F/A-18 E/F Super Hornet

wargame

Kersantti
https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-kicks-off-design-work-for-ea-18g-upgrade-458041/

The upgraded aircraft will be designated Growler Block II and include features already on the F/A-18E/F Super Hornet, such as the advanced cockpit system and conformal fuel tanks. It will include improved sensors and an upgraded electronic attack package.
 

Falangi

Kenraali
Yhdysvaltain laivasto suunnittelee mittavaa uudistuspakettia elektronisen sodankäynnin erikoiskoneeseensa, Boeing EA-18G Growleriin.

Asiasta kertovan Defensenewsin mukaan laivasto myönsi kuluvan vuoden alussa Boeingille määrärahoja, jotta se tutkisi minkälaista uutta teknologiaa Growlerin Block 2 -versioon voitaisiin tuoda.

"Block 2:n Growlerista huhuttiin jo vuosi sitten, ja nyt siitä on tulossa todellisuutta. Growler on ainoa elso-alusta, joka on tällä hetkellä tuotannossa, joten on järkevää että päivitämme sen 1990-luvun designiä, ja teemme koneesta relevantin vielä useammaksi vuosikymmeniksi", Boeingin Super Hornet- ja Growler-kehitystyöstä vastaava johtaja Jen Tebo toteaa.

Yhdysvaltain laivasto on kiinnostunut päivittämään ainakin osan, ja mahdollisesti kaikki, Growler-koneistaan 2020-luvun puolivälissä.

Jen Tebon mukaan Boeing suunnittelee ainakin Growlerin ALQ-218 -sensorijärjestelmän päivityksestä. Tämä järjestelmä vastaa muun muassa Growlerin tutkavaroitus- ja elektronisen tiedustelun toiminnoista.

Boeing aikoo päivittää myös koneen tietokonejärjestelmiä, jotta uhkainformaation prosessointi ja analyysi olisi entistä tehokkaampaa. Tarkoituksena on myös päivittää koneen lentäjän sekä elso-operaattorin käyttämää ohjaamoteknologiaa, jotta informaatio esitetään miehistölle mahdollisimman helposti omaksuttavassa muodossa.

Growlerin Block 2 -päivitys sisältää myös varsinaiseen Super Hornetiin sen Block 3 -päivityksessä tuotavia ominaisuuksia, kuten koneen aerodynamiikkaa parantavat sekä tutkapinta-alaa pienentävät polttoainetankit.

Boeing saattaa myös selvittää Growlerin 7 500 lentotunnin suunnitellun käyttöiän pidentämistä.

Super Hornet on mukana Suomen ilmavoimien HX-hankkeessa. Helmikuussa Boeing ilmoitti, että sen vastauksessa ilmavoimien tarjouspyyntöön tarjotaan Suomelle myös Growler-koneita. Tähän mennessä Growlerit lentävät Yhdysvaltain lisäksi vain Australian väreissä.

Tiedossa ei ole, ovatko mahdolliset Block 2 -päivitykset saatavilla Suomellekin, mutta se vaikuttaisi loogiselta, semminkin kun Suomelle tarjottavat Super Hornetit ovat Block 3 -spesifikaation mukaisia.
 

magitsu

Ylipäällikkö
Growler Block II
30240
"Boeing’s concept image of the EA-18G Block II pictures new conformal fuel tanks inherited from the F/A-18E/F Block III development program, but the Navy’s requirements also include a new dedicated receiver and Next-Generation Jammer pods."

U.S. Navy To Adapt EA-18G To Future Of Agile Emitters [LOTS of words NOT excerpted below so best - you know]
21 May 2019 Steve Trimble
» Waveform-hopping radars drive EA-18G upgrades
» Requirements emerge for low-band receiver and machine-learning
» Navy plan does not include new aircraft production
"...the EA-18G could soon face adversary radars that have capabilities far beyond anything experienced by the EA-6B in its four-decade career. The threat is posed by a new breed of radars that can sense the presence of the EA-18G’s jammers and adapt. By shifting to different waveforms and signal-processing techniques, it may be possible to mitigate the transmission interference caused by the EA-18G’s jammers. In keeping with the cat-and-mouse game of electronic combat, the latest countermeasure swiftly inspires a response.... [then stuff about 'DASH X']

...In the final appropriations bill for fiscal 2019, lawmakers slipped in an extra $95.3 million for the EA-18G, with the directive to transition a small but critical science and technology program launched by the Office of Naval Research five years earlier into operational service. This “Cognitive Electronic Warfare capability” would be identified in the Navy’s latest budget justification documents released in March as the official “start to EA-18G [Block] II modernization.”

“It is about adaptive and distributed processing, with big computers to process and react to the threats,” Tebo says. “All of this is accomplished through software-defined radios that are enabled through a flexible and adaptable hardware architecture. That not only gives the Navy step-function capability now, it allows us to continue to evolve the capability.”

The full details of the EA-18G Block II configuration are still being defined.... But the broad outlines of the upgrades are already clear: improved sensors feeding data to new processors that are running software with machine-learning algorithms to produce adaptive techniques for the previously announced Next-Generation Jammers now in development. Underlying the upgrades specifically for the EA-18G are a host of improvements that are in development for the F/A-18E/F Block III. These include new 10 X 19-in. large area displays in cockpit stations as well as conformal fuel tanks.... [then a lot of stuff with acronyms galore - best read it all with sauce]

...Instead of the original plan to buy 90 aircraft to support the Navy’s carrier air wings alone, the Navy bought 160 to also support the land-based airborne electronic-attack mission abandoned by the Air Force.

So far, the Navy has no interest in buying any more aircraft, Tebo says. The EA-18G Block II strategy calls for retrofitting either a portion or all of the 160 aircraft that will be delivered by July. Of course, Boeing is open to selling more EA-18Gs to the Navy if the opportunity arises. “The design [of the upgrade package] is not precluding new production,” Tebo says.

As one of the Navy’s youngest fleets—the average service life remaining on 156 aircraft delivered through March 2019 was 5,886 flight hours, according to the Navy—the EA-18G is unlikely to require the service-life extension program mandated for the F/A-18E/F fleet, although an assessment is still ongoing, Tebo adds.

But it is also not clear how long the EA-18G will fit into the Navy’s fleet. An influential study released earlier this year by the Center for Strategic and Budgetary Studies called for replacing the EA-18G in the carrier air wing within 20 years. “Its reliance on stand-off effects from outside the range of enemy air defenses is likely unsustainable in the face of improving passive sensors and the increasing range of surface-to-air missiles,” the CSBA report concluded. The think tank recommended transferring the EA-18G’s mission system to a future UCAV."

Kuvan CFT:t on toki nähty jo Suomessakin Tikkakoskella Growleriin mock upattuna.
 

Einomies1

Ylipäällikkö
Nuo SHN:n CFT:t on onnistuneet suunnittelun osalta todella hyvin. Ne kuulemma jopa lisäävät nostetta ja sen lisäksi pidentävät toimintasädettä n. 130 km.

SH:lla on muuten tarjokkaista eniten paukkuja tykissään, jos sitä jouduttaisiin käyttämään. Aika marginaalista tietysti, mutta ammusmäärä on 2-3 kertainen(412 ammusta) muihin verrokkeihin. Tulinopeus tietysti myös...

F/A-18 E/F 20mm Gun Gatling System
M61A1 Six-barrel Gatling Gun and Feed System

The F/A-18 E/F 20mm Gun System operates on the same proven principles that other General Dynamics 20mm Gatling gun systems use providing a wide array of extremely reliable features for positive round control throughout ammunition storage and the transfer cycle.

The F/A-18 E/F uses special materials and processes that yield extended life and reduced wear of the precision-engineered sprockets, guides, ammo drum and round paths. It also features proven gear box designs that provide reliable, precise and efficient power transfer.

The F/A-18 E/F’s components, including the gun, are mounted on a pallet structure. The gun is attached to the pallet via twin recoil adapters that dissipate firing forces. The entire system is mounted in the nose of the aircraft with barrel positioning provided by a forward muzzle clamp with integral rollers.
The palletized approach provides a straight-forward and rapid installation and removal process for ease of maintenance.

https://www.gd-ots.com/wp-content/uploads/2017/11/F-A-18-E-F.pdf
 

Talvela

Ylipäällikkö
Nuo SHN:n CFT:t on onnistuneet suunnittelun osalta todella hyvin. Ne kuulemma jopa lisäävät nostetta ja sen lisäksi pidentävät toimintasädettä n. 130 km.

SH:lla on muuten tarjokkaista eniten paukkuja tykissään, jos sitä jouduttaisiin käyttämään. Aika marginaalista tietysti, mutta ammusmäärä on 2-3 kertainen(412 ammusta) muihin verrokkeihin. Tulinopeus tietysti myös...

F/A-18 E/F 20mm Gun Gatling System
M61A1 Six-barrel Gatling Gun and Feed System

The F/A-18 E/F 20mm Gun System operates on the same proven principles that other General Dynamics 20mm Gatling gun systems use providing a wide array of extremely reliable features for positive round control throughout ammunition storage and the transfer cycle.

The F/A-18 E/F uses special materials and processes that yield extended life and reduced wear of the precision-engineered sprockets, guides, ammo drum and round paths. It also features proven gear box designs that provide reliable, precise and efficient power transfer.

The F/A-18 E/F’s components, including the gun, are mounted on a pallet structure. The gun is attached to the pallet via twin recoil adapters that dissipate firing forces. The entire system is mounted in the nose of the aircraft with barrel positioning provided by a forward muzzle clamp with integral rollers.
The palletized approach provides a straight-forward and rapid installation and removal process for ease of maintenance.

https://www.gd-ots.com/wp-content/uploads/2017/11/F-A-18-E-F.pdf

Ilmavoimat ainakin arvostaa tykkiä ja sitä edelleen treenaa varmaan keskimääräistä enemmän nykyaikana.
 

Einomies1

Ylipäällikkö
Ilmavoimat ainakin arvostaa tykkiä ja sitä edelleen treenaa varmaan keskimääräistä enemmän nykyaikana.
Päinvastoin. Kuten mainitsin, asia on "marginaalinen". Ajattelin kuitenkin laittaa tämänkin pointin, koska mikään HX-kandidaatti ei ole ilman tykkiä.

Olisi pitänyt minun tyhmän ymmärtää että eihän se voi jäädä ilman kritiikkiä....
 

Talvela

Ylipäällikkö
Päinvastoin. Kuten mainitsin, asia on "marginaalinen". Ajattelin kuitenkin laittaa tämänkin pointin, koska mikään HX-kandidaatti ei ole ilman tykkiä.

Olisi pitänyt minun tyhmän ymmärtää että eihän se voi jäädä ilman kritiikkiä....
Kaikki ymmärtää että lähitaistelu on harvinaista nykyään mutta siihen jouduttaessa asia ei ole marginaalinen.

 

tutka

Kapteeni
F/A-18F esittelyvideo lentonäytöksessä vuosien takaa. Koneessa täysi asekuorma 6500 paunan edestä ja silti liikkuu varsin näppärästi. Haluaisin nähdä Gripenin tekevän saman jutun.
Miksi ihmeessä; koneet on suunniteltu ihan eri tehtäviin. Tuossa (hienossa) pätkässä SH tekee sitä mihin se on ensisijaisesti suuniteltu, eli käsittelee pommikoneen kuormaa hitaassa vauhdissa ansiokkaasti. Toisen koneen ensisijainen tehtävä on torjua ilmatilaan tunkeutuvat Flankerit ja muut.
 

Einomies1

Ylipäällikkö
Miksi ihmeessä; koneet on suunniteltu ihan eri tehtäviin. Tuossa (hienossa) pätkässä SH tekee sitä mihin se on ensisijaisesti suuniteltu, eli käsittelee pommikoneen kuormaa hitaassa vauhdissa ansiokkaasti. Toisen koneen ensisijainen tehtävä on torjua ilmatilaan tunkeutuvat Flankerit ja muut.
Siksi että meidän HX-hankkeen tarkoituksena on hankkia monitoimihävittäjä ja jos Gripen on siinä mukana, niin sen on kyettävä samoihin tehtäviin kuin muiden. Emme hae pelkkää tiedustelukonetta tai ilmataistelijaa. Yksi tai kaksi roolia on menneisyyttä.

Gripun ongelma on kuormankantokyky ja suorituskyvyn lasku kunnon asekuorman kanssa. Ilmasta-maahan toiminnassa se on heikoin. Myös laskupaino kuorman kanssa on heikko SH:n verrattuna.
 

Jouni

Korpraali
Siksi että meidän HX-hankkeen tarkoituksena on hankkia monitoimihävittäjä ja jos Gripen on siinä mukana, niin sen on kyettävä samoihin tehtäviin kuin muiden. Emme hae pelkkää tiedustelukonetta tai ilmataistelijaa. Yksi tai kaksi roolia on menneisyyttä.

Gripun ongelma on kuormankantokyky ja suorituskyvyn lasku kunnon asekuorman kanssa. Ilmasta-maahan toiminnassa se on heikoin. Myös laskupaino kuorman kanssa on heikko SH:n verrattuna.
Kuinka suuren painoarvon annat ilmasta - maahan kyvylle HX-hankkeessa? Minä luulen, että ilmavoimilla on täysityö ilmataisteluissa, jolloin pienempikin ilmasta-maahan kyky riittää, ei noita JASSM ohjuksia ole kovin montaa, ja tuskin vähiä koneita koneita uhrataan rynnäkkötehtäviin. Vastapuolella on kuitenkin vahva ilmatorjunta.
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
Kuinka suuren painoarvon annat ilmasta - maahan kyvylle HX-hankkeessa? Minä luulen, että ilmavoimilla on täysityö ilmataisteluissa, jolloin pienempikin ilmasta-maahan kyky riittää, ei noita JASSM ohjuksia ole kovin montaa, ja tuskin vähiä koneita koneita uhrataan rynnäkkötehtäviin. Vastapuolella on kuitenkin vahva ilmatorjunta.
Vähän on toimintaympäristö muuttunut niistä ajoista kun korpikentältä lähdettiin torjuntalennolle kaulaliinat lepattaen.

Tämä on ainoa julkinen kuva HX-skenaarioista. Mitä itse veikkaat ilmasta-maahan kyvyn arvottamisesta kun katsot tätä?:

DyEDv9vX4AEYBs6.jpeg
 
Top