Suomen hävittäjät ovat uusinta Block 4 -versiota
Puolustusvoimien hävittäjävalinta perustui sotapelien tuloksiin, mutta myös arvioon F-35A -hävittäjän tulevaisuuden kehityspotentiaalista. Jo nyt toteutusvaiheessa olevien hankkeiden myötä hävittäjä on tulevaisuudessa merkittävästi suorituskykyisempi kuin millaiseksi se alunperin suunniteltiin.
Lockheed Martin toteuttaa LOT15 -tuotantoerästä lähtien hävittäjiin TR3 (Technical Refresh) -päivityksen, joka mahdollistaa uusien Block 4 -suorituskykyjen integroinnin hävittäjään. TR3 tuo hävittäjään uuden avoimen järjestelmäarkkitehtuurin sekä uudet tietokoneet, jotka kasvattavat mm. laskentatehoa sekä muistikapasiteettia. Laskentateho on jopa 25-kertainen nykyisten hävittäjän tietokoneisiin verrattuna.
Block 4 ei ole vain yksittäinen päivitys vaan tuo hävittäjään kaikkiaan yli 80 erilaista vaiheittain asennettavaa uudistusta. Päivityksistä suurin osa on jo käytössä, kun Suomen hävittäjien valmistus alkaa LOT17 -tuotantoerässä. Kaikki uudet suorituskyvyt ovat Lockheed Martinin mukaan mukana LOT18 -tuotantoerän valmistuksen käynnistyessä.
Uusien tietokoneiden lisäksi Suomen hävittäjiin on luvassa LOT17-erään mennessä uusia aseintegraatioita, ohjaamonäytön päivitys, pidempi toiminta-aika, paremmat jäähdytysominaisuudet elektronisen sodankäynnin järjestelmille, kehittyneempi Northrop Grumman’s AN/ASQ-242 -kommunikaatiojärjestelmä sekä ratkaisu tekoälyllä toimivien miehittämättömien ilma-alusten kanssa toimimiseksi.
Mukana on myös Raytheonin kehittämä uuden sukupolven DAS-järjestelmä (Distributed Aperture System), uudistettu GPS- ja inertianavigointijärjestelmä, modernisoidut elektronisen sodankäynnin vaikuttamiskyvyt kuten BAE Systemsin AN/ASQ-239 Electronic Warfare/Countermeasures (EW/CM) ja aiempaa parempi videokuvanvälityskyky.
Suomen hävittäjiin tulee käynnissä olevista kehityshankkeista riippumatta nykyisin käytössä oleva Pratt & Whitneyn F135 -moottori. Valmistajan mukaan kyseessä on edelleen maailman tehokkain hävittäjän voimanlähde, joka tarjoaa merkittävän muutoksen edelliseen sukupolven moottoreihin. Tässä vaiheessa Yhdysvallat ei ole edes voinut tarjota muuta vaihtoehtoa.
F135-moottori on laajasti käytössä ja se on asennettu jo yli 730 F-35 -hävittäjään. Niillä on lennetty jo yli 430 000 lentotuntia. Moottorin suorituskyky ja mahdolliset haasteet siis tunnetaan jo tarkasti.
Kokonaan uusi moottorityyppi, joka olisi otettu käyttöön vain vähän aiemmin Suomen koneiden tuotantoa toisi merkittäviä riskejä suorituskykyyn. Ilmavoimat ei halua ainakaan tässä vaiheessa hävittäjiään erilaisilla moottoreilla varustettuina.
Pratt & Whitney kertoo tarkastelevansa optioita moottoripäivityksen osalta Block 4 -versioiden jälkeen. Valmistaja kehittää moottoria jatkuvasti, jotta se täyttäisi annetut vaatimukset. Lockheed Martinin mukaan F135-moottori täyttää kaikki viimeisetkin Block 4 päivityksien vaatimukset (moottorihankkeista voi lukea lisää laajasta F-35 artikkelista, johon on linkki tämän uutisen lopussa).
Siivet