F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Praise the Finns: it took seven seconds to get permission to land the f-35 on the highway
It shows the value of the integration of the Nordic air forces, believes the outgoing head of the Air Force.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Hävittäjistä Kendallilla on sellaista tietoa mitä harvalta löytyy. Erityisesti Kendall tuntee F-35-mallin, sillä hän oli mukana koneen kehittelyssä jo alkuvaiheessa vuonna 1993. Tuolla konetyypillä Suomi vuonna 2021 päätti korvata Hornetit.

Kun puhe siirtyy F-35-hävittäjiin, Kendallilta eivät ylisanat lopu. ”Vallankumouksellinen kone”, kuuluu Kendallin tiivistys.

Suomi erottuu Kendallin mukaan joukosta, kun puolustuspanostuksia vertaillaan. ”Olette Natossa kärkimaita”, Kendall kehaisee.

”Teillä on myös melko suuri armeija. 64 kappaletta F-35-lentokoneita on paljon, se on paljon voimaa.”
 
Norjalaisia jo ainakin 3 saanut siivet Suomessa. Sitten viimeisessä kappaleessa eroista Teksasin ja Tikkakosken koulutuksessa.
The first fighter pilots graduated in Finland

Norwegian fighter pilots now receive their basic training in two places, both in the USA and in Finland. It is the first time in over 40 years that these pilots are trained elsewhere than in Texas.

- The supply of combat aircraft training internationally is lower than the demand right now, and that is a challenge for both us and our allies, says Brigadier Kristian Lyssand, head of the Air Force's Weapons School.

The fighter planes, T-38, which the Norwegian students use in the USA, faced some challenges this year and last year. Until they solved the engine problems, they had to reduce the number of students. This in turn led to challenges for the Air Force about not being able to train enough of its own Norwegian fighter pilots.

- We looked at alternative solutions, and we rated Finland as the absolute best, says Lyssand.

From before, the Air Force has collaborated with the Finns for many years, and regularly trained and practiced together.

- That is why we also know that Finland has high-quality pilots, continues Lyssand.

Recently, the first three Norwegian fighter pilots were graduated. The training takes place at Tikkakoski Airbase, near Tampere. The planes used are of the HAWK type, which are British-made training planes for fighter pilots.

The three started their basic education in 2023. Before this, they have been through selection at the flight school and two years at the Air Force Academy.

The students will now complete their education in Finland, which, after the wing award, focuses more on training tactical skills in the coming months. They will then go on to the F-35 check-out at Luke Air Force Base in Arizona, together with their cohort mates who have completed their training at Sheppard Air Force Base in Texas.

- There are some cultural differences between education in Finland and the USA. Both countries have structured and clear frameworks. The Finns can be a bit more pragmatic, for example with the weather conditions. Having Russia as a neighbor also does something to the culture. Among other things, they fly in worse weather and lower than in the USA. In Finland, they also practice more advanced air training and air to ground training, says Lyssand.
 
Viimeksi muokattu:
F-35 JASSM integrointiaikataulu:
F-35/JASSM (all variants of F-35 and JASSM) Integration continues progressing. On August 2, 2021, the JASSM Program Office and F-35 Joint Program Office resumed planning to integrate JASSM on the F-35. JASSM test assets were purchased in 2022 (quantity of 6) and 2023 (quantity of 12) for flight testing to start in 2025.

Miten JASSMien jatkuvasti päivitettävä tehtäväohjelmisto toimii:
Multiple software efforts support the overall JASSM/JASSM-ER family of weapons. Three Missile Operational Flight Programs (MOFPs) are continually updated to provide increased capability to the currently fielded versions of JASSM BL and JASSM-ER (AGM-158B). A new MOFP is being developed to support the AGM-158B-2 and future JASSM-ER variants.
JASSM’s unique mission planning software, which is ingested into the Joint Mission Planning System (JMPS), is continually updated to keep pace with improvements in the JASSM/JASSM-ER MOFPs. Finally, the JASSM Enterprise Software (JES), which contains several software components, is continually updated to support JASSM/JASSM-ER mission planning and post-strike analysis
(JASSM SAR 2022)
 
Melusta saadaan Suomessa melko varmasti myös pientä protestia aluksi. Muuten luulisi, että Hornet on jo jyristellyt F-16:tta enemmän valmiiksi jolloin koettu ero jää pienemmäksi.
 
Lentomelualueella esiintyy lentomelua. Tietysti on kohteliasta ottaa asukkaiden kehitysideat huomioon.
 
F-16A, F/A-18C ja F-35 kuulostavat omaan korvaan kentän laidalla kaikki yhtä kovilta. Paljon suurempi ero on siinä käytetäänkö jälkipoltinta vai ei. F-16A käyttää polttoa lähes aina, jos ei ole sileä, ja F-16:n poltto palaa koko loivasti nousevan kiihdytyksen nousunopeudelle. F/A-18 nousee yhdellä lisäsäiliöllä (perusvarustus Suomessa) normaalisti ilman polttoa ja jos polttoa käytetään millä tahansa kuormalla, poltto sammuu yleensä heti pyörien irrottua. Jos polttoa käytetään nousunopeudelle asti, alkukiihdytys on jyrkkä ja ajallisesti nopea, jolloin melu jää kenttäalueelle. F-35:n kohdalta ei kokemus vielä riitä yleistyksiin, mutta tn. käyttää usein polttoa moottorihäiriötilanteen riskien minimoimiseksi, mutta sammuttaa polton heti irtoamisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Toimintaa F-35:lla maantietukikohdassa:

Joskus kauanaikaa sitten... oli puhetta ettei F-35 sovellu suomelle koska kiitoteiden pituus ja puhtaus, noin 10 sekka kun kone oli ilmassa ja toki aiemmin samalle pätkälle laskeutunut.
Tuo kiitotien "puhtaus" kyllä hämmästytti kun koneet lähtivät peräjälkeen, pölyä ja roskaa lensi edellisen koneen toimesta. Eikö noita tien pietareita käsitellä millään (lipeä) tuon irtoroskan vähentämiseksi?

On kyllä upea kone: f-35.webp
 
-Nykyisiä AGM-158A JASSM voidaan käyttää F-35:ssä.

-Infra suunnitellaan siten, että normaalioloissa kaikki koneet saadaan maan alle ja tarvittaess koneet pystytään hajauttamaan siten, että yhteen tukikohtaan ei jää enempää kuin neljä konetta.

💪
Alkuperäisessä tarjouksessa mainittua Joint Strike Missileä ei myöskään näy listauksessa, LRASM sen sijaan on. En muista nähneeni tuota aiemmin Suomen hankinnoissa.
 
Alkuperäisessä tarjouksessa mainittua Joint Strike Missileä ei myöskään näy listauksessa, LRASM sen sijaan on. En muista nähneeni tuota aiemmin Suomen hankinnoissa.
Saattaapi vain olla sen puolesta miten yhteensopiva se on JASSMin kanssa. Sama kotelo jne. niin se voi olla integroitu siinä missä JASSM. Sitten eri asia ostetaanko sitä vielä meille.

Kun vielä nuo JASSM ja LRASM näytetään tilaavan samalla sopimuksella.
On 16 September 2024, Lockheed Martin unveiled its AGM-158 XR cruise missile concept, which it claimed would offer increased standoff attack range. The XR missile would also be compatible with the same platforms that deploy the JASSM and LRASM, including the F-35 Lightning II combat aircraft.
The XR would have significant commonality with the JASSM-ER and LRASM, the spokesperson said, and could be carried by bombers, the F-35, F-15, and the F/A-18, but not the F-16. Because of its increased weight versus the standard JASSM or LRASM, If carried by a fighter, the aircraft’s range would be decreased, Rothstein said, but that would be offset by the missile’s longer range.

***

Land Attack Capability Axed On AGM-158C LRASM Anti-Ship Missile​

Development of the AGM-158C-3 variant, which will now remain purely focused on the anti-ship role, has also slipped some two years to 2026.
The U.S. Navy has completely abandoned plans to acquire a subvariant of the AGM-158C Long Range Anti-Ship Missile with the added ability to strike targets ashore, according to a newly released Pentagon report. The service had previously expected the AGM-158C-3 version to enter service sometime this year, but further changes in the scope of its development have now pushed this back to the fall of 2026, at which time it will not feature the extra ground-strike capability.

Beyond the now nixed land-attack capability, the AGM-158C-3 version’s improvements include new “C++ software, enhanced BLOS [beyond-line-of-sight] Weapons Data Link, advanced survivability, and the [AGM-158B] JASSM-ER range,”
LRASM’s range is said to be more in line with that of the baseline JASSM, or between 200 and 300 miles, based on publicly available information.
DOT&E’s new report adds that there is now no “plan to conduct [an] integrated or operational test until of this new LRASM version until sometime in Fiscal Year 2026, which will start on October 1, 2025.

The Navy does also see AGM-158C-3 as a bridge to a future air-launched hypersonic anti-ship missile.
Australia ostaa kokonaisen tuotantolinjan, joten ei sinänsä olisi maailmanihme jos tulisi LRASM myös meille hyvin pienessä määrin.
***
Tästä noin viikon takaisesta tilauksesta voi todeta kuinka rajusti tilaukset ovat JASSM-painotteisia vrt. LRASM.
The fixed-price contract of $3,230,277,154 is for the production of JASSM missiles for the US Air Force, worth $1,493,277,729.

In turn, the US Navy has allocated $176,250,000 for the purchase of LRASM anti-ship missiles.

This fixed price also includes $751,690,016, which are provided for the production of JASSM missiles for foreign customers under the FMS, namely: Japan, the Netherlands, Finland and Poland.
Eli tuosta isosta tuotantoerästä (Lot 22, toimitukset päättyy 2032) tulee 2,25 miljardilla JASSMia ja vain 176 miljoonalla LRASMia.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top