F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju


Jonkun verran asiavirheitä tai vääriä tulkintoja löytyy jutusta. Jätän ne muiden mehusteltavaksi, mutta löytyy sieltä ehkä uuttakin asiaa, esimerkiksi:

Puranen toistaa sähköpostissaan samaa viestiä: ”F-35:n käyttö- ja ylläpitokustannus 9 000 vuosittaisella lentotunnilla jää 95 % varmuudella alle 254,1 miljoonan euron rajan (vuoden 2021 rahan arvolla)”, hän kirjoittaa.

Tämä siis vuoden 2030 jälkeen, kun koko F-35-laivasto on koossa ja käyttökulut maksetaan tavanomaisesta puolustusbudjetista. Siihen saakka käyttömenot maksetaan hankintabudjetista.

---
”Suunnittelun lähtökohtana on lentää koneella noin sama määrä kuin nykyisin. Suomen olosuhteet ovat haastavat ja kaikkea ei voida kokea simulaattoreissa, kuten esimerkiksi G-voimat liikehdittäessä pilven sisällä. Simulaattoreilla kuitenkin lennetään jatkossa selkeästi enemmän”, Puranen, ilmavoimien ex-komentaja, kommentoi.

Siihen viittaa myös hankittavien simulaattorien määrä. Niitä ostetaan kokonaista 12 kappaletta.

---
Uudet koneet edellyttävät jopa 409 miljoonan euron rakennustöitä. 389 miljoonaa käytetään lentokentillä, 20 miljoonalla rakennetaan tiloja F-35:n parissa työskentelevälle teollisuudelle.
 

Jonkun verran asiavirheitä tai vääriä tulkintoja löytyy jutusta. Jätän ne muiden mehusteltavaksi, mutta löytyy sieltä ehkä uuttakin asiaa, esimerkiksi:

Puranen toistaa sähköpostissaan samaa viestiä: ”F-35:n käyttö- ja ylläpitokustannus 9 000 vuosittaisella lentotunnilla jää 95 % varmuudella alle 254,1 miljoonan euron rajan (vuoden 2021 rahan arvolla)”, hän kirjoittaa.

Tämä siis vuoden 2030 jälkeen, kun koko F-35-laivasto on koossa ja käyttökulut maksetaan tavanomaisesta puolustusbudjetista. Siihen saakka käyttömenot maksetaan hankintabudjetista.

---
”Suunnittelun lähtökohtana on lentää koneella noin sama määrä kuin nykyisin. Suomen olosuhteet ovat haastavat ja kaikkea ei voida kokea simulaattoreissa, kuten esimerkiksi G-voimat liikehdittäessä pilven sisällä. Simulaattoreilla kuitenkin lennetään jatkossa selkeästi enemmän”, Puranen, ilmavoimien ex-komentaja, kommentoi.

Siihen viittaa myös hankittavien simulaattorien määrä. Niitä ostetaan kokonaista 12 kappaletta.

---
Uudet koneet edellyttävät jopa 409 miljoonan euron rakennustöitä. 389 miljoonaa käytetään lentokentillä, 20 miljoonalla rakennetaan tiloja F-35:n parissa työskentelevälle teollisuudelle.
Mitenköhän noi simulaattorit toimii? Mietin siis, kuinka monta lentäjää voi yhdellä simulaattorilla lentää samaan aikaan, vai onko se 1:1 eli yksi lentäjä per yksi simu? Käytännössä tuolla 12 saisi sitten aikaan esim. 4 x pommilastissa olevaa konetta, joita suojaa 4 x ilmataisteluaseistettua konetta ja 4 x vihollista torjuu meidän hyökkäystä. Varmasti sitten keinoälyä käyttäen saa myös simuloituja vihollisia. Pystyyköhän netin välityksellä lentämään norjalaisten simuja vastaan?
 
Mitenköhän noi simulaattorit toimii? Mietin siis, kuinka monta lentäjää voi yhdellä simulaattorilla lentää samaan aikaan, vai onko se 1:1 eli yksi lentäjä per yksi simu? Käytännössä tuolla 12 saisi sitten aikaan esim. 4 x pommilastissa olevaa konetta, joita suojaa 4 x ilmataisteluaseistettua konetta ja 4 x vihollista torjuu meidän hyökkäystä. Varmasti sitten keinoälyä käyttäen saa myös simuloituja vihollisia. Pystyyköhän netin välityksellä lentämään norjalaisten simuja vastaan?
En tiedä, mutta arvaan että omia F-35 koneita voi ohjata 12 ihmisohjaajaa. Ja mahdollisesti tekoälyn ohjaamia F-35 koneita on simulaatiossa lisäksi.
Olisko viholliskoneet sitten kaikki tekoälyllä tehtyjä?
Juttua on ollut myös että taivaalla lentävät oikeat koneet voisivat myös osallistua simulaatioon, mutta en tiedä onko tämä F-35 simulaattorissa mahdollista.
Vaikea tietää kuinka paljon yksityiskohtia tästä tietävät saavat tällä hetkellä kertoa kun koneet tulevat Suomeen vasta usean vuoden päästä.
 
Jonkun verran asiavirheitä tai vääriä tulkintoja löytyy jutusta. Jätän ne muiden mehusteltavaksi, mutta löytyy sieltä ehkä uuttakin asiaa, esimerkiksi:
Enemmän kuin asiavirheitä on kirjoituksessa asennevirhe. Nykyisen Suomen kuvalehden mukaisesti joka ihan käsikynkkää menee tässä Hesarin kanssa. Vastakkainasettelu me vs ilmavoimat ei oikeasti ole olemassa vaan ilmavoimat on jotta se voisi meitä puolustaa. Ilmavoimat voitti - lauseet voisi nekin muuttaa muotoon maanpuolustus voitti. Sitten jokaisesta pikkuasiastakin ilman kompetenssia väännetään jonkinlainen kysymys jota toimittajan tietotaito ei kuitenkaan riitä avaamaan. Esimerkiksi hänen mielestä kaksi päätukikohtaa haiskahtaa aluepolitiikalta. Kyllä - sitähän se on kun Suomi edelleen puolustaa koko maata. Jos se olisi toimittajan vihjaamaa aluepolitiikkaa niin koko laivasto toimisi Tampereelta - toimintaa tukeva teollisuus olisi lähellä, työvoima ja lentäjien rekry sekin.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, mutta arvaan että omia F-35 koneita voi ohjata 12 ihmisohjaajaa. Ja mahdollisesti tekoälyn ohjaamia F-35 koneita on simulaatiossa lisäksi.
Olisko viholliskoneet sitten kaikki tekoälyllä tehtyjä?
Juttua on ollut myös että taivaalla lentävät oikeat koneet voisivat myös osallistua simulaatioon, mutta en tiedä onko tämä F-35 simulaattorissa mahdollista.
Vaikea tietää kuinka paljon yksityiskohtia tästä tietävät saavat tällä hetkellä kertoa kun koneet tulevat Suomeen vasta usean vuoden päästä.
Muistelen tähän ronskisti kaivelematta lähteitä.

Jenkeissä oli muistaakseni menossa projekti jossa eri operaattoreiden ja konetyyppien simuja verkotetaan yhteen. Näinollen F-35 pilottit eri puolilta maata voivat lentää samaa simulaatiota ja tuurilla mukaan saa vielä superhönöt yms muut rensselit ja ehkä jopa kansainväliset natopartnerit.

Jos se onnistuu finninaamasilta teineiltä ja kaljamahasilta puolikaljuilta kotipiloteilta videopeleineen niin oishan se kumma jos ei myös noilta.
 
Simulaattoreista

Purasen mainitsema määrä simulaattoreita tarkoittaa hyvin suurella todennäköisyydellä niitä ohjaamopaikkoja, joita koulutettaville piloteille löytyy. Näistä löytyy siis oikeaa vastaava ohjaamo ja kokemus on viety melko lähelle oikeaa konetta.

On myös mahdollista, jopa todennäköistä, että simualaattoreihin sisältyy "peli-PC:itä" joilla pystyy näytöllä tai virtuaalilaseilla lentämään esimerkiksi siipimiestä tai maalia tukemaan varsinaisen koulutettavan ohjaajan tekemistä.

On aivan varmaan, että simulaattorit halutaan verkottaa Live - Virtual - Construktive -mallin mukaisesti. Tällöin simulaattorit, reaalimaailman toimijat ja tekoälykohteet toimivat samassa maailmassa. Ja tämä ei rajoitu pelkkään F-35 -kalustoon, vaan mukaan halutaan esim. HW ja ilmatorjunta.
 
Muistelen tähän ronskisti kaivelematta lähteitä.

Jenkeissä oli muistaakseni menossa projekti jossa eri operaattoreiden ja konetyyppien simuja verkotetaan yhteen. Näinollen F-35 pilottit eri puolilta maata voivat lentää samaa simulaatiota ja tuurilla mukaan saa vielä superhönöt yms muut rensselit ja ehkä jopa kansainväliset natopartnerit.

Jos se onnistuu finninaamasilta teineiltä ja kaljamahasilta puolikaljuilta kotipiloteilta videopeleineen niin oishan se kumma jos ei myös noilta.
Niin, onhan niitä monenkymmenen lentäjän mukanaolon mahdollistavia lentosimuja ollut kotikäyttöön kauan aikaa, mutta niissä viihdepuoli voi olla tärkeämpi kuin oikean koneen käsittelyn oppiminen. Jos militääripuolen simuissa ohjaamon HW olisi yhtä halpaa kuin kotikäyttäjille tarkoitetuissa varmaan simuja olisi enemmän kuin 12.
 
Sotilaskonesimulaattoreiden kalleimmat osat ovat toimiva ohjaamo ja "visuaali" eli siis ympäröivän maailman esittäminen ohjaajalle. Esim. Varjo VR:n avulla voidaan ohjaamoa yksinkertaistaa huomattavasti (kosketusnäyttö on vain levy, VR-piirtää kuvan ja tulkkaa kosketuksen) tai poistaa kokonaan (tökitään ilmaan) ja luodaan samalla visuaali. Tällaisella tekniikalla simulaattoreiden kustannuksia saadaan reilusti alas, mutta käytettävyys esim. asejärjestelmän käytössä tai lähitaisteluharjouttelussa pysyy lähes perinteisen simun tasolla ja visuaali on parempi (täysi 360 astetta pallo, resoluution parannus tarkan näön alueella).


PS. HN:n ja HW:n myötä Suomeen on muodostunut merkittävää simulaattoriosaamista.
 
Eikös Ilmavoimilla ole jo nyt harjoitteluympäristö, jossa samaa skenaariota lentävät simu+virtuaali+oikeat koneet. Voisi kuvitella, että Lightingien kypärään saadaan tuotettua myös virtuaalukoneet, jolloin myös oikeaa konetta lentävä "näkee" kaikki tilanteessa olevat koneet kuten oikeasti.
 
Sotilaskonesimulaattoreiden kalleimmat osat ovat toimiva ohjaamo ja "visuaali" eli siis ympäröivän maailman esittäminen ohjaajalle. Esim. Varjo VR:n avulla voidaan ohjaamoa yksinkertaistaa huomattavasti (kosketusnäyttö on vain levy, VR-piirtää kuvan ja tulkkaa kosketuksen) tai poistaa kokonaan (tökitään ilmaan) ja luodaan samalla visuaali. Tällaisella tekniikalla simulaattoreiden kustannuksia saadaan reilusti alas, mutta käytettävyys esim. asejärjestelmän käytössä tai lähitaisteluharjouttelussa pysyy lähes perinteisen simun tasolla ja visuaali on parempi (täysi 360 astetta pallo, resoluution parannus tarkan näön alueella).


PS. HN:n ja HW:n myötä Suomeen on muodostunut merkittävää simulaattoriosaamista.
Varjolla on myös mixed reality-lasit, jotka piirtävät kuvan esim. vain ohjaamon ulkopuoliselle alueelle, jolloin voidaan käyttää oikeaa ohjaamoa mutta ilman kallista projektoriratkaisua.
 
mutta löytyy sieltä ehkä uuttakin

Siihen viittaa myös hankittavien simulaattorien määrä. Niitä ostetaan kokonaista 12 kappaletta.
---
Uudet koneet edellyttävät jopa 409 miljoonan euron rakennustöitä. 389 miljoonaa käytetään lentokentillä, 20 miljoonalla rakennetaan tiloja F-35:n parissa työskentelevälle teollisuudelle.
Uutta oli vain nuo. Mutta Raviolta huippsuoritus entisiin HX-juttuihin nähden. Nyt ei ollut pelkkää paskanjauhantaa vaan edes jotain täsmentävää.

Saa nähdä minkä verran Varjo pääsee uimaan LM liiveihin. Toki se on jo, mutta ei ehkä yhtä paljon kuin Dassault ja Saab kanssa olisi lopulta ollut. F-35:een ostetaan yllättäen Ranskasta juuri simuosaamista. Sieltä oli yhdessä kuvassa kaksi yhteistyötahoa ja simut oli kerrottu kohteena.
 
Viimeksi muokattu:
Enemmän kuin asiavirheitä on kirjoituksessa asennevirhe.
Joo, tältä osin taantui fakki-idiootiksi. Ilmavoimat on toisteltu joka toisessa lauseessa jutun alkupuolella.

Kauneusvirhe, ettei saatu vastausta F-15:sta koska Pentagon kielsi? Idiotismia.... eiköhän se ollut vain perusteellisuutta ja on myyjien asia päättää miten paljon uskovat tuotteisiinsa (maksaa kymmeniä miljoonia per vaihtoehto juosta loppuuun).

Kaksi tukikohtaa aluepolitiikkaa vrt. Nato-maiden yksi? No eiköhän se tosiaan ole vain loogista jatkoa koko maan puolustukselle. Lisäksi olisi voinut ajatella mitä kahdentaminen tarkoittaa myös riskien hallinnan kannalta.

Kiitotiet soraksi ohjuksilla ajatuksen järkevyys ja tuloksen pysyvyys ei edelleenkään rekisteröi Raivion kuupassa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, tältä osin taantui fakki-idiootiksi. Ilmavoimat on toisteltu joka toisessa lauseessa jutun alkupuolella.

Kauneusvirhe, ettei saatu vastausta F-15:sta koska Pentagon kielsi? Idiotismia.... eiköhän se ollut vain perusteellisuutta ja on myyjien asia päättää miten paljon uskovat tuotteisiinsa (maksaa kymmeniä miljoonia per vaihtoehto juosta loppuuun).

Kaksi tukikohtaa aluepolitiikkaa vrt. Nato-maiden yksi? No eiköhän se tosiaan ole vain loogista jatkoa koko maan puolustukselle. Lisäksi olisi voinut ajatella mitä kahdentaminen tarkoittaa myös riskien hallinnan kannalta.

Kiitotiet soraksi ohjuksilla ajatuksen järkevyys ja tuloksen pysyvyys ei edelleenkään rekisteröi Raivion kuupassa.
Eipä nuo kiinteät tukikohdat nykyään ole kuin virkapaikkoja. Koneet päivystää missä sattuu ja tukeutuu mihin sattuu. PO-aikana näitä tukeutumispaikkoja on vain hieman enemmän ettei tarvitse laskea niille reijitetyille kentille.
 
Ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä on tarkoitus käydä tarkemmat sopimusneuvottelut F-35-hankinnasta USA:n hallinnon viranomaistem ja Lämärin ja PW:n kanssa ja saada maaliskuun loppuun mennessä sopimus valmiiksi.

Tuleekohan sitten ihan Helsinkiin neuvotteluihin nuo jenkit vai lähdetäänkö meiltä Washingtoniin neuvottelemeaan? Ja onkohan USA:n puolustusministeti korkea-arvoisin vieras sopparia allekirjoittaessa?
 
Jos JASSM:in nk. "perusversion" integrointi ei onnistu F-35:een, niin onkohan meidän Horneteille ostetut reilut 100 JDAM:ia sentään yhteensopivia F-35:n kanssa?
 
JDAM:in pitäisi olla bulkkikamaa ja sopia. Toki voihan taas olla, että jos F-35:n mukana ostetaan esim. vain 2000 naulaisia, pitää 500 ja 1000 naulaisten enablointi ohjemistosta vapauttaa ja maksaa.

JSOW:in kohdalta ei paljoa pysty sanomaan julkisten lähteiden perusteella. Integroidaanko perus AGM-154C ja kulkevatko hyväksynnät F-35A & F-35C -malleissa rinnakkain?
 
Jos JASSM:in nk. "perusversion" integrointi ei onnistu F-35:een, niin onkohan meidän Horneteille ostetut reilut 100 JDAM:ia sentään yhteensopivia F-35:n kanssa?
Niin se koelentäjä Kaivarissa sanoi, että tuo perusversion integrointi olisi menossa. Vaihetta ei tiennyt. Varmistin vielä, että puhutaan tosiaan perusversiosta.
 
JDAM:in pitäisi olla bulkkikamaa ja sopia. Toki voihan taas olla, että jos F-35:n mukana ostetaan esim. vain 2000 naulaisia, pitää 500 ja 1000 naulaisten enablointi ohjemistosta vapauttaa ja maksaa.

JSOW:in kohdalta ei paljoa pysty sanomaan julkisten lähteiden perusteella. Integroidaanko perus AGM-154C ja kulkevatko hyväksynnät F-35A & F-35C -malleissa rinnakkain?
Pop-up ikkuna ruudulle kesken lennon. "*ding* Näyttää siltä että olet puottamassa 1000 naulaista JDAMia eikä teillä ole asiaankuuluvaa ohjelmistolisenssiä! Ei hätää, JDAM pudotuslisenssit nyt hintaan xxxx 500 naulaisille, xxxx 1000 naulaisille, xxxx 2000 naulaisille tai bundlena alennettuun hintaan, vain xxxx. Syötä luottokortin numero joko kosketusnäppäilellä tai luettele koodi äänikomentojen kautta. Jos tilaat heti, niin saat oikeuden tilata JSOW pudotuslisenssin alennettuun -20% hintaan!"
 
Back
Top