USA:lta Suomelle arvokas itsenäisyyspäivälahja - ilmavoimien hävittäjäongelmaan löytyi yllättävä ratkaisu
6.12.2012 08:49
Olet lukenut 1/5 maksutonta uutista.
Valtiontalous
USA:lta Suomelle arvokas itsenäisyyspäivälahja - ilmavoimien hävittäjäongelmaan löytyi yllättävä ratkaisu
6.12.2012 08:49
Suomi tutkii, voidaanko Hornet-hävittäjien käyttöikää jatkaa. Hallitus saattaa haudata uuden sukupolven taistelukonekonetilauksen.
Talouspulmien kanssa kamppailevassa maan hallituksessa on tänä itsenäisyyspäivänä aihetta ainakin yhteen helpotuksen huokaukseen. Yksi iso ongelma ja poliittinen huolenaihe näyttää nimittäin haihtuvan pois.
Ilmavoimien F/A-18 Hornet -taistelukoneen elinaikaa on mahdollista pidentää. Hallituksen ei siten ehkä tarvitse päättää korvaavan hävittäjän hankintaprosessin käynnistämisestä.
Mahdollisuus valkeni puolustusministeriölle marraskuussa, kun Yhdysvaltain valtiontalouden tarkastusvirasto GAO julkaisi raportin, jonka mukaan Yhdysvaltain merivoimat on päättänyt jatkaa Hornet-hävittäjien elinkaarta viisi vuotta.
Asia vahvistettiin noin kaksi viikkoa sitten puolustusvoimien materiaaliasioista vastaavalle edustajalle, Suomen Washingtonissa toimivalle sotilasasiamiehelle.
Yhdysvaltain päätös tarkoittaa sitä, että myös Suomi voi todennäköisesti pidentää hävittäjiensä käyttöaikaa.
Toisin kuin aiemmin on arvioitu, hävittäjähankintaa ei siten ehkä tarvitse nostaa poliittiseen päätösprosessiin vielä tällä vaalikaudella. Prosessin käynnistäminen saattaisi johtaa uuteen repivään väittelyyn, sillä puolustusvoimien rankat säästöpäätökset ja valtiontalouden haasteet kirvelevät monia poliitikkoja.
”Teknisesti näyttää tällä hetkellä siltä, että Hornetien elinikää kyettäisiin jatkamaan vuoteen 2035 saakka”, neuvotteleva virkamies Jari Takanen puolustusministeriöstä sanoo Talouselämälle.
Takanen kuitenkin huomauttaa, että lopulliset päätökset puuttuvat, eikä niitä voi vielä tehdä. Käyttöiän jatkaminen riippuu muun muassa siitä, kestävätkö Suomen kovassa harjoitusrääkissä olleiden koneiden rakenteet uudistamista ja lisälentotunteja.
Vaihtaminen siirtyy hamaan tulevaisuuteen
Voimassa olevan suunnitelman mukaan ilmavoimat poistaa Hornetit operatiivisesta käytöstä vuosien 2025-2030 välisenä aikana. Poistosuunnitelma on pääosin perustunut siihen, että Yhdysvallat poistaa konetyypin kalustostaan osapuilleen samoihin aikoihin tai joitakin vuosia aiemmin. Samalla koneiden ohjelmistopäivitykset päättyvät ja varaosien tuotantolinjat suljetaan.
Näiden syiden vuoksi Jyrki Kataisen (kok.) johtama hallitus oli varautunut tekemään poliittisen päätöksen siitä, että puolustusvoimat saa aloittaa ensivaiheen virallisen tiedonhankinnan Hornetin korvaamisesta uudella hävittäjällä.
Ilmavoimat on aiemmin arvioinut, että tämä päätös pitäisi tehdä noin vuoteen 2015 mennessä eli käytännössä tällä vaalikaudella, koska hankintaprosessi kaikkineen kestää kymmenen vuotta ja tilaussopimus pitäisi allekirjoittaa noin vuonna 2025.
Puolustusministeriössä arvioidaan nyt, että itse hankintaprosessikin voidaan puristaa tiiviimmäksi, joten Hornetin korvaamisruljanssin käynnistämisestä ei välttämättä tarvitse tehdä poliittisia päätöksiä vielä seuraavallakaan vaalikaudella. Hankinta-aikataulua pystytään lyhentämään, koska kovin monta konevaihtoehtoa ei ole tarjolla.
Uuteen koneeseen ei olisi rahoja
Kaikki tämä on johtamassa siis siihen, että parhaimmassa tapauksessa uusintaprosessi lykkäytyy vuosien 2020-2025 hujakoille ja Horneteilla lentävät vielä sellaisetkin ohjaajasukupolvet, jotka tällä hetkellä leikkivät Angry Birdsillä eivätkä osaa sanoa sanaa Hornet sorauttamatta.
Virallisen hankintavalmistelun aloittaminen tällä vaalikaudella olisi poliittisesti hankalaa siksikin, että uudelle hävittäjälle ei ole varattu euron latia puolustusvoimien rahoituskehyksissä.
”Nämä ovat niin isoja ja kalliita päätöksiä. Supistuvassa rahoituskehyksessä olisi tehtävä radikaaleja päätöksiä siitä, onko tuleva konemäärä puolet tai kolmasosa siitä mitä nyt. Näillä kaikilla on iso vaikutus ilmapuolustukseen, joka kuitenkin on merkittävä tukiranka Suomen maanpuolustuksessa”, neuvotteleva virkamies Takanen sanoo.
Suomi ei ole virallisesti tutkaillut vielä mitään konetyyppiä. Asiantuntijat sanovat, että todennäköinen seuraaja on amerikkalainen F-35 Lighting II –hävittäjä, johon esimerkiksi Norja on päätynyt.
Amerikkalaisarvioiden mukaan yhden F-35 -koneen elinjaksokustannus on noin 500 miljoonaa euroa. Eli kaikkiaan liikutaan ydinvoimalainvestoinnin supersuurusluokassa, vaikka koneita ostettaisiin vain 40 kappaletta nykyisten noin 60 tilalle.
Syynä ongelmat Yhdysvalloissa
Raha on myös syynä siihen, miksi Yhdysvallat pidentää Hornetien elinkaarta.
Uuden F-35 –koneen kehitystyö takkuaa, hinta nousee ja tuotantolinjat laahaavat jäljessä. Samaan aikaan sotatoimet ovat rasittaneet vanhempia nykyisin käytössä olevia koneita niin, että Yhdysvaltojen taistelukelpoiset lentokoneet hupenevat Navyn inventaariossa uhkaavaa vauhtia.
Ongelmaan on löydetty kelpo ratkaisu: vanhojen konetyyppien elinkaarta pidennetään uudistamalla niitä. Hornetin osalta käyttöikää jatketaan viisi vuotta.
Yhdysvaltain päätös keventää paitsi Suomen myös muiden Hornet-maiden paineita.
Espanjassa koneet jatkavat operatiivisessa käytössä jopa vuoteen 2035 asti, Sveitsissa mahdollisesti peräti vuoteen 2040 saakka.
Yhdysvaltain laivaston Marine Corpsin reservilaivueet lentänevät perus-Horneteilla vielä vuonna 2031.
Suomen Hornetien käyttöikä riippuu hyvin monista tekijöistä eikä lopullisia päätöksiä ole vielä tehty.
”Monet maat, mukaan luettuna Yhdysvallat, on jatkamassa omalta osaltaan koneen elinkaarta. Käyttötuen saatavuus, ohjelmistot ja koneen väsymisenhallinta ratkaisevat lopullisen käyttöajan. Lisäksi tulee ottaa huomioon suorituskyky verrattuna ulkoiseen ympäristöön ja niin edelleen”, Takanen toteaa.
Suomalaiskoneet vanhenevat eri tahtiin
Ilmavoimat tutkii tiiviisti Yhdysvaltain tuoretta ratkaisua. Yhteistyötä tehdään etenkin Sveitsin kanssa.
”Käyttöiän jatkaminen on teknisesti mahdollista, mutta en ota kantaa siihen, onko se todennäköistä”, insinöörieversti Kari Renko ilmavoimien esikunnasta sanoo.
Suomalaishornetit esimerkiksi ”vanhenevat” eri tahtiin kuin amerikkalaiskoneet.
Yhdysvaltain laivasto operoi Horneteja pääasiassa lentotukialuksista. Tukialuksilla koneet singotaan taivaalle katapultilla. Koneet laskeutuvat alukselle siten, että ne pysäytetään pysäytysvaijerilla. Rajujen lentoonlähtöjen ja laskeutumisten vuoksi laivastohävittäjät rasittuvat eri kohdista kuin suomalaiskoneet, jotka operoivat tukikohdista.
Suomalaisten harjoituslennot taas ovat rankempia. Toisin kuin amerikkalaiskoneet, suomalaiskoneet voivat aloittaa harjoituksen heti lentoonlähdän jälkeen, koska Suomen harjoitusalueet ovat tukikohtien läheisyydessä. Yhdysvalloissa taas on tavallista, että kone lentää ensin tunnin matkalentoa kaukana olevalle harjoitusalueella ja toisen mokoman sieltä takaisin. Näiden syiden vuoksi suomalaiskoneiden kokonaistuntimäärä on käyttöiän aikana lyhempi.
Toistaiseksi ei ole aavistustakaan, onko Yhdysvalloista aikanaan saatavissa sellaisia rakennuspalikoita, joita Suomi mahdollisesti tarvitsee jos koneita pitää uudistaa käyttöiän pidentämiseksi. Eikä tämäkään lysti ilmaista ole.
Ilmavoimat on suunnitellut Hornetien poistot siten, että viimeisten koneiden tunnit tulevat täyteen 2030. Tällöin koneet on lennetty ikään kuin täysin loppuun ja varaosat on kulutettu.
Jos Hornetien käyttöikää lisätään, insinöörieversti Rengon mukaan ”kolikolla on toinenkin puoli”.
Ilmavoimat on suunnitellut saavansa viimeisinä käyttövuosina edullisia varaosia Yhdysvalloista vähän lennetyistä purku- ja poistokoneista sekä ylijäämävarastoista. Mikäli Yhdysvallat jatkaakin koneiden käyttämistä, tällaista edullista varaosalähdettä ei tietenkään ole olemassa.
Puolustuslaitos haluaa linjauksen
Yhdysvaltain kongressikin saattaa vielä muuttaa kuvioita. Tarkastusvirasto GAO selvittää edustajahuoneen valiokunnan pyynnöstä hankkeen kokonaistaloudellista kannattavuutta.
Suomen hallitus saattaa joutua ottamaan kantaa lähivuosina.
Insinöörieversti Rengon mukaan puolustusvoimat tarvitsee jossain vaiheessa poliittisen linjauksen siitä, ryhdytäänkö Hornetin käyttöiän jatkamista selvittämään virallisesti vai ryhdytäänkö selvittämään uuden konetyypin hankkimista.
On päivänselvää, että Hornetien käyttöiän jatkaminen on vaihtoehdoista poliittisesti huomattavasti helpompi.
Puolustusministeriöstä ei voitu vahvistaa, onko asia jossain muodossa hallituksen puolustuspoliittisessa selonteossa, joka on määrä antaa eduskunnalle lähiaikoina.
Olli Ainola