F/A-18 E/F Super Hornet

Joo, näin on ilmeisesti sen perusongelman kanssa. Koska normaalista hornetista sitä ei ole korjattu niin se ei kuitenkaan kärsi vastaavaa penaltia ilmanvastuksesta jne.

Tuosta oli aikoinaan joku ihan validin oloinen lähde olemassa. Voitte arvata että löytyykö sitä liitettäväksi mukaan randomihetkellä jonnekkin keskustelufoorumeille...

Urbaanilegendan mukaan sama koskee myös perus-Hornettia, mutta ongelmaa ei koskaan käytännössä todettu ennenkuin Boeing simuloi sen tietokoneella...
 
Kyseinen tilanne on voinut johtaa yliäänennopeuteen, mutta tuo tiivistymisilmiö ei taida suoraan tarkoittaa yliäänennopeutta

Joo ei tarkoitakaan, ilmiö vaan tuppaa silloin esiintymään, ja tää John Gayn kuva on se mitä 90-luvulla levitettiin nimenomaan äänivallin rikkomiskuvana. Ohan noita videoita tomacat/hornet sonic boomeista youtubessa missä tuo näkyy ja kuuluu kunnon yliäänipamaus. Sekä toki sellaisia missä sitä ei kuulu mutta joku peelo on silti kirjoittanut kuvaukseen että sonic boom, koska tissit kissanpennut hillasuo.
 
Noista EPE-moottoreista olen lukenut että ne olisi testattu jo adv.mallin koelennoilla ja niillä haetaan lisää transoonista kiihtyvyyttä kuorman kanssa ja CFT-tankkien painon vuoksi sekä pa-säästöä.
Siis tehoa lisää tarkkaanottaen 18% ja 10% vähemmän kulutusta.
Lisäksi jäähdytys avioniikalle on parantunut ja sähkön ulosottoteho on lisääntynyt x2. Se auttanee Growler-mallia etenkin häirintäjärjestelmien tehontuotossa.

Tuotteet löytyy GE:n katalogista ainakin:https://www.geaviation.com/military/engines/f414-engine

Jos Superbug tulee valituksi, en näe järkeä olla ottamatta uutta konetta teki USN mitä sitten hyvänsä.
 
Joo ehdottomasti huippuunsa viritetty malli, kuten C-Hornetin kanssa saatiin. Ihan turhaa kitsastella pikkujuttujen kanssa näin merkittävässä hankkeessa.
 
SH:n ja Rafalen tukialus-version vertailu

Kyllä tätä lukiessa vaan tulee ajatelleeksi, että F-35:n jälkeen, se Rafale on se seuraavaksi paras vaihtoehto, ja Rafalen ottaa mielellään.
 
Kyllä tätä lukiessa vaan tulee ajatelleeksi, että F-35:n jälkeen, se Rafale on se seuraavaksi paras vaihtoehto, ja Rafalen ottaa mielellään.

Joo, kyllä Rafale on osottanu kykyjä mitä ei olis äkkiseltään tullu ajatelleeksi. Rafalen merkittävin heikkous oikeestaan on amerikkalaisaseistuksen integraation puute. Eritoten JASSM:in kannalta tämä puute on ihan merkittävä.
 
No Super Hornet on ainoa HX johon JASSM on integroitu. En usko tämän olevan kynnyskysymys.
 
Ahaa, ok. Wikipedia mainitsi SuperBugin asevaihtoehdoissa JASSMin mutta ehkä sekin on vain joku toivotaan-toivotaan-tieto.
 
Viimeksi muokattu:
Ehtihän ne ainakin kantotestit tehdä. Ohjelmistoja tuskin on kun kutsui käpälämäki ennen päätöstä.

USN ei ole vielä ostanut JASSMiinia, joten SH:hon sitä ei tarvitse värkätä.
 
JASSM oli tarkoitus integroida Super Hornetiin vielä senkin jälkeen, kun USN vetäytyi hankkeesta. Tietääkseni sitä ei ole varsinaisesti luovuttu, mutta tiedä häntä tapahtuuko koskaan. Integroinnin pitäisi olla kuitenkin suht helppoa, koska LRASM-integrointi on jo tehty ja kyseessä on pitkälti samanlainen ohjus.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Superhornetin ja vanhemman ripustimet on asennettu eri tavalla joten tuo ei päde vanhaan.

Superhornetin aseripustimet eivät ole suorassa vaan ne on asennettu harottamaan ulospäin runkoon nähden ja vanhemmassa perushorstissa ne ovat suorassa niin että niiden ilmanvastus on minimoitu. Jännä design ratkaisu mutta ilmeisesti se oli tarpeen aseiden irtoamisen varmistamiseksi. Itse olisin kyllä palauttanut piirrustuspöydälle tuommosen.

Vähän vanhaan viestiin vastaan, mutta... se miksi ne ripustimet ja aseet näyttävät sojottavan vähän minne sattuu kun kone on maassa, johtuu vain siitä, että silloin kun kone on ilmassa siipiin kohdistuu nostetta ja silloin ne ovat suorassa.
 
JASSM oli tarkoitus integroida Super Hornetiin vielä senkin jälkeen, kun USN vetäytyi hankkeesta. Tietääkseni sitä ei ole varsinaisesti luovuttu, mutta tiedä häntä tapahtuuko koskaan. Integroinnin pitäisi olla kuitenkin suht helppoa, koska LRASM-integrointi on jo tehty ja kyseessä on pitkälti samanlainen ohjus.

Sopii toivoa, että noin on. Sillä kun miettii JASSM:n integroimisen hintaa, vaikka ohjusta oli jo soviteltu Hornetiin USN:n toimesta ja RAAF integroi vanhempaan Hornetiin...

UAI varmaan alentaisi kustannuksia, mutta harmi kyllä, ainakin 2016 se oli vielä vain pilke Boeingin silmäkulmassa.

 
Kysytäänpä näin. Kuka muu haluaa integroida JASSM-ohjuksen, kun tuotantolinjalta tulee vain uudempaa JASSM-Er -ohjusta? Eihän niillä toki suurta eroa ole, mutta en millään usko, että olisivat ristiinhyväksytyt.
 
Vähän vanhaan viestiin vastaan, mutta... se miksi ne ripustimet ja aseet näyttävät sojottavan vähän minne sattuu kun kone on maassa, johtuu vain siitä, että silloin kun kone on ilmassa siipiin kohdistuu nostetta ja silloin ne ovat suorassa.

Ei, kyllä tässä puhutaan siitä, että SH ripustimet on käännetty neljä astetta ulospäin pituusakseliin nähden. Se ei muutu siipien kuorman mukana. Johtuu sisempien ripustimien ympäröivästä aerodynamiikasta, irrotettava kuorma uhkasi osua koneeseen. Siiven ja rungon muoto oli jo lyöty lukkoon, ainoa jäljellä oleva korjausmahdollisuus oli kulmien asettaminen. Kulma on täysin poikkeuksellinen, sillä ilmavirta kulkee ripustimien kohdalla muutoin suorana ja ilmanvastus on siksi suuri.

Tämä kuva, vaikka onkin (laadukkaasta) pienoismallista, näyttää lentokuvia tarkemmin, kuinka iso kulma neljä astetta on:

HA5109-5.jpg


Noste ilman muuta vaikuttaa siipien muotoon useimmissa koneissa, mutta taistelukoneissa yleisesti ottaen aika vähäisesti. Jos vaikka lentonäystövideoita ohjaamokamerasta katselee, C-Hornetin siivet elävät jonkin verran, mutta Super Hornetin yllättävän vähän, vaikka pitkät ja kapeat ovatkin muihin, vielä jäykempiin nykykoneisiin verrattuna. Deltasiipien siivet eivät elä juuri ollenkaan, kun ovat melko paksuja.

Siiven joustavuus on tavoiteltukin ominaisuus esim matkustajakoneissa, mutta ei nykyisissä 9G+ taistelukoneissa monipuolisine FBW-ohjainpintoineen. Matkustajakoneissa mahdollisimman suuri osa massasta sijoitetaan siipeen, jotta siiven tyvellä olisi mahdollisimman vähän kannettavaa runkoa ilmassa, ja toisaalta maassa ollessa sama tyvi joutuu kannattelemaan sitä koko siipeä, kun paino on laskutelineillä. 9G+ taistelukoneessa voimia on enemmän mutta lyhyemmillä vipuvarsilla, joten jäykkyys on hyvä estämään flutteria ja muuta.

Aerodynaamiset syyt, kiinnistyspisteiden asento ja kohtauskulmien optimoinnit taasen voivat laittaa ripustimia pystysuunnassa vähän vinksin vonksin jäykässäkin siivessä, kuten esim F-35:n vierekkäiset ripustimet ovat vähän eri asennoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top