F/A-18 E/F Super Hornet

Luonnollisesti yksimoottorikoneella toimenpiteet moottorihäiriötilanteessa ovat selkeämmät. Paljon on siviilipuolellakin ajettu lentokelpoisia koneita tonttiin yksimoottoritilanteessa.

Tuosaa videolla homma menee mönkään n 2:45 kohdalla, kun lentäjä valitsee flaps full ja telineet alas, vaikka kone hädin tuskin lentää flaps half ja telineet sisällä. Tuossa kohdassa olisi pitänyt tehdä stores jettison (joka tehtiin vasta juuri ennen veteen syöksyä). Tarvittaessa proseduuriin kuuluu myös nousu turvalliseen korkeuteen kokeilemaan ohjattavuus laskuasussa. Jos moottorin Inlet Temperature (~33) on Celsiusta, on koneen suorituskyky huonontunut jo selkeästi lämpimästä ilmasta johtuen.

Kone olisi oikeilla toimenpiteillä ollut täysin lennettävissä laskuun.

Pilottihan tuon homman koomasi, se on myös tutkintalautakunnan lopputulos tuosta insidentistä. Poikkeustilanteissa menee kuitenkin silti helposti pasmat sekaisin. Siinä tulee helposti tehtyä sellaisia manoveerejä joita ei täysipäisenä ajatellea missään nimessä tulisi tehtyä ja jättää tekemättä sellaisia jotka pitäisi tehdä aivan ensimmäisenä. Tuon koneen olisi voinut vielä pelastaa, jos homma olisi ollut hanskassa, mutta jos lopputulosta miettii, niin kaverit olisivat päässeet vähemmillä vammoilla jos olisivat vain hypänneet vähän aikaisemmin paremmasta asennosta.

Tuon tarinan mukaan heittoistuimet laukaistiin takapenkiltä. Pilotti olisi luultavasti yrittänyt lentää tuota konetta viimeiseen asti joka olisi johtanut lentäjien kuolemaan. Ottaen huomioon että ne lentäjät ovat tuossa paketissa se tärkein ja vaikeiten korvattavissa oleva komponentti, niin yksimoottorisen koneen simppelimpi toimintamnalli jossa vain keskitytään pelastamaan oma perse raudan sijasta ei välttämättä ole se huonompi vaihtoehto. Vaikka molemmat lentäjät jäivätkin tuossa henkiin, niin noin pahoilta loukkaantumisilta oltaisiin voitu välttyä. Nyt jäi vähän epäselväksi että onko noista kavereista enää koskaan lentämään sotilaskoneita. Joku voisi tietty väittää että tuon jälkeen ei pitäisi ollakkaan mitään asiaa enää hävittäjän puikkoihin.

Mitä tuohon itse lentosuoritukseen tosiaan tulee, niin melko outoja vetoja tekee tuo kaveri, lastin pudotus heti alkuun ja turhan polttoaineen dumppaus ajoissa olisi voinut parantaa tilannetta kummasti. Kone kävi korkeimmillaan kuitenkin 600 jalassa ja 150 solmun nopeudessa ja näytti ainakin omaan silmään siltä, että siellä oltaisiin myös voitu pysyä jos laskutelineet ja läpät olisi jätetty laskematta ja konetta ei olisi yritetty manoveroida noin voimakkaasti. Jo perus hornet on keskisäiliöllä, täysillä tankeilla ja 4 pommilla tuossa nopeudessa jopa ehjillä moottoreilla läski sika ja vuotaa nopeasti energiansa pois jos sitä alkaa väkisellä taittamaan. SH yhdellä moottorilla ei takuulla pysy ilmassa jos tuota yrittää. Kaverilla oli ilmeisesti kuitenkin kokoajan semmonen pelko perseessä, että tonttiin tuolta tullaan jokatapauksessa ja sen sijaan että olisi ottanut rauhassa, pyrki pysymään mahdollisimman lähellä pelastuskalustoa ja yritti palata tukialukselle ihan liian pian stabiloimatta ensin tilannetta. Siitä tuli siis käytännössä itsensä toteuttava ennustus.
 
Rip

;)
Osaa se gao höykyttää muitakin

" GAO reported issues with the mid band pod’s software development, citing program officials identifying it a risk because the software effort was more difficult than expected. "

Ei voi olla mahdollista. Hipsin pimpulat! Onko se muka niin että joku muukin projekti voi jumitella softakehityksessä kuin F-35? Nyt on kyllä ihan pakko ostaa greippeniä koko rahalla.
 
Olisiko mahdollista, että tämä greippi osoittautuisi myös tarkemmassa tarkastelussa ns. lemoniksi? :unsure:

Voisiko olla mahdollista, että kyseinen kone on ollut aina jokseenkin keskeneräinen kun kukaan käyttäjistä ei ole vaivautunut maksamaan kehityskuluja joihinkin tiettyihin ominaisuuksiin?
 
Kettusen tekstistä tämä arvio pisti silmään:
"Alunperin US Navyn oli tarkoitus tilata 108 Block III-hävittäjää, mutta budjettivuoden 2021 varojen ohjaamiseksi 2040-luvulle tähtäävän US Navyn seuraavan sukupolven Next-Generation Air Dominance (NGAD, aiemmin nimellä F/A-XX) -hävittäjän kehittämiseen helmikuussa 2020 päätettiin siirtää 30 Block III-hävittäjän tilaus myöhäisemmäksi, minkä valtamedia tulkitsi virheellisesti US Navyn Super Hornetin -ohjelman uustuotannon lopettamispäätökseksi, kun todellisuudessa kyse ole vain hankintojen aikataulun muuttamisesta."

Foorumilla eräät julistivat Superin kuoleeksi ja kuopatuksi ennenkuin yksikään block III oli edes päässyt ilmaan. Jos Saksan aikeet toteutuvat, voi sanoa että "uutiset kuolemasta olivat vahvasti liioiteltuja". Konettä on kehitetty paljon enemmän ja nopeammin kuin vaikkapa Typhoonia(jossa esim. AESA vasta on tulossa). Superin saadessa seuraavan sukupolven AA-ohjukset ja ATS-järjestelmän tuekseen yhdessä kyvyn lentää ilman pilottia, sillä on enemmän potentiaalia kuin eurocanardeilla.
 

A Boeing F/A-18E/F Super Hornet has conducted a guided release of Raytheon’s new GBU-53/B StormBreaker munition, which is design to hit moving targets in poor visibility conditions.

The Super Hornet will be the second aircraft type to cleared to operate the weapon after the F-15E Strike Eagle, says Raytheon. The weapon is also being integrated on the Lockheed Martin F-35.

Raytheon stormbreaker

Source: Raytheon
StormBreaker can engage targets in poor weather
The F/A-18E/F test saw the weapon separate from the jet, which then sent it guidance data while in flight.


The 93kg (204lb) StormBreaker, previously known as the small diameter bomb II, features a tri-mode seeker that incorporates infrared and millimetre-wave radar. In addition, it can be guided by semi-active laser guidance or use GPS.

The weapon can distinguish between tracked and wheeled vehicles, and can fly up to 39nm (72km).

“StormBreaker is the only weapon that enables pilots to hit moving targets during bad weather or if dust and smoke are in the area,” claims programme director Cristy Stagg. “Super Hornet pilots will be able to use poor visibility to their advantage when StormBreaker integration is complete.”

Raytheon says StormBreaker is expected to reach initial operational capability (IOC) later in 2020. At the Paris air show in June 2019, however, the company said that it expected IOC in late 2019.
 
Kuinka mones jo tänä kesänä?


Ehkä tämän vuoden tapaturmat Yhdysvalloissa ovat huonoa tuuria ja sattumaa, tai ehkä niissä on jonkunlainen kausaliteetti vuosikausia jatkuneisiin rahoitusongelmiin niin koulutuksessa kuin ylläpidossa muutenkin. Joka tapauksessa näistäkin saa mp.net takuulla väännettyä koneen jos toisenkin täysin epäkelvoksi.
 
Kuinka mones jo tänä kesänä?


Ettei olisi ensimmäinen USN:n menetys tänä kesänä? 18 päivää vasta takana.

USAF:lla tuli aikaisemmin tonttiin (pintaan?) F-15.

 
Eri tyypit, eri aselajit...eikai voi olla kyse muusta kuin huonon tuurin hetkittäisestä kasautumisesta. Olisiko F-15 pudonnut happilaitevian vuoksi??
 
Niin, viime viikkojen tallyhan on mm. F-35, F-22, F-15C ja nyt F/A-18F. Mitään yhteistä tekijää ei vielä tullut kenellekään mieleen. On vain melkoinen suma.

Jos olisin vanha kirjoittelija, niin vääntäisin vitsiä siitä kuinka Putinin ei tarvitse tehdä mitään kun USA:n koneet putoilevat ihan itsekseen. Uutena kirjoittajana en kuitenkaan näin voi tehdä, koska olen huomannut, että täällä foorumilla moni on saanut bannit ihan vaan USA:n kritisoimisesta. Olen pitkään seurannut keskusteluja sivusta.
 
Jos olisin vanha kirjoittelija, niin vääntäisin vitsiä siitä kuinka Putinin ei tarvitse tehdä mitään kun USA:n koneet putoilevat ihan itsekseen. Uutena kirjoittajana en kuitenkaan näin voi tehdä, koska olen huomannut, että täällä foorumilla moni on saanut bannit ihan vaan USA:n kritisoimisesta. Olen pitkään seurannut keskusteluja sivusta.
Siitä ei kukaan ole Bannia saanut, tosin valitsit kyllä mielenkiintoisen tavan aloittaa keskustelu. Siitä saatta kyllä tulla banni:cool:
 
Niin, viime viikkojen tallyhan on mm. F-35, F-22, F-15C ja nyt F/A-18F. Mitään yhteistä tekijää ei vielä tullut kenellekään mieleen. On vain melkoinen suma.
Harjoittelutahti kiihtynyt? Näin maallikkona voisin tehdä tällaisen tulkinnan asiasta.
 
Back
Top