F/A-18 E/F Super Hornet

Tietääkseni mikään valtio ei näitä mukana lentäviä droneja ole käyttänyt vielä taistelulennoilla. Joten ei ole oikein käsitystä minkä tyyppisiä tehtäviä niillä voi käytännössä suorittaa.
Varsinkin Suomen tapauksessa kun naapurilla on ilmatorjuntaa enemmän kuin jollain kehitysmaalla.

Myös kehitteillä olevat "parvidronet" joita pistetään liikkeelle kerralla kymmenittäin ovat kai pääasiassa tarkoitettu ilmatorjunnan lamauttamiseen yms. kun puolustajalla ei riitä ohjuksia pieniä ketteriä droneja vastaan jotka hyökkäävät samanaikaisesti monelta suunnalta. Mutta mikä on siipimiesdronejen tehtävä?
Jos katsoit laittamiani linkkejä niin selviää miksi LW halutaan kehittää. Tehtävänä on ISR, ELSO ja lisänä mahdollisuus kantaa aseita mission bayssä. Australia ei varaudu vain hiekkasotiin, vaan Kiinan uhkaan, jolla on yli 10 x enemmän taistelukoneita ja halu laajentua alueella.

Parvidronet on varmaankin hyödyllisiä myös, mutta ne eivät voi saattaa nopeita hävittäjiä. Niillä ei ole myöskään pitkää kantamaa ja lentokorkeutta, jossa modernit hävittäjät lentävät. LW pysyy hävittäjien mukana ja voi suojella, harhauttaa ja tiedustella taistelukoneille maaleja ilmasta ja maasta etäältä. Näin myös 4+g. koneet voivat toimia turvallisemmin.
Varmasti voivat tarjota vaikka avaruusraketteja. On sitten eri asia näkeekö ilmavoimat saavansa noista mitään lisäarvoa, varsinkin kun tuo lisätauhka tarkoittaisi joko pienempää määrää hävittäjiä, aseita, varaosia tai peräti kaikkia edellä mainittuja.
Ei ole tietenkään mitään järkeä hankkia hävittäjän hintaisia droneja, mutta esimerkiksi LW:n on sanottu olevan edullisempi kuin hävittäjän. Tulevaisuus on eittämättä noissa droneissa ja ne eivät tietenkään määritä että mikä kone hankitaan.

Olisihan se silti mielenkiintoista nähdä että pitääkö tuo mahdollisuus jotain konkreettista sisällään. Vaikka tulisi vain mahdollisuus osallistua droneteknologian kehittämiseen ison asevalmistajan kanssa, niin sekin olisi hieno mahdollisuus lisätä teknologista ymmärrystä ja antaa panos täältä johonkin huipputuotteeseen, joka voisi olla joskus meidänkin käytössä. Suomessa on esimerkiksi merkittävää ohjelmisto- ja tietoturvaosaamista, jota jenkit ovat jo käyttäneet. Uusien koneiden tietoturva on erittäin tärkeä juttu.

Uskon silti että F-35 on No 1 listalla. Vain jos siihen ei ole varaa jostain syystä, niin katsotaan muita.
 
LW todennäköisesti tulee kyseeseen myös F-35 kanssa myöhemmin, jos koneella operointi alkaa muuten käydä liian vaaralliseksi.
 
LW todennäköisesti tulee kyseeseen myös F-35 kanssa myöhemmin, jos koneella operointi alkaa muuten käydä liian vaaralliseksi.
LW:n tyyppiset dronet voivat lisätä F-35 selviytymiskykyä tulevaisuudessa vaikka häiritsemällä aktiivisesti tutkia. Näin F-35 ei tarvitse paljastaa itseään turhaan ELSO-järjestelmällänsä vihollisen sensoreillem, vaan pysyä passiivisena tarkkailijana/ampujana.
 
Parvidronet on varmaankin hyödyllisiä myös, mutta ne eivät voi saattaa nopeita hävittäjiä. Niillä ei ole myöskään pitkää kantamaa ja lentokorkeutta, jossa modernit hävittäjät lentävät. LW pysyy hävittäjien mukana ja voi suojella, harhauttaa ja tiedustella taistelukoneille maaleja ilmasta ja maasta etäältä. Näin myös 4+g. koneet voivat toimia turvallisemmin.

Ainakin on testattu että näitä pieniä droneja voisi pudottaa Superhorneteista
 
Tässä on mahdollisesti Boeingin paketin kovin kanto kaskessa:

Advanced Growler Airborne Electronic Attack Capability
Sep 2017 RAAF Project Number: AIR 5349 Phase 6

"Project description
AIR5349 Phase 6 will introduce into Air Force service a number of enhancements to the Airborne Electronic Attack Capability (AEAC), including upgrades to the Electronic Warfare (EW) capability of the EA-18G Growler aircraft. These upgrades, such as the Next Generation Jammer (NGJ), will ensure Air Force’s desired outcome of a fully capable and fully interoperable United States Navy (USN) common EA-18G is achieved; and that it is able to successfully conduct combined AEA operations.

The upgrades for the AIR5349 Phase 6 Project will include enhancements to the EA-18G platform as well as those Fundamental Inputs to Capability (FIC) implemented under AIR5349 Phase 3 – Growler AEA Capability.

The Project is in the process of executing a Government to Government Cooperative Project to acquire the NGJ. On-going logistics support of the NGJ is likely to be constrained by the US Government due to the security associated with the technology and requires further engagement with the USN. Other EA-18G platform and off-platform enhancements are likely to be executed using existing commercial arrangements established under Phase 3 – Growler AEA Capability.

Approximate Investment Value: $5bn to $6bn - Program Timeframe: 2016-2035

RAAF arvioi NGJ-päivityksen 2016-35 kustannukseksi 5-6 miljardia AUD eli 3-3.7 mrd eur!
 
Tässä on mahdollisesti Boeingin paketin kovin kanto kaskessa:



RAAF arvioi NGJ-päivityksen 2016-35 kustannukseksi 5-6 miljardia AUD eli 3-3.7 mrd eur!
Tuo on siis olemassaolevien koneiden päivitykseen 19 vuoden ajalle? Onhan se paljon, mutta mikä ero on tehdasuusiin, joissa varattuna jo uudet podit? Kustannus jakaantuu myös pitkälle aikavälille ja onhan normaalienkin hävittäjien ylläpitäminen kallista.

Oliko Ausseilla 11 konetta vai enemmän noita EA-versioita? En ulkomuistista muista enkä jaksa selata.
 
Tuo on siis olemassaolevien koneiden päivitykseen 19 vuoden ajalle? Onhan se paljon, mutta mikä ero on tehdasuusiin, joissa varattuna jo uudet podit? Kustannus jakaantuu myös pitkälle aikavälille ja onhan normaalienkin hävittäjien ylläpitäminen kallista.

Oliko Ausseilla 11 konetta vai enemmän noita EA-versioita? En ulkomuistista muista enkä jaksa selata.
Joo, RAAFin käytännön mukaan elinkaarihinta niille.
 
Varmasti voivat tarjota vaikka avaruusraketteja. On sitten eri asia näkeekö ilmavoimat saavansa noista mitään lisäarvoa, varsinkin kun tuo lisätauhka tarkoittaisi joko pienempää määrää hävittäjiä, aseita, varaosia tai peräti kaikkia edellä mainittuja.

Ilmavoimien RFI:hin kuului myös UAV-yhteistoimintamahdollisuuksien selvittäminen. Eli kyllä Suomi voi olla sellaisistakin kytkyistä kiinnostunut jos se on mielekästä, suorituskykyähän tässä korvataan. En kuitenkaan usko että ainakaan aloituspakettiin UAV-viritykset kellään kuuluu.
 
The U.S. Navy meanwhile wants to buy up to 48 more Growlers in order to boost, from five to as many as 11, the number of SEAD planes in each carrier air wing.
Oho. Eli Yhdysvaltain ilmatukialukset saattavat tulevaisuudessa kasvattaa Growlerien määrän 11 viidestä. Tässä kyllä vaikuttaisi siltä, että varsinaisia Super Hornetteja on reilut 50 meidän tarjouksessa ja siinä sitten tusina Growleria.
 
Eikö tuo ole aika hyvä: tämä murisee niin kovaa, että vastapuoli sotkee housunsa ja on kiireinen niitä siivotessaan. Siinä sitten herhiläinen pistää persuksiin
 
SH block III kykenee parilla IRST21:llä havaitsemaan ja mittaamaan etäisyyden horisontin taakse.
A single Block III Super Hornet equipped with a Block II IRST would be able to detect and track a low observable enemy aircraft such a J-20 or Su-57 at extended ranges. However, that lone Block III jet would not be able to generate a weapons quality track on that enemy stealth aircraft because an infrared sensor cannot independently generate range data.

“If you have a single IRST ship, with your IRST, you can get a line of bearing—it’s going to see a hot spot out there, what direction it’s in, but it doesn’t have the distance. You don’t have a weapons quality track,” Kornegay said. “Now if you combine two aircraft, the fusion algorithm, now you have lines of bearing from two different sources. Where those two sources cross, the algorithm is going to compute a weapons quality track on that aircraft. So that’s a huge advantage for the warfighter to see that long before you’re in the enemy’s radar range.”
https://nationalinterest.org/blog/t...ock-iii-super-hornet-could-crush-chinas-25964


Aikanaan eräät "Tuomaat" väittivät foorumilla että IRST kykenee mittaamaan yksinään etäisyyden maaliin että asejärjestelmät saavat tarpeeksi dataa. Sitä en ole koskaan uskonut, koska ei ole ollut uskottavaa lähdettä.
 
Tällaista mainosta puski Twitterissä. Kun isoa versiota oikein tihrusti, niin kyllä siellä kokardikin näkyi. Tästä voidaan taas tehdä mp.netin fotoanalyysia, kun sekä Eessä että Geessä roikkuu AARGM. :unsure:

fa18_super_hornet_finland_1280x720.jpg


 
Täytyy kyllä sanoa, että Super Hornetilla on mielenkiintoinen tilanne tässä kilpailutuksessa, koska se on huomattavan suurelta osin nykyisen järjestelmän kanssa yhteensopiva ja osia vanhasta infrastruktuurista voidaan käyttää Superin kanssa. Samaten alhaiset käyttökustannukset pönkittävät sitä vielä enemmän. Aseetkin yhteensopivia. Ja koulutus uuteen malliinkin ei mikään pitkä ole.

Muihin kilpailijoihin verrattuna Superilla on kyllä vähän niin sanotusti jalka jo puolittain oven välissä.
 
Back
Top