F/A-18 E/F Super Hornet

Eli Rhinoja voitaisiin ostaa se 64kpl, siinä olisi hävittäjät. Ja sitten Growlerit päälle, nehän ei ole hävittäjiä joten Vihreät ja muut kommunistit voisivat pitää turpansa kiinni ylimääräisistä lentävistä härveleistä :cool:
 
Eli Rhinoja voitaisiin ostaa se 64kpl, siinä olisi hävittäjät. Ja sitten Growlerit päälle, nehän ei ole hävittäjiä joten Vihreät ja muut kommunistit voisivat pitää turpansa kiinni ylimääräisistä lentävistä härveleistä :cool:
Joo, f35 64 kipaletta, puolenkymmentä ilmatankkaukseen soveltuvaa kaluastoa, growlereita se 12 kpl ja kyllä siihen mahtuisi nelisenkymmentä superhornettia, maataistelukoneena mukaan... F16v sitten koulukoneeksi 70 kipaletta.
 
En ole ihan perehtynyt aiheeseen, joten voisko joku valaista mikä SH:ssa on olennaisesti parempaa kuin nykyisissä Horneteissa? Aattelin vaan, että SH on varmaan juuri nyt hiton hyvä kone, mutta onko se sitä vielä 2030 tai 2040?
 
En ole ihan perehtynyt aiheeseen, joten voisko joku valaista mikä SH:ssa on olennaisesti parempaa kuin nykyisissä Horneteissa? Aattelin vaan, että SH on varmaan juuri nyt hiton hyvä kone, mutta onko se sitä vielä 2030 tai 2040?

30v tuoreempi teknologia.

Muistatko, millainen PC oli käytössä 30v sitten? Tai millainen kännykkä?
 
Eli HN =NMT, SH Nokian 5110 ja F-35 = iPhone. Jos se näin yksinkertaista olis niin meillä taitaisi olla vain kaksi ehdokasta mistä valita...? Eli uusimmat Gripen ja F35. Uskon että tässä olis muitakin olennaisia ominaisuuksia kuin ensiesittelyvuosi?
 
Eli HN =NMT, SH Nokian 5110 ja F-35 = iPhone. Jos se näin yksinkertaista olis niin meillä taitaisi olla vain kaksi ehdokasta mistä valita...? Eli uusimmat Gripen ja F35. Uskon että tässä olis muitakin olennaisia ominaisuuksia kuin ensiesittelyvuosi?
Koneita päivitetään jatkuvasti. Nykyinen SH on sisuskaluiltaan ihan eri peli (Block 3) kuin alkupään koneet.
 
Eli HN =NMT, SH Nokian 5110 ja F-35 = iPhone. Jos se näin yksinkertaista olis niin meillä taitaisi olla vain kaksi ehdokasta mistä valita...? Eli uusimmat Gripen ja F35. Uskon että tässä olis muitakin olennaisia ominaisuuksia kuin ensiesittelyvuosi?

Joo, ei se ensiesittelyvuosi kerro kaikkea. Suomen Hornetissa oli esimerkiksi 99% sama avioniikka kuin Superhornetissa (Suomen Hornet oli Hornetin kehittyneintä versiota (muoks. yksi kehittyneimmistä hävittäjistä maailmassa silloin). Superhornet on tietysti siitä kehittynyt ja kehittyy edelleen. Kuten kaikki muutkin tarjoajat. Jos vilkaiset eri koneiden kehitysohjelmia, niin ne vilisevät erilaisia vaikeasti tulkittavia kirjainlyhenteitä. Käytännössä ne kaikki liittyvät noihin erilaisiin teknologisiin päivityksiin.
 
Parempaa on se, että sitä valmistetaan (halvempi ylläpitohinta kunnes loppuu), tehoreserviä, kehitetään myös päivityksiä ja on muita jakamaan kustannuksia vielä parikymmentä vuotta. Kantamaa ja kuormaa hiukan lisää. Käy ihan hemmetin moni ase, tosin jännittävästi ei juuri JASSM. Periaatteessahan se on vielä enemmän möhkäle kuin meidän.
Growler on sitten ihan eri kyky.

Ei ainakaan kannata siksi mieliä, että erityisesti tarvittaisiin tukialushävittäjän ominaisuuksia.

Gripen on toki uusi, mutta polkuriippuvuus entisestä rajoittaa ratkaisuja. Sekä shekkivihon paksuus. Hyvin edullisesti pitänyt saada aikaan, joten otettu valmiiksi kehitettyä ja lyöty nippusiteellä yhteen. ;) Ohjelmistoissa paras oma lisä.
 
Viimeksi muokattu:
En ole ihan perehtynyt aiheeseen, joten voisko joku valaista mikä SH:ssa on olennaisesti parempaa kuin nykyisissä Horneteissa? Aattelin vaan, että SH on varmaan juuri nyt hiton hyvä kone, mutta onko se sitä vielä 2030 tai 2040?

Vielä 10v sitten SHornet olisi ollut meille hyvin marginaalinen parannus nyky-Hornettiin (ja alkuperäisessä versiossa varmaan lähinnä huononnus) mutta viimeisimmät versiot tuntuvan olevan ihan muiden tarjokkaiden tasoa avioniikkojen ja sensorifuusion osalta. Eli merkittävä parannus kyllä, kysymysmerkki sitten on että mitä se maksaa pistää kaikki viimeisimmät kilkkeet ja wunderbaumit? Jos Super Hornet tarjoaa meille F-35 -tason avioniikat samalla hinnalla kuin F-35, mutta ilman häivettä ja sen tuomia etuja, niin onko koneessa sitten meille järkeä?
 
Vielä 10v sitten SHornet olisi ollut meille hyvin marginaalinen parannus nyky-Hornettiin (ja alkuperäisessä versiossa varmaan lähinnä huononnus) mutta viimeisimmät versiot tuntuvan olevan ihan muiden tarjokkaiden tasoa avioniikkojen ja sensorifuusion osalta. Eli merkittävä parannus kyllä, kysymysmerkki sitten on että mitä se maksaa pistää kaikki viimeisimmät kilkkeet ja wunderbaumit? Jos Super Hornet tarjoaa meille F-35 -tason avioniikat samalla hinnalla kuin F-35, mutta ilman häivettä ja sen tuomia etuja, niin onko koneessa sitten meille järkeä?

Paljonko häiveestä kannattaa maksaa
 
Paljonko häiveestä kannattaa maksaa
Jonkin verran kun kaikki kynnelle kykenevät moista kehittää. Mutta sinänsähän se on mahdollisesti halvempi kuin kaksimoottoriset tarjokkaat, poislukien ehkä Super Hornet käyttää. Ostohinta on liikkumassa samaan kun kokoaa vastaavan paketin.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkin verran kun kaikki kynnelle kykenevät moista kehittää. Mutta sinänsähän se on mahdollisesti halvempi kuin kaksimoottoriset tarjokkaat, poislukien ehkä Super Hornet käyttää. Ostohinta on liikkumassa samaan kun kokoaa vastaavan paketin.

Onhan siinä omat etunsa.

Mutta milloin pyydetään liikaa. Ja kuinka vastapuoli? Pärjätäänkö niitä vastaan halvemmalla
 
Ikävä kyllä meillä ei todennäköisesti perse kestä kahden (saati kolmen kuten iipoilla) koneen mallia varmaan mitenkään, ovat konetyypit mitkä hyvänsä.
Ei varmana kestäkkään.
tietääkseni en ottanut millään lailla kantaa meidän tilanteeseen, itsellä ei perse kestä hankkia edes yhtä hävittäjää ;)
 
Ei varmana kestäkkään.
tietääkseni en ottanut millään lailla kantaa meidän tilanteeseen
Jaa.
Mitä tulee Sarden viestiin, F-15I:tä ei IAF:lla ole kuin 25kpl. F-16I on se runsaslukuisin syömähammas. Toisekseen, on vaikea jäädä yhden koneen loukkuun, jos inventaariosta löytyy myös tuo edellä mainittu konetyyppi, joka tulee palvelemaan hamaan tulevaisuuteen.

BTW, F-15I on F-15E:n variantti, sen rooli on toimia pommittajana, kun muut tyypit (Köh F-35 köh) hoitavat A2A-hommat.
 
Viimeksi muokattu:
On se vähän eri tilanne kun on rahaa taskut täynnä ja jo entisen koneen organisaatio pystyssä. Silloin voi elätellä ajatuksia lisähankinnoista, joissa saa melkein flyaway-hinnalla merkittävästi lisää kapasiteettia.
Mutta onko missään Lähi-itää lukuunottamatta niin hurjia, että tieten tahtoen pistäisivät ihan neitseellisen 4.5G-koneen tilaukseen 5G rinnalle. Eli maksaisi uuden koulutusjärjestelmän perustamisen, uudet tukeutumisjärjestelyt. Toista se on kun on valmiiksi kuoletettu investointi. Kalliit olemassaolevat rungot pyritään käyttämään, tarvittaessa helpommissa hommissa. Niinhän se B-52:kin on koko ajan siirtynyt.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top