F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju


Minkä helvetin paperin saksalaiset on mennyt allekirjoittamaan :facepalm:

Saksa kyllä vehtasi tämän hävittäjähankintansa kanssa niin, että jenkit taisi pahoittaa mielensä. Toisaalta Stern on ennenkin julkaissut värikynillä kirjoitettua totuutta.

Suomella oli hyvä lähtökohta, koska pohjana oli Israelin auktorisoinnit koneen diagnostiikkaan.
 

Minkä helvetin paperin saksalaiset on mennyt allekirjoittamaan :facepalm:

Saksa kyllä vehtasi tämän hävittäjähankintansa kanssa niin, että jenkit taisi pahoittaa mielensä. Toisaalta Stern on ennenkin julkaissut värikynillä kirjoitettua totuutta.

Suomella oli hyvä lähtökohta, koska pohjana oli Israelin auktorisoinnit koneen diagnostiikkaan.
Nuo ehdot varmaankin liittyvät siihen, että Saksa on hankkimassa nämä koneet B61 ydinpommien kuljettimiksi.


According to the wording in the purchase agreement, “The customer is not authorized to carry out repair and maintenance work beyond the unit maintenance level.” This already guarantees that the German Air Force’s F-35s will only fly when the US administration wants them to.

Furthermore, the F-35’s basic software is kept secret. Therefore, it is impossible to check whether the jet can be influenced externally, but many assume this is possible. Data generated during operation, and especially during any mission, is collected and subsequently stored on Amazon Web Services, making it easily accessible to US authorities.

Finally, the US Foreign Assistance Act allows the US to “monitor the end-use” of the F-35 “at any time.” A “well-informed” source told the magazine Stern, claiming, “Targets, routes, indirectly tactics… US technicians are always on the plane.” An insider with “intelligence service knowledge” also explicitly confirmed this to the magazine, stating that “all mission planning is monitored in the US.”

Lieneekö Suomen sopimuksessa vastaavia kuivana kakkoseen kohtia? Toisaalta USA kykenee halutessaan toimittamaan sellaiset päivitykset, että tehtävät jäävät suorittamatta, jos vaikka oltaisiin vastustamassa Grönlannin valtaamista.
 
Nuo ehdot varmaankin liittyvät siihen, että Saksa on hankkimassa nämä koneet B61 ydinpommien kuljettimiksi.
No niinpä tietenkin. Kiitos muistutuksesta.

Lieneekö Suomen sopimuksessa vastaavia kuivana kakkoseen kohtia? Toisaalta USA kykenee halutessaan toimittamaan sellaiset päivitykset, että tehtävät jäävät suorittamatta, jos vaikka oltaisiin vastustamassa Grönlannin valtaamista.
Niin väitetään, että yksinkin Suomi pystyy koneilla puolustautumaan varsin pitkään.
Väliemme kiristyminen tuskin tulisi yllätyksenä ja vaikka aivan ytimen lähdekoodia meillä ei olisikaan niin kanssavahingon kärsijöitä olisi Euroopassa paljon.

Ja jos nyt joku joskus on murrettavissa niin tänä tekoälyn syntyaikoina varmaankin tietokonekoodi. Ei F-35 koneiden huoltoprosessi muuten niin tarkoin olisikaan salattu ja turvattu.

Osaisin myös kuvitella, että näin Trumpin aikana moni F-35 maa miettii juurikin sitä, mitä heidän miljardikoneensa ovat syöneet. Alkaen Israelista.
 
Data generated during operation, and especially during any mission, is collected and subsequently stored on Amazon Web Services, making it easily accessible to US authorities.

Onkohan tässä nyt kadonnut jotakin käännöksessä vai käytetäänkö tuohon todella verkkokirjakaupan pilvipalvelua???
 
AWS:n markkinaosuus on vaivaiset 31 prosenttia pilvipalveluista.

Puhutaan sellaisen turvatason asioista, että niitä ei luulisi laitettavan kaupallisen toimijan pilveen. No, kai ne on sentään hyökkäysrajapintoja vähän enemmän kontrolloineet kuin pienasiakkaiden kohdalla, toivottavasti.

 
Puhutaan sellaisen turvatason asioista, että niitä ei luulisi laitettavan kaupallisen toimijan pilveen. No, kai ne on sentään hyökkäysrajapintoja vähän enemmän kontrolloineet kuin pienasiakkaiden kohdalla, toivottavasti.

Noilla isoilla toimijoilla on USAn asevoimia yms. varten siviili-pilvestä täysin erilliset palvelut. Omat konesalit, salatut yhteydet, koko paketti tarkasti eristettynä siviilipuolesta. Ja tämä on siis ostajan vaatimus.

Hyökkäysrajapintojen kontrolli on outo kommentti, en ole kuullut että kenenkään ison pilvitarjoajan alustainfraan olisi päästy kiinni. Palvelujen ostajat ovat toki sitten mokailleet urakalla, mutta ei sekään ole volkkarin moka, jos joku lähtee jääkelillä ajelulle slicksit alla...
 
Noilla isoilla toimijoilla on USAn asevoimia yms. varten siviili-pilvestä täysin erilliset palvelut. Omat konesalit, salatut yhteydet, koko paketti tarkasti eristettynä siviilipuolesta. Ja tämä on siis ostajan vaatimus.

Hyökkäysrajapintojen kontrolli on outo kommentti, en ole kuullut että kenenkään ison pilvitarjoajan alustainfraan olisi päästy kiinni. Palvelujen ostajat ovat toki sitten mokailleet urakalla, mutta ei sekään ole volkkarin moka, jos joku lähtee jääkelillä ajelulle slicksit alla...

Kiinalaiset ovat aiemminkin imuroineet melkoisen määrän turvaluokiteltua tavaraa.


Sinänsä tietysti hauskaa tämä kyberturvallisuus meille tyhmille. Yhtä aikaa ollaan huolissaan vihamielisistä valtioista kuuntelemassa vedenalaisia kaapeleita ja samaan aikaan halutaan kieltää end-to-end-salaukset, seuloa lapsipornoa paikallisesti älypuhelimessa ja sen sellaista. Eli kuka tässä nyt oikeasti on niskan päällä, hyökkääjä vai puolustaja?

Hyökkäysrajapinnalla hain just lähinnä näitä, että voiko minä, sinä tai kiinalainen skannata portit kotisohvalta käsin, kun jostakin ensin saa kohteen ip-osoitteen. Vai pitääkö ensin kaivaa kaapeli esiin Montanan maaseudulla, tehdä siihen uusi liityntäpiste (mielellään kenenkään huomaamatta) ja vasta sen jälkeen voi yrittää jutella viekkaita sinne kohdepalvelimille.
 
Viimeksi muokattu:
Suomi ei osta koneita LM:lta vaan Yhdysvaltojen hallinnolta. Käsittääkseni koneista on hallinnon kanssa kiinteähintainen sopimus, mutta voihan siinä olla vaikka mitä pikkupränttiä.

Voiko Suomi sopimusteknisesti perua F-35 kaupan ja millaisia sanktioita siitä tulee?
Tämä on täysin spekulatiivinen kysymys ja taustaksi/perusteluksi saa jokainen keksiä mitä haluaa kumppani-luotettavuudesta tappokytkimien kautta eurooppalaisten toimittajien vahvistamiseen ...jne...

Tuli vaan mieleeni tämä uutinen, jossa USA:n Puolustusministeriö perui Suomelta kaupan joka arvioidaan arvoltaan 96 miljoonaa dollaria eli noin 87 miljoonaa euroa. Sanktioista ei mainintaa.


.
 
Voiko Suomi sopimusteknisesti perua F-35 kaupan ja millaisia sanktioita siitä tulee?
Tämä on täysin spekulatiivinen kysymys ja taustaksi/perusteluksi saa jokainen keksiä mitä haluaa kumppani-luotettavuudesta tappokytkimien kautta eurooppalaisten toimittajien vahvistamiseen ...jne...

Tuli vaan mieleeni tämä uutinen, jossa USA:n Puolustusministeriö perui Suomelta kaupan joka arvioidaan arvoltaan 96 miljoonaa dollaria eli noin 87 miljoonaa euroa. Sanktioista ei mainintaa.


.
Voisit spekulatiivisesti tunkea tappokytkimen hanuriisi
 
Tarkoitat mitä?

Varmaan sitä että sellaisia ei tietenkään monimutkaisissa asejärjestelmissä ole, ihan loogisista syistä. Muuten olisi vihollishakkereilla mahdollisuus disabloida ne järjestelmät ilman että tarvitsisi ampua laukaustakaan.

Toisekseen; se että Yhdysvaltain hallinto ja puolustusministeriö ei koe enää Ouran sormuksia tarpeelliseksi sotilailleen, tuskin on suuri petos Suomea kohtaan.
 
Varmaan sitä että sellaisia ei tietenkään monimutkaisissa asejärjestelmissä ole, ihan loogisista syistä. Muuten olisi vihollishakkereilla mahdollisuus disabloida ne järjestelmät ilman että tarvitsisi ampua laukaustakaan.

Toisekseen; se että Yhdysvaltain hallinto ja puolustusministeriö ei koe enää Ouran sormuksia tarpeelliseksi sotilailleen, tuskin on suuri petos Suomea kohtaan.
Tappokytkin jonkin yksinkertaisen koodin tms muodossa olisi todellakin järjestelynä kaukana älyvapaan tuolta puolen. Todellinen herkkupala paitsi myyjälle itselleen myös väärinkäyttäjille.

Kuten on monesti on todettu, niin hankalaksi homman voi silti tehdä ihan vain järjestelmätuen lopettamalla. Sitä ei oikein voi välttää kuin rakentamalla koko laitteen komponentteineen ja ohjelmistoineen alusta loppuun itse.

Kaiken kaikkiaan suhtautuisin F-35:n käytettävyyteen rauhallisesti. USA:n sotateollinen kompleksi on poliittisenakin tekijänä sellaista suuruusluokkaa ettei sen luotettavuutta ihan helpolla lähdetä paskomaan. Ei ainakaan ilman seuraamuksia.
 
Tappokytkin jonkin yksinkertaisen koodin tms muodossa olisi todellakin järjestelynä kaukana älyvapaan tuolta puolen. Todellinen herkkupala paitsi myyjälle itselleen myös väärinkäyttäjille.

Kuten on monesti on todettu, niin hankalaksi homman voi silti tehdä ihan vain järjestelmätuen lopettamalla. Sitä ei oikein voi välttää kuin rakentamalla koko laitteen komponentteineen ja ohjelmistoineen alusta loppuun itse.

Kaiken kaikkiaan suhtautuisin F-35:n käytettävyyteen rauhallisesti. USA:n sotateollinen kompleksi on poliittisenakin tekijänä sellaista suuruusluokkaa ettei sen luotettavuutta ihan helpolla lähdetä paskomaan. Ei ainakaan ilman seuraamuksia.
Juuri niin.
Useimmilla asioista täällä kirjoittavilla ei ole itsellään näistä asioista sen kummemmin teoreettista kuin käytännöllistäkään tietoa ja kokemusta. Eivät ole päiviä Washingtonin neukkareissa viettäneet. :)
 


Kaiken kaikkiaan suhtautuisin F-35:n käytettävyyteen rauhallisesti. USA:n sotateollinen kompleksi on poliittisenakin tekijänä sellaista suuruusluokkaa ettei sen luotettavuutta ihan helpolla lähdetä paskomaan. Ei ainakaan ilman seuraamuksia.
Joo, ehkä on järkevää nykytilanteessa ottaa silleen sillisti. US politikointi on tällä hetkellä enimmäkseen Trumpin poppoon käsialaa eikä siinä näytä välillä olevan päätä eikä häntää meikäläisestä näkökulmasta tarkasteltuna. Sotilaallinen yhteistyö on jatkunut poliittisesta tempoilusta huolimatta, toki jälkimmäisestä saa näyttäviä otsikoita lööppeihin.

Mediakirjoittelun suhteen loihen lausumaan, että nykyään yleinen trendi on pyrkimys luoda katastrofitunnelmaa käyttämällä raflaavia termejä ja ylisanoja. Jos kaiken tuomiopäiväuutisoinnin ottaisi tosissaan, kannattaisi köydet ja vaseliinit piilottaa visusti ennen uutisten lukemista. Klikkiprostituution suitsiminen olisi mielestäni paikallaan eli medialla olisi ehkä pikkuisen lievästi peiliin katsomisen paikka.

Salama-Santereiden hankinta Suomelle on huomionarvoinen kauppa myös Yhdysvaltain sotateollisuudelle, jolla on sisäpoliittista vipuvoimaa. Kauppaan liittyvistä riskeistä nojatuoli-ilmamarsalkan näkövinkkelistä katsoen todellisin on valuuttariski. Se ei ole estänyt kauppojen syntymistä ja meidän ”diili” oli kyllä kriittisesti tarkasteltunakin melkoisen hyvä kokonaisuus. Yhteistyö amerikkalaisten osapuolten kanssa on toiminut jo Hornet -aikana, miksei sitten nyt ja vastaisuudessa?

Ensimmäisiä koneita ja lentotoiminnan alkamista tässä taidetaan kaikki odotella. Pistetään alle kuvituskuva, oikeita sitten myöhemmin.
IMG_0383.webp
 
Joo, ehkä on järkevää nykytilanteessa ottaa silleen sillisti. US politikointi on tällä hetkellä enimmäkseen Trumpin poppoon käsialaa eikä siinä näytä välillä olevan päätä eikä häntää meikäläisestä näkökulmasta tarkasteltuna. Sotilaallinen yhteistyö on jatkunut poliittisesta tempoilusta huolimatta, toki jälkimmäisestä saa näyttäviä otsikoita lööppeihin.

Mediakirjoittelun suhteen loihen lausumaan, että nykyään yleinen trendi on pyrkimys luoda katastrofitunnelmaa käyttämällä raflaavia termejä ja ylisanoja. Jos kaiken tuomiopäiväuutisoinnin ottaisi tosissaan, kannattaisi köydet ja vaseliinit piilottaa visusti ennen uutisten lukemista. Klikkiprostituution suitsiminen olisi mielestäni paikallaan eli medialla olisi ehkä pikkuisen lievästi peiliin katsomisen paikka.

Salama-Santereiden hankinta Suomelle on huomionarvoinen kauppa myös Yhdysvaltain sotateollisuudelle, jolla on sisäpoliittista vipuvoimaa. Kauppaan liittyvistä riskeistä nojatuoli-ilmamarsalkan näkövinkkelistä katsoen todellisin on valuuttariski. Se ei ole estänyt kauppojen syntymistä ja meidän ”diili” oli kyllä kriittisesti tarkasteltunakin melkoisen hyvä kokonaisuus. Yhteistyö amerikkalaisten osapuolten kanssa on toiminut jo Hornet -aikana, miksei sitten nyt ja vastaisuudessa?

Ensimmäisiä koneita ja lentotoiminnan alkamista tässä taidetaan kaikki odotella. Pistetään alle kuvituskuva, oikeita sitten myöhemmin.
Katso liite: 121399
Nimenomaan.

Sitä huolimatta, että se on ruma, paksu possu verrattuna kertakaikkiaan yhteen maailman parhaimman näköisistä sotakoneista koskaan (F/A-18 C/D). Hornet kun kuuluu samaan joukkoon P-51 Mustangin, B-29:n ja B-1B:n kanssa. :-)
 
Amatöörin täydellinen tietämättömyys poistaa minulta vastuun, esittäessäni kaiken maailman mielipiteitä.

Esimerkkinä - Turkki oli hankkimassa kolmevitosia siihen asti, kunnes töpeksi itsensä kaupoista ulos. Onko mitenkään kuviteltavissa, ettei Yhdysvaltain tapainen, silloinen maailmanmahti, olisi pohtinut skenaariota että niiden nokat saattavat tulla jonakin päivänä omia vastaan? Eikä mitään mahtaisi.

Olemme kuulleet maan korkeimmilta tahoilta, että tietenkään siellä ei ole mitään millä menoa voisi hillitä. Samat tahot ovat niin vakuutelleet, jotka ovat salakuunnelleet tärkeimpien liittolaistensa johtajia. Kiistäneet tottakai siihen asti, kunnes ovat jääneet kiinni.

Onhan se uskottava, kun kerran niin sanotaan :rolleyes:
 
Olen useiden muiden kanssa samaa mieltä siitä, että todennäköisesti F-35:ssä tai muissakaan yhdysvaltalaisissa järjestelmissä ei ole sisäänrakennettua toimintoa, jolla järjestelmä saataisiin ulkoisella käskyllä toimintakyvyttömäksi.

Olen kuitenkin täysin varma, että useat asejärjestelmät, mahdollisesti myös F-35, myydään ulkomaille järjestelmillä ja ohjelmistoilla, jotka ovat vähemmän kyvykkäitä kuin Yhdysvaltojen itsensä käyttämät. Samoin järjestelmien keskeisimmät tietokoneet yms., ovat laitteita joita voidaan korjata ja ohjelmoida vain Yhdysvalloissa - ilman huoltotukea järjestelmien käyttö muuttuu vähitellen mahdottomaksi. Lisäksi F-35:n tapauksessa Yhdysvallat on ilmeisesti pidättänyt itsellään uhkakirjastojen/vast. laatimisen, joten uhkakirjastoja ja tutkan moodeja muuttamalla saadaan Yhdysvaltojen koneille huomattavaa etua.

Pitää erottaa toisistaan tarkoituksella tehty ”tappokytkin” ja muut järjestelmän omistajan kyvyt (joista vain muutama esimerkki yllä) saada etua muihin järjestelmän käyttäjiin.
 
Ensimmäisiä koneita ja lentotoiminnan alkamista tässä taidetaan kaikki odotella.

Kyllä odotetaan 👍

Siksi en ymmärrä miksi eräät jaksavat vielä takertua kytkimiin, vaikka koneen ympärillä on muutakin keskusteltavaa. Esim edellä kysymäni sopimussanktio -aihe kiinnostaisi. Siihen ei tullut vielä lisää.

Disclaimer1: En tajua lentokoneista paljoakaan vaikka itellä onkin siivet. Mutta koska sopimuksissa isot rahat, sopimustekniikka kiinnostaa
Disclaimer2: Tiedoksi vaan että en ole ollut neuvottelupöydässä.

.
 
Sopimussanktioista ei luonnollisestikaan ole syntynyt keskustelua, koska ei tällaisten sopimusten sanktioita ikinä julkaista. Ei ole mitään refererenssiä minkä pohjalta keskustella.
 
Back
Top