F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Onko AIM-260 JATM enää rahallisesti realistinen hankittava? Normaaleista budjetin raameista kun on vähän muutakin hankittavaa. Nythän ilmataisteluohjuksiin (AIM-9, AIM-120) käytetään kuitenkin se 750 miljoonaa euroa. Suunnilleen toinen samanmoinen jää myöhemmäksi, mutta se kai oli tarkoitus käyttää ilmasta-maahan-aseisiin. Perustele siinä sitten maavoimien jääkärille, miksi ei hankita sitä sun tätä, vaan lisää kalliita ohjuksia...

Toisaalta voi olla, että jenkit ovat ilmoittaneet, ettei AIM-260 ole kaupan vielä pitkään aikaan. Kuulostaisi oudolta, mutta jos/kun kyse on amerikkalaisen ilmaherruuden kulmakivestä, niin sekin on ehkä mahdollisuuksien rajoissa.
Oma veikkaus on että JATM ja muista vastaavista projekteista tulevat aseet ovat enemmän sitten jonkin mlu vaiheen ostoksia eikä niitä hommata enää tästä suorasta HX hankintabudjetista. Vaikka C-8 ei sinne meteorin tasolle pääsekkään pitkälle ammuttaessa, niin amraam on silti ihan kurantti keppi eteenkin näistä vähän vaikeammin havaittavista koneista ammuttaessa. Hommaa pidemmän kepin sitten kun naapuripuolella on riittävän hyvät kiikarit koneiden havaitsemiseen että on syytä kompensoida.
 
Oma veikkaus on että JATM ja muista vastaavista projekteista tulevat aseet ovat enemmän sitten jonkin mlu vaiheen ostoksia eikä niitä hommata enää tästä suorasta HX hankintabudjetista. Vaikka C-8 ei sinne meteorin tasolle pääsekkään pitkälle ammuttaessa, niin amraam on silti ihan kurantti keppi eteenkin näistä vähän vaikeammin havaittavista koneista ammuttaessa. Hommaa pidemmän kepin sitten kun naapuripuolella on riittävän hyvät kiikarit koneiden havaitsemiseen että on syytä kompensoida.

Nyt hankittavat ohjukset ovat oletettavasti kuvioissa mukana F-35:n elinkaaren loppuvaiheille asti eikä todennäköisin vihollisemme ole mikään banaanivaltio. Miksi hankkia muuta kuin parasta? Tässä tapauksessa siis AIM-260. Hornettiinkin hankittiin 90-luvulla silloista uusinta teknologiaa edustanut AMRAAM. AIM-120:n valinta F-35:een AIM-260:n sijaan on vähän kuin Hornetia hankittaessa olisi tyydytty AIM-7 Sparrowiin.

Tosin viimeksikin AMRAAM oli käsittääkseni kovan väännön takana. Amerikkalaiset olisivat mieluummin myyneet Sparrowia, mutta lopulta lupa AMRAAM-hankintaan heltisi. Jotakin tällaista voi olla taustalla tälläkin kertaa, tosin halukkuus myydä JASSM-ER:ää taas sotii hieman tätä teoriaa vastaan.
 
Kyllä on jo monessa paikkaa sanottu, että aseistukseen varatulla 800 miljoonalla ostetaan lisää AA-aseita ja AG-aseet.

"Hankintaan liittyvät ilmasta maahan ja ilmasta pintaan –aseistus hankintaan myöhemmin. Osa tästä aseistuksesta on vielä kehitysvaiheessa tai Suomi ei ole vielä saanut niiden ostamiseen vaadittavia Yhdysvaltojen vientivalvontamenettelyn mukaisia vapautuksia. Myöhentämällä osaa asehankinnoista varmistetaan, että Suomi saa parhaan kulloinkin saatavissa olevan suorituskyvyn ja että suorituskyky ei vanhene liian nopeasti. Vaiheittainen hankinta mahdollistaa myös sen, että kaikkien aseiden käyttöikä ei vanhene samaan aikaan. Huomioiden edellä mainitun osa hankinnoista on tarkoituksenmukaista myöhentää. Näin varmistetaan, että hävittäjäjärjestelmälle saadaan tavoiteltu suorituskyky (Hornet-järjestelmän suorituskyvyn täysimääräinen korvaaminen) ja, että tämä suorituskyky pystytään myös ylläpitämään hankittavan järjestelmän elinkaaren ajan.

Kyseiset hankinnat on suunniteltu tehtäväksi vuoteen 2031 mennessä ja ne katetaan momentille 27.10.19 (Monitoimihävittäjien hankinta) vuoden 2021 talousarviossa myönnetyllä rahoituksella. Lisäksi hankkeen rahoitussuunnitelma sisältää sopimusmuutoksia koskevan varauksen. Näihin hankintoihin ja sopimusmuutoksiin on suunniteltu käytettävän rahoitusta n. 823,8 milj. euroa. Edellä mainittujen nyt hankittavien AMRAAM ja Sidewinder ilmataisteluohjusten lisäksi F-35 tarjoukseen sisältyivät seuraavat ilmasta maahan ja ilmasta pintaan asetyypit: SDB I ja II, JDAM-perheen aseistus, JSM ja JASSM-ER. Hankittava asepaketti tarkentuu hankkeen aikana ottaen huomioon mm. uusimpien asetyyppien saatavuuden ja toimintaympäristön kehityksen. Optimoiduilla asehankinnoilla maksimoidaan järjestelmän suorituskyky Suomen toimintaympäristössä ja turvataan F-35A:n aseiden elinkaari mahdollisimman pitkälle ajalle."

 
ILMAV komentaja:
”Kaikki hankinnat, jotka teemme, ovat vähintään yhtä suorituskykyisiä tai parempia kuin mitä tässä arvioinnissa tehtiin.”

Oman lisänsä tilanteeseen tuo, että Yhdysvallat kehittää parhaillaan uutta AIM-260-ilmataisteluohjusta [JATM] AMRAAM:in korvaajaksi. Se kiinnostaa ilmavoimiakin.

”Tästä varmasti keskustellaan ja mietitään sekä katsotaan, saadaanko tietoa siitä, millä aikataululla tämä on myytävissä ulkomaille. Sitten tehdään päätökset, onko se tavoiteltava ratkaisu.”
 
Hankintaan liittyvät ilmasta maahan ja ilmasta pintaan –aseistus hankintaan myöhemmin. Osa tästä aseistuksesta on vielä kehitysvaiheessa tai Suomi ei ole vielä saanut niiden ostamiseen vaadittavia Yhdysvaltojen vientivalvontamenettelyn mukaisia vapautuksia.

Mikä potentiaalinen ase on sellainen joka on vielä kehitysvaiheessa (ja) tai lupia ei ole saatu. Onko äkkisiltään muita todennäköisiä kuin JATM, jotka menisi tähän määritelmään? Stormbreaker?
 
Hankintaan liittyvät ilmasta maahan ja ilmasta pintaan –aseistus hankintaan myöhemmin. Osa tästä aseistuksesta on vielä kehitysvaiheessa tai Suomi ei ole vielä saanut niiden ostamiseen vaadittavia Yhdysvaltojen vientivalvontamenettelyn mukaisia vapautuksia.
Pitää paikkansa. Jokinen ja Puranen tai Renko ovat kuitenkin puhuneet myös AA-aseistuksen lisähankinnasta samassa yhteydessä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Onko tietoa tuleeko F-35:n mukana aina kaikki toimitushetkellä toteutuneet ase-integraatiot vai vain ne jotka on tilatessa ruksattu ts. ne aseet joita on tajouksessa mukana?
 
Onko tietoa tuleeko F-35:n mukana aina kaikki toimitushetkellä toteutuneet ase-integraatiot vai vain ne jotka on tilatessa ruksattu ts. ne aseet joita on tajouksessa mukana?
No ei ole tietoa, mutta ajattelisi, että myös integrointi on lisensioitu jotta sen ensimmäisenä tehnyt ei maksa koko lystiä tai sitä tarvitsematon ei osallistu siihen turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen hävittäjät ovat uusinta Block 4 -versiota

F35_Levine_kyvytPuolustusvoimien hävittäjävalinta perustui sotapelien tuloksiin, mutta myös arvioon F-35A -hävittäjän tulevaisuuden kehityspotentiaalista. Jo nyt toteutusvaiheessa olevien hankkeiden myötä hävittäjä on tulevaisuudessa merkittävästi suorituskykyisempi kuin millaiseksi se alunperin suunniteltiin.

Lockheed Martin toteuttaa LOT15 -tuotantoerästä lähtien hävittäjiin TR3 (Technical Refresh) -päivityksen, joka mahdollistaa uusien Block 4 -suorituskykyjen integroinnin hävittäjään. TR3 tuo hävittäjään uuden avoimen järjestelmäarkkitehtuurin sekä uudet tietokoneet, jotka kasvattavat mm. laskentatehoa sekä muistikapasiteettia. Laskentateho on jopa 25-kertainen nykyisten hävittäjän tietokoneisiin verrattuna.

NGUAS_3Block 4 ei ole vain yksittäinen päivitys vaan tuo hävittäjään kaikkiaan yli 80 erilaista vaiheittain asennettavaa uudistusta. Päivityksistä suurin osa on jo käytössä, kun Suomen hävittäjien valmistus alkaa LOT17 -tuotantoerässä. Kaikki uudet suorituskyvyt ovat Lockheed Martinin mukaan mukana LOT18 -tuotantoerän valmistuksen käynnistyessä.

Uusien tietokoneiden lisäksi Suomen hävittäjiin on luvassa LOT17-erään mennessä uusia aseintegraatioita, ohjaamonäytön päivitys, pidempi toiminta-aika, paremmat jäähdytysominaisuudet elektronisen sodankäynnin järjestelmille, kehittyneempi Northrop Grumman’s AN/ASQ-242 -kommunikaatiojärjestelmä sekä ratkaisu tekoälyllä toimivien miehittämättömien ilma-alusten kanssa toimimiseksi.

Mukana on myös Raytheonin kehittämä uuden sukupolven DAS-järjestelmä (Distributed Aperture System), uudistettu GPS- ja inertianavigointijärjestelmä, modernisoidut elektronisen sodankäynnin vaikuttamiskyvyt kuten BAE Systemsin AN/ASQ-239 Electronic Warfare/Countermeasures (EW/CM) ja aiempaa parempi videokuvanvälityskyky.

F35_nousee_polttoSuomen hävittäjiin tulee käynnissä olevista kehityshankkeista riippumatta nykyisin käytössä oleva Pratt & Whitneyn F135 -moottori. Valmistajan mukaan kyseessä on edelleen maailman tehokkain hävittäjän voimanlähde, joka tarjoaa merkittävän muutoksen edelliseen sukupolven moottoreihin. Tässä vaiheessa Yhdysvallat ei ole edes voinut tarjota muuta vaihtoehtoa.

F135-moottori on laajasti käytössä ja se on asennettu jo yli 730 F-35 -hävittäjään. Niillä on lennetty jo yli 430 000 lentotuntia. Moottorin suorituskyky ja mahdolliset haasteet siis tunnetaan jo tarkasti.

Kokonaan uusi moottorityyppi, joka olisi otettu käyttöön vain vähän aiemmin Suomen koneiden tuotantoa toisi merkittäviä riskejä suorituskykyyn. Ilmavoimat ei halua ainakaan tässä vaiheessa hävittäjiään erilaisilla moottoreilla varustettuina.

Pratt & Whitney kertoo tarkastelevansa optioita moottoripäivityksen osalta Block 4 -versioiden jälkeen. Valmistaja kehittää moottoria jatkuvasti, jotta se täyttäisi annetut vaatimukset. Lockheed Martinin mukaan F135-moottori täyttää kaikki viimeisetkin Block 4 päivityksien vaatimukset (moottorihankkeista voi lukea lisää laajasta F-35 artikkelista, johon on linkki tämän uutisen lopussa).

Siivet
 
Eli ei uutta moottoriversiota. Ymmärrettävää, mutta silti ehkä vähän harmi.

Ei kai tuo vielä ole poissuljettua, mutta koska mitään konkreettista sopimusta ei vielä ole noiden uusien moottoreiden valmistamiseksi, niin ei Suomi voi edes noita tilata. Jos tämä tulee ajankohtaiseksi niin hankinnassa on kyllä potti rahaa varattuna juuri tällaisiin muutoksiin.

Sinänsä olen kyllä sitä mieltä että F135 kehitysversio (EEP, >10% enemmän työntövoimaa) riittää meille hyvin. AETP moottoreiden tuoma pidempi range olisi toki aina toivottavaa, mutta tärkeämpää tuolla Tyynenmeren alueella ja maille jotka haluavat iskeä syvälle vihollisen maaperälle (esim. Israel syvälle Iraniin).

 
Moottoripajaan menee sen verran teollisyhteistyön ecuja, että F135 EEP on ainoa, joka todella kiinnostaa meidän rahavaroilla.
Antaa niiden ottaa AETP:ssa riskit, joilla on siinä kaupallista upsidea. Meillä on turvallisempaa tyytyä pienempään kunnianhimon tasoon. Ei ole vara muuttaa esm. vain osaa koneista kokemusten keräämiseksi.

Laivue 2020 on se meidän "parasta mennä kerralla suurinpiirtein oikein" -riskikeskittymä. :sneaky:
 
Mikä potentiaalinen ase on sellainen joka on vielä kehitysvaiheessa (ja) tai lupia ei ole saatu. Onko äkkisiltään muita todennäköisiä kuin JATM, jotka menisi tähän määritelmään? Stormbreaker?

StormBreaker oli DSCA-papereissa. Mutta entäs AARGM-ER ja SiAW?
 
Miettikääpä miten paljon alkaa olla Norjan kanssa yhteistä jos ITSUKOssa vain laajennetaan NASAMSia uudella puikolla (AMRAAM-ER) ja ehkä ekstra tuliyksiköillä?
Sitten olisi sekä kallein (F-35) että seuraavaksi kallein systeemi (NASAMS) yhteinen.
 
Viimeksi muokattu:
AMRAAM-ohjus joka on käynyt ITOhj ampumalaitteessa ei palaa enää siipien alle eli en usko, että ilmavoimat on valmis vielä pitkään aikaan luopumaan ohjuksistaan.
 
Miettikääpä miten paljon alkaa olla Norjan kanssa yhteistä jos ITSUKOssa vain laajennetaan NASAMSia uudella puikolla (AMRAAM-ER) ja ehkä ekstra tuliyksiköillä?
Sitten olisi sekä kallein (F-35) että seuraavaksi kallein systeemi (NASAMS) yhteinen.
Suomi on tähän mennessä kieltäytynyt jakamasta ilmakuvaansa (Venäjän alueelta) Natolle. Nyt Norjan ja F-35:sten myötä tilanne voi vaikkapa muuttua.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top