F/A-18 E/F Super Hornet

Vuosikymmeniin ei ole tiputeltu säiliöitä.

..paitsi kun ollaan tositoimissa ja nopea paluu on kellotettu elintärkeäksi. Yleensä savimajahommissa ja partioissa se ei ole niin tärkeää. Kaikenkaikkiaan se normaali "combat proven" historia, mikä eri konemalleilla Lähi-Idässä on, on aika erilaista kuin se mihin me täällä koneita tarvitsemme sitten jos tilanne kiristyy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Outside_the_Box
On their way back to Israel, the aircraft flew over Turkey and jettisoned fuel tanks over the Hatay and Gaziantep provinces.
 
Viimeksi muokattu:
CFT-puute on merkittävä erityisesti DCA-tehtävissä. Kun Block III Superiin pitäisi mennä noin 8400kg soppaa CFT:n kanssa, kantaa Rafale mukanaan vain 4700kg. Toisin sanoen Rafalella pitäisi aina lähteä taivaalle lisäkannujen kanssa. Tämä ei ole ongelma jos menee pommittamaan savimajoja mutta jos aikoo pärjätä A/A - sodassa on kannut heivattava veke ja meillä tuskin on massia ostaa valtavaa läjää kannuja mitä voidaan vaan tiputella.

Minun silmään sisäinen polttoainekuorma on jo ratkaiseva ero näiden kahden välillä.

Tuskin tuo nyt siihen kaatuu, Rafalessakin on jo parempi toimintasäde sisäisellä polttoainemäärällä kuin nyky-Hornetissa.
 
Halutessaan siihen saa varmaan kuuraketin perään. Se ei taida kuitenkaan olla järkevää, jos kellään muulla ei kuurakettia ole.
Todella hieno vertaus. F414 paranneltu moottori ei ole mitoiltaan erilainen ja jo testattu joten siinä ei ole mitään outoa ja ihmeellistä. Kyseessä on vanhaan moottoriin tehty moodaus, jolla saa lisätehoa tai vaihtoehtoisesti lisää käyttöikää jos tehot downgreidataan siihen 98 kN maksimiin. Super Hornetin puutteena on ollut tiettävästi heikko kiihtyvyys ja energian puute korkealla ja siihen tuo 121 kN maksimi toisi mojovan parannuksen.
Joten Rafale keskittyy oikeisiin asioihin. Ainoastaan CFT-puute on mahdollisesti merkittävä. Lisää ripustimiahan se ei tarvitse, saa aivan härskin määrän kamaa alle jo ennestään.
Dassault olisi voinut keskittyä niihin oikeisiin asioihin jo aikaisemmin kuten kypärätähtäimen puutteeseen, jonka vuoksi Rafale on ollut vuosia jäljessä lähitaistelukyvyssä muita HX-kilpailijoita. CFT-puute on ongelma koska ne vapauttavat ainakin 1 ripustuspisteen asekuormalle/sensoreille ja tuovat vähemmän vastusta. Super Hornetin CFT:t on todettu lisäävän nostetta, ei laskevan sitä, eli muotoilu on erittäin onnistunut. Rafalen ohjaamon käytettävyyttä on myös pidetty heikompana kuin esim. Typhoonin.
Kysyin Tikkakoskella Rafalen moottorikuvioista ja siellä sanottiin että työntövoimaa voidaan lisätä jos joku haluaa, mutta kukaan ei halua. Lisätehon hintana on yleensä kasvanut polttoaineen kulutus. Voimakkaammat mutta janoisat moottorit söivät F-16:n erinomaisen toimintasäteen, USN tai AdA joille SHornet/Rafale on primääri pommitusalusta, ei ole intoa ruveta huonontamaan lentomatkaa.
Juuri näin. Rafale ei tarvitse lisää tehoa vaan juuri siksi Snecma M88 moottorien huollettavuutta ja kestoikää vain parannetaan tulevaisuudessa.
 
Todella hieno vertaus. F414 paranneltu moottori ei ole mitoiltaan erilainen ja jo testattu joten siinä ei ole mitään outoa ja ihmeellistä.
Kärjistetty esimerkki tarkoitti varmaankin sitä, että koneeseen saadaan mitä tahansa herkkuja jos olemme valmiita maksamaan niiden kehityksen.

Nuo 414:n päivitykset eivät ole vielä valmiita, niinpä niitä ei voi vain ruksata listasta kun koneita tilataan. Jos Suomi haluaa koneisiinsa 414 EPE:n, Suomi myös maksaa kehityksen jos muita halukkaita ei ole.
 
..paitsi kun ollaan tositoimissa ja nopea paluu on kellotettu elintärkeäksi. Yleensä savimajahommissa ja partioissa se ei ole niin tärkeää. Kaikenkaikkiaan se normaali "combat proven" historia, mikä eri konemalleilla Lähi-Idässä on, on aika erilaista kuin se mihin me täällä koneita tarvitsemme sitten jos tilanne kiristyy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Outside_the_Box

Vähän OT, mutta 1982 Golanilla näin, kuinka Israelin kuvauslennolla ollut Phantom pudotti lisäsäiliönsä, kun Syyrian Mig yritti lähestyä.
Migille tuli kiire jälkipoltolla karkuun.

Säiliöt muuten sytyttivät pienet ruohikkopalot maassa. Me otimme lisäsäilön osan muistoksi talteen Pataljoonan oreratiiviseen toimistoon.
 
Vuonna -85 meille apumekaanikoille asia koulutettiin muodossa:
- Lisäpolttoainesäiliöt tuovat lisää ulottuvuutta, mutta toki samalla lisää ilmanvastusta. Mikäli niiden aiheuttama jarrutus on "kotiin kiirehdittäessä" liikaa, voidaan ne toki pudottaa.
Eli silloin asia opetettiin mahdollisuutena, ei käytäntönä.
 
Vietnamin sodassa lisäsäiliöitä pudoteltiin melko paljon, paikalliset tekivät niistä kanootteja:
Fuel-tank-2.jpg
 
Australian ilmavaivojen upseeri puhuu Super Hornetista ja muistakin koneista kokemuksiaan. RAAF hankki F-mallia pelkästään koska katsovat että toinen pilotti on mm. ilmasta-maahan roolissa tarpeellinen. Aseen laukaiseminen maaliin on noin yli 2x nopeampaa kuin 1-paikkaisessa. Eivät halunneet kuin yhtä versiota olevan SH:n. Superbug täydentää F-35:ä ainakin 2030 saakka ja noiden kahden koneen kyky (plus Growler-versiot) katsotaan parhaaksi keinoksi saavuttaa tavoitteet. Sama juttu kuin US NAVYllä.
 
Videon mukaan growlerin hinta 300 miljoonaa, varmaan australian dollaria eli 190 miljoonaa euroa
 
Videon mukaan growlerin hinta 300 miljoonaa, varmaan australian dollaria eli 190 miljoonaa euroa
Joo, tai sitten RAAF:n luku. Heillä käytetään elinkaarihintaa.

"Australian Defence Force doesn't provide a per aircraft cost, they provide a program capability cost, for X-number years of operation - everything required included."
 
Joo, tai sitten RAAF:n luku. Heillä käytetään elinkaarihintaa.

"Australian Defence Force doesn't provide a per aircraft cost, they provide a program capability cost, for X-number years of operation - everything required included."
Onko tietoa/valistuneita arvailuja mitä he laskee tuohon elinkaarihintaan? kun vaikuttaa aika halvalta.
 
RAAF warplane's engine 'destroyed itself' during attempted take-off, resulting in $120 million fire
19 Aug 2018 Andrew Greene

"...Six months on from the fiery mishap, the Defence Department has confirmed the damaged Growler has since been "withdrawn from service" and the department has begun examining how it can recover the cost of the aircraft, believed to be worth $120 million….

...The investigation has confirmed a high-pressure compressor in the Growler's engine had broken into three major pieces, with one segment piercing through the bottom of the jet and taking a chunk out of the runway.

Another piece of the compressor went sideways through the second engine causing severe damage, while the third piece went up and destroyed the right-hand tailfin before flying away and landing some distance from the jet.

As the jet came to a halt, the rear fuselage was engulfed in fire, the main undercarriage collapsed, and two of the three ALQ-99 electronic jammer pods it was carrying were severely damaged….


...The Defence Department says it is exploring options for the "recovery of economic losses resulting from the incident" now that the aircraft has been assessed as "beyond economic repair". "Due to contractual arrangements, this process is expected to take a period of time," the Department said.

Senior Defence figures say any compensation claim would likely go first through the US Navy, then to the airframe manufacturer Boeing, then to engine maker General Electric, and finally to the engine component supplier. The RAAF has 11 jets remaining in its Growler fleet but is yet to decide whether it will replace the damaged aircraft."
https://www.msn.com/en-au/news/aust...esulting-in-dollar120-million-fire/ar-BBM61vQ
 
FLEX15_med_res.jpg

Dec 1, 2015

A Naval flight officer from NAVAIR’s Air Test and Evaluation Squadron Two Three (VX-23) enters information on a Windows-based tablet prior to flight.
Photo Credit: U.S. Navy

Boeing, U.S. Navy Enhance EA-18 Targeting, Situational Awareness Capabilities
Tablet display integrated into mission system for first time
http://boeing.mediaroom.com/12-01-2...wareness-Capabilities#assets_20295_129579-117
 
A Naval flight officer from NAVAIR’s Air Test and Evaluation Squadron Two Three (VX-23) enters information on a Windows-based tablet prior to flight.

Minusta on idioottimaista käyttää Windows-alustaa sotilaskäytössä. Ei siten päivitettävissä ajan kanssa kuin esim. Linux.
 
Back
Top