F/A-18 E/F Super Hornet

Tästä jutusta ymmärtäisin, että joihinkin Super Horneteihin asennettaisiin Enhanced Engine -moottoreita, joilla saadaan 18 prosenttia lisää tehoja.
Se on ehkä vain kirjoittajan sekoilua GE-414-400 on se mikä Super Hornetissa on ollut aina. On vain virheellisesti jostain onkinut EPEstä kertovan kappaleen alle.
Myös paremmat sivustot tekevät saman hassin: https://www.defensenews.com/air/2017/03/30/us-navy-awards-114m-order-for-new-hornet-engines/

 
Omituinen väite johon törmäsin kun yritin etsiä tietoa edelliseen aiheeseen. Superissa ei ole ilmeisesti ohjusvaroittimia ollenkaan?
 
TTNT ei oikeastaan ole Navyn ja SH:n käytössä samanlainen parvilinkki kuin MADL, vaan sillä liitetään kone osaksi yhteistä data- ja monisensorifuusioitua tilannekuvaa (NIFC-CA/CEC).

SH:n tapauksessa puhutaankin vähän erilaisesta sensorifuusiosta kuin F-35:n, jälkimmäisessä toimitaan tiukasti parven tasolla integroituna.

Navyn järjestelmässä F-35 osallistuu samaan monisensorifuusioon, sitä tekeekö se sen MADL-linkin yli esim. pinta-aluksen kautta vai jotain toista aaltomuotoa käyttämällä ei ole kerrottu tarkemmin.


Se mikä tuon jutun kirjoittamisesta on muuttunut, on Block III joka tuo SH:n aktiiviseksi solmuksi tuottamaan dataa monisensorifuusioon.

En sitten tiedä miten tuo kaikki soveltuu vientiasiakkaan käyttöön, tai että onko sitä edes myynnissä.

Tämä oli hyvä selvennys monimutkaisesta CEC-maailmasta. Periaatteessahan em käsite, ja siihen liittyvä teknologia pyrkii näyttämään laajalla alueella toimivan taisteluosaston ikään kuin kyseessä olisi yhden aluksen taistelujärjestelmää. Nykyisin kyvykkyys on osa AEGIS-jörjestelmää, ja tavallaan myös osa Israelin Barak 8/tutkajärjestelmää. Tähän mentäneen myös meillä vuonna 20xx vuonna.
 
Omituinen väite johon törmäsin kun yritin etsiä tietoa edelliseen aiheeseen. Superissa ei ole ilmeisesti ohjusvaroittimia ollenkaan?

Juu näin olen ymmärtänyt. Niitä ei ole perus-Hornetissakaan eikä ole koskaan viitsitty/pystytty ymppäämään Superiin.
Ripustimiin laitettavat ohjusvaroittimet joidenkin uudempien F-16:n tyyliin on varmaan mahdollisia.
 
Juu näin olen ymmärtänyt. Niitä ei ole perus-Hornetissakaan eikä ole koskaan viitsitty/pystytty ymppäämään Superiin.
Ripustimiin laitettavat ohjusvaroittimet joidenkin uudempien F-16:n tyyliin on varmaan mahdollisia.
Tuliko Suomen Hornetteihin niiden Saabin lisäkilkkeiden myötä, jotka asennetaan ripustimien kylkeen vai olikovstko ne vaan silppua/soihtua varten? Siinä oli muistaakseni takaviistoon jonkinmoinen "silmä"?
 
Juu näin olen ymmärtänyt. Niitä ei ole perus-Hornetissakaan eikä ole koskaan viitsitty/pystytty ymppäämään Superiin.
Ripustimiin laitettavat ohjusvaroittimet joidenkin uudempien F-16:n tyyliin on varmaan mahdollisia.

Siellä ei ole siis IR/UV tai muitakaan optiseen tekniikkaan perustuvia ohjusvaroittimia joilla havaitaan IR hakupäällä ohjautuvat ohjuset ja/tai sellaiset laukaisut joissa tutka ei ole vielä aktiivisena. Tuthakahuiset kyllä bongataan heti kunhan ne alkavat itse säteillä tai havaitaan maalinosoitustutkan säteilyä.

Omasta mielestäni tuo on ollut kokoajan yksi superhornetin pahimmista puutteista. Itäblokilla on arsenaalissaan melko hyviä IR hakuisia ja aina on mahdollista että joudutaan lentämään niin matalalla että manpadeista voi koitua haittaa.
 
Taitaa F-35 olla ainoa USA:n käyttämä hävittäjä, jossa ir/uv-ohjusvaroitusjärjestelmä on. Siinäkin vähän sivutuotteena. Eivät ilmeisesti pidä järjestelmää kovin tärkeänä.
 
Noista varoittimien sensoreista vielä senverran, että kaikki eivät todellakaan ole tasavertaisia.

Erityisesti vanhemmat IR teknologiaan pohjautuvat olivat alttiiva väärille hälytyksille, ja esim. aurinko tai joku muu riittävä lämmönlähde saattoi laukaista ne turhaan.

UV pohjaiset taas havaitsevat lähestyvän ohjuksen sen rakettimmoottorista lähtevän uv valon perusteella joten ohjus voidaan havaita vain ja ainoastaan niin pitkään kuin sen rakettimoottori palaa.

Jenkit eivät ole jättäneet noita matkasta siis sen takia, etteivätkö ne olisi toimiessaan äärimmäisen tärkeitä vaan siksi että tekniikka noiden luotettavaan toteutukseen on ollut vähän jäljessä.

DAS on noihin vanhempiin virityksiin nähden ihan eri vuosituhannella ja kuvantavana järjestelmänä sen pitäisi olla huomattavasti paremmin erilaista häiriötä sietävä. Lisäksi se osaa mainospuheiden mukaan ilmaista varsin tarkasti että mikä parven koneista on oikeasti sen lähestyvän ohjuksen kohteena jolloin väistö ja torjuntatoimet voidaan kohdistaa oikein.
 
Kiitos linkistä taas opin uutta. Sopimus tehty linkin mukaan alkuvuodesta eli tuskin vie tuotantokäytössä. Käytännössä olin siis oikeassa ;)
 
The ASPJ is an automated, modular, reprogrammable, active radar frequency (RF) deception jammer designed to help protect host tactical aircraft from a variety of air-to-air and surface-to-air radar threats. It was designed to accomplish threat sorting, threat identification, and jamming management, even in areas with many operational radars. It is qualified for installation on F-14D Tomcats (now retired), F-16 Falcons/Vipers, and F/A-18 Hornet A-D models. The US Navy, Switzerland, and Finland all operate F/A-18 C/D aircraft.

The ASPJ’s performance and testing results led to considerable controversy, and finally resulted in the program’s cancellation. Revived after an F-16 was shot down over Bosnia in 1995, it is considered the best internal option available for F/A-18 C/D aircraft. Nevertheless, GlobalSecurity.org notes that it has never fully met its certification requirements (ed. viestin linkki).

 
Viimeksi muokattu:
Se on ehkä vain kirjoittajan sekoilua GE-414-400 on se mikä Super Hornetissa on ollut aina. On vain virheellisesti jostain onkinut EPEstä kertovan kappaleen alle.
Myös paremmat sivustot tekevät saman hassin: https://www.defensenews.com/air/2017/03/30/us-navy-awards-114m-order-for-new-hornet-engines/


En minäkään löytänyt vahvistusta. Vuoden takaa löytyi maininta "But Boeing is in ongoing discussions with both the Navy and General Electric about how to proceed on a new engine, even though there is still no formal re-engining effort in place."


Mitenhän Gripenissä sitten?
 
Ei tarvi EPE:stä haaveilla jos Yhdysvaltain laivasto ei ryhdy maksumieheksi.

Joo, ei taida ihan griippenin valmistusmäärä käydä järkisyyksi valmistajalle lähteä toteuttamaan tuota EPE versiota.

Sen sijaan ennustan, että joku toinen konetyyppi tulee saamaan lähitulevaisuudessa tilauksen kilpailevasta moottorista jossa voisi sitten samalla olla edellistä parempi polttoainetalous ja ehkäpä lisää tehoakin.
 
Joo, ei taida ihan griippenin valmistusmäärä käydä järkisyyksi valmistajalle lähteä toteuttamaan tuota EPE versiota.

Sen sijaan ennustan, että joku toinen konetyyppi tulee saamaan lähitulevaisuudessa tilauksen kilpailevasta moottorista jossa voisi sitten samalla olla edellistä parempi polttoainetalous ja ehkäpä lisää tehoakin.
Oletan että tarkoitat F-35:ttä.

Mutta löyhästi teemaan liittyen, näin juuri uutisen jonka mukaan P&W:n painostuksen myötä sen uuden F-15-variantin moottori kilpailutetaan. Piti alunperin tulla GE.
 
Surkeita moottoreita kaikki. Painesuhde vajaa 30 kun matkustajakoneissa voi olla 70. Tämä on hyötysuhteelle sama kuin mäntämoottorin puristussuhde.
 
Back
Top