Einomies1
Respected Leader
Helppo sanoa noiden arvioiden perusteella että ei rahaa tai järkeä MQ-25:lle meillä. Sinänsä mikä tahansa muu ratkaisu, jossa säästettäisiin varsinaiset hävittäjät todellisiin taistelutehtäviin, olisi järkevämpää.Kun peilaan liikuteltavaa polttoainemäärää ja hankintahintaa toisiinsa, niin en näe MQ-25:lle paikkaa meikäläisessä organisaatiossa. Jopa Super Hornet olisi luultavasti parempi tankkeri meille köyhille. Ja kun lentotukialusominaisuudet eivät ole maalla välttämättömiä, niin ennemmin kääntäisin katseen esimerkiksi KC-130J:n suuntaan. Samassa hintaluokassa Super Hornetin kanssa, kuljettaa 2-3 kertaa niin paljon polttoainetta ja soveltuu hyvin korpikentille.
KC-130 on toki hyvä, mutta taas A400M Atlas tai A330 MRTT ovat todellisia tankkereita ja niillä tekisi paljon muutakin. Ne kykenevät lentämään mm. reittilentokorkeudella, joka säästää niiden polttoainetta ja lisää kantamaa. A400M kantaa omaa pa:ta 50,8 tonnia ja ruumassa olevilla lisätankeilla saadaan lisää litkua. Atlas voisi tankata jopa 3 konetta samanaikaisesti, joka nopeuttaisi paljon parven toimintaa jos yksi kone jäisi lähisuojaksi.
Kuten ylempänä sanoin, meidän hävittäjäresursseilla ei ehkä kannata valjastaa taistelukoneita tankkereiksi kuin hätätilassa. Tankkausvarustus voisi olla kyllä olemassa päätukikohdissa jos tulee tarvetta, mutta SH tankkerina on aika aneeminen todellisiin tankkaajiin verrattuna. Sen pa-reservi ei riitä edes koko parvelle ja mielestäni vähintään yhden parven tankkaaminen tankkerista on oltava tavoite jos jotain ilmatankkauskykyä haluttaisiin.Tästä päätellen kannattaisi noiden MQ-25n sijaan hankkia sillä samalla hinnalla 2,5 kertainen määrä Super Hornetteja. Jos hankkisi vaikka tuon 72 Super Hornettia, niin siinä olisi tankkaustehtäviin varattavissa kahdeksan Super Hornettia ja siihen jäisi vielä se 64 Super Hornettia taistelutehtäviin.
Buddy-refueling ja MQ-25 ovat kyllä hyviä optioita, mutta kuten todettu kalliita ja/tai hyödyttömiä meille, jotka eivät toimi kuten USN. Emme ole rynnäköimässä jopa 1000 km yhtämittaisen matkan päähän meren yllä. USN panostaa Stingrayhin, koska se tarvitsee selviytymiskykyisen (häive) tankkaajan, joka voi saattaa hävittäjäparvia pitkälle. Tämä johtuu lähinnä Kiinan yhä kasvavasta pitkän kantaman ohjusuhkasta.Suurempia konemääriä tankattaessa tilanne toki muuttuu hieman, jos samalla suunnalla on iso määrä janoisia asiakkaita. Ehkä 6 partioivan Super Hornetin ilmatankkaukseen riittäisi 5 tankkaavaa Super Hornetia. Suomen etäisyyksillä en pitäisi sitä kuitenkaan minään lottovoittona, vaikka siirtymistä saataisiinkin leikattua Super Hornetien välisillä ilmatankkauksilla tyyliin 5 tai 10 prosenttia. Suomessa etäisyydet ovat kansainvälisesti vertaillen lyhyitä. Usean sadan kilometrin siirtymiä voi odottaa syntyvän lähinnä Lapissa.
Kyllä sitä harjoitellaan jatkuvasti Pohjanlahdella. USAF hoitaa sitä sopimuksella, mutta on epäselvää että olisiko palvelu käytössä myös kriisin aikana.En ole oikein kuullut Suomen tarvitsevan ilmatankkauskykyä.
Vuosituhannen alussa ilmavoimat selvitti mm. Finnairin käytettyjen matkustajakoneiden muuntamista tankkereiksi. Oli liian kallista, mutta kyllä tarve tunnistettiin jo silloin ja se hankittiin sopimuksella.