan antaa hänen säätää omiaan ja suorittaa puhdistuksia omissa riveissään.)

Raatojen lukumäärien vertailu on aivan turhaa hommaa. Mihin tappiosarakkeeseen kirjataan UNRWA:n työntekijä, joka päivisin suhaa YK:n avustuskuljetuksia ja öisin Hamasin raketteja samalla työsuhdepakulla, jos se syö yhden JDAM:in iltapalaksi? Onko se Hamasin taistelija, siviili vai peräti YK:n työntekijä? Kertooko "huono" suhdeluku kuitenkin enemmän Hamasin kyynisyydestä kuin Israelin kyvystä välttää oheisvahinkoja? Parasta tietysti on, että ruumiita olisi tasan nolla, jos Hamas olisi pysynyt omalla tontillaan.

Kuolleiden lukumäärä on sinänsä oleellista, että se vaikuttaa voimatasapainoon ja tilanteeseen pitkällä aikavälillä. Venäläisiä on n. 30 kertaa suomalaisten verran, joten yhtäläiset tappiot tarkoittavat Venäjälle 30 kertaisia tappioita suhteessa Suomen tappioihin. Mutta käytännössä suhdeluku on jäänyt huonommaksi. Talvisotaakin jos miettii, niin kyllähän Neuvostoliitto pääsi huomattavasti helpommalla. Isosta kansasta voi tapattaa muutaman sata tuhatta eikä se tunnu missään. Mutta kolmemiljoonaisesta kansasta 30 tuhatta on jo yksi prosentti...

Tämän takia Suomella pitäisi olla mahdollisimman vähän pidäkkeitä sodankäynnissään ja vastauksemme pitäisi voida olla muutakin kuin puhtaasti konventionaalisten sotilaskohteiden tuhoamista. Avainhenkilöiden jahtaamista, hyökkäyksiä kriittiseen infrastruktuuriin, iskuja ydinmateriaaliin... ihan mitä hyvänsä, kunhan se tuntuu ja kovaa.
 
Tuohan on hankintapäätöksen vuokaavio. Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta hankinnasta päätettiin jo yli kaksi vuotta sitten.
No shit, Sherlock, niinhän siinä lukee oikein isolla fontilla enkä todellakaan ole LM:n kauppaa perumassa! Voi tulla yllätyksenä, mutta F-35:n osalta itsenäinen toimintakyky on kuitenkin edelleen tasan nolla, koska F-35:n käyttöönotto Suomessa on vielä kesken. Lisäksi NATO-jäsenyys asettaa uusia vaatimuksia itsenäiselle toimintakyvylle Suomen alueen ulkopuolella vaikka se samanaikaisesti myös helpottaa muita varautumiseen liittyviä juttuja.
 
No shit, Sherlock, niinhän siinä lukee oikein isolla fontilla enkä todellakaan ole LM:n kauppaa perumassa! Voi tulla yllätyksenä, mutta F-35:n osalta itsenäinen toimintakyky on kuitenkin edelleen tasan nolla, koska F-35:n käyttöönotto Suomessa on vielä kesken. Lisäksi NATO-jäsenyys asettaa uusia vaatimuksia itsenäiselle toimintakyvylle Suomen alueen ulkopuolella vaikka se samanaikaisesti myös helpottaa muita varautumiseen liittyviä juttuja.
Odotatko siis innolla valtionhallinnon hankintapäätöstä, ja missä asiassa? Se kun on tämän kaavion päämäärä. Eikö F-35:n suorituskyky ole tiedossa, kun sen evaluointi on vasta tämän kaavion viides porras?

Vähän tällasista syistä nuo hankintapäätöstä edeltävät ja hankintaprosessia kuvaavat diat ovat vähintäänkin vanhentuneita.

Itsenäistä toimintakykyä ei luonnollisestikaan edes voi olla kalustoon, jota ei edes ole maassa ja kouluttajatkin vielä kouluttamatta. Yleensä ei erikseen tarvi mainita veden olevan märkää.
 
Odotatko siis innolla valtionhallinnon hankintapäätöstä, ja missä asiassa? Se kun on tämän kaavion päämäärä. Eikö F-35:n suorituskyky ole tiedossa, kun sen evaluointi on vasta tämän kaavion viides porras?

Vähän tällasista syistä nuo hankintapäätöstä edeltävät ja hankintaprosessia kuvaavat diat ovat vähintäänkin vanhentuneita.

Itsenäistä toimintakykyä ei luonnollisestikaan edes voi olla kalustoon, jota ei edes ole maassa ja kouluttajatkin vielä kouluttamatta. Yleensä ei erikseen tarvi mainita veden olevan märkää.
Nähtävästi kirjoitin tavallistakin epäselvemmin. 😁 Kävin fiksaamassa raapustustani aavistuksen ymmärrettävämpään muotoon. Dia on kyllä vanhentunut mutta huoltovarmuus ja itsenäinen toimintakyky taas eivät. Ne on F-35 kaupassa yritetty parhaalla mahdollisella tavalla huomioida mutta ennustaminen on vaikeaa - varsinkin tulevaisuuden. Toistaiseksi näyttää ihan hyvältä, toivottavasti jenkeiltä ei mene hermot eurooppalaisten jatkuvaan pelastamiseen.
 
F-35 oli luonnollisesti aina HX-hankkeen ennakkosuosikki. Rafale ja Typhoon mitä ilmeisemmin karsiutuivat kustannuksiin ja Greippi suorituskykyyn, mutta F-35 tietysti lukuisine vikoineen ole sekään ongelmaton. Tietysti nykyaikainen hävittäjä alkaa olla niin täynnä ächnologiaa että vikakohteiden määrä on väistämättä suuri, ja vastaavasti esim. Typhoon on osoittaunut hyvin hankalasti päivitettäväksi (oliko Österbaumi saanut vieläkään Tranche ykkösiään dumpattua jonkun kehitysmaan päänsäryksi?). F-35:n kanssa joudutaan luottamaan vähän siihen, että lastentaudit on ehditty saada karsittua toimitusten alkaessa (vähän tähän viitaten, Norjassahan Suomen maksama selvästi alempi hinta herätti vitutusta - yksi syistä on varmasti tuotekehityskulujen kuolettuminen osaltaan) ja että niin USA:n kuin NATO:n pääkaluston luotettavuus saadaan hiottua riittävälle tasolle. Ainakin varaosien saatavuuden voisi kuvitella olevan paremmasta päästä.

Edelleen aihetta sivuten, mulle tuli pienenä yllätyksenä, että Hornetin tutkakyvyt ovat väitetysti osoittautuneet paremmiksi, kuin F-16:ssa. Hornetiahan on kritisoitu kapeasta nokkakartiosta, joka rajoittaa tutka-antennin kokoa.
Edellisissä viesteissä on sivuttu huoltovarmuuteen ja itsenäiseen toimintakykyyn liittyviä asioita, mistä palstalla väännettiin tuoreeltaan HX-hankkeen ollessa käynnissä mutta silloin maailma näytti hiukan erilaiselta. Poliittisen riskin ennustaminen pitkälle tulevaisuuteen on haastavaa mutta nykyisillä näytöillä en ollenkaan ihmettele, että eurohäslärien tekeleet karsiutuivat ennen finaalia.

Amerikkalaisista Hornetista oli hyviä kokemuksia: yksipaikkaiset koneet oli kasattu Suomessa ja yhteistyö jenkkien kanssa pelitti. F-35:n ongelmaksi nähtiin, että osavalmistus ja kokoonpano oli jo aikaisemmin jaettu partnerimaiden kesken. LM oli kuitenkin päättänyt saada kaupat ja loppu on historiaa. 🤣
 
Ero oli huhujen mukaan selkein valintahetkellä, jolloin Hornetin tutka oli uusinta uutta.
Since 1992 the APG-73 has been operational in U.S. Navy and Marine Corps F/A-18C and D aircraft; early models of the U.S. Navy F/A-18E/F Super Hornet; and in the air forces of Finland, Switzerland, Malaysia, Canada, and Australia. A total of 932 APG-73 systems were delivered, with the final delivery in 2006.
Nyt SABR APG-83 AESA voi olla kova peli. Mutta kukapa nyt 2020 F-16:een enää sijoittaisi ellei ole vaihtoehtoja.
Toisistaanhan nämä hankkeet oppii, tuohonkin on NG luultavasti F-35:ssa kehitystä tehnyt. Mutta mikä nyt ei olisi derivatiivi enemmän tai vähemmän, moottoreita varsinkaan ei tyhjästä nyhjäistä. Mitä Venäjä on tuskaillut vuosikymmeniä laivoissa, tankeissa ja lentokoneissa...
 
Viimeksi muokattu:
Rissalan alueen ilmakuvat on näköjään päivitetty. Google näyttää puolet kentästä mutta esimerkiksi karttapaikasta näkee koko kentän. Vt9:n remontin edistymisestä päätellen ei ole montaa viikkoa vanhoja kuvia.

Kovasti siellä uutta rakennetaan. Ainakin uusia varastohalleja on noussut ja muutenkin varsin paljon mylläystä käynnissä. Ilmeisesti sotilasplatan eteläosaan rakennetaan niitä läpiajettavia talleja kolmevitosille.

Rullaustie uudelle varakiitotielle tulee ilmeisesti sitä vanhaa hiekkatietä pitkin?
 
Viimeksi muokattu:
Rissalassa voi taas antaa hanaa. Pääosin Finavian projektin osuus käsittelyssä.
Kentän remontissa on pyritty myös mahdollisuuksien mukaan huomioimaan Naton vaatimuksia.
 
F-35 -käyttäjäkunta muodostaa sisäpiirin, jonka tietoa ei ole aiemmin jaettu muille (Nato-)maille. Tämä oli kyllä tiedossa jo HX-hankkeen aikana. Yo artikkelissa puhutaan siitä, että nyt osa tästä tiedosta on avattu laajemmalle käyttäjäkunnalle Natossa. Toivottavasti ei kaikille. Suomelle tämä ei ole merkittävää, koska olemme osa sisäpiiriä F-35-hankinnan myötä. Hankkeen aikana sen sijaan Suomelle ei luultavasti jaettu kaikkea (tarkkaa) tietoa.
 
Back
Top