F/A-18 E/F Super Hornet

Ei, kyllä tässä puhutaan siitä, että SH ripustimet on käännetty neljä astetta ulospäin pituusakseliin nähden. Se ei muutu siipien kuorman mukana. Johtuu sisempien ripustimien ympäröivästä aerodynamiikasta, irrotettava kuorma uhkasi osua koneeseen. Siiven ja rungon muoto oli jo lyöty lukkoon, ainoa jäljellä oleva korjausmahdollisuus oli kulmien asettaminen.

Voi olla, löysin pari tuota käsittelevää aihetta. Lähinnä ongelmana oli juuri sisemmät ripustimet.

edit: ja sekin lähinnä lisätankeilla
 

Maksumuurin takaa:

"The programme of record is for 78 new-build Block 3 aircraft, and through the already running Service-Life Modification (SLM) line all Block 2s will become Block 3s. Once Boeing reaches ‘full kit’ (having all the packages and modifications ready to go to take the jets from 6,000 to 10,000 hours) in late 2022, the company will start converting all Block 2s to Block 3s and delivering through to 2033. The current programme-of-record for the service stands at 573 aircraft, all of which will eventually be Block 3 standard."

Tuosta nyt voi poimia, että Block 3 "MLU" -linja pyörii vuoteen 33 asti ja koneita on silloin pääkäyttäjällä jopa 573 + 160 EA-18G. Koneiden käyttöikä nostetaan modissa 10 000 lentotuntiin.

Käytöstä poistaminen vuoteen 2040 mennessä ei näytä mitenkään itsestään selvältä.

Artikkelissä oli myös maininta, että kaikki Block 1 F/A-18E/F olisi modattu Block 2 -standardiin. Onko tästä näkynyt aiemmin mainintoja?
 
Who needs thrust vectoring anyway!

Komeata lentelyä! En tiennyt, että tuollainen on Hornetilla edes mahdollista.
Tuo kapteeni Ukskosken keksimä 3D-driftailu on ihan uutta. Edellisessä (sekin voitti RIAT:ssa pokaalit) vedossa oli lähinnä hirmukas nousu ja vastaavat manööverit. Ja tuolla Lontoossa ei saa edes käyttää soihtuja, plattateknisistä syistä. Seuraavassa airshowssa, uskaltaa sanoa että "kyllä meidän pojat pärjää"
 
Superhornet ei taida taipua ihan samalla tavalla kuin tuo vanhempi C malli, joskin olisi kyllä kiva tietää että miten hyvin se sitten lopulta taittuisi jos olisi osaavissa käsissä.

Ja mitenhän lie superhornetin softapuoli, sallisiko se edes tuollaisia manoveerejä vaikka kone ehkä teoriassa taittuisikin.
 
Tuo kapteeni Ukskosken keksimä 3D-driftailu on ihan uutta. Edellisessä (sekin voitti RIAT:ssa pokaalit) vedossa oli lähinnä hirmukas nousu ja vastaavat manööverit. Ja tuolla Lontoossa ei saa edes käyttää soihtuja, plattateknisistä syistä. Seuraavassa airshowssa, uskaltaa sanoa että "kyllä meidän pojat pärjää"
Kyllä näkee, että hornet pysyy hanskassa ja olemme operoineet jo pitkään hornetteja Suomessa.
 
Who needs thrust vectoring anyway!

Komeata lentelyä! En tiennyt, että tuollainen on Hornetilla edes mahdollista.
Kohdassa 1:30 - 1:50 on semmoinen baletti mitä en tiennyt mahdolliseksi ede itse masiinan (Malmilla) nähtyäni. Ja jo se että alkuveto ei pääty silmikkaan vaan negatiiviseen geehen on jotain aficiodanoille. Auh auh syvälle sattuu!

Täytyy laittaa vielä kerran muillekin faneille Suomen kuninkaallisten Ilmalaivojen näkökulma samasta:


Kuka mitään Super Hornettia haluaa; olisi vain lisää oppimista kaikille siinäkin. Pieksetään uudet Suhoset ensin.
 
Superhornet ei taida taipua ihan samalla tavalla kuin tuo vanhempi C malli, joskin olisi kyllä kiva tietää että miten hyvin se sitten lopulta taittuisi jos olisi osaavissa käsissä.

Ja mitenhän lie superhornetin softapuoli, sallisiko se edes tuollaisia manoveerejä vaikka kone ehkä teoriassa taittuisikin.
Miksi ei taipuisi? Jos mietit niitä rungonmyötäisiä lisätankkeja, ei niistä välttämättä tulee isoa rangaistusta. Ja suurin osa runkorakenteesta on uutta ja toivottavasti (ihan hyvästä) paranneltua.

En muista tapausta missä kaksipaikkainen koulutusmalli olisi parempi kuin alkuperäinen faitteri, mutta jumbojetin uudempi malli missä yläkerta jatkui pidemmälle yllätti aika kaikki sillä että löpön kulutus laski. Isommasta runkopinnasta (ja koko koneen massasta) huolimatta muoto oli edullisempi. Toiset sanoo "area rule", toiset sanoo "nätimpi".
 
Estetään.

Peräpuikkoja kantopommeja sitten tarpeen mukaan jos iso pilli viheltää.

(Mielestäni Suomella saa olla hyvä maine maailmalla.)
Väärin.
Sodat estetään tehokkaammin niin että kalusto on ajanmukaista ja että sitä on riittävästi, ei niin että vanhoja romuja roikotetaan rivissä koska lentonäytösdemot on maallikon mielestä hienompia.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Nuo videot on muuten aika nastat kun ne laittaa vierekkäin ruudulle ja vähän synkkkaa.

Miettiiköhän nuo näytospilotit sitä että miltä se maasta päin näyttää vain vaan parempaa aerobaattista performanssia?
 
Väärin.
Sodat estetään tehokkaammin niin että kalusto on ajanmukaista ja että sitä on riittävästi, ei niin että vanhoja romuja roikotetaan rivissä koska lentonäytösdemot on maallikon mielestä hienompia.
Ehdotamme siis Brewstereille tuplasergeit ja A2G-kykyyn sarvimiinan kantoon.
 
Ihan vain yleisesti mietiskelen ääneen. SH on isompi ja raskaampi kuin vanhempi C malli eikä tehoa käsittääkseni ole ihan samassa suhteessa. Molemmissa on ymmärtääkseni kuitenkin melkolailla sama softa takana lentotietokoneissa. Suomalaisillahan tuosta softasta on poistettu rajoituksia suurista kohtauskulmista minkä takia tuo taipuu noin nätisti. Liekkö samaa harrastettu missään SH:n softan kanssa?

Mitä SH:n CTF tankkeihin tulee, niin niidenhän pitäisi ymmärtääkseni jopa lisätä nostetta tietyillä nopeusalueilla joskin siitä koituu sitten lisää ilmanvastusta.

Miksi ei taipuisi? Jos mietit niitä rungonmyötäisiä lisätankkeja, ei niistä välttämättä tulee isoa rangaistusta. Ja suurin osa runkorakenteesta on uutta ja toivottavasti (ihan hyvästä) paranneltua.

En muista tapausta missä kaksipaikkainen koulutusmalli olisi parempi kuin alkuperäinen faitteri, mutta jumbojetin uudempi malli missä yläkerta jatkui pidemmälle yllätti aika kaikki sillä että löpön kulutus laski. Isommasta runkopinnasta (ja koko koneen massasta) huolimatta muoto oli edullisempi. Toiset sanoo "area rule", toiset sanoo "nätimpi".
 
Back
Top