Mielenkiintoinen heitto tuo gripenin noste, mihin perustuu tuo "nostovoimaa Gripenissä on yllinkyllin" teksti? Deltasiipisen nosteen määrittely ei ole helppoa ja minusta kun tuntuu hieman nyt sille, että paperinpaino juttelee asiasta, josta on vain vähän tietoa puheen tueksi!
En tiedä aerodynamiikasta enempää kuin aiheesta kiinnostuneen PPL-pilotin tarvitsee, mutta lueskelen mielenkiinnolla kaikenlaista, kuten tämä: https://www.scribd.com/document/367...-of-the-SAAB-JAS-39-Gripen-Aircraft-AIAA-1991
Drakenin ja Gripenin oleellinen ero lienee canardeissa ja siinä, että ohjausjärjestelmä saa sopivat virtaukset aikaan sinne minne kulloinkin pitää. Sukupolvien eron näkee jo siinä, että Drakenin moottori piti saada niin eteen kuin mahdollista, Gripenissä niin taakse kuin mahdollista. Draken on 1950-luvun ansiokasta designia ajalta, jolloin todella muoto ja siiven suhde massakeskipisteeseen piti optimoida yhteen tai kahteen tiettyyn tilaan, eikä ollut nykyistä kykyä muuttaa laitteen aerodynaamista muotoa sekunnin osissa lentotilan ja tavoitteen edellyttämillä tavoilla. Eikö vain?
Heti kun näemme Gripenin nousevan täydessä kuormassa F414-moottorilla, alkaa löytyä tietäjiä. Siihen asti arvaillaan ja arvioidaan lähteitä.
Viimeksi muokattu: