Vähän vanhaan viestiin vastaan, mutta... se miksi ne ripustimet ja aseet näyttävät sojottavan vähän minne sattuu kun kone on maassa, johtuu vain siitä, että silloin kun kone on ilmassa siipiin kohdistuu nostetta ja silloin ne ovat suorassa.
Ei, kyllä tässä puhutaan siitä, että SH ripustimet on käännetty neljä astetta ulospäin pituusakseliin nähden. Se ei muutu siipien kuorman mukana. Johtuu sisempien ripustimien ympäröivästä aerodynamiikasta, irrotettava kuorma uhkasi osua koneeseen. Siiven ja rungon muoto oli jo lyöty lukkoon, ainoa jäljellä oleva korjausmahdollisuus oli kulmien asettaminen. Kulma on täysin poikkeuksellinen, sillä ilmavirta kulkee ripustimien kohdalla muutoin suorana ja ilmanvastus on siksi suuri.
Tämä kuva, vaikka onkin (laadukkaasta) pienoismallista, näyttää lentokuvia tarkemmin, kuinka iso kulma neljä astetta on:
Noste ilman muuta vaikuttaa siipien muotoon useimmissa koneissa, mutta taistelukoneissa yleisesti ottaen aika vähäisesti. Jos vaikka lentonäystövideoita ohjaamokamerasta katselee, C-Hornetin siivet elävät jonkin verran, mutta Super Hornetin yllättävän vähän, vaikka pitkät ja kapeat ovatkin muihin, vielä jäykempiin nykykoneisiin verrattuna. Deltasiipien siivet eivät elä juuri ollenkaan, kun ovat melko paksuja.
Siiven joustavuus on tavoiteltukin ominaisuus esim matkustajakoneissa, mutta ei nykyisissä 9G+ taistelukoneissa monipuolisine FBW-ohjainpintoineen. Matkustajakoneissa mahdollisimman suuri osa massasta sijoitetaan siipeen, jotta siiven tyvellä olisi mahdollisimman vähän kannettavaa runkoa ilmassa, ja toisaalta maassa ollessa sama tyvi joutuu kannattelemaan sitä koko siipeä, kun paino on laskutelineillä. 9G+ taistelukoneessa voimia on enemmän mutta lyhyemmillä vipuvarsilla, joten jäykkyys on hyvä estämään flutteria ja muuta.
Aerodynaamiset syyt, kiinnistyspisteiden asento ja kohtauskulmien optimoinnit taasen voivat laittaa ripustimia pystysuunnassa vähän vinksin vonksin jäykässäkin siivessä, kuten esim F-35:n vierekkäiset ripustimet ovat vähän eri asennoissa.