F/A-18 E/F Super Hornet

Vissin se oli USN:n mielestä hyvä idea kun sen valitsivat. Ymmärtäähän sen toisaalta, keskisäiliö on usein mukana defaulttina ja sisäinen IRST olisi vienyt tykin. Kolmas vaihtoehto olisi ollut ulkoinen säiliö a'la Slam Eagle.

Mielenkiintoista että Gripen E:n nokkaan sellainen on saatu tungettua. Onko siellä ollut 'reservitilaa' vai onko jotain elektroniikkoja siirretty muualle? Toisaalta Gripukan IRST taitaa olla joukon pienimpiä ja oletettavasti heikoimpia.
Rahastahan tuo taisi kiikastaa niin kuin yleensä.
 
Viimeksi muokattu:
Boeing rolls out first F/A-18 Block III Super Hornet test jet
 
Onko Gripeniin tai Saksan Super Hornetteihin tulossa EPE-moottori?
Ei. Se sisältyi mm. Boeingin visioon Advanced Super Hornetista, mutta USN valitsi Block III päivitykseen paljon vähemmän (eli päätti mennä halvemmalla). Mukaan tuli vain rungonmyötäiset lisäpolttoainetankit, IRST-podi keskilinjaan ja hienoinen tutkavastevähennys jonkun nokan osan uudelleensuunnittelulla. Sekä tietysti softaa, viesti/datalinkkipäivitystä ja näyttölaitteiden vaihtoa. https://www.thedrive.com/the-war-zo...-take-the-super-hornet-in-the-decades-to-come

EPEa on shopattu jo ainakin vuodesta 2009, mutta vielä ei ole löytynyt "sucker"ia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan näyttää vain siltä, että sen sijaan, että perinteisen Hornetin tapaan DDI:t, MCPD, UFCD ja EFD ovat eri näytöillä on vain kaikki lätkäisty yhteen isoon kosketusnäyttöön. Mahtaakohan noita edes pystyä kustomoimaan, montako eri sivua näkyy kerralla, vai onko jokainen "lokero" kiinteästi määritelty? Sensorifuusio tuskin kovin kummoinen on :cautious:
 
Tuohan näyttää vain siltä, että sen sijaan, että perinteisen Hornetin tapaan DDI:t, MCPD, UFCD ja EFD ovat eri näytöillä on vain kaikki lätkäisty yhteen isoon kosketusnäyttöön. Mahtaakohan noita edes pystyä kustomoimaan, montako eri sivua näkyy kerralla, vai onko jokainen "lokero" kiinteästi määritelty? Sensorifuusio tuskin kovin kummoinen on :cautious:

Kuvien ja videoiden perusteella pystyy kustomoimaan ja liikuttelemaan.
 
Tuohan näyttää vain siltä, että sen sijaan, että perinteisen Hornetin tapaan DDI:t, MCPD, UFCD ja EFD ovat eri näytöillä on vain kaikki lätkäisty yhteen isoon kosketusnäyttöön. Mahtaakohan noita edes pystyä kustomoimaan, montako eri sivua näkyy kerralla, vai onko jokainen "lokero" kiinteästi määritelty? Sensorifuusio tuskin kovin kummoinen on :cautious:

Jos miettii siirtymävaihetta monesta pienemmästä näytöstä ja mekaanisista mittareista yhteen isoon digitaaliseen näyttöön niin tuo perinteistä muistuttava ei ole huono väliaskel moderminpaan maailmaan siirryttäessä. Siinä on riittävästi samaa vanhaa lentäjille ettei joudu ihan koko hommaa opettelemaan kerralla uusiksi mutta samalla uutta ja hienoa joka mahdollistaa lentäjän tehokkaamman työskentelyn ja jos ei muuta niin näyttää modernimmalta potentiaalisten ostajien silmissä.

Mitä taas SH:n sensorifuusioon tulee, niin tuskin se siitä kovin paljoa on muuttunut aikaisemmasta mallista. Jotain päivityksiä block III tuo tullessaan, mutta ainakaan omaan silmään ei ole näkynyt listoilla mitään niin mullistavaa, että sen takia kannattaisi vetää ostohousuja jalkaan. Omien sensoreiden määrä koneessa ei kuitenkaan kasva tuossa päivityksessä ja kaikki eots laitteet on edelleen 3rd party bolt on kamaa jotka laitetaan kyytiin jos on mistä ottaa. Niiden datan fuusioiminen mukaan pakettiin on sekin luultavasti melko vaikea toteuttaa hyvin kun ei ole tietoa että minkä tasoinen sensori sinne sitten loputal kyytiin otetaan. Oma veikkaus kuitenkin on, että jollain tasolla boeingin ja USN:n on valmistauduttava siihen että fleetissä on mukana tulevaisuudessa myös F-35 jonka sensoridataa pitää saada myös vanhoille jermuille esille. Vaikka sitä samaa dataa ei itse kykene tuottamaan niin ei se tarkoita että siitä ei voisi hyötyä, joten se suurin parannus tuolla saralla tulee todennäköisesti päivitetyistä datalinkeistä.
 
Sensorifuusiota on SH:ssa kehitetty ainakin vuodesta 2012 alkaen:


Uusinta kehitystä:

Two Boeing F/A-18E/Fs have demonstrated a sensor fusion capability that combines the data from multiple sensors on both aircraft in near real-time ---

The Block II version of the F/A-18E/F introduced a decade ago included a multi-sensor integration function, but it was limited to the two primary sensors – Raytheon’s APG-79 active electronically scanned array (AESA) radar and the Harris ALQ-214 countermeasure system – on a single aircraft only.

Block III package also adds the Rockwell Collins Tactical Targeting Network Technology (TTNT) radio and an advanced processor. Those upgrades allow two or more F/A-18E/Fs to share IRST sensor data, giving a single fighter enough information to use for a targeting solution, Kornegay says.

Kyllä tuo minusta on vähintään yhtä paljon sensorifuusiota kuin monesta muusta hävittäjästä on kerrottu.
 
Sensorifuusiota on SH:ssa kehitetty ainakin vuodesta 2012 alkaen:


Uusinta kehitystä:



Kyllä tuo minusta on vähintään yhtä paljon sensorifuusiota kuin monesta muusta hävittäjästä on kerrottu.

Operointi F-35 kanssa samoilta aluksilta käytännössä takaa kehityksen ja päivitykset vaikka ei ottaisi huomioon koko ATS projektia joka on puhdasta sensorifuusiota.
 
Koska F-35 sensorien tuottama data pitää pystyä välittämään myös niille? Samoin Growlerin kohdalla molempiin suuntiin.

Onko sinulla jotain tietoa DTP-N tietokoneen ja softan suorituskyvystä suuntaan tai toiseen?
Pystyyhän ne jo. Molemmissa on link16.

Tuo Superin parvilinkki taitaa kuitenkin olla ihan omansa enkä ole missään nähnyt mainintaa että juttelisi MADL:n kanssa.
 
Pystyyhän ne jo. Molemmissa on link16.

Tuo Superin parvilinkki taitaa kuitenkin olla ihan omansa enkä ole missään nähnyt mainintaa että juttelisi MADL:n kanssa.
As part of that study, the USAF rejected the Rockwell Collins Tactical Targeting Network Technology (TTNT), a wideband, internet protocol-based messaging standard, for the stealth fleet. The TTNT was rejected because its signal could be detected.

Lockheed's MADL is a Ku-band datalink that is unlikely to be intercepted or detected by the enemy. While Link 16 or TTNT broadcasts its signal, MADL transmits a narrowbeam using a "daisy chain system", Therrian says. The first aircraft sends the directional signal to a second aircraft, then to a third aircraft, and so on.
 
TTNT ei oikeastaan ole Navyn ja SH:n käytössä samanlainen parvilinkki kuin MADL, vaan sillä liitetään kone osaksi yhteistä data- ja monisensorifuusioitua tilannekuvaa (NIFC-CA/CEC).

SH:n tapauksessa puhutaankin vähän erilaisesta sensorifuusiosta kuin F-35:n, jälkimmäisessä toimitaan tiukasti parven tasolla integroituna.

Navyn järjestelmässä F-35 osallistuu samaan monisensorifuusioon, sitä tekeekö se sen MADL-linkin yli esim. pinta-aluksen kautta vai jotain toista aaltomuotoa käyttämällä ei ole kerrottu tarkemmin.


Se mikä tuon jutun kirjoittamisesta on muuttunut, on Block III joka tuo SH:n aktiiviseksi solmuksi tuottamaan dataa monisensorifuusioon.

En sitten tiedä miten tuo kaikki soveltuu vientiasiakkaan käyttöön, tai että onko sitä edes myynnissä.
 
Pömpeli #2:n sisältö on viimeistä testiä vaille selvä.
NGJ-LB begins final DET tests
18 May 2020 NavAir

"NAVAL AIR SYSTEMS COMMAND, PATUXENT RIVER, Md -- The U.S. Navy recently began the final Demonstration of Existing Technologies (DET) test period for the Next Generation Jammer Low Band (NGJ-LB) capability at Naval Air Station Patuxent River, Maryland. Tests are being conducted at the Air Combat Environmental Test and Evaluation Facility and the Facility for Antenna and RCS Measurement (FARM) through this summer. The 20-month DET contract has been a collaborative effort with industry partners to assess technical maturity....

...NGJ-LB is part of a larger NGJ weapon system that will augment, and ultimately replace the legacy ALQ-99 Tactical Jamming System (TJS) currently used for Airborne Electronic Attack on the EA-18G Growler aircraft. “NGJ-LB is the next step in the evolution of Airborne Electronic Attack that is needed to meet current and emerging electronic warfare gaps, and our team is dedicated to delivering this capability to the fleet as quickly as possible,” Orr [Airborne Electronic Attack Systems (PMA-234) Program Manager Capt. Michael Orr, who oversees the NGJ-LB program] said.

PMA234-LOGO-FINAL_0.png

"L3 was awarded $35.7 million and Northrop was awarded $35.2 million for the low band effort."
""NAVAIR has split the replacement for the ALQ-99 into three segments: low, mid and high bands. Instead of competing for the low-band work directly, NAVAIR put out a 2017 solicitation for “[a] demonstration that will lead to an assessment of the maturity level of the technologies that might be applied to a low band jammer pod,” a NAVAIR spokesperson told USNI News in a statement in August. “This will help inform the appropriate acquisition strategy of the program."
"The new study contracts follows an initial 2013 $271 million award to Raytheon for the ALQ-249, the mid-band portion of the NGJ. In 2016, Raytheon was awarded a subsequent $1.2 billion for the effort."

Eli toiselle L3 tai Northropille iskettäneen vielä isompi tukko käteen kunhan tämä testi kertoo mitä laivasto lopulta haluaa. Raytheonille melkoiset rahat liikahtanut jo aiemman mid-bandin myötä.
High bandiin voidaan päästä jo maksajaksi jos pysytään aikataulussa...

"For the latest phase of this project, Navy officials say they plan to spend $14 million in 2020, $95 million in 2021, and unspecified amounts from 2022 to 2025."

"NGJ-MB will replace one of high-band ALQ-99 pods that Growlers carry under each wing, the NGJ-LB, will replace the low-band pod that the aircraft carry on the centerline store position under the fuselage (the third one, a high-band pod, being developed as part of the so-called Increment III, will be carried on the left wing). The NGJ-LB will be extremely important to provide cover to stealth aircraft, threatened by the emerging counter-stealth Low Band radars, engaging enemy threats from increased stand-off distances and employing increased capacity (number of jamming assignments). "

Northropin LB-podikonseptissa on ilmeisesti ALQ-99:n tapaan propelli. https://theaviationist.com/2020/01/...ea-18g-growlers-next-gen-jammer-low-band-pod/
 
Viimeksi muokattu:
Onko Gripeniin tai Saksan Super Hornetteihin tulossa EPE-moottori?

Tästä jutusta ymmärtäisin, että joihinkin Super Horneteihin asennettaisiin Enhanced Engine -moottoreita, joilla saadaan 18 prosenttia lisää tehoja.

Myös Gripenin kohdalla taitaa olla sama mielessä:
"During the renegotiation of the contract, FMV invested additional money to improve the E-version engine.
- In terms of costs, it contained an additional component. It is a possible development of Gripen E later on, where one can increase the effect in the engine, it cost 100 million SEK and it is part of the actual renegotiation"
 
On kyllä hämäävästi kirjoitettu uutinen. Uutisessa viitataan kuitenkin moottorityyppiin F414-GE-400, joka on alkuperäinen SH:n moottori. Itsekin täällä väitin, että block III sisältää parannetun kestävyyden moottorin F414 EDE, joka on siis eri kuin suuremman tehon moottori EPE, mutta tuoreempi uutisointi ei enää tue tätäkään tietoa.
 
On kyllä hämäävästi kirjoitettu uutinen. Uutisessa viitataan kuitenkin moottorityyppiin F414-GE-400, joka on alkuperäinen SH:n moottori. Itsekin täällä väitin, että block III sisältää parannetun kestävyyden moottorin F414 EDE, joka on siis eri kuin suuremman tehon moottori EPE, mutta tuoreempi uutisointi ei enää tue tätäkään tietoa.
Olen ollut siinä käsityksessä että Block III ei sisällä mitään moottoripäivityksiä. Ota näistä selvää.
 
Back
Top