F/A-18 E/F Super Hornet

ATS:n luvataan olevan vaivattomasti integroitavissa toimimaan muidenkin kuin Boeingin koneiden kanssa.
Näin varmasti onkin mutta mikäli valinta Suomessa osuisi SH:n kohdalle se mahdollistaisi ATS option puristamisen ulos Boeingilta, koska he tarvitsevat laadukkaita referenssejä se olisi heillekin edullinen tapa nostaa tarjoustaan.
Veikkaan, että myös NGJ integroidaan näihin tai vastaaviin lentiäisiin. En siis ottaisi paineita Growler vs. F-35 -kompromissistakaan.
 
Onko tätä modattu jo CMO:ssa? Olisi kiva kokeilla, ei ole väliä vaikka olisi karkeakin mallinnus, tuntuu kyllä että noilla voisi tehdä ihan uusia temppuja.
 
Olet kyllä aika hupiukko.

Haluatko taas kertoa miten F-35 ei mielestäsi sovi QRA-koneeksi kun on liian hidas?
Kiitos! Otan sen kohteliaisuutena ;).

Kerroin jo mielipiteeni asiassa, mutta jos et jostain syystä ymmärtänyt niin sen voit käydä kertaamassa vielä. Kertaushan on tunnetusti opintojen äiti....
 
Kiitos! Otan sen kohteliaisuutena ;).

Kerroin jo mielipiteeni asiassa, mutta jos et jostain syystä ymmärtänyt niin sen voit käydä kertaamassa vielä. Kertaushan on tunnetusti opintojen äiti.....vai oliko siinä jotain jota et ymmärtänyt?
Ei noihin sinun juttuihisi jaksa enää vastata kun et ymmärrä edes perusasioita. Etkä niitä varmaan tule oppimaan jos eivät ole vielä perille menneet.

Tuonne edelliselle sivulle linkattiin SH:n lentomanuaalista sivu josta voit (ainakin yrittää) tavata SH:n huippunopeuksia eri asekuormilla.
 
Ei noihin sinun juttuihisi jaksa enää vastata kun et ymmärrä edes perusasioita. Etkä niitä varmaan tule oppimaan jos eivät ole vielä perille menneet.

Tuonne edelliselle sivulle linkattiin SH:n lentomanuaalista sivu josta voit (ainakin yrittää) tavata SH:n huippunopeuksia eri asekuormilla.

Veikkaan että minkään kandidaatin tarjous ei kaadu huippunopeuteen missään olosuhteissa.
 
Ei noihin sinun juttuihisi jaksa enää vastata kun et ymmärrä edes perusasioita. Etkä niitä varmaan tule oppimaan jos eivät ole vielä perille menneet.

Tuonne edelliselle sivulle linkattiin SH:n lentomanuaalista sivu josta voit (ainakin yrittää) tavata SH:n huippunopeuksia eri asekuormilla.
Kas kun viihdyt täällä Boeingin vitjassa? Varo ettei vaan tule näppyjä täältä, joten äkkiä takaisin puolustamaan F-35 vitjassa sitä lentävää ihmelaitetta.
Oletkin ollut ihmeen hiljaa viimeaikoina, kun yleensä hyökkäät Terrierin lailla jokaisen punttiin kiinni joka uskaltaa arvostella lemppariasi.
 
Veikkaan että minkään kandidaatin tarjous ei kaadu huippunopeuteen missään olosuhteissa.
No ei varmaan kaadu ei. Mutta on aika surkuhupaisaa jos yhtä kandidaattia mollataan nopeuden puutteesta ja ratkaistaan "ongelma" ehdottamalla tilalle vielä hitaampaa konetta.

Vähän kuin Saabistit joiden mukaan F-35 ei ole tarpeeksi kypsä.
 
Kas kun viihdyt täällä Boeingin vitjassa? Varo ettei vaan tule näppyjä täältä, joten äkkiä takaisin puolustamaan F-35 vitjassa sitä lentävää ihmelaitetta.
Oletkin ollut ihmeen hiljaa viimeaikoina, kun yleensä hyökkäät Terrierin lailla jokaisen punttiin kiinni joka uskaltaa arvostella lemppariasi.
Et vissiin saanut selvää siitä lentomanuskasta? Laita yksäriä niin käydään käppyrät läpi.
 
No ei varmaan kaadu ei. Mutta on aika surkuhupaisaa jos yhtä kandidaattia mollataan nopeuden puutteesta ja ehdotetaan tilalle vielä hitaampaa konetta.

Vähän kuin Saabistit joiden mukaan F-35 ei ole tarpeeksi kypsä.

En ole niin seurannut jokaista vänkäystä.
Itsellänikin on ollut huolia sen kypsyyden suhteen, Israel on ensimmäinen referenssi jonka otin vakavasti.
Kunhan vaatimukset suorituskyvyssä täyttyvät minua ei haittaa SH valinta.
 
En ole niin seurannut jokaista vänkäystä.
Turha varmaan sitten kommentoida jos ei tiedä mistä puhutaan?
Itsellänikin on ollut huolia sen kypsyyden suhteen, Israel on ensimmäinen referenssi jonka otin vakavasti.
Jep, niin minullakin. Saabin suhteen on vielä isompia. Silti joidenkin mielestä se olisi kypsempi ja varmempi valinta.
Kunhan vaatimukset suorituskyvyssä täyttyvät minua ei haittaa SH valinta.
Ei minuakaan.

Kuitenkin, ennen kuin kovin kärkeviä kommentteja esittää, voisi sen verran nähdä vaivaa että selvittäisi edes perusasiat. Tämä näin yleisesti, ei kehenkään erityisesti kohdistettuna.
 
Nyt kun SH näyttää entistä todennäköisemmältä, niin miten Growler selviytyy tällaisen elso suon läpi?


Elektronisessa sodankäynnissä kyse on sähkömagneettisesta spektristä, kaikista sähkömagneettisen säteilyn aallonpituusalueista. Sodankäynnissä sähkömagneettinenspektri on yksi taistelualue kuten vaikkapa ilmatila tai maa- ja merialue, mutta noista neljästä ehdottomasti tärkein. Tuota jatkuvasti kasvavaa tärkeyttä ei aina ymmärretä. Suomessakaan ei aina ymmärretä – jos ollenkaan.


Kun Norja Naton avustamana selvitti, että Venäjä toteutti häirinnän Trident Juncture -sotaharjoituksen yhteydessä R-330Ž Žitel -järjestelmällä, kyse oli elektronisesta tuesta. Suomella ei ole resursseja tuollaista selvitystä tehdä.

Miten nämä Venäjän elektronisen sodankäynnin järjestelmät ja rakennettavat kupolit on huomioitu Suomen puolustuksessa?

Eipä mitenkään.

Enpä vieläkään ole saanut selvää Suomen kyvyistä. Kyvykkyys ei liene kaksinen, kun Puolustusvoimat eikä Suomen puolustushallinto laajemminkaan uskalla sitä valaista. Jos ei ole kyvykkyyttä, Suomessa on tapa vaieta asia täysin. Tuon tietää hyvin myös Venäjä.

Jollakin tasolla Venäjän toimintatavat Itä-Ukrainassa ovat varmasti myös Suomen Puolustusvoimien tiedossa, mutta onko niihin millään muotoa Suomessa varauduttu.

Tuskinpa. Suomessakaan elektronisella sodankäynnillä ei ole sille kuuluvaa asemaa keskeisenä puolustushaarana.


Vastaavia selvityksiä ei Suomessa vastaavat organisaatiot voisi julkaista eikä niitä ole laadittu. Suomelle Venäjä-asia on ulkopoliittinen ja Suomen asema on omaehtoisesti rajoitetumpi tehdä tuon laatuisia selvityksiä. On myös pelko, että osoitettaisiin Venäjälle tietämättömyytemme Venäjään liittyvissä sotilasasioissa.

tenor.gif
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun SH näyttää entistä todennäköisemmältä, niin miten Growler selviytyy tällaisen elso suon läpi?

Jos Suomen puolustuksessa on yksi osa-alue josta en ole ollenkaan huolestunut niin se on sähkömagneettisen spektrin ymmärtäminen ja hyödyntäminen sodankäynnissä.
Kun kerran Pesonen pitää tätä niin tärkeänä niin luulisi raksuttavan miksi suorituskyvyistä ei puhuta, ei täällä eikä puolustusvoimien toimesta.
 
Et vissiin saanut selvää siitä lentomanuskasta? Laita yksäriä niin käydään käppyrät läpi.
Meinaat taas viedä tämän F-35 vs Super väännöksi? Ei mene tosiaan jakeluun mulla!
Alunperin kun puhuin QRA-tehtävistä, en vertaillut Superia ja Salamaa, vaan F-35:ä ja Typhoonia. En ole siis missään maininnut että Superi olisi hyvä QRA-hävittäjä, vai olenko?

Hämmästyttää tuo Boeing-allergia sinulla, oletko joskus osunut isoon ilmakuoppaan kun olit ko. firman koneen kyydissä?
 
No ei varmaan kaadu ei. Mutta on aika surkuhupaisaa jos yhtä kandidaattia mollataan nopeuden puutteesta ja ratkaistaan "ongelma" ehdottamalla tilalle vielä hitaampaa konetta.
Ja kuten jo kirjoitin, tuo on minun sanomisteni vääristelyä tai sitten sulla on lukemisen ymmärtämisessä vikaa. Puhuin siis QRA-tehtävistä ja vertailin Typhoonia ja F-35:ä.
Vielä musta-valkoisille ihmisille: QRA on vain yksi tehtävä muiden joukossa, ei tietenkään määrittele kokonaisuutta.
 
Back
Top