F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

SS: Karjalan lennostoon rakennetaan yli 20 miljoonan euron varasto uusien hävittäjien varaosille

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/8272711 (vaatii tilauksen)

Tiivistettynä:

Rissalaan kokonaan uusi 4100 bruttoneliömetrin varastorakennus kolmevitosten varaosille. Valmista pitäisi olla ensi vuoden elokuussa. Tulossa varasto+terminaali sekä tieyhteys raskaalle kalustolle. Samaan yhteyteen tulee myös muuta varastotilaa lennostolle. Entinen varaosavarasto muuhun käyttöön.
 
SS: Karjalan lennostoon rakennetaan yli 20 miljoonan euron varasto uusien hävittäjien varaosille

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/8272711 (vaatii tilauksen)

Tiivistettynä:

Rissalaan kokonaan uusi 4100 bruttoneliömetrin varastorakennus kolmevitosten varaosille. Valmista pitäisi olla ensi vuoden elokuussa. Tulossa varasto+terminaali sekä tieyhteys raskaalle kalustolle. Samaan yhteyteen tulee myös muuta varastotilaa lennostolle. Entinen varaosavarasto muuhun käyttöön.
Juttu oli maksumuurin takana, mutta olettaisin tämmöisen tehtävän kiven sisään, kun sijaintikin näin julkisesti ilmoitetaan?
 
Yleisellä tasolla totean, että hyppäys on tässäkin asiassa suuri. Materiaalitoiminnot ovat osa F-35:n maailmanlaajuista järjestelmää, suomalaisesta varastosta osa saattaa siis lähteä esim. Rissalassa, Norjassa tai Australiassa sijaitsevaan koneeseen. Sama toimii myös toiseen suuntaan. Lisäksi ovat varannot, joilla turvataan kansallinen huoltovarmuus häiriötilanteissa.

Uudella kalustolla on siis tälläkin saralla merkittävästi vanhaa parempi selviytymiskyky.
 
Viimeksi muokattu:
Ilman muuta tämäkin kannattaa itäsuomeen tehdä. . . .
No toki kun tarve on vieressä. Ei vain kannata kovin pitkän ajan varaosapottia sinne ahtaa kun koneetkin hajautetaan heti ongelmien tullen. Eli ehkä enemmän sellainen rauhan ajan varasto, jonka äärestä lähdetään lipettiin. Vaikka sinällään ehkä rakennetaan syvemmälle kiveen kuin jos se tulisi muualle Suomeen ei ilmeiseen paikkaan lennoston viereen.
 
Viimeksi muokattu:
No toki kun tarve on vieressä. Ei vain kannata kovin pitkän ajan varaosapottia sinne ahtaa kun koneetkin hajautetaan heti ongelmien tullen. Eli ehkä enemmän sellainen rauhan ajan varasto, jonka äärestä lähdetään lipettiin. Vaikka sinällään ehkä rakennetaan syvemmälle kiveen kuin jos se tulisi muualle Suomeen ei ilmeiseen paikkaan lennoston viereen.
Eikä Siilinjärvikään meikäläisittäin edes ole mitenkään ihan mahdottoman idässä, vaikka Itä-Suomea onkin. Sieltä etäisyys emäryssälään lienee linnuntietä suurin piirtein saman verran kuin Rovaniemeltä ja enemmän kuin Helsingistä.

Itäisessä Suomessa lienee ainakin puolenkymmentä siviililentokenttää ja maantietukikohdat lisäksi, joihin hävittäjiä pystytään tarpeen tullen hajauttamaan. Maallikkona ajattelisin, että kriisiaikojakin varten on hyvä olla isompi potti varaosia jossain turvalliseksi ja iskunkestäväksi alkujaankin rakennetussa varastossa lähistöllä, jotta voidaan varustaa ja täydentää kriisiajan tukikohdat riittävillä varaosilla heti, nopeasti ja läheltä.
 
Voiko Trump tai seuraaja antaa tulevaisuudessa Executive Orderin Lockheedille, ettei Suomen F-35t toimi ryssän hyökkäystilanteessa jos diktaattorit ovat hyvää pataa keskenään?

Onko noissa tappokytkimet vai loppuisiko lentotoiminta myöhemmin luonnostaan varaosien ja ohjusten loppuessa?

Sama kysymys Israelista ostettavien IT-ohjusten kohdalla.
 
Onko noissa tappokytkimet vai loppuisiko lentotoiminta myöhemmin luonnostaan varaosien ja ohjusten loppuessa?
Ei mitään mieltä, koska sellaisella tuhoaisi vain luottamuksen jota tarvitaan tuleviin kauppoihin. Sekä loisi itselle mahdollisen tietoturvariskin jos kytkin olisi ohjelmallinen takaportti. Joku muu voisi kääntää kytkintä.

Kaikki järjestelmät saa rampautettua lopettamalla ylläpidon. Se on harmaasävyisempi tapa samaan lopputulokseen.
Esim. F-35 osalta uhkakirjastojen päivitysten lakkautus veisi tulevia tehoja kummasti. Aseistuksen täydennysmahdollisuus on toki tärkeämpi kysymys.

Trumpin kausi on ohi samana vuonna kun Suomen F-35:t edes suunnitellaan saavuttavan täyden suorituskyvyn.

Suomen ja muiden verrokkimaiden tulevat kaupat on bisneksille tärkeämpää kuin näpäyttää yhtä. Sillä ei tarvitse käyttäytyä törkeästi kuin yhtä kohtaan, että muilta nousee karvat pystyyn.

Se mistä on sovittu on eri asia, että kieltäydytään lahjoittamasta jotain tiettyä apua tuosta vaan. Kuten Israelia on syytetty Ukrainan suhteen.

Teoriassa Israel voi pettää Suomen, mutta sen hinta on pitkällä tähtäimellä mahdollisesti kova. Toki siitä ei tarvitse halutessaan välittää, mutta kun tarjontaa on paljon niin ei kannata synnyttää lisää syitä miksi ei valita jotain. Yllättävän monelle ei kelpaa israelilaistavara, vaikka on kustannustehokkainta monen tuotteen kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo juttu on vähän höpöä mutta sanoisin että liiallista riippuvutta yhdysvalloista, tai mistään muustakaan maasta, tulisi välttää. En usko että Suomalaisten viskaaminen bussin alle Kurdien ja Ukrainalaisten lailla tuottaisi Amerikkalaisille mitään tunnontuskia.
 
Voiko Trump tai seuraaja antaa tulevaisuudessa Executive Orderin Lockheedille, ettei Suomen F-35t toimi ryssän hyökkäystilanteessa jos diktaattorit ovat hyvää pataa keskenään?
Yllä tuli jo hyviä vastauksia siitä miksi ei voi. Mutta lisätään vielä pientä kommentaaria siitä, mitä jos sittenkin, erityisesti käskien katkaista huoltopalvelut. Julkisista teksteistä on ollut luettavissa pari asian kannalta merkittävää yksityiskohtaa, joilla on ratkaisevaa merkitystä koneiden huollon toimivuuden kannalta. Kaikki allaoleva siis sillä oletuksella, että asiat toteutuvat niin kuin oli kirjoitettu. ;)

1. Suomeen on tulossa oma, Puolustusvoimien hallinnassa oleva ALIS/ODIN-klusteri. USA ei siis voi estää Suomen koneiden pääsyä kiinni lentodatan purkamisjärjestelmään, mitä ym. toimintoja tuossa siis onkaan. Eli koneet eivät ala kieltäytyä toiminnasta sisäisten tietovarastojen tultua täyteen, jos näin olisi toivottu.

2. Suomeen on tulossa myös varaosien keskusvarasto, josta osia toimitetaan Ilmavoimien lisäksi muualle Eurooppaan. Siellä on siis kattava valikoima kaikkia tarvittavia osia ison määrän hävittäjiä käyttöön. Varasto ei ole PV:n hallinnassa, mutta sen ollessa fyysisesti Suomessa se on otettavissa fyysisesti haltuun, mikäli sovituista ehdoista poiketaan. Varaston vuodattaminen tyhjäksi ennen käskyä on teoriassa mahdollista, mutta ei käy käden kääntessä mikäli se halutaan yrittää tehdä huomaamatta.
 
2. Suomeen on tulossa myös varaosien keskusvarasto, josta osia toimitetaan Ilmavoimien lisäksi muualle Eurooppaan. Siellä on siis kattava valikoima kaikkia tarvittavia osia ison määrän hävittäjiä käyttöön. Varasto ei ole PV:n hallinnassa, mutta sen ollessa fyysisesti Suomessa se on otettavissa fyysisesti haltuun, mikäli sovituista ehdoista poiketaan. Varaston vuodattaminen tyhjäksi ennen käskyä on teoriassa mahdollista, mutta ei käy käden kääntessä mikäli se halutaan yrittää tehdä huomaamatta.
Tämän lisäksi (useat globaaliin logistiikkajärjestelmään kuuluvat varastot) on suunnitelmassa täysin PV:n hallinnassa olevan varaosavaranto.

F-35 on hyvin verkottunut kone, isoimmat ongelmat saataisiin aikaiseksi poistamalla suomalaisilta koneilta pääsy verkkoihin/kryptattuun dataan. Julkisuudessa on nähty, että lentäjän pitää kirjautua koneeseen ennen lentoa. Missähän näitä käyttäjätunnuksia hallitaan?
 
F-35 on hyvin verkottunut kone, isoimmat ongelmat saataisiin aikaiseksi poistamalla suomalaisilta koneilta pääsy verkkoihin/kryptattuun dataan. Julkisuudessa on nähty, että lentäjän pitää kirjautua koneeseen ennen lentoa. Missähän näitä käyttäjätunnuksia hallitaan?
Minun ymmärtääkseni se on juuri tuo ALIS/ODIN, ja tuosta syystä on tärkeää että meillä on se omassa hallinnassa oleva klusteri. Tuo sama systeemi tuli myös esille koneen sopivuutta hajautettuun toimintaan pohtivissa kirjoituksissa. Ymmärtääkseni siihenkin keksittiin jonkinlainen yhteys/reititin/tms. kärry ratkaisuksi.
 
Patria osti hetki sitten Ilias Solutionsin. Tuoko tuo kauppa jotain myös F-35:n käyttöön?
Ilias on kuitenkin ” huipputason puolustuskaluston hallinta- ja ylläpitoalusta”.
Jotain Alis/Odinin rinnalle?
 
1. Suomeen on tulossa oma, Puolustusvoimien hallinnassa oleva ALIS/ODIN-klusteri. USA ei siis voi estää Suomen koneiden pääsyä kiinni lentodatan purkamisjärjestelmään, mitä ym. toimintoja tuossa siis onkaan. Eli koneet eivät ala kieltäytyä toiminnasta sisäisten tietovarastojen tultua täyteen, jos näin olisi toivottu.

Anteeksi, mutta onko tälle lähdettä?
 
Back
Top