F/A-18 E/F Super Hornet

@Einomies1 Hornet on nyt MLU2 jälkeen parhaimmillaan, kuten ilmavoimat on kertonut. Se on varmasti totta. Se on hyvä kone nyt. Ilmavoimat on myös kertonut, että MLU2 on viimeinen päivitys mitä koneisiin tehdään. Eli vuodesta 2016 eteenpäin mennään käytännössä ilman päivityksiä.
Hornetteja ostettaessa päivityksiä luvattiin koko elinkaaren ajalle, mutta noin puolet elinkaaresta näyttää menevän ilman. Jos Hornet on nyt 2016 päivityksen jälkeen hyvä, niin tekniikan kehittymisen vauhti huomioiden kone on hirvittävän vanhanaikainen 2025-2030. Vaikka sen ei ihan niin pitänyt mennä.

PC-termein : menemme Windows 10:lla loppuun asti. Jos se on parasta nyt, niin ei se todennäköisesti ole sitä kymmenen vuoden päästä. Koska on väärin luulla että kehitys loppui siihen.

SH on nyt vielä vanhempi malli kuin meidän Hornetit ostettaessa. Se kannattaa huomioida. Samoin edellinen ”päivityksiä koko elinkaarelle” -lupaus. Jos jollain noista on varmuudella pitkä päivityshorisontti, niin se on F35.
 
Juu ja päivityksiä piti tulla Horneteihin koko elinkaaren ajan. Kuinkas sitten elinkaaren puolivälissä (2016) kävikään? Aivan, nykyään ei tule enää muita kuin lentoturvallisuutta parantavia päivityksiä. Siinä mielessä meidän maanpuolustuksellinen pyhä lehmä, eli Hornet kauppa, meni pieleen.
Olen sitä mieltä, että jos nyt ei kuitenkaan tällä kertaa ostettais niin vanhoja koneita.

Kone on käynyt kaksi MLU:ta 2011-2015 ja nä oot sitä mieltä että sitä ei oo päivitetty? Kone on täsmälleen siinä jämässä kuin sen ostohetkellä 1992 kuviteltiin olevan 2019. Mitä nyt siihen lisättiin samalla ne ominaisuudet mitkä aikanaan jätettiin pois.

Jokainen toki puhuu mielensä ja ymmärryksensä mukaan, ja mun nähäkseni tässä on menossa sellanen matalalento.
 
Minä lukisin Ilmavoimia niin, ettei Ilmavoimat enää tee Hornetille suuria päivitys kierroksia (MLU3), vaikka Boeing moista tarjoaisikin. Pikkujuttu ja voidaan tehdä. Ilmavoimat siis katsoo koneen säilyttävä riittävän kapasiteetin käyttöikänsä sä loppuun nykyisellä varustelullaan. Se ei tarkoita aivan samaa kuin koko koneen vanheneminen.
 
Minä lukisin Ilmavoimia niin, ettei Ilmavoimat enää tee Hornetille suuria päivitys kierroksia (MLU3), vaikka Boeing moista tarjoaisikin. Pikkujuttu ja voidaan tehdä. Ilmavoimat siis katsoo koneen säilyttävä riittävän kapasiteetin käyttöikänsä sä loppuun nykyisellä varustelullaan. Se ei tarkoita aivan samaa kuin koko koneen vanheneminen.

Eiköhän tässäkin voida verrata itäkalustoon - ei Venäjällä ole heittää mitään Hornet MLU2:ta vakavasti häiritsevää konetta meitä vastaan 2025 mennessä, joten suorituskyky on riittävä
 
Minä lukisin Ilmavoimia niin, ettei Ilmavoimat enää tee Hornetille suuria päivitys kierroksia (MLU3), vaikka Boeing moista tarjoaisikin. Pikkujuttu ja voidaan tehdä. Ilmavoimat siis katsoo koneen säilyttävä riittävän kapasiteetin käyttöikänsä sä loppuun nykyisellä varustelullaan. Se ei tarkoita aivan samaa kuin koko koneen vanheneminen.

Asiassa vaikuttaa varmasti vahvasti myös taloudelliset realiteetit. Vanhenevaan kalustoon ei uhrata vähäisiä paukkuja, vaan kehitetään mieluummin pitkäjänteisesti, kuten on tehty jo pitkään.

Sinänsähän Hornetin suorituskykyä voisi kasvattaa huikeasti. AIM-120D tuo 50 prosentin kantamalisän C7:ään verrattuna. APG-79(v)4 AESA-tutka, jota USMC asentaa koneisiinsa 2020-luvun alkuvuosina, mahdollistaisi kantamalisän hyödyntämisen. Tuolla noustaisiin leikiten samaan sarjaan Su-35:n kanssa ilmataisteluareenalla.

Kustannukset vain ovat sitä luokkaa (500 miljoona dollaria 98 tutkasta), että vajaan kymmenen vuoden tarpeisiin se on turhan tyyristä. Etenkin kun joskus 2025-2026 eteenpäin tiukimpiin paikkoihin voidaan heittää HX, eikä meillä ole varmuutta ohjuksistakaan, menevätkö ne heittämällä HX:ään.
 
Super Hornet tulee kyllä olemaan mielenkiintoinen kandidaatti. Monet pitävät sitä vanhana, ja onhan se iäkkäämmästä päästä, mutta entäpä se SH, jota meille tarjotaan? Missä se häviää eurooppalaisille kilpailijoilleen? Gripenissä on lisäksi vielä aikatauluriski, ja kaikkien muiden kuin F-35:n tulevaisuus on epävarma.

SH:n hyviä puolia muihin koneisiin verrattuna:

+Iso ja tehokas tutka
+Uusi datalinkki (DTPN/TTNT)
+Päivitetty omasuojajärjestelmä hinattavalla häirintälähettimellä ja hyökkäyksellinen ELSO Growlerista
+9000 tunnin elinikä (rakenteet kestänevät paremmin suomalaista rytyyttämistä ja lentotuntimäärää voidaan kasvattaa nykyisestä, jos tyydytään 30 vuoden elinkaareen)
+Rungonmuotoiset polttoainesäiliöt
+Suuri asekuorma
+Uudet aseet (AARGM-ER, LRASM, SiAW ja HAWC... sekä erityisesti AIM-260A ja LREW)
+Hornetiin hankitut aseet enimmäkseen yhteensopivia
+Helpoin siirtymä Hornetista
+Hyvä soveltuvuus hajautettuun operointiin, ml. vaijerilaskut
 
Super Hornet tulee kyllä olemaan mielenkiintoinen kandidaatti. Monet pitävät sitä vanhana, ja onhan se iäkkäämmästä päästä, mutta entäpä se SH, jota meille tarjotaan? Missä se häviää eurooppalaisille kilpailijoilleen? Gripenissä on lisäksi vielä aikatauluriski, ja kaikkien muiden kuin F-35:n tulevaisuus on epävarma.

SH:n hyviä puolia muihin koneisiin verrattuna:

+Iso ja tehokas tutka
+Uusi datalinkki (DTPN/TTNT)
+Päivitetty omasuojajärjestelmä hinattavalla häirintälähettimellä ja hyökkäyksellinen ELSO Growlerista
+9000 tunnin elinikä (rakenteet kestänevät paremmin suomalaista rytyyttämistä ja lentotuntimäärää voidaan kasvattaa nykyisestä, jos tyydytään 30 vuoden elinkaareen)
+Rungonmuotoiset polttoainesäiliöt
+Suuri asekuorma
+Uudet aseet (AARGM-ER, LRASM, SiAW ja HAWC... sekä erityisesti AIM-260A ja LREW)
+Hornetiin hankitut aseet enimmäkseen yhteensopivia
+Helpoin siirtymä Hornetista
+Hyvä soveltuvuus hajautettuun operointiin, ml. vaijerilaskut
Lisäisin vielä:
- koeteltu sodissa ja palveluskäytössä vuosia tukialuksilla, kovimmissa olosuhteissa
- 2-moottorisuus takaa paremman selviytymiskyvyn birdstrikessa tai moottorivaurioissa kuin yksi moottori. Ne antavat myös reilusti virtaa tutkalle, podeille yms.
- suuri bring-back kyky jos aseita tai gasoa ei ole poltettu/käytetty kaikkea
 
@Einomies1 Hornet on nyt MLU2 jälkeen parhaimmillaan, kuten ilmavoimat on kertonut. Se on varmasti totta. Se on hyvä kone nyt. Ilmavoimat on myös kertonut, että MLU2 on viimeinen päivitys mitä koneisiin tehdään. Eli vuodesta 2016 eteenpäin mennään käytännössä ilman päivityksiä.
Hornetteja ostettaessa päivityksiä luvattiin koko elinkaaren ajalle, mutta noin puolet elinkaaresta näyttää menevän ilman. Jos Hornet on nyt 2016 päivityksen jälkeen hyvä, niin tekniikan kehittymisen vauhti huomioiden kone on hirvittävän vanhanaikainen 2025-2030. Vaikka sen ei ihan niin pitänyt mennä.

PC-termein : menemme Windows 10:lla loppuun asti. Jos se on parasta nyt, niin ei se todennäköisesti ole sitä kymmenen vuoden päästä. Koska on väärin luulla että kehitys loppui siihen.

SH on nyt vielä vanhempi malli kuin meidän Hornetit ostettaessa. Se kannattaa huomioida. Samoin edellinen ”päivityksiä koko elinkaarelle” -lupaus. Jos jollain noista on varmuudella pitkä päivityshorisontti, niin se on F35.
Mitä päivitystä koet koneen vielä tarvitsevan? Elektroninen suojaus on se, jonka mainitsin ja jäi parantamatta rahojen puutteessa. Sitä paikattiin BOL-heittimillä jonkin verran.

Tarkkaanottaen MLU 2 vaihe päättyi 2018 keväällä, kun JASSM-ohjusjärjestelmän koelento-ohjelma päättyi. Tämän jälkeen ohjelmistoasennukset tehtiin koneille (määrä on tuntematon). Tästä on siis 7 vuotta siihen kun ensimmäinen HN pitäisi postua palveluksesta. Aikaa ei ole paljon ja jos ilmavoimat on vasta testannut kykynsä mm. F-22A Raptoria vastaan ja käynyt kokeilemassa kykyjään Redflagissa, niin kykyä on riittävästi kohdata myös idän vihulainen. Hornet saa kuitenkin 2 vuoden välein normaaleja ohjelmistopäivityksiä elinkaaren loppuun saakka (FBJ, linkit, tutka, radiot, GPS jne.).

RF on väitetysti maailman monimutkaisin ja realistisin harjoitus, jonka tehtävänä on valmistaa hävittäjälentäjät oikeaan sotaan ja antaa ensimmäisten 10 sotalentotunnin kokemus. Tilastojen mukaan USA on menettänyt eniten pilotteja taistelussa ensimmäisten 10 lentotunnin aikana.

Käytössä olevat aseet ovat samoja joita NATO-maat käyttävät pääosin koneissaan ja harvalla on parempaa. Venäjällä ei ole sen parempaa ohjusta ilmasodankäynnissä kuin meillä ja täsmäpommit siellä ovat melkolailla tuntematon käsite. JASSM on aivan huipputekniikkaa, jota ei ole edes muissa pohjoismaissa.
 
Minä lukisin Ilmavoimia niin, ettei Ilmavoimat enää tee Hornetille suuria päivitys kierroksia (MLU3), vaikka Boeing moista tarjoaisikin. Pikkujuttu ja voidaan tehdä. Ilmavoimat siis katsoo koneen säilyttävä riittävän kapasiteetin käyttöikänsä sä loppuun nykyisellä varustelullaan. Se ei tarkoita aivan samaa kuin koko koneen vanheneminen.
MLU3 ei ole eikä tule, koska Boeing ei sellaista tarjoa.
Kone on käynyt kaksi MLU:ta 2011-2015 ja nä oot sitä mieltä että sitä ei oo päivitetty? Kone on täsmälleen siinä jämässä kuin sen ostohetkellä 1992 kuviteltiin olevan 2019. Mitä nyt siihen lisättiin samalla ne ominaisuudet mitkä aikanaan jätettiin pois.

Jokainen toki puhuu mielensä ja ymmärryksensä mukaan, ja mun nähäkseni tässä on menossa sellanen matalalento.
Missä vaiheessa sanoin että koneita ei ole historian aikana päivitetty? Tietysti jokainen lukee kykynsä mukaan ja vaikka veikkaa loput. Veikkaan että tässä on kyseessä sellainen matalalento.

——

Tämä asia tuntuu olevan monelle käsittämättömän vaikea ymmärtää. Meille on Hornetit ostettaessa luvattu että koneen kehitystyö jatkuu koko sen (Suomessa tapahtuvan) käyttöajan. Eli sinne lähelle 2030. Viimeinen iso päivityskierros oli noin 2016 kun tehtiin MLU2. Nyt Boeing on ilmoittanut että koneen kehitystyö on päättynyt.

Menikö tämä Hornetkauppa ihan oikeasti nyt just niinkuin oli sovittu? No ei menny. USA:n laivasto luopui ennenaikaisesti Hornetista ja homma tyssäsi siihen. Vanhaa konetta ei kannata kehittää. Joten mun alkuperäinen pointti : ei osteta ensi kerralla yhtä vanhaa konemallia jottei käy samalla tavalla, tai vaikka vielä huonommin.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ko...tajat-lentavat-silti-viela-yli-vuosikymmenen/
——
Kummallinen pyhä lehmä tämä Hornet.
 
Tämä asia tuntuu olevan monelle käsittämättömän vaikea ymmärtää. Meille on Hornetit ostettaessa luvattu että koneen kehitystyö jatkuu koko sen (Suomessa tapahtuvan) käyttöajan. Eli sinne lähelle 2030. Viimeinen iso päivityskierros oli noin 2016 kun tehtiin MLU2. Nyt Boeing on ilmoittanut että koneen kehitystyö on päättynyt.

Menikö tämä Hornetkauppa ihan oikeasti nyt just niinkuin oli sovittu? No ei menny. USA:n laivasto luopui ennenaikaisesti Hornetista ja homma tyssäsi siihen. Vanhaa konetta ei kannata kehittää. Joten mun alkuperäinen pointti : ei osteta ensi kerralla yhtä vanhaa konemallia jottei käy samalla tavalla, tai vaikka vielä huonommin.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ko...tajat-lentavat-silti-viela-yli-vuosikymmenen/
——
Kummallinen pyhä lehmä tämä Hornet.
Minusta sinä teet kärpäsestä härkäsen tässä. Joo, alunperin MLUn piti tulla vähän myöhemmin, mutta kustannusten ja päivitysten saatavuuden vuoksi sitä päätettiin aikaistaa joitakin vuosia. Tosin tämäkin asia on muuttunut US merivoimien päätöksestä huolimatta ja USMC lentää edelleen Horneteillaan, jotka päivittyvät uusilla AESA-tutkilla. Edelleen C- ja D-versioilla lentävät Aussit, Kanada ja Sveitsi. Niissäkin on loppuliuku menossa.

Varaosia, vaihtolaitteita ja aseita on varastossa riittävästi. Mikään ei estä päivittämästä monia HN järjestelmiä edelleen, koska kaikki ei ole valmistajasta kiinni.

Tämä Hornet-päivitys on ongelma vain sinulle nähtävästi, koska ilmavoimille se ei sitä ole.
 
@Einomies1 Olet aivan oikeassa, meidän Hornettien päivitystilanne ei ole mitenkään huono, muttei se kyllä ole ihan sitä mitä luvattiinkaan, koska kone on vanha.

Mutta missaat edelleen mun pointin ja miksi kirjoitan. Viittaan tulevaan hankkeeseen : ei kannata ostaa vanhaa rautaa, koska kehitys ja päivitykset saattaa jossain vaiheessa loppua. SH:n kohdalla on jo kohtuullista ikäriskiä. Ja me nyt jo hiukan tiedetään mitä se voi tarkoittaa, vaikkei pahimmat riskit toteutunutkaan. Onneksi saatiin MLU2 ennen kuin kehitystyö lopetettiin. Entä jos ei oltais saatu?
En ole F35 fani, mutta ikäriskiä siinä on kaikista ehdokkaista vähiten ja päivityspotentiaalia eniten. Isoja juttuja, kuten olemme MLU-hankkeissa huomanneet.
 
Onneksi saatiin MLU2 ennen kuin kehitystyö lopetettiin. Entä jos ei oltais saatu?
En näe tällaista riskiä olleen, koska ilmavoimat oli kartalla kokoajan lentotunneista ja valmistajaan oli vakiintuneet välit. Sopimukset ylläpidosta oli myös tehty aikanaan.

F-35 on ilman muuta modernein vaihtoehto, mutta onko se sopivin? Se selviää jatkossa. Ilman muuta F-35 elää pisimpään.
SH taas on yhtä uusi tai vanha kuin Gripen E, jota hurrit mainostavat kokonaan uutena koneena. Kaikki tietävät että silti mallia on otettu vanhasta ja konetta on venytelty ja modifioitu piirustuspöydällä. No, tärkeintä lienee se mitä sisältä löytyy ja se ei näy ulospäin.

Superbugiin tulee merkittävät uudistukset III-sarjassa vielä kun tehokkain käytössä oleva päätietokone asennetaan siihen. Kuten mainitsin, koneen kohdalla ei tule ongelmaa virransaannista heti koska sillä on kaksi isoa pataa. Kim Jäämeri muistutti aikanaan että vertailtaessa eri sukupolvia 4-5 gen. on hyvä muistaa että jako ei ole kaikkialla yhtä selvää kuin USA tarkoittaa. Ominaisuudet sillottuvat ja sekoittuvat nykyään. Esimerkiksi Typhoonin on luvattu kasvavan niin että 6-gen. Tempestin järjestelmiä asennetaan Typhooniin ja se luo sillan uusille teknologioille.
 
Miksi ei oltaisi saatu MLU2 päivitystä? Se ei ole mikään kaupan hyllyltä otettava paketti vaan täysin Suomen Hornettien tarpeisiin räätälöity. JASSM on hankittu lähes täysin omakustanteisesti ja varmaan about kaikki muu roipe on muualla jo ennestään käytössä. Tärkein asia on että konetyypillä ja siihen pultattavilla välineillä on muita käyttäjiä ja mieluusti runsaasti. Se vähentää kustannuksia kun rahalla ne päivitykset hankitaan eikä kymmeniä vuosia aikaisemmin tehdyillä alkuperäisillä hankintasopimuksilla. Valmistusvirheet yms on sitten eri asia, mutta niidenkin takuut on sopimuksissa määrätty eikä välttämättä (todennäköisesti) ulotu koneen koko käyttöajalle.
 
Miksi ei oltaisi saatu MLU2 päivitystä? Se ei ole mikään kaupan hyllyltä otettava paketti vaan täysin Suomen Hornettien tarpeisiin räätälöity. JASSM on hankittu lähes täysin omakustanteisesti ja varmaan about kaikki muu roipe on muualla jo ennestään käytössä. Tärkein asia on että konetyypillä ja siihen pultattavilla välineillä on muita käyttäjiä ja mieluusti runsaasti. Se vähentää kustannuksia kun rahalla ne päivitykset hankitaan eikä kymmeniä vuosia aikaisemmin tehdyillä alkuperäisillä hankintasopimuksilla. Valmistusvirheet yms on sitten eri asia, mutta niidenkin takuut on sopimuksissa määrätty eikä välttämättä (todennäköisesti) ulotu koneen koko käyttöajalle.

Eikö JASSM:ia lukuunottamatta kaikki muu ole samaa tavaraa kuin Yhdysvallatkin pulttaa omiin Horneteihinsa? Esim. radiot, näytöt, JDAM- ja JSOW-aseintegraatiot?

Nytkinhän päivityksiä jouduttiin aikaistamaan suunnitellusta, jotta päästiin kimppaan Yhdysvaltain omien tilausten kanssa. Entä jos USMC olisikin kääntänyt kelkkansa ja tilannut Super Hornetia? Entä jos F-35 olisi valmistunut ajallaan? Olisiko Yhdysvallat tehnyt Horneteihinsa kaikki ne päivitykset, joista Suomikin on hyötynyt, jos viimeiset koneet olisikin lennetty Arizonan aavikolle jo tällä vuosikymmenellä?

USA:lta Suomelle arvokas itsenäisyyspäivälahja - ilmavoimien hävittäjäongelmaan löytyi yllättävä ratkaisu
6.12.2012 08:49

Olet lukenut 1/5 maksutonta uutista.


Valtiontalous
USA:lta Suomelle arvokas itsenäisyyspäivälahja - ilmavoimien hävittäjäongelmaan löytyi yllättävä ratkaisu
6.12.2012 08:49


Suomi tutkii, voidaanko Hornet-hävittäjien käyttöikää jatkaa. Hallitus saattaa haudata uuden sukupolven taistelukonekonetilauksen.

Talouspulmien kanssa kamppailevassa maan hallituksessa on tänä itsenäisyyspäivänä aihetta ainakin yhteen helpotuksen huokaukseen. Yksi iso ongelma ja poliittinen huolenaihe näyttää nimittäin haihtuvan pois.
Ilmavoimien F/A-18 Hornet -taistelukoneen elinaikaa on mahdollista pidentää. Hallituksen ei siten ehkä tarvitse päättää korvaavan hävittäjän hankintaprosessin käynnistämisestä.
Mahdollisuus valkeni puolustusministeriölle marraskuussa, kun Yhdysvaltain valtiontalouden tarkastusvirasto GAO julkaisi raportin, jonka mukaan Yhdysvaltain merivoimat on päättänyt jatkaa Hornet-hävittäjien elinkaarta viisi vuotta.

Asia vahvistettiin noin kaksi viikkoa sitten puolustusvoimien materiaaliasioista vastaavalle edustajalle, Suomen Washingtonissa toimivalle sotilasasiamiehelle.
Yhdysvaltain päätös tarkoittaa sitä, että myös Suomi voi todennäköisesti pidentää hävittäjiensä käyttöaikaa.
Toisin kuin aiemmin on arvioitu, hävittäjähankintaa ei siten ehkä tarvitse nostaa poliittiseen päätösprosessiin vielä tällä vaalikaudella. Prosessin käynnistäminen saattaisi johtaa uuteen repivään väittelyyn, sillä puolustusvoimien rankat säästöpäätökset ja valtiontalouden haasteet kirvelevät monia poliitikkoja.

”Teknisesti näyttää tällä hetkellä siltä, että Hornetien elinikää kyettäisiin jatkamaan vuoteen 2035 saakka”, neuvotteleva virkamies Jari Takanen puolustusministeriöstä sanoo Talouselämälle.
Takanen kuitenkin huomauttaa, että lopulliset päätökset puuttuvat, eikä niitä voi vielä tehdä. Käyttöiän jatkaminen riippuu muun muassa siitä, kestävätkö Suomen kovassa harjoitusrääkissä olleiden koneiden rakenteet uudistamista ja lisälentotunteja.
Vaihtaminen siirtyy hamaan tulevaisuuteen
Voimassa olevan suunnitelman mukaan ilmavoimat poistaa Hornetit operatiivisesta käytöstä vuosien 2025-2030 välisenä aikana. Poistosuunnitelma on pääosin perustunut siihen, että Yhdysvallat poistaa konetyypin kalustostaan osapuilleen samoihin aikoihin tai joitakin vuosia aiemmin. Samalla koneiden ohjelmistopäivitykset päättyvät ja varaosien tuotantolinjat suljetaan.
Näiden syiden vuoksi Jyrki Kataisen (kok.) johtama hallitus oli varautunut tekemään poliittisen päätöksen siitä, että puolustusvoimat saa aloittaa ensivaiheen virallisen tiedonhankinnan Hornetin korvaamisesta uudella hävittäjällä.

Ilmavoimat on aiemmin arvioinut, että tämä päätös pitäisi tehdä noin vuoteen 2015 mennessä eli käytännössä tällä vaalikaudella, koska hankintaprosessi kaikkineen kestää kymmenen vuotta ja tilaussopimus pitäisi allekirjoittaa noin vuonna 2025.
Puolustusministeriössä arvioidaan nyt, että itse hankintaprosessikin voidaan puristaa tiiviimmäksi, joten Hornetin korvaamisruljanssin käynnistämisestä ei välttämättä tarvitse tehdä poliittisia päätöksiä vielä seuraavallakaan vaalikaudella. Hankinta-aikataulua pystytään lyhentämään, koska kovin monta konevaihtoehtoa ei ole tarjolla.
Uuteen koneeseen ei olisi rahoja
Kaikki tämä on johtamassa siis siihen, että parhaimmassa tapauksessa uusintaprosessi lykkäytyy vuosien 2020-2025 hujakoille ja Horneteilla lentävät vielä sellaisetkin ohjaajasukupolvet, jotka tällä hetkellä leikkivät Angry Birdsillä eivätkä osaa sanoa sanaa Hornet sorauttamatta.
Virallisen hankintavalmistelun aloittaminen tällä vaalikaudella olisi poliittisesti hankalaa siksikin, että uudelle hävittäjälle ei ole varattu euron latia puolustusvoimien rahoituskehyksissä.
”Nämä ovat niin isoja ja kalliita päätöksiä. Supistuvassa rahoituskehyksessä olisi tehtävä radikaaleja päätöksiä siitä, onko tuleva konemäärä puolet tai kolmasosa siitä mitä nyt. Näillä kaikilla on iso vaikutus ilmapuolustukseen, joka kuitenkin on merkittävä tukiranka Suomen maanpuolustuksessa”, neuvotteleva virkamies Takanen sanoo.
Suomi ei ole virallisesti tutkaillut vielä mitään konetyyppiä. Asiantuntijat sanovat, että todennäköinen seuraaja on amerikkalainen F-35 Lighting II –hävittäjä, johon esimerkiksi Norja on päätynyt.
Amerikkalaisarvioiden mukaan yhden F-35 -koneen elinjaksokustannus on noin 500 miljoonaa euroa. Eli kaikkiaan liikutaan ydinvoimalainvestoinnin supersuurusluokassa, vaikka koneita ostettaisiin vain 40 kappaletta nykyisten noin 60 tilalle.
Syynä ongelmat Yhdysvalloissa
Raha on myös syynä siihen, miksi Yhdysvallat pidentää Hornetien elinkaarta.
Uuden F-35 –koneen kehitystyö takkuaa, hinta nousee ja tuotantolinjat laahaavat jäljessä. Samaan aikaan sotatoimet ovat rasittaneet vanhempia nykyisin käytössä olevia koneita niin, että Yhdysvaltojen taistelukelpoiset lentokoneet hupenevat Navyn inventaariossa uhkaavaa vauhtia.
Ongelmaan on löydetty kelpo ratkaisu: vanhojen konetyyppien elinkaarta pidennetään uudistamalla niitä. Hornetin osalta käyttöikää jatketaan viisi vuotta.
Yhdysvaltain päätös keventää paitsi Suomen myös muiden Hornet-maiden paineita.
Espanjassa koneet jatkavat operatiivisessa käytössä jopa vuoteen 2035 asti, Sveitsissa mahdollisesti peräti vuoteen 2040 saakka.
Yhdysvaltain laivaston Marine Corpsin reservilaivueet lentänevät perus-Horneteilla vielä vuonna 2031.
Suomen Hornetien käyttöikä riippuu hyvin monista tekijöistä eikä lopullisia päätöksiä ole vielä tehty.
”Monet maat, mukaan luettuna Yhdysvallat, on jatkamassa omalta osaltaan koneen elinkaarta. Käyttötuen saatavuus, ohjelmistot ja koneen väsymisenhallinta ratkaisevat lopullisen käyttöajan. Lisäksi tulee ottaa huomioon suorituskyky verrattuna ulkoiseen ympäristöön ja niin edelleen”, Takanen toteaa.
Suomalaiskoneet vanhenevat eri tahtiin
Ilmavoimat tutkii tiiviisti Yhdysvaltain tuoretta ratkaisua. Yhteistyötä tehdään etenkin Sveitsin kanssa.
”Käyttöiän jatkaminen on teknisesti mahdollista, mutta en ota kantaa siihen, onko se todennäköistä”, insinöörieversti Kari Renko ilmavoimien esikunnasta sanoo.
Suomalaishornetit esimerkiksi ”vanhenevat” eri tahtiin kuin amerikkalaiskoneet.
Yhdysvaltain laivasto operoi Horneteja pääasiassa lentotukialuksista. Tukialuksilla koneet singotaan taivaalle katapultilla. Koneet laskeutuvat alukselle siten, että ne pysäytetään pysäytysvaijerilla. Rajujen lentoonlähtöjen ja laskeutumisten vuoksi laivastohävittäjät rasittuvat eri kohdista kuin suomalaiskoneet, jotka operoivat tukikohdista.
Suomalaisten harjoituslennot taas ovat rankempia. Toisin kuin amerikkalaiskoneet, suomalaiskoneet voivat aloittaa harjoituksen heti lentoonlähdän jälkeen, koska Suomen harjoitusalueet ovat tukikohtien läheisyydessä. Yhdysvalloissa taas on tavallista, että kone lentää ensin tunnin matkalentoa kaukana olevalle harjoitusalueella ja toisen mokoman sieltä takaisin. Näiden syiden vuoksi suomalaiskoneiden kokonaistuntimäärä on käyttöiän aikana lyhempi.
Toistaiseksi ei ole aavistustakaan, onko Yhdysvalloista aikanaan saatavissa sellaisia rakennuspalikoita, joita Suomi mahdollisesti tarvitsee jos koneita pitää uudistaa käyttöiän pidentämiseksi. Eikä tämäkään lysti ilmaista ole.
Ilmavoimat on suunnitellut Hornetien poistot siten, että viimeisten koneiden tunnit tulevat täyteen 2030. Tällöin koneet on lennetty ikään kuin täysin loppuun ja varaosat on kulutettu.
Jos Hornetien käyttöikää lisätään, insinöörieversti Rengon mukaan ”kolikolla on toinenkin puoli”.
Ilmavoimat on suunnitellut saavansa viimeisinä käyttövuosina edullisia varaosia Yhdysvalloista vähän lennetyistä purku- ja poistokoneista sekä ylijäämävarastoista. Mikäli Yhdysvallat jatkaakin koneiden käyttämistä, tällaista edullista varaosalähdettä ei tietenkään ole olemassa.
Puolustuslaitos haluaa linjauksen
Yhdysvaltain kongressikin saattaa vielä muuttaa kuvioita. Tarkastusvirasto GAO selvittää edustajahuoneen valiokunnan pyynnöstä hankkeen kokonaistaloudellista kannattavuutta.
Suomen hallitus saattaa joutua ottamaan kantaa lähivuosina.
Insinöörieversti Rengon mukaan puolustusvoimat tarvitsee jossain vaiheessa poliittisen linjauksen siitä, ryhdytäänkö Hornetin käyttöiän jatkamista selvittämään virallisesti vai ryhdytäänkö selvittämään uuden konetyypin hankkimista.
On päivänselvää, että Hornetien käyttöiän jatkaminen on vaihtoehdoista poliittisesti huomattavasti helpompi.
Puolustusministeriöstä ei voitu vahvistaa, onko asia jossain muodossa hallituksen puolustuspoliittisessa selonteossa, joka on määrä antaa eduskunnalle lähiaikoina.


Olli Ainola


Hornet saa ohjuksia ja pommeja
Santeri Pakkanen, 15.10.2010 00:00hornethävittäjälentokoneethävittäjätpuolustusvoimatselonteotohjuksetpommitmlu2ylläpitopäivityksetpäivitykset
700 miljoonan euron päivitys jatkaa hävittäjän käyttöikää 2020-luvun loppuun



Ensimmäiset Hornet-hävittäjälentokoneet lennettiin Yhdysvalloista Suomeen puolustusvoimien käyttöön 1995. Nyt hävittäjät ovat elinkaarensa keskivaiheilla ja niiden elinkaaripäivitykset taitekohdassa. Yksipaikkaisia F-18 C-koneita hankittiin alun perin 57 kappaletta ja kaksipaikkaisia F-18 D-koulutusversioita seitsemän.
Vuoden 2001 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon mukaisesti käynnistynyt ensimmäinen ylläpitopäivitys eli MLU1 (Midlife update 1) on päättymässä. Hävittäjän suorituskyvyn parantamiseksi on hankittu muun muassa kypärätähtäinjärjestelmä, uusi lähitaisteluohjus AIM-9X sekä omatunnuskyselijä APX-111.
Selonteosta täyteen operatiiviseen kykyyn meni lähes 10 vuotta. Päivityksen hinta on noin 325 miljoonaa euroa.
Sopimus MLU2-elinkaaripäivityksestä allekirjoitettiin 2009 USA:n Foreign Military Sale (FMS) -hallinnon kanssa.
Noin 700 miljoonan arvoisen MLU2:n myötä Hornet muuttuu torjuntahävittäjästä monitoimihävittäjäksi, mikä mahdollistaa osallistumisen yhteisoperaatioihin lyhyt-, keski- ja pitkäkantoisilla ilmasta maahan -aseilla.
Asevaihtoehtoina ovat muun muassa 500 kilometrin päähän kantavaa Taurus-rynnäkköohjus, 350 kilometrin etäisyyteen yltävää Jassm-rynnäkköohjusta sekä ohjautuva pommi ja liitopommi.
MLU2:sen tavoitteena on myös tilannetietoisuuden parantaminen sekä kansainvälisen yhteistoimintakyvyn lisääminen muun muassa uusilla kansainvälisesti yhteensopivilla puhe- ja datayhteys- sekä tunnistusjärjestelmillä.
Uudistuksen jälkeen Hornetit ovat Nato-yhteensopivia. Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Jarmo Lindberg kertoo, että MLU2-prototyypit ovat jo ilmassa. Monivuotisen teknisen suunnittelun testaamiseksi Patria asensi elinkaaripäivityksen laitteet kahteen prototyyppikoneeseen. Liitopommien koelennot aloitettiin kesäkuussa. Patria aloittaa sarjalaitteiden tuotannon 2012.
MLU2 operatiivinen valmius saavutetaan 2015.
Alunperin MLU2 suunniteltiin alkavaksi vuoden 2015 jälkeen, mutta Hornet-käyttäjäkokouksissa ilmeni, että muut käyttäjämaat luopuvat Hornet-kalustostaan ennen vuotta 2023.
Suomi päätti aikaistaa päivitystä päästäkseen edulliseen massatuotantoon. Yhdysvaltain lain mukaan poistuviin hävittäjäkoneisiin saa tehdä viimeisten 60 käyttökuukauden aikana vain lentoturvallisuuteen vaikuttavia päivityksiä. Alasajotoimet alkavat Yhdysvalloissa jo vuonna 2018.
Kun pääkäyttäjä on ajanut omat järjestelmänsä alas, poistuvat edellytykset maailmanlaajuiselle tuotetuelle joidenkin vuosien kuluessa. Hornettien varaosavaraston täydentämiseksi ilmavoimissa käynnistettiin oma hanke, johon on kohdennettu yli kolmannes MLU2:sen varoista. Rakennekorjauksilla, varaosilla, vaihtolaitteilla sekä ylläpitopalveluilla Hornetien elinkaari turvataan vuoteen 2030.
Uusilla hävittäjillä ei ole kiirettä
MLU-päivitysten hinta on miljardi euroa. Hornet-päivityksien yhteydessä uudistetaan myös ilmavalvonnan tutkakalusto 145 miljoonalla eurolla.
Tutkavalvonnan rungon muodostavat viisi 1988 hankittua kaukovalvontatutkaa, jotka päivitetään 30 miljoonalla.
Viime kesänä tulivat Sveitsistä tilatut kuusi Pilatus PC-12 NG -yhteyskonetta. Kaupan hinta on 22,5 miljoonaa.
Ilmavoimien komentajan Jarmo Lindbergin mukaan uusien hävittäjähankintojen suunnittelulla ei ole vielä kiirettä: "Se ei ole tämän eikä seuraavan hallituksen huoli. Hornetin seuraajasta tarvitaan valintapäätös vasta 2020-luvun alkuvuosina."


Santeri Pakkanen

 
@Einomies1Eli vuodesta 2016 eteenpäin mennään käytännössä ilman päivityksiä. Hornetteja ostettaessa päivityksiä luvattiin koko elinkaaren ajalle, mutta noin puolet elinkaaresta näyttää menevän ilman.

1995 - 2016: 21 vuotta
2016 - 2030: 14 vuotta

Minkä laskuopin mukaan "puolet elinkaaresta menee ilman päivityksiä"?
 
1. Siinä luki noin puolet.

2. Jos koneet on otettu käyttöön vuosina 1995-2000 ja ne on käytössä vuoteen 2030, niin vuonna 2000 käyttöönotetun koneen elinkaaren puoliväli on 2015. 2016 on noin puolivälissä?

Oli sielä varmaan joku kielioppivirhekkin....
 

Superhönö tullut tonttiin Star Wars-kanjonissa, ohjaajasta ei tietoa, bongareita loukkaantunut.
 
1. Siinä luki noin puolet.

2. Jos koneet on otettu käyttöön vuosina 1995-2000 ja ne on käytössä vuoteen 2030, niin vuonna 2000 käyttöönotetun koneen elinkaaren puoliväli on 2015. 2016 on noin puolivälissä?

Oli sielä varmaan joku kielioppivirhekkin....
Viimeisimmässä Siivet-lehdessä oli Hasse Vallaksen juttu Insta Groupista ja siinä haasteteltiin ilmailutuotteiden liiketoimintajohtaja Ville Somppia. Hän sanoi että pv ja Insta solmivat strategisen kumppanuussopimuksen 2016 ja firma vastaa osaltaan Hornetin jäljellä olevien 12 vuoden päivittämisestä Patrian kanssa. Sompin mukaan Insta on ollut merkittävästi kehittämässä Hornetia paremmaksi huoltojen lisäksi ja tukijärjestelmä, joka suomeen on luotu kauppojen ehtona, on maailmassa poikkeuksellinen yksityiskohtiaan myöten. Tämän edellytys on ollut juuri ilmavoimien aikoinaan edellyttämä kattavan huoltokyvyn luominen suomeen.

Insta on kehittänyt mm. HD-tason HudCamin Hornetteihin, joka korvasi alkuperäisen VGA-tason kameran. Lisäksi on kehitetty julkisuudessakin ollut hengitysilmamonitori OBOGS-järjestelmän tueksi ja ANR-aktiivikuulosuojain piloteille. Installa on lisäksi Hornetteihin yli 100 erilaista huoltokykyä, joista kaikki on kehitetty nimenomaan tukemaan suomi-koneita.

Vaikka valmistajien kyky turvata konetyyppiä on häviämässä maailmalla, suomessa on mahdollisuusdet tukea konetyyppiä sen elinkaaren loppuun korkealla tietotaidolla. Insta pystyy tekemään jatkuvasti korjauksia moniin havaittuihin ongelmiin ja kehittämään parannuksia ja samaten omalta osaltaan rungolle tekee saman Patria. Päivitykset eivät siis todellakaan ole vain ulkopuolisten hartioilla, vaan kotimaisen, varsin kehittyneen ilmailuteollisuuden. Se meille on syntynyt Hornet-kauppojen ansiosta. Tämä koko järjestelmä on siis rakennettu jo Hornet-ohjelman alusta saakka, eikä se ole tullut pakon sanelemana hätäratkaisuna.

Tuolta selviää mm. mitä kaikkea Insta pystyy tukemaan ja tarjoamaan Horneteille:
https://www.instails.fi/fi/insta-ils/materiaalipankki.html
 
Jos SH valitaan, niin voitte olla varmoja siitä että Growlerit ovat naapurin maalituksissa aivan kärkipäässä. Kysymys kuuluukin, miten helposti vihollinen kykenee tunnistamaan ja paikallistamaan growlerit muista koneista?
 
Back
Top