F/A-18 E/F Super Hornet

Terve,

KAIKISSA HX hävittäjissä on luonnollisesti omasuojaan pystyvä häirintälähetin ja kaikki niistä ovat erittäin hyviä systeemejä (Dassaultin SPECTRE ehkä paras viisikosta, mutta muut eivät ainakaa mainittavasti häviä ominaisuuksiltaan). Tätä hävittäjän omaa häirintää voidaan vielä täydentää/tehostaa kunkin koneen omalla AESA tutkalla. Erona dedikoituun ELSO/SEAD koneeseen ovat sitten juuri nuo kaistaleveydet. Hävittäjien tutkat toimivat tyypillisesti 8-12 GHz taajuuksilla, jolloin hävittäjien omasuojaa on räätälöity juuri tälle taajuusalueelle sopivaksi. Kun yhtälöön tulee mukaan noin 0,8-1,2 GHz ilmatorjunnan matalataajuustutkia yhtälö muuttuu: Pitää olla tälle alueelle sopivia häirintälähettimiä. Nämä ovat tyypillisesti sitten siellä podissa. AN/ALQ-99 low band tai vaikkapa AREXIS hoitaa sitten nämä taajuudet. Teho kyllä riittää, koskapa tutkat ovat aika herkkiä havaitsemaan näitä taajuksia, jolloin häirintälähettimelle riittää puolet tutkan lähetystehoista (käänteinen neliölaki) saadakseen oman signaalinsa yhtä voimakkaaksi. (SAAB/ Ruotsin ilmavoimat ovat havainneet, että ELSO upseeri kannataa olla mukana koneessa hanskaamassa se se SEAD puoli, kun lentäjä keskittyy lentämiseen. Veikkaan että molemmilla on koneessa ihan tarpeeksi touhua kuitenkin. Brasilia kehittää kaksipaikkaisen Gripen Fn ja viime kesänä Tikkakoskella SAAB väläytteli oman "Growlerin" tuotantoa. Vieressähän pönötti Boeingin Growler)

ELSO hommia sitten tuommoinen Growler tekee paljon muutakin kuin tuottaa sähköä eri podeille: se häiritsee tutkien lisäksi radioita ja tiedustelee signaaleja. dedikoitu SEAD kone on ehdoton vaatimus kaikille hyökkäyksellisille ja suurimmalle osalle puolutuksellisia toimia Suomen ilmasotatilanteessa. Ilmataistelu ihan pinnastakin jotenkin onnistuu, mutta antaa toiselle huomattavan edun ohjusten kinemaattisen suorituyskyvyn osalta.

Mikä oli se ELSO-säiliö mikä meillä aikanaan ripustettin MiGin alle?
 
Terve,

Aivan totta, SAAB ei puhunut tai pukahtamut Growler koneesta 2016 tai 2017. (SAAB katsoi tähän asti että automaattinen systeemi riittää.) Tämä oli aivan uusi ulostulo 2018 kesällä. Siihen asti kanta oli että jokainen saa kehittää konetta eteenpäin miten tahtoo. Nyt kanta oli muuttunut, mutta kuten sanoin vihjaamisesta oli enempi kyse. Mutta sama tarve Ruotsilla SEAD kykyiseen koneeseen on. (Ruotsilla on ELSO kyky olemassa jo rakennettuna AEW koneisiin)

Kun ei kukaan muista militarian aakkossoppaa, muistutan että ELSO = sähköinen sodankäynti, SEAD = ryssän iiteen sekoittaminen, DEAD = saman naapurin iiteen tuhoaminen, AEW = hienoja tutkakoneita johon meillä ei ole varaa, SAAB = ruotsalainen auto- ja lentokonetehdas.
 
Tarkkaan bongattu! Tarinaan sisältyykin että koneet oli lainassa Egyptiltä.

Epäilen väitettä esimerkiksi ilmiöstä "huhut kertovat että vihollisella on konetta X jonka jälkeen lentäjät alkavat nähdä niitä" (RAFin alasampumat He-112 ja -113-koneet, neuvostoilmavoimien käyttämät "P-38:t" jne). Mutta kuka tietää, voihan se pitää paikkansakin. Arabimaat usein lainailivat koneita toisilleen.
 
Ymmärrys, ennakkoasenteet ja usko. Näistä ollut aikaisemminkin puhetta.

Täydennetään vielä, niin asiaa on toivottavasti helpompi ymmärtää ja uskoa, myös näitä "ns. punaleimattuja asioita" :)
  • ELL-8212/22 - Self-Protection Jamming Pod. Kuten nimikin kertoo, tuo on podissa oleva omasuoja-jamming järjestelmä, jos koneessa ei ole omaa järjestelmää. Tuota käytetään ilmeisesti esim. Intian Mig-21-koneissa. Ja se aiheuttikin ikäviä yllätyksiä jenkkien F-15 koneille. Minkä jälkeen jenkit hankki sitä myös vanhoihin aggressor-koneisiin kotimaahansa. 2000-luvun alussa tuo oli aikansa huipputeknologiaa. Tuolla ei ole mitään tekemistä Arexiksen kanssa
  • Intrepid Tiger taas on tarkoitettu kommunikaatiolähetysten häirintään. Joskus tulevaisuudessa voi ehkä tulla myös tutkahäirintäkykyä. Mutta vaikuttaa silti aika kevyeltä ratkaisulta. Enemmän Self-protection varmaan. Ei vaikuta siltä, että olisi juuri mitään tekemistä Arexiksen kanssa
  • Kuten todettua, tuo ELL-8251 on lähimpänä. Se on ns. escort jammer. Mutta se on kaksi sukupolvea vanhempaa teknologiaa. Travelling Wave Tube tai SSA-elektroninen vahvistin sekä MBAT-multibeam Array Transmitter. Käytännössä siis ilmeisesti kyseessä jonkinlainen PESA-ratkaisu. Arexis on AESA ja GaN-puolijohdeteknologiaa hyödyntävä.

Niin, kun puhutaan ruåttalaisten järjestelmistä ja koneista, jotka eivät ole edes käytössä...mutta aina "sukupolven edellä".

Uskoo ken jaksaa.
 
Tom Cooperin mukaan irakilaiset käyttivät ALQ-234:llä varustettuja Mirage 5:sia saattohäirintäkoneina Irakin-Iranin sodan loppuvaiheissa ja toimi melko hyvin. Mutta tompan jutuista ei oikein koskaan tiedä onko alkuperäislähde luotettava.

ALQ-234:n ominaisuuksista

Asennus Mirageen

29023

Ja tuossa paras löytämäni kuva säiliöstä ( alhaalla oikealla )

29024
 
Viimeksi muokattu:
Niin, kun puhutaan ruåttalaisten järjestelmistä ja koneista, jotka eivät ole edes käytössä...mutta aina "sukupolven edellä".

Uskoo ken jaksaa.

Ymmärrys, ennakkoasenteet ja usko. Näistä ollut aikaisemminkin puhetta.

Täydennetään vielä, niin asiaa on toivottavasti helpompi ymmärtää ja uskoa, myös näitä "ns. punaleimattuja asioita" :)
  • ELL-8212/22 - Self-Protection Jamming Pod. Kuten nimikin kertoo, tuo on podissa oleva omasuoja-jamming järjestelmä, jos koneessa ei ole omaa järjestelmää. Tuota käytetään ilmeisesti esim. Intian Mig-21-koneissa. Ja se aiheuttikin ikäviä yllätyksiä jenkkien F-15 koneille. Minkä jälkeen jenkit hankki sitä myös vanhoihin aggressor-koneisiin kotimaahansa. 2000-luvun alussa tuo oli aikansa huipputeknologiaa. Tuolla ei ole mitään tekemistä Arexiksen kanssa
  • Intrepid Tiger taas on tarkoitettu kommunikaatiolähetysten häirintään. Joskus tulevaisuudessa voi ehkä tulla myös tutkahäirintäkykyä. Mutta vaikuttaa silti aika kevyeltä ratkaisulta. Enemmän Self-protection varmaan. Ei vaikuta siltä, että olisi juuri mitään tekemistä Arexiksen kanssa
  • Kuten todettua, tuo ELL-8251 on lähimpänä. Se on ns. escort jammer. Mutta se on kaksi sukupolvea vanhempaa teknologiaa. Travelling Wave Tube tai SSA-elektroninen vahvistin sekä MBAT-multibeam Array Transmitter. Käytännössä siis ilmeisesti kyseessä jonkinlainen PESA-ratkaisu. Arexis on AESA ja GaN-puolijohdeteknologiaa hyödyntävä.

Tässä oli kylläkin kyse ELL-8212/22, Intrepid Tiger ja ELL-8251 ELSO-systeemeistä.

Onko Sarde sitä mieltä, että ne ovat hyviä vaihtoehtoja Growlerin tilalle?

P.S. Jokainen saa uskoa mistä tahansa asiasta mitä haluaa.
 
Laitetaanpa tähän ketjuun. Jos joku haluaa perusteellisesti ymmärtää Growleria ja sen historiaa (sekä ELSOa yleisesti), niin nämä kolme linkkiä kertovat varmaan aika pitkälti kaiken tarpeellisen. :) (En itse lukenut vielä kunnolla lävitse, kun ovat aika pitkiä).

1.

2.

3.
 
Laitetaanpa tähän ketjuun. Jos joku haluaa perusteellisesti ymmärtää Growleria ja sen historiaa (sekä ELSOa yleisesti), niin nämä kolme linkkiä kertovat varmaan aika pitkälti kaiken tarpeellisen. :) (En itse lukenut vielä kunnolla lävitse, kun ovat aika pitkiä).

1.

2.

3.
Kiitokset hyvästä linkistä! Erityisesti jälkimmäinen oli erinomaisen mielenkiintoista luettavaa.

Löysin tosin pienen virheen upseerin kertomuksesta: I do not believe an allied aircraft has been shot down by a radar cued system since Vietnam while under the jamming coverage of an EA-6B, EF-111, or EA-18G."
Kerran Serbian ilmatilassa ammuttiin alas muuan F-117 Nighthawk, samalla kun EA-6B suoritti häirintäkuviota lähellä. No, tosin tästä on monta versiota ja selitystä kuten se, että EA-6 olisi ollut lenkissään kauimmassa kohdassa ja Nighthawk liian lähellä Zoltan Danin S-125 Neva SA-järjestelmän tutkia.

On muuten EW-upseerin jutuista sen verran nostettava että ELSO on muutakin kuin tutkien häirintää ja se tulee muistaa. Esimerkiksi SA-ohjusjärjestelmälle tuleva data kaukovalvontatutkista voidaan häiritä Growlerilla ja siten heikentää paljon ohjusjärjestelmien kykyä havaita maaleja. Radiotaajuuksien paikantaminen ja häirintä on vähintään yhtä tärkeää kuin tutkahäirintä ja sen Growler osaa myös.
 
Gripen-ketjussa tuli esille tämä NGJ artikkeli, mutta sopii paremmin tänne:
The array modules include electronics that use GaN high-power amplifiers (HPAs). Those amplifiers drive the power signals through the circulators and apertures to the array elements. The AESAs can therefore form high-energy RF beams with advanced signal capability that can be steered by a highly advanced and rapidly reprogrammable computer.
“Due to the nature of it being an AESA, you can form many beams or a super beam with a lot of energy. It is agile, so you can dart from one system to another system on the ground almost instantaneously,” says Lowery.
The computers driving the NGJ system also communicate with the Growler’s common electronics unit (CEU), which has the enhanced ability to link with military-communications networks. In essence, this makes the NGJ system an extremely mobile, high-power, wideband, networked, and steerable long-range software-defined radio (SDR). There are many potential applications for the NGJ system, although currently the NGJ is geared specifically for jamming.
https://www.mwrf.com/mixed-signal-s...aesas-enable-us-navy-s-next-generation-jammer

Tuosta tuli mieleen yksi vanhempi juttu aiheesta:
Very little has been said publicly by Raytheon or the Navy about the NGJ, its technologies or its capabilities. Yuse continued that trend, very politely. He described the system as covering both offensive and defensive electronic warfare. It is “initially focused heavily on the air-to-ground mission for air defense.”
Perhaps the most intriguing tidbit from our conversation, which occurred July 2, was Yuse’s mention of “an AESA array that can do EW, coms, radar, SIGINT all at the same time.” Most observers know that AESA can handle EW and radar. But there’s been very little public discussion of AESA’s ability to perform Signals Intelligence (SIGINT) or its ability to serve as a communications array. Aviation Week‘s Amy Butler and I asked Lockheed’s head of the F-35 program on Thursday about whether AESA could serve as a communication’s device, and we got the “I’m not sure I can discuss that” answer.
https://breakingdefense.com/2014/07/the-10b-next-generation-jammer-is-on-track-on-schedule/

Moderni ELSO-podi voi siis tehdä paljon muutakin kuin elektronista häirintää, samaa ajattelua näkyy olevan Rafalen tulevan version kylkipaneeleissa.
 
Niin, kun puhutaan ruåttalaisten järjestelmistä ja koneista, jotka eivät ole edes käytössä...mutta aina "sukupolven edellä".

Uskoo ken jaksaa.
No ne ovat sitten sitä sukupolvea, joka ei ole vielä syntynyt:-)
Ja pahimmillaan vähän yli 10 v. kuluttua...
 
https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-super-hornets-find-place-in-stealth-fighte-4574
"The threat has figured out how to deal with [the] traditional fighter kind of stealth even at the high, high levels," says Gillian. "The high level of stealth that an F-35 gets with enclosed weapons bays has been marginalised down to several niche missions."
Haha

Ihan jännittää sitten nähdä, miten paljon Boeingin ehdotelma Raptorin korvaajaksi tulee pitämään sisällään tutkaheijasteen minimoimiseksi tehtyjä suunnitteluratkaisuja.

Itse veikkaan että aika paljon ylläolevasta höpinästä huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top