Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitenköhän noi simulaattorit toimii? Mietin siis, kuinka monta lentäjää voi yhdellä simulaattorilla lentää samaan aikaan, vai onko se 1:1 eli yksi lentäjä per yksi simu? Käytännössä tuolla 12 saisi sitten aikaan esim. 4 x pommilastissa olevaa konetta, joita suojaa 4 x ilmataisteluaseistettua konetta ja 4 x vihollista torjuu meidän hyökkäystä. Varmasti sitten keinoälyä käyttäen saa myös simuloituja vihollisia. Pystyyköhän netin välityksellä lentämään norjalaisten simuja vastaan?Analyysi: Voiko huippumodernia hävittäjää operoida kuusen juurelta? Ilmavoimille tuli jo joulu, mutta paljon on vielä epäselvää
HX-hankkeen ratkaisu merkitsee joka tapauksessa Hornetiin verrattuna jättimäistä harppausta avoimuudessa, kirjoittaa Jyri Raivio.suomenkuvalehti.fi
Jonkun verran asiavirheitä tai vääriä tulkintoja löytyy jutusta. Jätän ne muiden mehusteltavaksi, mutta löytyy sieltä ehkä uuttakin asiaa, esimerkiksi:
Puranen toistaa sähköpostissaan samaa viestiä: ”F-35:n käyttö- ja ylläpitokustannus 9 000 vuosittaisella lentotunnilla jää 95 % varmuudella alle 254,1 miljoonan euron rajan (vuoden 2021 rahan arvolla)”, hän kirjoittaa.
Tämä siis vuoden 2030 jälkeen, kun koko F-35-laivasto on koossa ja käyttökulut maksetaan tavanomaisesta puolustusbudjetista. Siihen saakka käyttömenot maksetaan hankintabudjetista.
---
”Suunnittelun lähtökohtana on lentää koneella noin sama määrä kuin nykyisin. Suomen olosuhteet ovat haastavat ja kaikkea ei voida kokea simulaattoreissa, kuten esimerkiksi G-voimat liikehdittäessä pilven sisällä. Simulaattoreilla kuitenkin lennetään jatkossa selkeästi enemmän”, Puranen, ilmavoimien ex-komentaja, kommentoi.
Siihen viittaa myös hankittavien simulaattorien määrä. Niitä ostetaan kokonaista 12 kappaletta.
---
Uudet koneet edellyttävät jopa 409 miljoonan euron rakennustöitä. 389 miljoonaa käytetään lentokentillä, 20 miljoonalla rakennetaan tiloja F-35:n parissa työskentelevälle teollisuudelle.
En tiedä, mutta arvaan että omia F-35 koneita voi ohjata 12 ihmisohjaajaa. Ja mahdollisesti tekoälyn ohjaamia F-35 koneita on simulaatiossa lisäksi.Mitenköhän noi simulaattorit toimii? Mietin siis, kuinka monta lentäjää voi yhdellä simulaattorilla lentää samaan aikaan, vai onko se 1:1 eli yksi lentäjä per yksi simu? Käytännössä tuolla 12 saisi sitten aikaan esim. 4 x pommilastissa olevaa konetta, joita suojaa 4 x ilmataisteluaseistettua konetta ja 4 x vihollista torjuu meidän hyökkäystä. Varmasti sitten keinoälyä käyttäen saa myös simuloituja vihollisia. Pystyyköhän netin välityksellä lentämään norjalaisten simuja vastaan?
Enemmän kuin asiavirheitä on kirjoituksessa asennevirhe. Nykyisen Suomen kuvalehden mukaisesti joka ihan käsikynkkää menee tässä Hesarin kanssa. Vastakkainasettelu me vs ilmavoimat ei oikeasti ole olemassa vaan ilmavoimat on jotta se voisi meitä puolustaa. Ilmavoimat voitti - lauseet voisi nekin muuttaa muotoon maanpuolustus voitti. Sitten jokaisesta pikkuasiastakin ilman kompetenssia väännetään jonkinlainen kysymys jota toimittajan tietotaito ei kuitenkaan riitä avaamaan. Esimerkiksi hänen mielestä kaksi päätukikohtaa haiskahtaa aluepolitiikalta. Kyllä - sitähän se on kun Suomi edelleen puolustaa koko maata. Jos se olisi toimittajan vihjaamaa aluepolitiikkaa niin koko laivasto toimisi Tampereelta - toimintaa tukeva teollisuus olisi lähellä, työvoima ja lentäjien rekry sekin.Jonkun verran asiavirheitä tai vääriä tulkintoja löytyy jutusta. Jätän ne muiden mehusteltavaksi, mutta löytyy sieltä ehkä uuttakin asiaa, esimerkiksi:
Muistelen tähän ronskisti kaivelematta lähteitä.En tiedä, mutta arvaan että omia F-35 koneita voi ohjata 12 ihmisohjaajaa. Ja mahdollisesti tekoälyn ohjaamia F-35 koneita on simulaatiossa lisäksi.
Olisko viholliskoneet sitten kaikki tekoälyllä tehtyjä?
Juttua on ollut myös että taivaalla lentävät oikeat koneet voisivat myös osallistua simulaatioon, mutta en tiedä onko tämä F-35 simulaattorissa mahdollista.
Vaikea tietää kuinka paljon yksityiskohtia tästä tietävät saavat tällä hetkellä kertoa kun koneet tulevat Suomeen vasta usean vuoden päästä.
Niin, onhan niitä monenkymmenen lentäjän mukanaolon mahdollistavia lentosimuja ollut kotikäyttöön kauan aikaa, mutta niissä viihdepuoli voi olla tärkeämpi kuin oikean koneen käsittelyn oppiminen. Jos militääripuolen simuissa ohjaamon HW olisi yhtä halpaa kuin kotikäyttäjille tarkoitetuissa varmaan simuja olisi enemmän kuin 12.Muistelen tähän ronskisti kaivelematta lähteitä.
Jenkeissä oli muistaakseni menossa projekti jossa eri operaattoreiden ja konetyyppien simuja verkotetaan yhteen. Näinollen F-35 pilottit eri puolilta maata voivat lentää samaa simulaatiota ja tuurilla mukaan saa vielä superhönöt yms muut rensselit ja ehkä jopa kansainväliset natopartnerit.
Jos se onnistuu finninaamasilta teineiltä ja kaljamahasilta puolikaljuilta kotipiloteilta videopeleineen niin oishan se kumma jos ei myös noilta.
Varjolla on myös mixed reality-lasit, jotka piirtävät kuvan esim. vain ohjaamon ulkopuoliselle alueelle, jolloin voidaan käyttää oikeaa ohjaamoa mutta ilman kallista projektoriratkaisua.Sotilaskonesimulaattoreiden kalleimmat osat ovat toimiva ohjaamo ja "visuaali" eli siis ympäröivän maailman esittäminen ohjaajalle. Esim. Varjo VR:n avulla voidaan ohjaamoa yksinkertaistaa huomattavasti (kosketusnäyttö on vain levy, VR-piirtää kuvan ja tulkkaa kosketuksen) tai poistaa kokonaan (tökitään ilmaan) ja luodaan samalla visuaali. Tällaisella tekniikalla simulaattoreiden kustannuksia saadaan reilusti alas, mutta käytettävyys esim. asejärjestelmän käytössä tai lähitaisteluharjouttelussa pysyy lähes perinteisen simun tasolla ja visuaali on parempi (täysi 360 astetta pallo, resoluution parannus tarkan näön alueella).
Saab valitsi suomalaisen Varjon virtuaalitodellisteknologian Gripen-lentosimulaattoreihin - Siivet
Saab ja suomalainen Varjo Technologies mullistavat yhdessä lentosimulaatiot. Suomalaisen Varjon silmäntarkan yhdistetyn todellisuuden mahdollistava teknologia yhdistetään osaksi kaikkia Saabin Gripen E/F -simulaattoreita. Yhteistyö tarjoaa...siivet.fi
PS. HN:n ja HW:n myötä Suomeen on muodostunut merkittävää simulaattoriosaamista.
Uutta oli vain nuo. Mutta Raviolta huippsuoritus entisiin HX-juttuihin nähden. Nyt ei ollut pelkkää paskanjauhantaa vaan edes jotain täsmentävää.mutta löytyy sieltä ehkä uuttakin
Siihen viittaa myös hankittavien simulaattorien määrä. Niitä ostetaan kokonaista 12 kappaletta.
---
Uudet koneet edellyttävät jopa 409 miljoonan euron rakennustöitä. 389 miljoonaa käytetään lentokentillä, 20 miljoonalla rakennetaan tiloja F-35:n parissa työskentelevälle teollisuudelle.
Joo, tältä osin taantui fakki-idiootiksi. Ilmavoimat on toisteltu joka toisessa lauseessa jutun alkupuolella.Enemmän kuin asiavirheitä on kirjoituksessa asennevirhe.
Eipä nuo kiinteät tukikohdat nykyään ole kuin virkapaikkoja. Koneet päivystää missä sattuu ja tukeutuu mihin sattuu. PO-aikana näitä tukeutumispaikkoja on vain hieman enemmän ettei tarvitse laskea niille reijitetyille kentille.Joo, tältä osin taantui fakki-idiootiksi. Ilmavoimat on toisteltu joka toisessa lauseessa jutun alkupuolella.
Kauneusvirhe, ettei saatu vastausta F-15:sta koska Pentagon kielsi? Idiotismia.... eiköhän se ollut vain perusteellisuutta ja on myyjien asia päättää miten paljon uskovat tuotteisiinsa (maksaa kymmeniä miljoonia per vaihtoehto juosta loppuuun).
Kaksi tukikohtaa aluepolitiikkaa vrt. Nato-maiden yksi? No eiköhän se tosiaan ole vain loogista jatkoa koko maan puolustukselle. Lisäksi olisi voinut ajatella mitä kahdentaminen tarkoittaa myös riskien hallinnan kannalta.
Kiitotiet soraksi ohjuksilla ajatuksen järkevyys ja tuloksen pysyvyys ei edelleenkään rekisteröi Raivion kuupassa.
Niin se koelentäjä Kaivarissa sanoi, että tuo perusversion integrointi olisi menossa. Vaihetta ei tiennyt. Varmistin vielä, että puhutaan tosiaan perusversiosta.Jos JASSM:in nk. "perusversion" integrointi ei onnistu F-35:een, niin onkohan meidän Horneteille ostetut reilut 100 JDAM:ia sentään yhteensopivia F-35:n kanssa?
Pop-up ikkuna ruudulle kesken lennon. "*ding* Näyttää siltä että olet puottamassa 1000 naulaista JDAMia eikä teillä ole asiaankuuluvaa ohjelmistolisenssiä! Ei hätää, JDAM pudotuslisenssit nyt hintaan xxxx 500 naulaisille, xxxx 1000 naulaisille, xxxx 2000 naulaisille tai bundlena alennettuun hintaan, vain xxxx. Syötä luottokortin numero joko kosketusnäppäilellä tai luettele koodi äänikomentojen kautta. Jos tilaat heti, niin saat oikeuden tilata JSOW pudotuslisenssin alennettuun -20% hintaan!"JDAM:in pitäisi olla bulkkikamaa ja sopia. Toki voihan taas olla, että jos F-35:n mukana ostetaan esim. vain 2000 naulaisia, pitää 500 ja 1000 naulaisten enablointi ohjemistosta vapauttaa ja maksaa.
JSOW:in kohdalta ei paljoa pysty sanomaan julkisten lähteiden perusteella. Integroidaanko perus AGM-154C ja kulkevatko hyväksynnät F-35A & F-35C -malleissa rinnakkain?