F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Hankittavien AARGM-ER ohjusten määräksi on ilmoitettu 150 kpl ja hinnaksi pyöreät puoli miljardia. Tuolla määrällä päässee isojen poikien kerhoon vientiasiakkaiden keskuudessa. Maavoimissa joku saattaa tehdä vaihtoehtobudetteja...

Edit: HS:n lähteinä mainitsemat tiedotteet eivät sisällä mitään tietoa hankinnan arvosta tai hankittavien ohjusten määrästä. Artikkelin 150 kpl ja $500M ovat FMS-vientiluvan maksimit. Toteutununeen kaupan arvosta ja hankituista määristä ei liene julkista tietoa.

Aseet | Tällaisia ovat uudenlaiset ohjukset, joita Suomi ostaa 500 miljoonalla eurolla: https://www.hs.fi/suomi/art-2000010790242.html
 
Viimeksi muokattu:
Ja moottorit kuorii asfaltit kiitoteiltä, ja melutaso on liian korkea maantiekäyttöön, huolto vaatii 20 täysperävaunuyhdistelmää ja palvelinkeskuksen joka koneelle, ja...
Mutta toista se on ruottalaisten Gaypen, joka nousee lähes koneen mittaisella matkalla, kantaa supercruisessa 10 tonnin asekuorman, uusien aseiden integroinnit tapahtuvat puolessa tunnissa, ELSO on niin hyvä, ettei häivettä tarvita ollenkaan, huolto on naurettavan helppoa, jos sitä ylipäätään tarvitaan ja Saab puskee niitä tarvittaessa ulos linjalta sadoittain (rakentamistahtia on vain hidastettu rauhanaikana)!
 
Ja moottorit kuorii asfaltit kiitoteiltä, ja melutaso on liian korkea maantiekäyttöön, huolto vaatii 20 täysperävaunuyhdistelmää ja palvelinkeskuksen joka koneelle, ja...
Tuskin ehkä sentään kuorii, mutta pieneltä pätkältä kyllä lämmittää ja liikuttaa irtoravaraa, kts. videolta kohdasta 6.04 ja 6.11. Sama juttuhan se on muillakin koneilla, mutta tuossa rainassa keulan noston ja suihkun suuntautumisen vaikutus asfalttiin näkyy hyvin. Sen voi kyllä sanoa, että töhössä on tehoa.

Nätisti Salama tulee alas tielle ja suihkumoottorin kierrosten säätymisen laskun aikana kuulee selvästi. Tankkaus sujuu ilman kommervenkkejä, aseita ei tässä alle soviteltu, mutta ei se normaalia kummempaa hommaa ole maantiekentältäkään operoidessa. Hyvä että Santerit harjoittelevat meillä, jenkit saavat kokemusta meikäläisistä olosuhteista ja meidän porukat tuntumaa Salaman kanssa operointiin. Kentällä oli parkissa myös Typhoon, mutta sen lentelyä ei tässä nyt kuvattu.
 
Juu. Ilmiselvä feikkivideo. Ei ole Suomen tieverkossa niin pitkää suoraa, että kolmevitonen pystyisi siltä toimimaan.
Joo, ja koska kone pitää buutata joka lennon jälkeen eikä ALIS servereitä pysty roudaamaan tuonne mettään niin siinä toinen mistä tietää että tuo on jostain pelistä.

On kyllä aika huvittaviin keskusteluihin täällä vuosien varrella päässyt osallistumaan. Osa epäili lämärin työntekijäksi kun jaksoin noihin mottipäisiin juttuihin vängätä vastaan.
 
Ilmavoimien komentaja lyhyessä pätkässä droneista ja monesta muusta. Koneita täytyy myös suojata dronevaikutukselta.
 
Joo, ja koska kone pitää buutata joka lennon jälkeen eikä ALIS servereitä pysty roudaamaan tuonne mettään niin siinä toinen mistä tietää että tuo on jostain pelistä.

On kyllä aika huvittaviin keskusteluihin täällä vuosien varrella päässyt osallistumaan. Osa epäili lämärin työntekijäksi kun jaksoin noihin mottipäisiin juttuihin vängätä vastaan.
Tuo kiitoratavaade on hyvä esimerkki siitä miten joku löytää jostain luvun ymmärtämättä mitä sillä kuvataan ja joukkohysteria on valmis.
 
Tällaista yhteistyötä julkaistaan muutaman suomalaisen yrityksen sekä Lockheed Martinin välillä ja luen tuon niin, että Suomen F-35 fleetille luodaan hyvin kattava verkostopohjainen tilannekuva, johon liittyy mm. meteorologisien tutkien että ICEYE satelliittien kuva valmiiksi käsiteltynä niin koneen laskentatehoa ei kulu niin paljon tilannekuvan muodostamiseen.

Ryssillä ei taida olla mitään lähellekään vastaavaa, toki ei ole mitään vastaavaa lavettiakaan.

Saa nähdä kelpaako ratkaisu myöhemmin muillekin F-35 ilmavoimille.

 
Tällaista yhteistyötä julkaistaan muutaman suomalaisen yrityksen sekä Lockheed Martinin välillä ja luen tuon niin, että Suomen F-35 fleetille luodaan hyvin kattava verkostopohjainen tilannekuva, johon liittyy mm. meteorologisien tutkien että ICEYE satelliittien kuva valmiiksi käsiteltynä niin koneen laskentatehoa ei kulu niin paljon tilannekuvan muodostamiseen.

Ryssillä ei taida olla mitään lähellekään vastaavaa, toki ei ole mitään vastaavaa lavettiakaan.

Saa nähdä kelpaako ratkaisu myöhemmin muillekin F-35 ilmavoimille.

On tämä jo aika kovaa juttua! F-35 -koneille saadaan tuotua ICEYE:n SAR-tutkien ja ilmatieteenlaitoksen säätutkien tuottama informaatio tekoälyn yhdistämänä. Wau! Harvassa maassa tällainen ylipäätään onnistuu ja suomalaiset F-35:t saattavat olla kovimmat heti Israelin jälkeen. Tämä voi myös poikia merkittäviä vientimahdollisuuksia. Ja turhaa edes mainita, että ero Mordoriin on käsittämätön, itänaapuri osaa juuri ja juuri integroida nippusiteellä Garminin navigaattorin kiinni Su-27:n kojelautaan!
 
On tämä jo aika kovaa juttua! F-35 -koneille saadaan tuotua ICEYE:n SAR-tutkien ja ilmatieteenlaitoksen säätutkien tuottama informaatio tekoälyn yhdistämänä. Wau! Harvassa maassa tällainen ylipäätään onnistuu ja suomalaiset F-35:t saattavat olla kovimmat heti Israelin jälkeen. Tämä voi myös poikia merkittäviä vientimahdollisuuksia. Ja turhaa edes mainita, että ero Mordoriin on käsittämätön, itänaapuri osaa juuri ja juuri integroida nippusiteellä Garminin navigaattorin kiinni Su-27:n kojelautaan!

Olettaisin, että heti kun mahdollista niin tilannekuva jaetaan USAn Raptorien ja F-35 fleetin kanssa sekä luonnollisesti muiden Euroopan koilliskulmassa operoivien F-35 hävittäjien kanssa, josta mahdollisesti poikivat ne muut maat joiden olettaisin olevan ensimmäisinä kiinnostuneita tästä samasta kyvykkyydestä. Omaa ajatuksen virtaa vain, mutta kukapa ei haluaisi valoa pimeyteen kun periaatteessa meteorologiset tutkat on jo kaikilla ja ICEYE saa pikkurahalla verrattuna niihin hävittäjiin, samalla saa muutakin kykyä kuin vain ilmatilannekuvaa.
 
Back
Top