F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Jees, byrokratiaa... Onko maavoimien huolenpito aseista sitten jotenkin kevyempää ja olisiko kelpuutuksen palauttaminen mahdollista riittävällä täystarkastuksella? Sota-aikana tietysti määräyksillä saatetaan haistattaa pitkät, mutta jotain on mennyt pieleen jos siihen tarvitsee lähteä. Tosin sodassa nyt asioita tuppaa menemään pieleen.
Käsittely on täysin erilaista, ohjukset kulkevat mm. enemmän kuorma-autojen lavalla. Huolto-organisaatio on sama molemmilla.
Tuskinpa määräykset muuttuvat poikkeusoloissa.
 
Käsittely on täysin erilaista, ohjukset kulkevat mm. enemmän kuorma-autojen lavalla. Huolto-organisaatio on sama molemmilla.
Tuskinpa määräykset muuttuvat poikkeusoloissa.
Jees, ymmärrän homman nimen. Kiitos!
 
Hyvä artikkeli, joka tuo esiin minkä takia käyttökustannusten tuijottelu on naiivia ja kielteisesti vaikuttavaa, kun F-35A:lla saadaan huomattavia hyötyjä myös maa - ja merivoimille puhumattakaan sen suvereenista ilmasta-ilmaan - kyvystä.

 
Mikäs muuten tunnukseksi? Oma veikkaus on LN Hornetin HN tapaan.

LN-501 "Levi´s"
LN-511 Laplsto Visentti
LN-521 Satlsto Kalasääksi
LN-524 LeLv 24 Ilves
LN-531 Karlsto Ilves
LN-564 Kreivi Von Rosen

Uusia avauksia:

LN-548 LeLv 48 Pommilla ratsastava Piru (Kaukovaikuttaminen, nähkääs)
LN-534 HLeLv 34 Piikkinuijaa pitelevä varis
LN olisi aika looginen lyhenne. Lempinimenä tuo "Pylly-Valtteri II" olisi kyllä aivan loistava. Olihan alkuperäinen "Pylly-Valtteri" aika pätevä lentäjiemme käsissä.
 
Hyvä artikkeli, joka tuo esiin minkä takia käyttökustannusten tuijottelu on naiivia ja kielteisesti vaikuttavaa, kun F-35A:lla saadaan huomattavia hyötyjä myös maa - ja merivoimille puhumattakaan sen suvereenista ilmasta-ilmaan - kyvystä.

Olen kritisoinut tätä alusta asti ja mielessäni (toki täälläkin) olen todennut, että näin pv sai hankeen myytyä ja 5-vuoden päästä tähän ei enää jakseta puuttua. Muuten tätä lähtökohtaa ei ymmärrä. Onhan tuollainen elinkaarikustannuksen määritys muutenkin yhtä tyhjän kanssa. Sama kun vaihtaisi Audin Porscheen ja laskisi käyttökuluja 10-vuoden päähän ottamatta huomioon sen vanhenevan Audin nousevia korjauskuluja. Kukaan ei tiedä palkkakehitystä, polttoainekustannuksia, indeksiä, valuuttamuutoksia, hälytysten määrää sun muuta. Saati, että osaisi jyvittää mikä osa on koneen kuluja ja mikä kuuluu tiedusteluun, tulenjohtoon ja viestintään ja mikä meri- ja maamaalien torjuntaan.

Nyt saatiin kunnon koneet (ja hyvä niin) ja vuosikuluja voidaan tarkastella vielä sinisempien hallitusten kanssa uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo hallien avartaminen olisi ollut edessä jokaisen konetyypin kohdalla. Ainoa kääntyväsiipinen oli SH, joka sekin on muistaakseni leveämpi myös siivet supussa kuin Hornet. Gripen olisi mahtunut, mutta infrasturkuutimuutoksethan tiedettiin jo evaluaatiovaiheessa ja niihin varauduttiin. Tämän mittaluokan hankinnassa ne muutamat hangaarin ovet eivät kuitenkaan tunnu käytännössä missään, sama ongelma oli DX:n aikaan ja jouduttiin varmaan tekemään kokonaan uudet hangaarit, kun Hornet oli niin paljon varsinkin MiGejä muhkeampi.
 
Olen kritisoinut tätä alusta asti ja mielessäni (toki täälläkin) olen todennut, että näin pv sai hankeen myytyä ja 5-vuoden päästä tähän ei enää jakseta puuttua. Muuten tätä lähtökohtaa ei ymmärrä. Onhan tuollainen elinkaarikustannuksen määritys muutenkin yhtä tyhjän kanssa. Sama kun vaihtaisi Audin Porscheen ja laskisi käyttökuluja 10-vuoden päähän ottamatta huomioon sen vanhenevan Audin nousevia korjauskuluja. Kukaan ei tiedä palkkakehitystä, polttoainekustannuksia, indeksiä, valuuttamuutoksia, hälytysten määrää sun muuta. Saati, että osaisi jyvittää mikä osa on koneen kuluja ja mikä kuuluu tiedusteluun, tulenjohtoon ja viestintään ja mikä meri- ja maamaalien torjuntaan.

Nyt saatiin kunnon koneet (ja hyvä niin) ja vuosikuluja voidaan tarkastella vielä sinisempien hallitusten kanssa uudelleen.
Mitä ovat nämä negatiiviset vuodet? En tunne yhtään yksikköä, jonka kirjoitusasuun kuuluu miinusmerkki.
 
ne muutamat hangaarin ovet eivät kuitenkaan tunnu käytännössä missään, sama ongelma oli DX:n aikaan ja jouduttiin varmaan tekemään kokonaan uudet hangaarit, kun Hornet oli niin paljon varsinkin MiGejä muhkeampi.
Ei tietenkään. Kokonaan uudet rakennukset, niiden ympäristöluvitus on hieman hitaampaa/vaikeampaa. Siilinjärvellä onneksi lopettivat sekoilun ja myivät lentokenttää ympäröivää maata lisää PV:lle. Olisi tosi mielenkiintoisia "tärinätupia" tullut sinne hetki sitten havittelemaansa Green Villageen.
 
LM (Lockheed Martin) ?
FA (Fat Amy) ?
KA (Kalkkuna) ?

PV (Pylly-Valtteri II)

SK (Salama Kakkonen)
ET (Ei Tutkajälkeä)
EG (Ei-Gripen, vertaa autontuojille tuttu "ei-alv" vero)
TS (Tällärahallaolisipalkannutmiljoona Sairaanhoitajaa)

Muoks ja vielä yksi

VV (Väärä Valinta)

MH (monitoimihävittäjä)
LI (Andersson)
Tämähän on ollut lempinimenä täällä foorumilla jo vuosia:
SS - Salama-Santeri (oho… n-sana… :censored: )

Toisaalta, F-35 on hivenen kyrmyniskainen ja ”ui” hieman keula pystyssä
AN - AhveN(a)
KN - KyrmyNiska

Mutta joo, LN on varsin uskottavan kuuloinen lyhenne.
 
Hyvä artikkeli, joka tuo esiin minkä takia käyttökustannusten tuijottelu on naiivia ja kielteisesti vaikuttavaa, kun F-35A:lla saadaan huomattavia hyötyjä myös maa - ja merivoimille puhumattakaan sen suvereenista ilmasta-ilmaan - kyvystä.

Tartun tietämättömänä yhteen lauseeseen tässä: "Muulla maailmassa on usein niin, että eri puolustushaaroilla ovat omat lentojoukkonsa"
Kuinka yleistä tuo oikeasti on varsinkin jos jätetään kopterikalusto keskustelun ulkopuolelle.
 
Tartun tietämättömänä yhteen lauseeseen tässä: "Muulla maailmassa on usein niin, että eri puolustushaaroilla ovat omat lentojoukkonsa"
Kuinka yleistä tuo oikeasti on varsinkin jos jätetään kopterikalusto keskustelun ulkopuolelle.
Vallas muistelee 80-lukua. Nykyään tuo on varsin harvinaista jos puhutaan hävittäjäkoneista mailla joilla ei ole lentotukialusta.
 
Vallas muistelee 80-lukua. Nykyään tuo on varsin harvinaista jos puhutaan hävittäjäkoneista mailla joilla ei ole lentotukialusta.

Mieleen tulee nykyään lähinnä Venäjä ja Kiina joilla on molemmilla tukialuksilta toimimattomia hävittäjäyksikköjä. Kylmän sodan aikana Saksalla oli Marineflieger jolla oli Sea Hawkeja ja Starfightereitä.
 
Mieleen tulee nykyään lähinnä Venäjä ja Kiina joilla on molemmilla tukialuksilta toimimattomia hävittäjäyksikköjä. Kylmän sodan aikana Saksalla oli Marineflieger jolla oli Sea Hawkeja ja Starfightereitä.
Molemmilla Saksoilla oli omansa. Lännessä sittemmin merkittäväkin määrä Tornadoja. Ei tuo kovin yleistä ollut silloinkaan.
 
Tartun tietämättömänä yhteen lauseeseen tässä: "Muulla maailmassa on usein niin, että eri puolustushaaroilla ovat omat lentojoukkonsa"
Kuinka yleistä tuo oikeasti on varsinkin jos jätetään kopterikalusto keskustelun ulkopuolelle.
Jätit kopterit pois, mutta monessa maassa ne ovat erillisen organisaation alla.
 
Jätit kopterit pois, mutta monessa maassa ne ovat erillisen organisaation alla.
Tuossa Siivet-lehden artikkelissa vihjailtiin että osa F35 käyttökustannuksista kuuluu maa- ja merivoimille koska F35 tarjoaa "palveluitaan" näille puolustushaaroille.
Kopterit on kyllä usein omissa organisaatioissaan mutta en oikein ymmärä mitä NH90:n tehtäviä F35 voi oikein suorittaa?
 
Tuossa Siivet-lehden artikkelissa vihjailtiin että osa F35 käyttökustannuksista kuuluu maa- ja merivoimille koska F35 tarjoaa "palveluitaan" näille puolustushaaroille.
Kopterit on kyllä usein omissa organisaatioissaan mutta en oikein ymmärä mitä NH90:n tehtäviä F35 voi oikein suorittaa?
Ei oikeasaan NH90:n tehtäviä, mutta tykistön maalitus, yleinen tiedustelu ym.
 
Back
Top