F/A-18 E/F Super Hornet


Super Hornetit ja Growlerit ovat ylittäneet 80 prosentin käyttöasteen. Aika kunnioitettava nosto, kun vielä pari vuotta sitten se oli 50%. Tämä saavutettiin lainaamalla parhaat toimintamallit kaupallisilta lentoyhtiöiltä, joilla käyttöasteet ovatkin juurikin tosi korkeaa luokkaa ilmavoimiin verrattuna.
 
Loyal Wingmanistä:
Boeing combat drone could fly alongside manned aircraft

03/01/2019
Graphic News

February 28, 2019 -- Boeing is partnering with Australia’s military to develop a stealthy combat drone capable of flying as a “loyal wingman” alongside manned aircraft, offering fighter jet-like performance at a much lower cost.

Boeing and the Australian government are producing a concept demonstrator for the unmanned combat aerial vehicle (UCAV), called the Boeing Airpower Teaming System, with a first flight expected in 2020.

The system is not remotely piloted but will be semi-autonomous and controlled from both the ground and the air, according to Boeing. Its primary mission will be intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) and electronic warfare, but weapons could also be carried. https://www.graphicnews.com/en/pages/38870/MILITARY-Boeing-loyal-wingman-drone_infographic

Boeing accelerates ‘Loyal Wingman’ drone program
Published 06:53 (GMT+0000) August 16, 2019

Boeing is advancing efforts to introduce new digital engineering capabilities as it prepares for the first flight of the Royal Australian Air Force’s (RAAF) Loyal Wingman prototype in 2020.
The aerospace giant reported a continues work on developing technology for autonomous aircraft that will help Royal Australian Air Force’s Loyal Wingman prototype take to the skies.
https://defence-blog.com/army/boeing-accelerates-loyal-wingman-drone-program.html

Miksaus F/A-18E, F ja EA-18 koneista sekä AI:a käyttävä häivedrone ISR/strike-elementtinä voisi olla erittäin monipuolinen ja kilpailukykyinen kombinaatio vain yhden hävittäjän sijasta.
Siinä kaupassa saataisiin häivedrone tiedusteluun syvemmällä ja melkoisella toimintasäteellä, ELSO-kone ja monitoimihävittäjä.
 
Asiaa lainkaan tuntemattoman ehdottomalla varmuudella ääni SHoolle! :D

Jos hinta on kohdallaan ja jos huollot voidaan tehdä täällä.

Minun mielestäni lentokoneen tärkein ominaisuus on se että se lentää. Se ei lennä jos on huollossa, vaikkapa vain Italiassa asti. Ja jopa valmistusmaassaan 50% ajasta.
Tai ajatelkaa jos Mahtavaan Muriccaan valittaisiin pressa jonka mielestä vain Normandian maihinnousuun osallistuneet kansat ovat missään määrin puolustamisen arvoisia. Eihän tällaisita tietenkään tapahdu muuta kuin putinistien sairaissa mielissä mutta kuitenkin..
 
Asiaa lainkaan tuntemattoman ehdottomalla varmuudella ääni SHoolle! :D

Jos hinta on kohdallaan ja jos huollot voidaan tehdä täällä.

Minun mielestäni lentokoneen tärkein ominaisuus on se että se lentää. Se ei lennä jos on huollossa, vaikkapa vain Italiassa asti. Ja jopa valmistusmaassaan 50% ajasta.
Tai ajatelkaa jos Mahtavaan Muriccaan valittaisiin pressa jonka mielestä vain Normandian maihinnousuun osallistuneet kansat ovat missään määrin puolustamisen arvoisia. Eihän tällaisita tietenkään tapahdu muuta kuin putinistien sairaissa mielissä mutta kuitenkin..
SH ei ole amerikkalainen?
 
Panokset kovenee.

Niin, voisiko Boeing kiriä päivitetyn SuperHerhiläisen, Örisijän ja Uskollisen Siipiveikon yhdistelmällä kohti korkeinta pallia palkintojenjaossa? Monenlaista suorituskykyä triplettiin kyllä sisältyisi eikä lainkaan vähän esim. elso-osastolla, jos uusimmat podit kuuluisivat ehdotettuun kokoonpanoon.
 
^^ Eipä tietenkään tarkoita riippumattomuutta myyjästä mutta on sitä pelivaraa aika paljon enemmän kun on varaosia omassa hyllyssä verrattuna siihen että koko pulkka on jossain Italiassa, jos niin kuin kriisiä pukkaa ja tuuli kääntyy nopeasti, niin kuin on muuten kääntynyt, ja monesti suhteellisen lähihistoriassakin..
 
Pienempiä droneja helpompi kuvitella ostettavan 2030+ ajanjaksossa. Nyt ei kehittäjäksi lojaaliin tai tankkeriin välttämättä riitä mielenkiinto.
 
Tietääkseni mikään valtio ei näitä mukana lentäviä droneja ole käyttänyt vielä taistelulennoilla. Joten ei ole oikein käsitystä minkä tyyppisiä tehtäviä niillä voi käytännössä suorittaa.
Varsinkin Suomen tapauksessa kun naapurilla on ilmatorjuntaa enemmän kuin jollain kehitysmaalla.

Myös kehitteillä olevat "parvidronet" joita pistetään liikkeelle kerralla kymmenittäin ovat kai pääasiassa tarkoitettu ilmatorjunnan lamauttamiseen yms. kun puolustajalla ei riitä ohjuksia pieniä ketteriä droneja vastaan jotka hyökkäävät samanaikaisesti monelta suunnalta. Mutta mikä on siipimiesdronejen tehtävä?

Ilmavoimien kaikkia tulevaisuuden suunnitelmia ei tavallinen kaduntallaaja tiedä...
 
^^ Eipä tietenkään tarkoita riippumattomuutta myyjästä mutta on sitä pelivaraa aika paljon enemmän kun on varaosia omassa hyllyssä verrattuna siihen että koko pulkka on jossain Italiassa, jos niin kuin kriisiä pukkaa ja tuuli kääntyy nopeasti, niin kuin on muuten kääntynyt, ja monesti suhteellisen lähihistoriassakin..
Kuka tuollaista "koko pulkka jossain Italiassa" huoltomallia mahtaa tarjota?
Eiköhän ne kaikki ole täällä Kotimaassa tarkoitus huoltaa, ne isommat depot-level huollot sitten joudutaan kenties teettämään muualla.
Panokset kovenee.

Niin, voisiko Boeing kiriä päivitetyn SuperHerhiläisen, Örisijän ja Uskollisen Siipiveikon yhdistelmällä kohti korkeinta pallia palkintojenjaossa? Monenlaista suorituskykyä triplettiin kyllä sisältyisi eikä lainkaan vähän esim. elso-osastolla, jos uusimmat podit kuuluisivat ehdotettuun kokoonpanoon.
Tuskinpa.

"Boeing lupaa: Voimme tarjota..."

Varmasti voivat tarjota vaikka avaruusraketteja. On sitten eri asia näkeekö ilmavoimat saavansa noista mitään lisäarvoa, varsinkin kun tuo lisätauhka tarkoittaisi joko pienempää määrää hävittäjiä, aseita, varaosia tai peräti kaikkia edellä mainittuja.
 
Ei liity nyt suoraan SHoon mutta jos nyt puhtaata pöydältä alettaisiin suunnittelemaan ilmassa toimivaa suorituskykyä niin on vaikea uskoa että päädyttäisiin miehitettyyn lentimeen. Miksei suhteellisen edullisia droneja iso määrä? Osa hyvin halpoja ohjuksen kuljettimia ja maaleja vastapuolelle ohjusten kuluttamiseksi tärkeämmistä kohteista, osa ehkä sitten hienostuneempa tekniikkaa.. tukena tietenkin maassa oleva ilmatorjunta ja muut tukijärjestelmät, ei ymmärrä maallikko tätä lentäjän tarpeellisuutta ollenkaan.
 
Miksei suhteellisen edullisia droneja iso määrä?
Esimerkiksi yksi vaara on elso tuossa. Sitä kun ei ole vielä telepatiaa ja mielenhallintaa saatu muutettua aseenmuotoon, se mies tai nainen siellä puikoissa tekee tehtävänsä. Jonkun dronen taajuutta voidaan häiritä ja pahimmassa tapauksessa napata drone vihollisen omaan käyttöön.
 
Uskollinen siipiveikko ei ole vielä tätä päivää, mutta lähitulevaisuudessa ehkä mahdollinen eli mahtuu optiona HX-koneen elinkaareen. Boeingin tarjouksen tarkkaa sisältöä emme liene täällä foorumilla tiedä kun ei taideta tietää niitä asioita muidenkaan kohdalla. (Paitsi tietysti Tietäjät (tm) ;) ).
 
Panokset kovenee.

Niin, voisiko Boeing kiriä päivitetyn SuperHerhiläisen, Örisijän ja Uskollisen Siipiveikon yhdistelmällä kohti korkeinta pallia palkintojenjaossa? Monenlaista suorituskykyä triplettiin kyllä sisältyisi eikä lainkaan vähän esim. elso-osastolla, jos uusimmat podit kuuluisivat ehdotettuun kokoonpanoon.

Ainakin eurooppalaiset kilpailijat luultavasti jäävät taakse. Olisiko tämä kisa lopulta kahdenvälinen, ellei mukaan astu poliittinen ohjailu?
 
Ei liity nyt suoraan SHoon mutta jos nyt puhtaata pöydältä alettaisiin suunnittelemaan ilmassa toimivaa suorituskykyä niin on vaikea uskoa että päädyttäisiin miehitettyyn lentimeen. Miksei suhteellisen edullisia droneja iso määrä? Osa hyvin halpoja ohjuksen kuljettimia ja maaleja vastapuolelle ohjusten kuluttamiseksi tärkeämmistä kohteista, osa ehkä sitten hienostuneempa tekniikkaa.. tukena tietenkin maassa oleva ilmatorjunta ja muut tukijärjestelmät, ei ymmärrä maallikko tätä lentäjän tarpeellisuutta ollenkaan.
Nyt olet oikeassa paikassa! Kunhan luet mitä sedät kirjoittaa (tätejä unohtamatta), alkaa polla säteillä. Sen on huomannut moni - passaa tutustua myös muihin tietolähteisiin, ulkomailla on monta hyvää...
 
Ei liity nyt suoraan SHoon mutta jos nyt puhtaata pöydältä alettaisiin suunnittelemaan ilmassa toimivaa suorituskykyä niin on vaikea uskoa että päädyttäisiin miehitettyyn lentimeen. Miksei suhteellisen edullisia droneja iso määrä? Osa hyvin halpoja ohjuksen kuljettimia ja maaleja vastapuolelle ohjusten kuluttamiseksi tärkeämmistä kohteista, osa ehkä sitten hienostuneempa tekniikkaa.. tukena tietenkin maassa oleva ilmatorjunta ja muut tukijärjestelmät, ei ymmärrä maallikko tätä lentäjän tarpeellisuutta ollenkaan.
Boeing voisi konvertoida vanhat Hornetit droneiksi tyyliin QF-16. Noitahan voisi käyttää sitten vaikka kamikaze "risteilyohjuksina" tai muuten vaan naapurin ilmatorjunnan kuluttamiseen/paljastamiseen.
 
Kuka tuollaista "koko pulkka jossain Italiassa" huoltomallia mahtaa tarjota?
Eiköhän ne kaikki ole täällä Kotimaassa tarkoitus huoltaa, ne isommat depot-level huollot sitten joudutaan kenties teettämään muualla.

Tuskinpa.

"Boeing lupaa: Voimme tarjota..."

Varmasti voivat tarjota vaikka avaruusraketteja. On sitten eri asia näkeekö ilmavoimat saavansa noista mitään lisäarvoa, varsinkin kun tuo lisätauhka tarkoittaisi joko pienempää määrää hävittäjiä, aseita, varaosia tai peräti kaikkia edellä mainittuja.
itse tulkitsen tämän niin, että miehittämättömistä puhuminen liittyy vaatimukseen, että HX-järjestelmää täytyy pystyä elinkaarensa aikana kehittämään ja suorituskykyjä lisäämään. Boeing todistaa näin, että Super Hornet, vaikka onkin vanha design, on edelleen tuotekehityksen kohteena ja tulee olemaan vielä pitkään. Loyal Wingman voisi siis olla visio HX MLU:sta, joka tapahtuisi meillä esim. vuoden 2040 paikkeilla. Tätä ennen Australia lienee jo ottanut sen käyttöön, joten joku parannettu versio Loyal Wingman 2.0 voisi kuulua sitten MLU:hun. Näin siis ajatuksen tasolla. En usko, että nyt käynnissä olevassa tarjouspyynnössä pyydetään ainakaan sitovaa tarjousta MLU:n sisältöön.
 
Back
Top