F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Isovanhemmillani tuli luettua Tekniikan Maailmasta juttu Suomen F-35-valinnasta ja tarkemmin itse hävittäjästä kertova juttu.

Juttuun oli haastateltu Insinöörikenraalimajuri Renkoa käyttö - ja ylläpitokustannuksiin liittyen ja Suomen ja Alankomaiden kuluja verrattiin.

Alankomaissa F-35:a lentävän ja huoltavan henkilöstön henkilöstökulut ovat peräti 300 miljoonaa euroa vuodessa. Vs. meidän 35-40 miljoonaa euroa vuodessa.

Joten kyllähän tässä vaikuttaa siltä, että hyvin tuossa vuosittaisessa neljännesmiljardissa pysytään, kun ottaa huomioon tällaiset asiat.

Kun tuohon vielä yhdistää Suomessa pienemmät määrät lentotunteja, siirtolentojen vähyyden ja varusmiesten käytön puoli-ilmaisena työvoimana, niin uskon kyllä ilmavoimien arviota, että 254 miljoonassa eurossa pysytään.
 
Ei ihme, ettei Alankomaissa ollut varaa edes Leo2A6:siin hiljaisempana aikana. Liikaa lapioon nojailijoita? :unsure:
 
Kuulostaa aika hurjalta erolta. KLu:n henkilöstömäärä Wikipedian mukaan on vajaa 6400, eli noin kaksinkertainen meihin verrattuna. Tietenkin meillä on varusveijareita sitten siihen päälle. Taistelukoneita heillä on vähemmän kuin Suomella.
Yksi vaikuttava asia on tietenkin helikopterit, ne on puukenkämaassa kaikki ilmavoimien alaisuudessa ja niitä on lähes 80, mukaan lukien 28 Apachea.
 

Maksumuuri.


Vuoden alussa Satakunnan lennoston uudeksi komentajaksi nouseva eversti Mika Kulkas kuvailee, että hanke on puolivälissä.

”Hankintaan johtanut vaihe sisälsi tieto- ja tarjouspyynnöt, neuvottelukierrokset tarjoajien kanssa sekä arvioinnit ja vertailut, jotka on saatu maaliin ja päätös tehtyä. Lennostomme ja ilmavoimat vetävät nyt vähän henkeä, mutta vuoden alussa alkaa seuraava kova ponnistus. Silloin alamme suunnitella tarkemmin F-35:n suorituskyvyn käyttöönottoa.”
 
Pienessä ilmailupitäjässä Jämsässä iloitaan uusien hävittäjien tuomista työpaikoista – Tällainen on F-35-koneen Suomessa valmistettava eturunko:


Ei taida artikkeli varsinaisesti mitään uutta sisältää, mutta laitetaan kun kerran positiivissävytteinen F35-uutinen Hesarilta 😊
 
Pienessä ilmailupitäjässä Jämsässä iloitaan uusien hävittäjien tuomista työpaikoista – Tällainen on F-35-koneen Suomessa valmistettava eturunko:

Ei taida artikkeli varsinaisesti mitään uutta sisältää, mutta laitetaan kun kerran positiivissävytteinen F35-uutinen Hesarilta 😊
mainittiin siellä
"Neljälle hävinneelle hävittäjäehdokkaalle Suomen HX-hanke tarjoaa alkuvuodesta vielä palautetilaisuuden, jossa käydään läpi ehdokkaiden heikkoudet ja vahvuudet."
 
Neljän vuoden päästä alkaa Salamakakkosta pukkaamaan Rissalaan ja Rovaniemelle.
 
Neljän vuoden päästä alkaa Salamakakkosta pukkaamaan Rissalaan ja Rovaniemelle.

Mutta tuleeko Suomeen rungonhuoltokyky vai tehdäänkö isot huollot ulkomailla? Moottorihuolto tulee ja eturunkojen valmistus, sen tiedän.
 
Pop-up ikkuna ruudulle kesken lennon. "*ding* Näyttää siltä että olet puottamassa 1000 naulaista JDAMia eikä teillä ole asiaankuuluvaa ohjelmistolisenssiä! Ei hätää, JDAM pudotuslisenssit nyt hintaan xxxx 500 naulaisille, xxxx 1000 naulaisille, xxxx 2000 naulaisille tai bundlena alennettuun hintaan, vain xxxx. Syötä luottokortin numero joko kosketusnäppäilellä tai luettele koodi äänikomentojen kautta. Jos tilaat heti, niin saat oikeuden tilata JSOW pudotuslisenssin alennettuun -20% hintaan!"

"Flares, flares... where are my flares?"
"Flares not available, requires 10 confirmed kills."
 
Aika paha. Näissä kyllä aina on tilanne se, että alun jälkeen hinnat laskevat ja yksikköhinnat liittyvät kokonaiskatteeseen. Mitä kaikkea myydään ja millä aikavälillä. Siksi myös vertailu on pelkällä jakolaskulla mahdotonta.

Mutta ei se paljoa mielikuvitusta vaadi, että Norja Natoliittolaisena saa jenkeiltä kriisin tullen apua - se on selviö ja myös jenkkien etu. Norjalle ei enää ehkä kompensoida koneita extra-diilinä kun muutakin tukea annetaan, on annettu ja luvattu.

Suomelle apu ei ole selviö ja siksi jenkit tekevät kaupasta sellaisen, että se on mahdollinen ja kuitenkin hyödyttää myös heitä/Natoa. Suomi saa avun siis hyvänä diilinä ja tuotannon oikealla hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on taas kommarien tavanomaista pulinaa!

Norjalaisten tilanne on ollut täysin toinen kuin Suomen.
1. Yhdysvallat ovat Norjalle elintärkeä liittolainen
2. F-16 hävittäjät olivat jo loppuun ajettuja
3. Norja oli F-35 hävittäjän kehityksessä kumppanimaa ja siten Norjalainen puolustus teollisuus sai jalansijaa Yhdysvalloissa.
4. Eikä Alankomaiden tilanne poikkea yhtään Norjasta.
5. Suomi vaan hoiti HX-hankkeen niin taitavasti kuin se vain oli mahdollista.
6. Suomen Hornetit vanhenevat juuri oikeaan aikaan katsottuna F-35 tuotanto. Ostamme koneet juuri silloin kun tuotanto on edullisimmillaan ja lastentaudit ovat karsittu pois
 
...
4. Eikä Alankomaiden tilanne poikkea yhtään Norjasta.
Norja on kuitenkin Venäjän naapurimaa joten F-35:n uusista ominaisuuksista F-16 verrattuna on useammin hyötyä kuin Alankomaista lennettäessä. Norjalaisethan kirjoittivat vähän ennen Suomen konepäätöksen julkistamista ettei F-16:illa tietyille Venäjän kontrolloimille merialueille viime vuosina ollut oikein menemistä tjsp.
 
Aika paha. Näissä kyllä aina on tilanne se, että alun jälkeen hinnat laskevat ja yksikköhinnat liittyvät kokonaiskatteeseen. Mitä kaikkea myydään ja millä aikavälillä. Siksi myös vertailu on pelkällä jakolaskulla mahdotonta.

Mutta ei se paljoa mielikuvitusta vaadi, että Norja Natoliittolaisena saa jenkeiltä kriisin tullen apua - se on selviö ja myös jenkkien etu. Norjalle ei enää ehkä kompensoida koneita extra-diilinä kun muutakin tukea annetaan, on annettu ja luvattu.

Suomelle apu ei ole selviö ja siksi jenkit tekevät kaupasta sellaisen, että se on mahdollinen ja kuitenkin hyödyttää myös heitä/Natoa. Suomi saa avun siis hyvänä diilinä ja tuotannon oikealla hetkellä.

"MIKSI Suomi saa F-35 hävittäjät edullisempaan hintaan kuin Nato-maa ja F-35 kumppanuusohjelman jäsen Norja, nuristaan Norjassa. Norjan tietotoimiston NTB:n laskelmien mukaan Suomi maksaa kustakin hävittäjästä noin 80 miljoonaa dollaria, Norja 120 miljoonaa dollaria."



 
Väite "Norja maksaa F-35 -koneistaan saman verran kuin Suomi", pitää paikkansa. Vuonna 2025 Norjalle ja Suomelle toimitettavien koneiden hinta on suunnilleen sama.

Väite "Norja maksaa F-35 -koneistaan Suomea selvästi enemmän", pitää paikkansa. Vuonna 2017 Norjalle toimitettu kone on yli 50% kalliimpi kuin 2026 Suomelle toimitettava kone.

Toinen kysymys on Norjan partnerimaana kehityskuluista maksama osuus. Niiden vastapainoksi Norjassa tehdään komponentteja kaikkiin valmistuviin F-35 -koneisiin. Toisaalta vaikuttaa, että Suomen F-35 -kaupassa maksama osuus hävittäjien kehittyskuluista on ollut melko tai hyvin vähäinen.
 
Norja on kuitenkin Venäjän naapurimaa joten F-35:n uusista ominaisuuksista F-16 verrattuna on useammin hyötyä kuin Alankomaista lennettäessä. Norjalaisethan kirjoittivat vähän ennen Suomen konepäätöksen julkistamista ettei F-16:illa tietyille Venäjän kontrolloimille merialueille viime vuosina ollut oikein menemistä tjsp.
Mielenkiinnosta kysyisin: Mikä on sellainen "venäjän kontrolloima merialue", mihin F-16 ei voi kansainvälisen lain mukaan mennä Norjasta mihin F-35 voi mennä? Kai nyt puhutaan laillisista operaatioista kun niistä julkisesti kirjoitetaan? Luonnollisesti Nato ei loukkaa venäjän ilmatilaa joten oletan automaatisesti kyseessä olevan lähtökohtaisesti kv-lain mukainen lento.
 
Back
Top