F/A-18 E/F Super Hornet

Komeata lentelyä! En tiennyt, että tuollainen on Hornetilla edes mahdollista.

Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys. Pitäiskö Ilmavoimien pitää kapteeni Ukskoski erikoitehtävissä ja pari kolme vuotta näytöslennoissa (oppimassa lisää), vai palauttaa alkuperäiseen tehtävään (mentoroimaan seuraavaa)?
 
Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys. Pitäiskö Ilmavoimien pitää kapteeni Ukskoski erikoitehtävissä ja pari kolme vuotta näytöslennoissa (oppimassa lisää), vai palauttaa alkuperäiseen tehtävään (mentoroimaan seuraavaa)?
Näytöslentäjä vaihtuu vuosittain. Laivueen komentaja valitsee ilmataisteluopettajista.
Eiköhän ihan yhtä kova seppä puikoissa tänäkin vuonna.
 
Ihan vain yleisesti mietiskelen ääneen. SH on isompi ja raskaampi kuin vanhempi C malli eikä tehoa käsittääkseni ole ihan samassa suhteessa. Molemmissa on ymmärtääkseni kuitenkin melkolailla sama softa takana lentotietokoneissa. Suomalaisillahan tuosta softasta on poistettu rajoituksia suurista kohtauskulmista minkä takia tuo taipuu noin nätisti. Liekkö samaa harrastettu missään SH:n softan kanssa?

Mitä SH:n CTF tankkeihin tulee, niin niidenhän pitäisi ymmärtääkseni jopa lisätä nostetta tietyillä nopeusalueilla joskin siitä koituu sitten lisää ilmanvastusta.
Conformal fuel tanks on jopa myönteistä, mutta riippuu paitsi kulutuksesta matkan aikana myös toteutuksesta. F-15:a rungon ja siiven yhtymäkohdan muoto oli helpompi kuin Hornetin jossa aukot vain vietiin taakse.

Sveitsiläiset somettaa että alphan rajoja on viilattu, heidänkin Hornet heti suomalaisen perään, ei saanut palkintoja, onkhohan alphan rajoja sitten viilattu.
 
Ja tieto vai arvaus?
Jaa mikä? Se että ilmataisteluopet ovat luultavasti kaikki huipputekijöitä? Mitä itse veikkaat? Ukskoski oli 2018 varamiehenä, silloinenkin näytöslentäjä putsasi pöydän kansainvälisissä näytöksissä, eiköhän se seuraava kaveri ole tekijämies hänkin. Vai meinaatko että nykyinen on jokin "generational talent", hävittäjälentäjien Wayne Gretzky?
 
No sano mitä tuossa oli merkittävää, hyvä herra Wargame. Tervetuloa forumille.

Jollet muuta kommenttia laita niin pannaan Horneteista pakollinen:

Ehkäpä tämä:
A representative from Boeing told Jane’s on 7 January that the first aircraft will be delivered “on schedule” later in the first quarter of 2020.
Monesta muusta konetyypistä ei voi sanoa samaa, oli kyse uudesta tai päivityksestä.
 
Superhornet ei taida taipua ihan samalla tavalla kuin tuo vanhempi C malli, joskin olisi kyllä kiva tietää että miten hyvin se sitten lopulta taittuisi jos olisi osaavissa käsissä.

Ja mitenhän lie superhornetin softapuoli, sallisiko se edes tuollaisia manoveerejä vaikka kone ehkä teoriassa taittuisikin.
Ei kannata dissata Superbugia! US NAVYn Blue Angels siirtyy E-malliin 2021 ja kehuvat koneen suorituskykyä osin paremmaksi. Ei taitolentoryhmä ota käyttöönsä mitään rautakankia:

"The jet is more powerful, especially at lower altitudes, so we believe that our maneuvering will be more visible to the crowd and more impressive overall," Weisser said in response to a series of emailed questions from the News Journal.

“That increased performance will also allow us to alter some maneuvers to better showcase the aircraft’s very unique capabilities.”

https://www.navytimes.com/news/your-navy/2019/04/21/blue-angels-begin-the-shift-to-super-hornets/

Sitten jo mainittu asia: taitolennolla on hyvin vähän tekemistä nykypäivän ilmataistelun kanssa. Koneet eivät kanna aseita, ammuksia tai lisätankkeja demoissa.
 
Tuo kapteeni Ukskosken keksimä 3D-driftailu on ihan uutta. Edellisessä (sekin voitti RIAT:ssa pokaalit) vedossa oli lähinnä hirmukas nousu ja vastaavat manööverit. Ja tuolla Lontoossa ei saa edes käyttää soihtuja, plattateknisistä syistä. Seuraavassa airshowssa, uskaltaa sanoa että "kyllä meidän pojat pärjää"
En äkkiseltään huomannut mitään kovin uutta tuossa soolossa. Ankaraa vääntöä, mutta muuten tutut veto-työntö, pyrstöliuku, hidaslento yms. olivat ohjelmassa.
Hienoa settiä kuitenkin ja monissa lentonäytöksissä käyneenä, aina suomi-Hornetien soolo on hakannut kaikki muut näyttävyydellään.
 
En äkkiseltään huomannut mitään kovin uutta tuossa soolossa. Ankaraa vääntöä, mutta muuten tutut veto-työntö, pyrstöliuku, hidaslento yms. olivat ohjelmassa.
Hienoa settiä kuitenkin ja monissa lentonäytöksissä käyneenä, aina suomi-Hornetien soolo on hakannut kaikki muut näyttävyydellään.
Kato uudestaan. Liu'ut on ihan uutta luokkaa.

Hidaslento kentän päällä ei edes mahtunut kumpaakaan videoon. Sääli, tuosta itse aina tykännyt. Oliko ohjelmassa?
 
Kato uudestaan. Liu'ut on ihan uutta luokkaa.

Hidaslento kentän päällä ei edes mahtunut kumpaakaan videoon. Sääli, tuosta itse aina tykännyt. Oliko ohjelmassa?
Olen katsellut sooloja vuodesta 1999 lähtien ja kyllä ne ovat kokoajan parantuneet. Vuodesta 2017 lähtien ohjelmassa on ollut tuo "Frisbee", mutta aika paljon on samoja liikkeitä.
Kuten tuossa postattiin, liikeet ovat tulleet rajummaksi kun FBW:n ohjelmistoa on kehitetty ja maturoitu vuosien aikana. Osa tietysti siitä että taitolentäjät pääsevät lentämään ja reenaamaan esityslentoja säännöllisesti.

Vuosina 2010-2014 ei esimerkiksi RIATissa lennetty suomi-Horneteilla lainkaan sooloja. Vuonna 2015 Ville Uggeldahl sitten voitti Paul Bowen Trophyn parhaasta soolosta, jonka Ukskoski voitti myös 2019. Hienoja muuveja, mutta vuoden 2019 soolo ei kuitenkaan saanut videoiden perusteella mua laukeamaan:). En kyllä päässyt Turkuun, joten jäi omin silmin näkemättä/kuulematta, joka on harmi.

Ehkä saan ilmailuorgasmini jonain muuna vuonna:(.
 
Näytöslentäjä vaihtuu vuosittain. Laivueen komentaja valitsee ilmataisteluopettajista.
Eiköhän ihan yhtä kova seppä puikoissa tänäkin vuonna.
Kuulin huhua että se olisi tämä pönäkkä poika tänä vuonna ;)
0306a901-99a1-220b-ca8e-1602cf833020
 
Kuulin huhua että se olisi tämä pönäkkä poika tänä vuonna ;)
0306a901-99a1-220b-ca8e-1602cf833020
Ei muuten hassumpi idea. Sovitaan muiden (lue Venäjän) kanssa että ilmasota ratkaistaan mano i mano. Ilmavoimien komentajat kiskaisevat soolo-vedot ja katsojat valitsevat huutoäänestyksellä voittajan. Tällä ajatuksella:

Saadaan Yrttiahot ja kumppanitkin tyytyväiseksi kun kalustoksi riittää 1+varakone.
 
Kohdassa 1:30 - 1:50 on semmoinen baletti mitä en tiennyt mahdolliseksi ede itse masiinan (Malmilla) nähtyäni. Ja jo se että alkuveto ei pääty silmikkaan vaan negatiiviseen geehen on jotain aficiodanoille. Auh auh syvälle sattuu!

Täytyy laittaa vielä kerran muillekin faneille Suomen kuninkaallisten Ilmalaivojen näkökulma samasta:


Kuka mitään Super Hornettia haluaa; olisi vain lisää oppimista kaikille siinäkin. Pieksetään uudet Suhoset ensin.
tuo on vielä pehmeää menoa, jos verrataan vaikka xtra300-500 sarjan todellisiin temppukoneisiin ja Muistakaa, noilla on g-puvut päällä.
Mutta komeasti menee. Puolivälin tienoilla on hienon näköinen kohta, jossa vaihtuu nopeaan +7g-1g ja takas +7g niin katsokaa siipien taipumaa. Ei ihme, että rungot ei kestä kuin sen 6-8 tuhatta tuntia.
Eräs merkillepantava asia on myös sellainen juttu, että aina kun pilotti alkaa vetää kunnolla ja alkaa tiivistymään kosteus pilveksi kahtalaitaa kabiinin, niin huomaatteko äänen muuttuvan hakkaavaksi ja kamera/pilotin kypärä alkaa "hakkaamaan" äänen jytkytyksen kanssa?
Eli virtaus käy jo irti profiilista rungon ja siihen tyvitaiton kohdalta! Huolimatta "keveästä" Lennon tunnelmasta, mennään liki äärirajoilla. Ja todellakin, alfaa on tuunattu, ainakin 3-5 astetta. Muuten ei virtaus hakkaa kabiiniin kuten nyt näyttää tekevän. Hienoa lentämistä, mutta oikeasti pitää tuntea konetyyppi kuin omat taskut, ettei vedä g-sakkaukseen.
 
tuo on vielä pehmeää menoa, jos verrataan vaikka xtra300-500 sarjan todellisiin temppukoneisiin ja Muistakaa, noilla on g-puvut päällä.
ei perkules luulin että niillä on pyhäpalttoot päällä
Mutta komeasti menee. Puolivälin tienoilla on hienon näköinen kohta, jossa vaihtuu nopeaan +7g-1g ja takas +7g niin katsokaa siipien taipumaa. Ei ihme, että rungot ei kestä kuin sen 6-8 tuhatta tuntia.
Eräs merkillepantava asia on myös sellainen juttu, että aina kun pilotti alkaa vetää kunnolla ja alkaa tiivistymään kosteus pilveksi kahtalaitaa kabiinin, niin huomaatteko äänen muuttuvan hakkaavaksi ja kamera/pilotin kypärä alkaa "hakkaamaan" äänen jytkytyksen kanssa?
Eli virtaus käy jo irti profiilista rungon ja siihen tyvitaiton kohdalta! Huolimatta "keveästä" Lennon tunnelmasta, mennään liki äärirajoilla. Ja todellakin, alfaa on tuunattu, ainakin 3-5 astetta. Muuten ei virtaus hakkaa kabiiniin kuten nyt näyttää tekevän. Hienoa lentämistä, mutta oikeasti pitää tuntea konetyyppi kuin omat taskut, ettei vedä g-sakkaukseen.
ihan hyvin sä vedät
 
Estetään.

Peräpuikkoja kantopommeja sitten tarpeen mukaan jos iso pilli viheltää.

(Mielestäni Suomella saa olla hyvä maine maailmalla.)
Estetään sillä, että vihulainen tietää, miten hyvin täällä on varauduttu.
Taitolentonäytös vie sellaiset luulot, että täällä vain hinkattaisiin alumiinia kiiltäväksi. Samaa tukee julkinen tieto, että rungot kieputeltiin loppuun ennätysajassa. Lontoon näytöksen jälkeen oli kuulemma hyviksilläkin sormi suussa, missähän se ruski-pojilla mahtoi olla?
 
Back
Top