F/A-18 E/F Super Hornet

Kuulostaa hölmöltä. Ei 'välimallissa' olisi tässä vaiheessa enää mitään järkeä: australialaisilla oli vähän eri asia kun F-35 oli oikeasti kaukana. Kanadalaisten olisi parasta joko unohtaa F-35 ja ostaa kerralla kunnon satsi SHornetteja, tai sitten vaan kiltisti odotella F-35:ttä. Anyhoo, meidän valintaprosessimme kannalta olisi toki hyvä uutinen jos Super Hornet saisi lisää tilauksia.

Pointti taisi artikkelin perusteella olla että näin L&M ei voisi haastaa Kanadaa oikeuteen. (Näin oli toinen jenkkifirma juuri tehnyt)
 
Olisi vielä parempi jos Kanada ostaisi pikimmiten F-35:n. F-35:n hinta / kone olisi 1 M€ halvempi (Suomelle) jos Kanada on mukana ohjelmassa.

Oleellista on Suomelle tarjottu hinta. SH toimisi hyvänä kirittäjänä. Mitä enemmän hyviä vaihtoehtoja, sen parempi Suomelle. Näin saadaan paras ymmärrys vaihtoehdoista ja paras hinta.
 
Hyvä olisi että Kanada järjestäisi kisan SHn ja JSF:n välille. Saataisiin yksi rapsa lisää palstalle ihmeteltäväksi :)
 
Oleellista on Suomelle tarjottu hinta. SH toimisi hyvänä kirittäjänä. Mitä enemmän hyviä vaihtoehtoja, sen parempi Suomelle. Näin saadaan paras ymmärrys vaihtoehdoista ja paras hinta.
Tuokin on totta. Tuntuu vaan että SH on jatkuvasti yhä epätodennäköisempi vaihtoehto Suomelle ja näinollen laittaisin kaikki paukut todennäköisempään voittajahevoseen.
 
Hyvä olisi että Kanada järjestäisi kisan SHn ja JSF:n välille. Saataisiin yksi rapsa lisää palstalle ihmeteltäväksi :)

Näin etukäteen voitanee jo todeta että raportti on joka tapauksessa hanurista ja pitäisi painaa pehmopaperille.
 
Canada looks set to procure an interim fleet of Boeing F/A-18 Super Hornets to fill a capability gap as it procrastinates on how to proceed with its new fighter competition. The Liberal Party leader Justin Trudeau promised during the election campaign not to buy the F-35 to replace its aging CF-18s; but the government has been struggling with how to fulfill that promise, for fear any attempt to exclude the stealth fighter from a competition will result in a multi-billion-dollar lawsuit, according to one senior Defence Department official
http://www.defenseindustrydaily.com/f18-hornet-fleets-keeping-em-flying-02816/
 
http://www.janes.com/article/61174/boeing-confident-of-extending-super-hornet-and-growler-production

"Boeing is confident of extending the line through to the mid-2020s based on a USN requirement to replace worn out airframes and international interest. "

Huomatkaa, että myös edellinen Hornet hankittiin aivan tuotannon elinkaaren lopulla. Tässä on omat etunsakin: kone saadaan sen kaikkein kehittyneimmässä vaiheessa eikä lastentauteja ole odotettavissa. Ykköskoppainen hönö osoittautui hyvin päivitettäväksi, isompi ja kehtityneempi SH ei jää tässä ainakaan huonommaksi.
 
Ei siihen aikaan mielletty että Hornet olisi hankittu elinkaaren lopulla. Pikemminkin sitä ajateltiin Gripenin jälkeen toiseksi uusimpana ehdokkaana. E/F-malli miellettiin koneen uudeksi versioksi, eikä lähes täysin uudeksi konetyypiksi mitä se oikeastaan on. C/D-Horneteillakin oli hyvin tilauksia (joista osa tosin sitten peruuntui, mm. Thaimaan ja Etelä-Korean tilaukset). Kuten siinä skannaamassani Siivet-lehden artikkelissa todettiin, tuohon aikaan moni arveli F-16:n tuotannon loppuvan ennen Hornettia.
 
AJANKOHTAISTAKESÄKUU 10, 2016 http://siivet.fi/ajankohtaista/supe...ista-−-boeing-lopettaa-havittajavalmistuksen/
SUPER HORNET PUTOAA SUOMEN HÄVITTÄJÄEHDOKKAISTA? − BOEING LOPETTAA HÄVITTÄJÄVALMISTUKSEN

Advanced-F-15_Sunrise-300x200.jpg


Aurinko laskee Boeingin hävittäjävalmistuksessa. Kuva: Boeing

Boeing-yhtiön Defense, Space & Security -liiketoiminnan tuore, maaliskuussa aloittanut toimitusjohtaja Leanne Caret on myöntänyt suoraan, että Boeing, joka on valmistanut hävittäjälentokoneita vuosikymmeniä, lopettaa niiden valmistuksen 2020-luvun alkupuolella. Yhtiön F-15- ja F/A-18-hävittäjien tilaukset ovat vähentyneet jo vuosia ja tuotanto hidastunut.

Caretin suunnitelma on korvata hävittäjien myynti keskittymällä jo käytössä olevien koneiden korjauksiin ja päivityksiin. Boeingin tarjoamien palvelujen kate oli viime vuonna 13,4 prosenttia, kun taas sotilaslentokoneiden ja -helikoptereiden myynnin kate oli vain 9,8 prosenttia. DS&S-liiketoiminta, joka valmistaa muun muassa Apache-helikoptereita, valvontakoneita ja satelliitteja, käsitti kuitenkin 42 prosenttia Boeingin voitoista viime vuonna. Boeingin puolustusalan myynti on ollut viime vuosikymmenenä keskimäärin 30 miljardia dollaria vuodessa.

Caretin toinen tavoite on myydä enemmän yhtiön matkustajakoneiden sotilasversioita. Esimerkiksi Boeing 737:stä muunneltuja valvontakoneita P-8 Poseidon ja E-7A Wedgetail on myyty jo yli 100. Boeing 767:n alustalle tehtyjä KC-767-ilmatankkauskoneita Caret toivoo myytävän jopa 400.

Merkitseekö Caretin suunnitelmat sitä, että Boeing F/A-18E/F Super Hornetin voi pudottaa pois Suomen ilmavoimien HX-hankinnan kilpailijoiden listalta? Todennäköisesti. Suomen ilmavoimat tarvitsee hävittäjäkoneen, jonka tuotantolinja on pystyssä vielä pitkään, ainakin 2030-luvun loppuun saakka, mieluiten 2040-luvulle saakka. (Pentti Perttula)
 
http://www.cbc.ca/beta/news/politics/cf18s-wearing-out-1.3637807

"Last week Lockheed Martin warned it would pull hundreds of millions of dollars in F-35 related work out of the country unless its jet was selected to replace Canada's CF-18s.
On Wednesday, rival aerospace company Boeing tried to paint that notion as an empty threat and promised to match or even exceed the value of lost contracts should Canada go with it instead."
 
http://www.cbc.ca/beta/news/politics/cf18s-wearing-out-1.3637807

"Last week Lockheed Martin warned it would pull hundreds of millions of dollars in F-35 related work out of the country unless its jet was selected to replace Canada's CF-18s.
On Wednesday, rival aerospace company Boeing tried to paint that notion as an empty threat and promised to match or even exceed the value of lost contracts should Canada go with it instead."

Kauppatapa (ostajan kannalta) on se, jota olen kritisoinut "sitoutettujen" ostajien kohdalla. Yrityksen mukavuusalueellahan tässä toimitaan. Osallisten maiden poliitikot ovat ne lampaat, jotka päätökset tehneet. Tyhmä ei ole se, joka pyytää, vaan se, joka laput silmillä antaa.

Tämä ei koske meitä mutta maat, jotka ovat olleet F-35:n kehittämisohjelmassa mukana, ovat pistäneet päänsä silmukkaan josta on vaikea päästä irti. Käytännössä yksikään kehittäjämaa ei voi irtautua hankkeesta. Tähän kun yhdistetään EU:ssakin käyttöön otettavaksi ajettava laki, joka mahdollistaa yrityksille valtioiden haastamisen oikeuteen peruuntuneista kaupoista ja taloudellisten voitto-odotusten pettämisestä niin hyvää tulosta voidaan repiä kansantalouksilta.

Kun meille hankitaan HX -hankkeen kilpailutuksen tuloksena kone, huolehditaan siitä, että kauppaan ei sisälly miinoja. Kaikkien tarjokkaiden kanssa tämä onnistuu, meidän itsemme toiminnasta se vain on kiinni.
 
Toisaalta ovat päässeet vaikuttamaan sisältöön. Ehkä ei erityisen merkittävästi Iso-Britanniaa lukuunottamatta, mutta kai sillä jotain geopoliittista goodwillia vähintään on saanut. Kyllähän mekin joudutaan kauppapoliittisista syistä miellyttämään isoja poikia jossain määrin oltiin liittoumissa tahi ei.
Lisäksi ainoa todella moderni kone niin vaikea mennä pieleen sitoutui ohjelmaan tai ei.
Aiempi vapaaehtoinen Typhoon-sitoutuminen osalta oli suurempi virhe. Tosin sekin lähinnä hindsight 2020, koska jos niitä olisi tarvittu niin silloinhan asia olisi ihan eri. Ei onnneksi ole tarvittu.
 
Toisaalta ovat päässeet vaikuttamaan sisältöön. Ehkä ei erityisen merkittävästi Iso-Britanniaa lukuunottamatta, mutta kai sillä jotain geopoliittista goodwillia vähintään on saanut. Kyllähän mekin joudutaan kauppapoliittisista syistä miellyttämään isoja poikia jossain määrin oltiin liittoumissa tahi ei.
Lisäksi ainoa todella moderni kone niin vaikea mennä pieleen sitoutui ohjelmaan tai ei.
Aiempi vapaaehtoinen Typhoon-sitoutuminen osalta oli suurempi virhe. Tosin sekin lähinnä hindsight 2020, koska jos niitä olisi tarvittu niin silloinhan asia olisi ihan eri. Ei onnneksi ole tarvittu.

Nojatuolin pohjalta katsottuna koneen kehittämiseen vaikuttaneet tahot US toimijoiden lisäksi ovat jossain määrin juuri Iso-Britannia (B -malli) sekä oman erikoisdiilinsä kihlajaisissa junaillut Israel. (Mazel tov!)

Yrityksille ei pidä nöyristellä. Amerikkalaiset ja muiden maiden bisnesmiehet, jotka kilvan kauppaavat tuotteitaan, yrittävät ulosmitata joka taalerin joka vain irtoaa. Parempi tulla pumpulin sisältä ulos ja totutella piinkovaan bisneksen tekoon. Kaupat saadaan varmasti aikaan jos myyjä vain haluaa myydä tuotettaan, mutta lippis kourassa, leuka rinnassa tai höylillä "maksamme tietysti mitä vain pyydätte" -mentaliteetilla päästään höplästä vedetyksi kaupassa. Tuote voi silti olla hyvä tai jopa huippuhyvä. Luoja varjelkoon meitä hyväuskoisuudelta ja "hölmön tölmäyksiltä".

Poliitiikka menee enemmän tai vähemmän mahdollisten rahavirtojen perässä. F-35 on kone, joka on tarkoitus myös aikuisten oikeesti myydä meille, jos päädymme sen hankkimaan. Kyseessä on huomattava sotilasteollinen investointi, eikä rapakon toisella puolella olla tyhmiä. Kauppa tarkoittaa työpaikkoja, poliittis- sotilaallisia mahdollisuuksia jne. Miksi meille myytiin ensimmäisten joukossa JASSM? Miksi sotilaallinen yhteistyömme erityisesti USA:n kanssa (peukkua tälle) on lisääntynyt merkittävästi? Eivät nämä sattumia ole.

Kauppoihin liittyvät poliittiset panokset rullaavat noppia ostajan suuntaan. Me olemme globaalisti ajatellen hyvä ja luotettava kauppakumppani kenelle hyvänsä. Geopolitiikka suosii meitä juuri nyt USA -akselilla ajateltuna. Meidän sotilaallisen suorituskykymme tason ja suvereniteetin pitäminen uskottavana soi kauniisti toista ääntä duetossa heidän Baltian intressiensä suhteen. Maailmanpolitiikan ja sotilaspolitiikan linjauksia ei meidän hävittäjäkauppamme valinta hetkauta, mutta linjaston laakerit valtameren yli on rasvattu hyvin. Hyvä tarjous tulee, jos osataan olla sitä vaille.
 
Pressure is mounting on the Pentagon to approve the sale of F/A-18 Super Hornets to Kuwait though US Navy Secretary Ray Mabus has warned that his service will have to pay more to buy the F/A-18 due to cost increases. According to Mabus, Boeing needs more orders so that it can keep producing the fighter at an economical rate as the 16 slated for Fiscal year 2017 are not enough to ensure optimum production. Kuwait has been waiting over a year for approval for 28 fighters in a deal estimated to cost $3 billion.
http://www.defenseindustrydaily.com...t-50-pak-fa-ready-for-mass-production-034067/
 
Häikäisevästi kuvattu Hornet Ball video 2015 (HD):

Taustaa:
Stunning footage from U.S. Navy’s Pacific Fleet strike-fighter aviation community.
This year’s West Coast Hornet Ball video is simply amazing.

Produced by LT Joseph “C-Rock” Stephens, an Instructor WSO with the VFA-122 Flying Eagles, Hornet Ball 2015 features clips from most of the squadrons based at NAS Lemoore as well as the 4 forward deployed squadrons in Japan: VFA-102, VFA-27, VFA-115, and VFA-195.

The absolutely exciting 13-min video will bring you aboard West coast F/A-18C Legacy Hornet and F/A-18E/F Super Hornet during blue water ops, trap landings in sandstorm, bad weather or at night, mock air-to-air combat against supermaneuverable Royal Malaysian Air Force Sukhoi Su-30s, live firing of AIM-9 air-to-air missiles, LGBs (Laser Guided Bombs), low-level flying in the mountains and through the famous Jedi Transition, ATFLIR (Advanced Targeting Forward Looking Infrared) pod clips, and also while guiding a Tomahawk Land Attack Missile (TLAM) against a moving target at sea.
https://theaviationist.com/2015/10/19/hornet-ball-2015-new-video/

Täytyy vielä sanoa sen verran että reittaan hieman laivaston lentäjät muita korkeammalle koska niin paljon tarkkuutta ja taitoa tuo tukialuslentäminen vaatii.
Ajatella että olisi F-18 kyydissä kun konetta tuodaan pilkkopimeässä yössä, vielä ehkä huonossa säässä tukialukselle saati sitten että lentäisi konetta...:cool:
 
Häikäisevästi kuvattu Hornet Ball video 2015 (HD):

Taustaa:
Stunning footage from U.S. Navy’s Pacific Fleet strike-fighter aviation community.
This year’s West Coast Hornet Ball video is simply amazing.

Produced by LT Joseph “C-Rock” Stephens, an Instructor WSO with the VFA-122 Flying Eagles, Hornet Ball 2015 features clips from most of the squadrons based at NAS Lemoore as well as the 4 forward deployed squadrons in Japan: VFA-102, VFA-27, VFA-115, and VFA-195.

The absolutely exciting 13-min video will bring you aboard West coast F/A-18C Legacy Hornet and F/A-18E/F Super Hornet during blue water ops, trap landings in sandstorm, bad weather or at night, mock air-to-air combat against supermaneuverable Royal Malaysian Air Force Sukhoi Su-30s, live firing of AIM-9 air-to-air missiles, LGBs (Laser Guided Bombs), low-level flying in the mountains and through the famous Jedi Transition, ATFLIR (Advanced Targeting Forward Looking Infrared) pod clips, and also while guiding a Tomahawk Land Attack Missile (TLAM) against a moving target at sea.
https://theaviationist.com/2015/10/19/hornet-ball-2015-new-video/

Täytyy vielä sanoa sen verran että reittaan hieman laivaston lentäjät muita korkeammalle koska niin paljon tarkkuutta ja taitoa tuo tukialuslentäminen vaatii.
Ajatella että olisi F-18 kyydissä kun konetta tuodaan pilkkopimeässä yössä, vielä ehkä huonossa säässä tukialukselle saati sitten että lentäisi konetta...:cool:
Huonoon säähän liittyen:
Kieltämättä kuumottavaa hommaa tuo tukialukselle laskeutuminen tuollaisessa aallokossa. Perä heiluu ylös ja alas kuin mikäkin jojo.
 
Huonoon säähän liittyen:
Kieltämättä kuumottavaa hommaa tuo tukialukselle laskeutuminen tuollaisessa aallokossa. Perä heiluu ylös ja alas kuin mikäkin jojo.
Jessus että jännitti itseäkin tuo! Katsoin jatko-osan myös.

Arvostus Hornetteja kohtaan vain nousee kun tajuaa missä rääkissä ne palvelevat jatkuvasti ja toimivat silti moitteetta. Kerta kaikkiaan upea kone jossa ei McDonnell Douglas paljon kompromisseja tehnyt. En olisi kamalan pettynyt jos valinta osuisi F-18 Eemeliin!
 
Kannattaa kattoa toi Carrier-sarja kokonaan. Tais olla 10 jaksoa ja kuvaa elämää lentotukialuksella niin miehestön kuin upseerienkin näkökulmasta. PBS videot ei suoraan toimi suomessa, mutta youtubesta löytyy kaikki jaksot myös.
 
Back
Top