F/A-18 E/F Super Hornet

Eihän SH huono valinta olisi kunhan pakettiin kuuluu Murisijoita. Ilman niitä ei jatkoon, sama koskee muita 4G koneita. Tämä siis jos minulta kysytään ja näköjään kerron vaikkei kysytäkään:cool:
 
Eihän SH huono valinta olisi kunhan pakettiin kuuluu Murisijoita. Ilman niitä ei jatkoon, sama koskee muita 4G koneita. Tämä siis jos minulta kysytään ja näköjään kerron vaikkei kysytäkään:cool:
Ja Boeingin mukaan Growlerilla voidaan tarvittaessa suorittaa perinteisiä ilmataistelun / pommittamisen tehtäviä.

Eli ihan hyvä paketti saadaan vaikka 54 Super Hornetin ja 12 Growlerin yhdistelmällä.
 
Ilmavoimat on suht vahvasti paaluttanut, että valittavalla konetyypillä on oltava pääkäyttäjä sinne meillä nähtävissä olevan elinkaaren loppuun asti. US Navy on ilmoittanut käyttävänsä konetyyppiä 2040-luvulle, joten jää 20 vuotta lyhyeksi. Jokainen luultavasti ymmärtää miten se vaikuttaa kun koneen elinkaarikustannuksia ja tulevaisuuden kehityspotentiaalia arvioidaan.


Ja Boeingin mukaan Growlerilla voidaan tarvittaessa suorittaa perinteisiä ilmataistelun / pommittamisen tehtäviä.

Eli ihan hyvä paketti saadaan vaikka 54 Super Hornetin ja 12 Growlerin yhdistelmällä.
Voidaan käyttää mutta taatusti ei kukaan suunnittele niitä sellaiseen käyttävänsä. Se ei ole monitoimihävittäjä, vaan dedikoitu (ja erittäin kallis) erikoiskone, jossa ilmataisteluohjukset ovat itsepuolustusta varten.
 
Jos saa mahtumaan 10 miljardiin niin 60 Super Hornet plus 12 Growler yhdistelmä olisi erinomainen.
 
Täytyy kyllä sanoa, että Super Hornetilla on mielenkiintoinen tilanne tässä kilpailutuksessa, koska se on huomattavan suurelta osin nykyisen järjestelmän kanssa yhteensopiva ja osia vanhasta infrastruktuurista voidaan käyttää Superin kanssa. Samaten alhaiset käyttökustannukset pönkittävät sitä vielä enemmän. Aseetkin yhteensopivia. Ja koulutus uuteen malliinkin ei mikään pitkä ole.

Muihin kilpailijoihin verrattuna Superilla on kyllä vähän niin sanotusti jalka jo puolittain oven välissä.

Kaipaisin kyllä konetta, joka kykenee yliäänilentoon useammalla kuin kahdella BVRAAM-ohjuksella. Huhun mukaan SH ei äänivallia puhkaise, jos siivissä on ripustimet. Ei se oikein torjuntahävittäjä ole. Kohtuullisen pomminvarma kuormajuhta toki geeniensä vuoksi.
 
Kaipaisin kyllä konetta, joka kykenee yliäänilentoon useammalla kuin kahdella BVRAAM-ohjuksella. Huhun mukaan SH ei äänivallia puhkaise, jos siivissä on ripustimet. Ei se oikein torjuntahävittäjä ole. Kohtuullisen pomminvarma kuormajuhta toki geeniensä vuoksi.
SH on saamassa uuden moottorin päivityksen myötä, ja tässä moottorissa ilmeisesti tehon lisäykset 20% luokkaa.
 
SH on saamassa uuden moottorin päivityksen myötä, ja tässä moottorissa ilmeisesti tehon lisäykset 20% luokkaa.
On on, mutta ei tämä ongelma tehon puutteesta johdu eikä teholla korjaannu; ulospäin haraavien ripustimien vastus on vaan hurja. Lisäksi ripustimissa oleva kuorma ottaa niin kovaa sivupainetta, että ohjusten rungot ovat vaarassa vauhdin kasvaessa. Luulen että ihan silläkin perusteella voisi olla kiellettyä edes yrittää, vaikka lisätehoa tulisi.
 
Tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen moisesta, ja tuonhan pitäisi sitten päteä myös perushönöön. Tässä kuuluisassa kuvassa missä roimitaan äänivalli rikkoen merenpinnan tasolla, missä ilmanvastus on maksimissaan, kyydissä on kaikki ripustimet ja vieläpä kolme lisäsäiliötä.

A cloud forms as this F/A-18 Hornet aircraft speeds up to supersonic speed.
 
Superhornetin ja vanhemman ripustimet on asennettu eri tavalla joten tuo ei päde vanhaan.

Superhornetin aseripustimet eivät ole suorassa vaan ne on asennettu harottamaan ulospäin runkoon nähden ja vanhemmassa perushorstissa ne ovat suorassa niin että niiden ilmanvastus on minimoitu. Jännä design ratkaisu mutta ilmeisesti se oli tarpeen aseiden irtoamisen varmistamiseksi. Itse olisin kyllä palauttanut piirrustuspöydälle tuommosen.

Edittinä vähän lisää.

Tarina kertoo että superhornettia suunniteltaessa jenkeillä oli käytössä vähän erilaiset tietokoneet kuin alkuperäisen kanssa ja sillä suoritetut simulaatiot antoivat ymmärtää että tietyissä lentotilanteissa on vaarana, että koneesta pudotetut pommit, polttoainesäiliöt ja muu sälä on vaarassa osua koneen siipiin tai laippoihin. Helpoin ja halvin tapa korjata tuo oli asentaa ripustimet kulmaan jolloin tavara lähtee irrotettaessa suoraan vähän eri suuntaan. Ottaen huomioon kuinka pahasti tuo vaikuttaa ilmanvastukseen ja sitämyöten polttoaineenkulutukseen, huippunopeuteen, kiihtyvyyteen yms niin tuo on ainakin omasta mielestäni ihan päätön ratkaisu. Ongelmaa on kuitenkin ilmeisesti pidetty niin pahana että tuo päätettiin toteuttaa.


Tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen moisesta, ja tuonhan pitäisi sitten päteä myös perushönöön. Tässä kuuluisassa kuvassa missä roimitaan äänivalli rikkoen merenpinnan tasolla, missä ilmanvastus on maksimissaan, kyydissä on kaikki ripustimet ja vieläpä kolme lisäsäiliötä.

A cloud forms as this F/A-18 Hornet aircraft speeds up to supersonic speed.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa aika paljon tiedän näistä jutuista, enkä ole ikinä kuullut/lukenut moisesta. Onko lähdettä?
 
Onhan näitä vaikka kuinka paljon; en ole vielä löytänyt sitä parasta teknistä selostusta, joka on mulla jossain "tallessa" tuhannen muun kanssa. Laitan jos löydän.


 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen moisesta, ja tuonhan pitäisi sitten päteä myös perushönöön. Tässä kuuluisassa kuvassa missä roimitaan äänivalli rikkoen merenpinnan tasolla, missä ilmanvastus on maksimissaan, kyydissä on kaikki ripustimet ja vieläpä kolme lisäsäiliötä.

Tuossa kuvassa ei luultavasti olla lentämässä yli äänennopeutta, vaan transoonisella alueella. Lentonäytöstenkin nopeissa ohilennoissa näkee joskus tuota tiivistyskiekkoa.
 
Tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen moisesta, ja tuonhan pitäisi sitten päteä myös perushönöön. Tässä kuuluisassa kuvassa missä roimitaan äänivalli rikkoen merenpinnan tasolla, missä ilmanvastus on maksimissaan, kyydissä on kaikki ripustimet ja vieläpä kolme lisäsäiliötä.

A cloud forms as this F/A-18 Hornet aircraft speeds up to supersonic speed.

Kyseinen tilanne on voinut johtaa yliäänennopeuteen, mutta tuo tiivistymisilmiö ei taida suoraan tarkoittaa yliäänennopeutta
 
90-luvulla muistan ilmailulehdistä puheet Super Hönön asetesteistä, joissa piti nimenomaan testata, että aseet irtoavat koneesta luotettavasti.
En äkkiseltään löytänyt tähän kunnollista lähdettä tai mainintaa asekuorman vaikutuksesta huippunopeuteen, pitää palata asiaan vähän paremmalla ajalla, kun näin itsenäisyyspäivän aattona ressukerhon asiat tuppaavat päälle, kaikkea viinakaup nakinlämmitystä minkä varmasti tiedätte.
 
Back
Top