Armchair pilot
Kapteeni
Luonnollisesti yksimoottorikoneella toimenpiteet moottorihäiriötilanteessa ovat selkeämmät. Paljon on siviilipuolellakin ajettu lentokelpoisia koneita tonttiin yksimoottoritilanteessa.
Tuosaa videolla homma menee mönkään n 2:45 kohdalla, kun lentäjä valitsee flaps full ja telineet alas, vaikka kone hädin tuskin lentää flaps half ja telineet sisällä. Tuossa kohdassa olisi pitänyt tehdä stores jettison (joka tehtiin vasta juuri ennen veteen syöksyä). Tarvittaessa proseduuriin kuuluu myös nousu turvalliseen korkeuteen kokeilemaan ohjattavuus laskuasussa. Jos moottorin Inlet Temperature (~33) on Celsiusta, on koneen suorituskyky huonontunut jo selkeästi lämpimästä ilmasta johtuen.
Kone olisi oikeilla toimenpiteillä ollut täysin lennettävissä laskuun.
Pilottihan tuon homman koomasi, se on myös tutkintalautakunnan lopputulos tuosta insidentistä. Poikkeustilanteissa menee kuitenkin silti helposti pasmat sekaisin. Siinä tulee helposti tehtyä sellaisia manoveerejä joita ei täysipäisenä ajatellea missään nimessä tulisi tehtyä ja jättää tekemättä sellaisia jotka pitäisi tehdä aivan ensimmäisenä. Tuon koneen olisi voinut vielä pelastaa, jos homma olisi ollut hanskassa, mutta jos lopputulosta miettii, niin kaverit olisivat päässeet vähemmillä vammoilla jos olisivat vain hypänneet vähän aikaisemmin paremmasta asennosta.
Tuon tarinan mukaan heittoistuimet laukaistiin takapenkiltä. Pilotti olisi luultavasti yrittänyt lentää tuota konetta viimeiseen asti joka olisi johtanut lentäjien kuolemaan. Ottaen huomioon että ne lentäjät ovat tuossa paketissa se tärkein ja vaikeiten korvattavissa oleva komponentti, niin yksimoottorisen koneen simppelimpi toimintamnalli jossa vain keskitytään pelastamaan oma perse raudan sijasta ei välttämättä ole se huonompi vaihtoehto. Vaikka molemmat lentäjät jäivätkin tuossa henkiin, niin noin pahoilta loukkaantumisilta oltaisiin voitu välttyä. Nyt jäi vähän epäselväksi että onko noista kavereista enää koskaan lentämään sotilaskoneita. Joku voisi tietty väittää että tuon jälkeen ei pitäisi ollakkaan mitään asiaa enää hävittäjän puikkoihin.
Mitä tuohon itse lentosuoritukseen tosiaan tulee, niin melko outoja vetoja tekee tuo kaveri, lastin pudotus heti alkuun ja turhan polttoaineen dumppaus ajoissa olisi voinut parantaa tilannetta kummasti. Kone kävi korkeimmillaan kuitenkin 600 jalassa ja 150 solmun nopeudessa ja näytti ainakin omaan silmään siltä, että siellä oltaisiin myös voitu pysyä jos laskutelineet ja läpät olisi jätetty laskematta ja konetta ei olisi yritetty manoveroida noin voimakkaasti. Jo perus hornet on keskisäiliöllä, täysillä tankeilla ja 4 pommilla tuossa nopeudessa jopa ehjillä moottoreilla läski sika ja vuotaa nopeasti energiansa pois jos sitä alkaa väkisellä taittamaan. SH yhdellä moottorilla ei takuulla pysy ilmassa jos tuota yrittää. Kaverilla oli ilmeisesti kuitenkin kokoajan semmonen pelko perseessä, että tonttiin tuolta tullaan jokatapauksessa ja sen sijaan että olisi ottanut rauhassa, pyrki pysymään mahdollisimman lähellä pelastuskalustoa ja yritti palata tukialukselle ihan liian pian stabiloimatta ensin tilannetta. Siitä tuli siis käytännössä itsensä toteuttava ennustus.