F/A-18 E/F Super Hornet

Jos Suomen puolustuksessa on yksi osa-alue josta en ole ollenkaan huolestunut niin se on sähkömagneettisen spektrin ymmärtäminen ja hyödyntäminen sodankäynnissä.
Kun kerran Pesonen pitää tätä niin tärkeänä niin luulisi raksuttavan miksi suorituskyvyistä ei puhuta, ei täällä eikä puolustusvoimien toimesta.
Pesosen hyvä kirjoitus alleviivaa eritoten yhtä seikkaa Suomen kohdalla. Se on täydellinen incognito/nada.

Silti varsin hyvä muistutus että suomella ei ole EA/ESM-kykyä todellisessa ilmasodassa. USN on lisännyt rahoitusta NGJ-LB säiliö kehitystyölle ja tavoite on saada matalataajuinen järjestelmä 2024 jakoon. Lo-band tarvitaan kyber- ja matalatajuisen säteilyn lähteiden häirintään. https://news.usni.org/2019/05/22/na...-speed-up-growler-low-band-jammer-development

 
Ja kuten jo kirjoitin, tuo on minun sanomisteni vääristelyä tai sitten sulla on lukemisen ymmärtämisessä vikaa. Puhuin siis QRA-tehtävistä ja vertailin Typhoonia ja F-35:ä.
Odotan innolla kirjoittamaasi esseetä jossa vertailet superia ja Typhoonia QRA-tehtävissä. Sellaista vain ei taida olla tulossa, vai mitä?
 
Odotan innolla kirjoittamaasi esseetä jossa vertailet superia ja Typhoonia QRA-tehtävissä. Sellaista vain ei taida olla tulossa, vai mitä?
Kirjoita sinä välillä jos innostaa.

Sen uskon että Superissa ei tietokone kuitenkaan mene solmuun lähdössä kuten Salamassa.
 
Kirjoita sinä välillä jos innostaa.
Kysyn nyt kun palstan QRA-osaaja on paikalla:

Jos Super on podilla ja 5+2 ohjuslastilla noin 1.2 M kone, mikä Growlerin huippunopeus mahtaa olla? Varmaan jossain 0.7, 0.8 nurkilla? Miten se soveltuu em tehtäviin?
 
Kysyn nyt kun palstan QRA-osaaja on paikalla:

Jos Super on podilla ja 5+2 ohjuslastilla noin 1.2 M kone, mikä Growlerin huippunopeus mahtaa olla? Varmaan jossain 0.7, 0.8 nurkilla? Miten se soveltuu em tehtäviin?
Varmaan huonosti, B52 ei myöskään sovellu siihen? Vai?
 
Nyt kun on muitakin velhoja kuin Eino paikalla, toinen kysymys:

Miten hyvä idea oli laittaa IRST-sensori lisäsäiliöön?
 
Täälä sitä lähetellään elso koneita qra tehtäviin...
"Täälä" tuo Growler yleensä esitetään vastauksena kaikkiin SH:n heikkouksiin. Tämä nyt vain pienenä muistutuksena siihen että joissain tehtävissä siitä on hyvin vähän hyötyä, joissakin ei laisinkaan ja on pärjättävä omillaan.
Varmaan parempi se irst podissa kuin ei ollenkaan?
Ehkä, joissain tilanteissa voisi kuitenkin varmaan olla hyvä päästä siitä säiliöistä eroon vai mitä?
 
Kuvista kyllä näkyy suunnitteluerot versioiden välillä ja ne ovat suuret. E/F pitää enemmän tutkahäiveominaisuuksia sisällään ja ne näkyvät PLA:n käytössä ja moottoreiden suuaukoissa. Olisiko siipiripustimien suuntauksessa kyse myös jotenkin tästä?
Testeissä havaittiin että siipiripustimistä irtoavat aseet ja lisäsäiliöt osuvat joissain tilanteissa koneen runkoon. Ratkaisu ongelmaan oli kääntää noita siipiripustimia noin. Ratkaisu kasvatti aika rajusti koneen ilmanvastusta ja polttoaineenkulutusta (eikä varmaan ole ideaali mainitsemasi tutkapoikkipinta-alankaan suhteen).

Nuo siipiriripustimet ovat suurin syy siihen, miksi Superin suorituskyky on meidän nykyistä kalustoa huomattavasti heikompi varsinkin yliääninopeuksilla.
 
Mitä muuten SH:n uusimmasta tutkasta tiedetään?
Ei mahdu perseeseen, mutta surisee.
Suriseeko oikealla tavalla / tehokkaasti on hieman kyseenalaista DOTE:ista päätellen.
Growlerin väitettiin aiemmin tekevän häiritessään tutkansa toimintakyvyttömäksi, mutta näistä voi nyt huhuta tietoisesti myös ihan mitä tahansa väärää.

Silti varsin hyvä muistutus että suomella ei ole EA/ESM-kykyä todellisessa ilmasodassa.
Ei sitä ole juuri kenelläkään erillisen koneen muodossa. F-35:lla on AEA-kykyä. Toisaalta CASAn Dragon Shield on minun nähdäkseni ESM:ää.
Mikä onkaan nykytila ei kestä enää kuin HX-hankinnan toimitusten alkamiseen 2025.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mahdu perseeseen, mutta surisee.
Suriseeko oikealla tavalla / tehokkaasti on hieman kyseenalaista DOTE:ista päätellen.
Growlerin väitettiin aiemmin tekevän häiritessään tutkansa toimintakyvyttömäksi, mutta näistä voi nyt huhuta tietoisesti myös ihan mitä tahansa väärää.

Olen yrittänyt etsiä juttua jossa aussit kehuivat sitä, en löydä enään. :(
Aika vähän tuntuu olevan juttua siitä, 2013 on jo aikaa, jos olisi edelleen ongelmia olisi varmaan kuulunut jotain.
 
Niin, aina kun APG-79:sta puhutaan, nostetaan esiin se, että sen kehityksessä raportoitiin olevan ongelmia. Ei se varmaan kovin suuri yllätys ole, kun ajattelee että kyseessä oli yksi ensimmäisiä AESA-tutkia. Se, että DOT&E on kehitysvaiheessa havainnut ongelmia asejärjestelmän kehityksessä ei kuitenkaan varmaankaan tarkoita, että niitä ei olisi korjattu.. vai pätikö tämä vaan F-35:een? ;)

APG-79 suorituskykydataa vaatimusmäärityksiin suhteutettuna:

file.php


Esitys josta tuo slaidi on sisältää muutakin tietoa tutkasta: https://www.scribd.com/document/366436225/NMarler-Risk-and-Milestones-of-AN-APG-79
 
Aika vähän tuntuu olevan juttua siitä, 2013 on jo aikaa, jos olisi edelleen ongelmia olisi varmaan kuulunut jotain.
Mistä niistä kuuluisi sen jälkeen kun julkisia raportteja ei enää koneesta tule?

100% toimintavarmaksi nyt on muutenkin mahdotonta saada mitään järjestelmää ja omat kipuilunsa on kaikissa laitteissa.
 
Niin, aina kun APG-79:sta puhutaan, nostetaan esiin se, että sen kehityksessä raportoitiin olevan ongelmia. Ei se varmaan kovin suuri yllätys ole, kun ajattelee että kyseessä oli yksi ensimmäisiä AESA-tutkia. Se, että DOT&E on kehitysvaiheessa havainnut ongelmia asejärjestelmän kehityksessä ei kuitenkaan varmaankaan tarkoita, että niitä ei olisi korjattu.. vai pätikö tämä vaan F-35:een? ;)

APG-79 suorituskykydataa vaatimusmäärityksiin suhteutettuna:

file.php


Esitys josta tuo slaidi on sisältää muutakin tietoa tutkasta: https://www.scribd.com/document/366436225/NMarler-Risk-and-Milestones-of-AN-APG-79

Kiitokset. (y)
 
Back
Top